پیشنمایش بازی ۰۰۷ First Light؛ مجوز کشتن برای جیمز باندِ جوان صادر شد!
استودیوی IO Interactive در بازی بعدی خود، «مامور ۴۷» را کنار میگذارد و به سراغ یک جاسوس مشهور به نام «جیمز باند» میرود تا ماجراجویی تازهای را برای شگفتزده کردن مخاطبان آغاز کند. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به بازی ۰۰۷ First Light داشته باشیم که اوایل سال آینده میلادی برای کنسولهای نسل جدید و پیسی منتشر میشود.
چندی پیش، خبرنگاران از رسانههای مختلف به استودیوی IO Interactive در کپنهاگ دعوت شدند تا برای نخستین بار نگاهی به بازی ۰۰۷ First Light داشته باشند؛ اولین تجربه IO در ساخت اثری که آیپی اختصاصی خودش نیست. همانطور که هاکان ابرک، مدیرعامل این استودیو، در جریان بازدید و نمایش اولیه بازی با شوخی گفت: «این پروژه چیزی است که IO از همان آغاز ناخواسته واردش شد.»
مجموعه Hitman که درباره قاتل مرموزی به نام مامور ۴۷ است، استاندارد طلایی بازیهای مخفیکاری به شمار میرود. این سری حالا ۲۵ سال است که در بین گیمرها شناخته میشود و چندین رمان و فیلم هم از آن ساخته شده که همه به دنیای جاسوسی، قتل و توطئه پرداختهاند. استودیوی IO با بازیهای هیتمن نشان داده که چه مهارتی در ساخت دنیاها و تجربههای جاسوسی و جنایی دارد؛ به همین دلیل، عده زیادی معتقدند این استودیو بهترین انتخاب برای ساخت بازیای درباره معروفترین جاسوس دنیا (جیمز باند) است.
استودیوی IO درست در میانه کار روی بازی Hitman 3 و همچنین توسعه یک آیپی دیگر (که هیچ ربطی به یک مرد با کتوشلوار و اسلحه نداشت)، توسط کمپانی Amazon MGM برای ساخت بازی جدید جیمز باند دعوت شد. به هر حال، فرنچایز جیمز باند هنوز هم یکی از محبوبترینهاست و هر استودیویی تمایل دارد که چنین هیولایی را وارد رسانهای کند که هر سال میلیاردها دلار درآمد دارد.
در ابتدا IO چندان علاقهای به ساخت بازی ۰۰۷ First Light نشان نداد. ابرک در جلسهای با خبرنگاران گفت: «همانطور که پیشتر هم گفته بودم، ما فقط روی خلق آثار اورجینال خودمان کار کرده بودیم.» اما به نظر میرسد که هرچه مذاکرات پیش رفت، استودیو بیشتر به پتانسیلهای ساخت یک بازی جیمز باند فکر کرد و در نهایت تصمیمش را گرفت. ابرک اضافه کرد: «شاید بهطور ناخواسته، ما تمام عمرمان برای چنین چیزی تمرین کردهایم، درست است؟»
با در نظر گرفتن ۶۲ سال قدمت، ۳۹ رمان، ۲۷ فیلم و ۷ بازیگر اصلی (بهعلاوه ۲۷ بازی ویدیویی) در فرنچایز جیمز باند، کاملا مشخص است چرا استودیویی که به خاطر گیمپلی و مکانیکهای مخفیکاری خاصش شهرت دارد، دقیقا همان گزینهای است که کمپانیهای Amazon MGM و Eon Productions (تولیدکننده باسابقه مجموعه فیلمهای جیمز باند) برای احیای باند بهدنبالش بودند.
با این حال، مامور ۴۷ با جیمز باند تفاوتهای زیادی دارد. هر دو نقش مشابهی دارند، اما ۴۷ سرد و بیروح است و در مواردی حتی بیشتر شبیه یک ماشین عمل میکند تا یک انسان. در مقابل، باند همیشه فردی خوشپوش و کاریزماتیک بوده که میتواند با گفتن جمله درست در لحظه مناسب، بهراحتی از دردسر عبور کند. همین ویژگیهاست که طی دههها طرفداران را به او جذب کرده و او را به شخصیتی ماندگار در رسانههای مختلف تبدیل کرده است.
استودیوی IO میخواست مطمئن شود که نسخه جیمز باند آنها برای طرفداران آشنا باشد، اما در عین حال با یک رویکرد تازه. به همین دلیل آنها به سراغ نسخهای جوانتر از شخصیت باند رفتهاند.
مارتین امبورگ، کارگردان سینمایی و روایت بازی ۰۰۷ First Light میگوید: «او تازهکار و هنوز در حال شناختن خودش است. بهعنوان یک باندِ جوان جذابیت دارد، اما هنوز نتوانسته از آن بهطور کامل بهعنوان سلاحش استفاده کند.» این نسخه از جیمز باند که با بازی پاتریک گیبسون (بازیگر سریال Dexter: Original Sin) به تصویر کشیده میشود، فاصله زیادی با باند پختهتر و آرامتر فیلمهایی مانند Casino Royale یا Diamonds Are Forever خواهد داشت. در واقع در بازی ۰۰۷ First Light، بازیکنان شاهد سفر این شخصیت برای تبدیل شدن به همان باندِ حرفهای و باتجربهتر خواهند بود.
پس از «حادثه ایسلند» (یکی از ماموریتهای اولیه در بازی ۰۰۷ First Light)، باند رسما به خدمت گرفته میشود. او خود را در میان افرادی قدرتمند میبیند که هرکدام تجربهای بسیار بیشتر از او دارند.
هر نسخه از شخصیت باند بازتابدهنده دوران خودش بوده و امبورگ و تیمش در IO این موضوع را هنگام طراحی نسخه جدید مدنظر داشتند. داستان بازی در زمان حال جریان دارد و باندی که بازیکنان کنترل میکنند دیگر شبیه شون کانری یا حتی دنیل کریگ نیست. ارزشهای او بسیار متفاوت و «معاصرتر» هستند.
اما بهجز باندِ جوانتر، شخصیتهای محوری دیگری نیز در این داستان حضور دارند. شخصیت M که توسط پریانگا برفورد (بازیگر نقش Dr. Symes در No Time to Die) بازی میشود نیز در کنار باند به دنیای سایهها قدم میگذارد. مانند باند، کار او در MI6 ابتدا موقت به نظر میرسید، اما آنقدر توانمند بود که ناگزیر ماندگار شد و برخلاف انتظار همه عمل کرد.
علاوه بر برفورد، IO تایید کرده که لنی جیمز (بازیگر سریال The Walking Dead) در نقش جان گرینوی، الیستر مکنزی (بازیگر سریال Andor) در نقش Q و کیرا لستر (بازیگر سریال Death in Paradise) در نقش خانم مانیپنی حضور دارند.
در پیشنمایش گیمپلی بازی ۰۰۷ First Light، ابتدا باند را میبینیم که تلاش میکند از سایه ماموران باتجربهتر MI6 بیرون بیاید. او در یکی از ماموریتها در نقش راننده برای دیگر ماموران حضور دارد؛ ماموریتی که به دنبال شناسایی مامور سرکش ۰۰۹ است.
این پیشنمایش روی یک کنسول پلیاستیشن ۵ معمولی اجرا میشد و نمیتوان انکار کرد که گرافیک آن خیرهکننده بود. فرنچایز جیمز باند همیشه مثل یک تور جذاب دور دنیا بوده و این بار در کشور اسلواکی جریان دارد؛ با ساختمانهای تاریخی زیبا، تپههای سبز و زندگی اشرافی که باند همیشه به آن علاقه نشان داده است.
با اینکه به باند دستور داده میشود در ماشین بماند، او تصمیم میگیرد که وارد عمل میشود و یک فرد مشکوک را تا داخل هتل دنبال کند. تا اینجای کار، گیمپلی بسیار خطی و هدایتشده بود، اما حالا بازی بازتر میشود و ما برای اولین بار گیمپلی اکشن را میبینیم. یک پنجره باز در بالا هست که باند میتواند با بالا رفتن خودش را به آن برساند، اما مهمانان و نگهبانان متعددی در اطراف هستند و او باید حواسشان را پرت کند.
مانند سری Hitman، شما میتوانید از محیط اطراف به نفع خودتان استفاده کنید. باند همچنین یک ساعت خاص دارد که اجازه میدهد محیط را بهطور کامل بررسی کند؛ از دشمنان گرفته تا اشیای قابلتعامل و حتی بخشهایی مثل علفزار که میتوان در آن پنهان شد. این ساعت همچنین تعداد گجتهایی را که میتوانید همراه داشته باشید (حداکثر چهار عدد) نمایش میدهد. در ماموریت مذکور، باند یک سلاح دارت و یک لیزر همراهش دارد. او از دارت برای یکی از نگهبانان استفاده میکند تا توجه دیگران به او جلب شود. سپس در میان علفها مخفی میشود، یواشکی عبور میکند و یک فندک را از کنار فواره برمیدارد. بعد هم گاری پر از گلها را آتش میزند.
وقتی همه مشغول شدهاند، باند فرصت پیدا میکند تا از لبه بالا رفته و خودش را به پنجره برساند. او فورا گیر میافتد، اما گزینهای برای «بلوف زدن» روی صفحه ظاهر میشود و باند با آرامش اوضاع را جمع میکند. جالب اینجاست که NPCها باور میکنند او بخشی از تیم امنیتی است، در حالی که همین حالا از پنجره بالا آمده و این موضوع کمی غیرمنطقی به نظر میرسد. آندریاس کروگ، کارگردان گیمپلی بازی ۰۰۷ First Light میگوید: «برخی موقعیتها و دشمنان وجود دارند که در مورد آنها، بلوف زدن اصلا کارساز نیست.»
کروگ همچنین توضیح داد که در بازی راههای مختلفی برای رسیدن به هدف وجود دارند. در بخشی دیگر دیدیم که باند، پس از شنیدن صحبتهای یک مدیر روابط عمومی درباره نبود غیبت یک خبرنگار، خودش را بهجای آن خبرنگار جا زد تا وارد طبقهای شود که قبلا ورود به آن ممنوع بود.
در ادامه، گیمپلی بازی وارد فاز تعقیبوگریز با خودرو شد که پای ثابت همه فیلمهای جاسوسی و اکشن، بهویژه فیلمهای باند است. مامور ۰۰۹ در حال فرار بود و تنها باند و همراه مرموزش به نام «ایسولا» نزدیک به او بودند. باند در جادههای باریک اسلواکی با سرعت میراند، پیچهای تند را رد میکند و حتی با یک پرش هوایی از روی رمپ به دل روستاهای اطراف سقوط میکند. صحنهای که سریع، پرهیجان و تماشایی بود.
در نهایت، ۰۰۹ خودرویش را رها میکند و به سمت فرودگاه میرود. باند چارهای جز دنبال کردن ندارد. اینجا با مکانیکی تازه آشنا میشویم: وقتی یکی از دشمنان او را در تونل میبیند و اسلحه میکشد، عبارت LICENSE TO KILL در بالای صفحه ظاهر میشود. باند، بعد از اینکه به او هشدار میدهد، اسلحهاش را میکشد و شلیک میکند.
این مکانیک جالب به جنبه «جنتلمن» بودن باند پیوند میخورد؛ او هرچند در مبارزه تنبهتن بیرحم است و آسیب زیادی میزند، اما جز در شرایط اجتنابناپذیر کسی را نمیکشد. برخلاف مامور ۴۷، شما نمیتوانید در نقش باند سرخود به مردم عادی حمله کنید. این نسخه IO از شخصیت باند است، اما همچنان با «جیمز باند» سروکار داریم و IO نشان میدهد که نگاه وفادارانهای به این شخصیت دارد. باند یک قاتل است، اما یک روانی خشن نیست و از کشتن لذت نمیبرد.
کروگ توضیح داد که مکانیک LICENSE TO KILL میتواند در ابتدای ماموریت یا وسط آن فعال شود و این مورد به شرایط بستگی دارد. در تعقیب ۰۰۹، وقتی مشخص میشود که خشونت اجتنابناپذیر است، اولین صحنههای نبرد رقم میخورد.
باند استاد استفاده از اسلحه است و با تپانچهاش دشمنان را بهراحتی از پا در میآورد. او همچنین میتواند اسلحههای دشمنان را بردارد، از آنها استفاده کند یا حتی آنها را به سمت حریف پرتاب کرده و سپس با مشت به مبارزه ادامه دهد. در یکی از صحنهها، باند خودش و دشمنی را از روی یک سکوی پرت میکند، از بدن دشمن برای فرود نرم استفاده میکند، اسلحهاش را برمیدارد و دوباره تیراندازی میکند.
باند همچنین قابلیتی به نام Focus دارد که بهندرت استفاده میشود و زمان را کند میکند (مشابه مکس پین یا رد دد ردمپشن). او در طول مبارزه در فرودگاه از این قابلیت استفاده میکند تا ماشینی را که به سمتش میآید متوقف کرده و بشکهها را منفجر کند؛ انفجاری که صفحه را پر از شعلههای آتش میکند و واقعا هیجانانگیز است. این پیشنمایش گیمپلی با صحنهای حتی مهیجتر به پایان میرسد: باند در حالی سقوط آزاد میکند که هواپیما در اطرافش منفجر میشود.
فرق ندارد که طرفدار قدیمی جیمز باند باشید یا نه؛ بازی ۰۰۷ First Light حتی وقتی که فقط تماشایش میکنید هم جذاب به نظر میرسد. از طرفی ممکن است سوالات زیادی برایتان بهوجود آورد؛ مثل اینکه یک بازی مدرن جیمز باند چه شکلی خواهد بود؟ آیا میتواند در دوران امروز موفق شود؟ شخصیتی که بیش از شش دهه قدمت دارد، آیا با این نگاه تازه میتواند مخاطبان جدیدی جذب کند؟ و آیا برای هواداران قدیمی به اندازه کافی خوشایند خواهد بود؟
آنچه با اطمینان میتوانیم دربارهاش صحبت کنیم، اشتیاق IO برای ساخت بازی جیمز باندی است که هم امضای خودشان را داشته باشد و هم گیمرها بتوانند آن را مال خود بدانند. همانطور که کارگردان بازی میگوید: «این یک اثر معاصر است. بخشی از چالش ما این است که آیا یک نوجوان ۱۷، ۱۹ یا ۲۱ ساله اصلا باند را میشناسد؟ دربارهاش شنیدهاند، درست است، اما آیا همان تجربهای را دارند که من داشتم؟ شاید نه. بنابراین بگذارید این بازی راهی باشد برای آشنایی آنها با دنیای جیمز باند. این همان چیزی است که ما دنبالش هستیم.»
بازی ۰۰۷ First Light در ۷ فروردین ۱۴۰۵ (۲۷ مارس ۲۰۲۶) برای سوییچ ۲، پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری X/S و همچنین کامپیوترهای شخصی منتشر خواهد شد.
معرفی بهترین بازیهای سال در شبنشینی یلدای بازار استریت + هدست ویآر برای بینندگان
نظرات