معرفی بهترین پایان بندیهای تاریخ کمیک بوکهای بتمن
در این مطلب قصد داریم نگاهی به کمیک بوکهای بتمن انداخته و مروری بر بهترین پایان بندیها داشته باشیم. در ادامه همراه مجله بازار باشید.
بتمن (Batman) برای چندین دهه مهمترین شخصیت شرکت دیسی کامیکس بوده و داستانهای او همیشه جزو بهترین و تأثیرگذارترین آثار این ناشر به شمار میروند. با وجود بیشمار ماجراجویی که با محوریت شوالیه تاریکی روایت شده، طرفداران نیازی ندارند جستجوی زیاد و طولانیای انجام دهند تا داستانی خارقالعاده از قهرمانیهای او در شهر گاتهام را پیدا کنند. از میان این کمیک بوکها، تنها معدودی هستند که پایانی قدرتمند و تأثیرگذار دارند. پایان هر داستان به اندازه دیگر بخشهای آن اهمیت داشته و بسیاری از کمیکها با شروعی امیدوارکننده آغاز میشوند اما در پایان نتوانستهاند رضایتبخش باشند. در ادامه قصد داریم بهترین کمیک بوکهای بتمن از لحاظ پایانبندی را معرفی کنیم.
کمیک بوک Batman: The Long Halloween با یک افشاسازی شوکه کننده پایان مییابد
بتمن: هالووین طولانی (Batman: The Long Halloween) یکی از تحسینشدهترین داستانهای این شخصیت بوده و کاملاً هم سزاوار این جایگاه است. این داستان جنایی کارآگاهی به بهترین شکل ممکن بتمن را نه یک مبارز خشنُ بلکه به عنوان یک کارآگاه واقعی به تصویر میکشد. همچنین معمایی که در طول کمیک بوک The Long Halloween شکل میگیرد، از جذابترین جنبههای آن به شمار میآید. کمیک بوک Batman: The Long Halloween نوشته جف لاب (Jeph Loeb) و طراحی تیم سیل (Tim Sale) بوده و داستان در شماره پایانی خود به اوجی درخشان میرسد. پس از ماهها تحقیق و کارآگاهی، بتمن و متحدانش به این نتیجه میرسند که آلبرتو فالکونه (Alberto Falcone) همان «قاتل تعطیلات» است؛ فردی که مسئول قتلهای زنجیرهای متعددی در طول داستان بوده است.
اما در صحنه پایانی که حالوهوایی تلخ و غمانگیز دارد، فاش میشود که گیلدا دنت (Gilda Dent)، همسر مردی که اخیراً به دوچهره (Two-Face) تبدیل شده، قاتل واقعی بوده است. این اتفاقا، پایانی تکاندهنده و هوشمندانه بوده که از قضا ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم و پیامهای داستان دارد.
کمیک بوک جنجالی Batman: Three Jokers و یک پایان بندی کم نقص
جوکر (Joker) تقریباً به اندازه خود بتمن نمادین و شناختهشده بوده و یکی از جذابترین جنبههای شخصیت او، رازآلود بودن گذشته و هویت واقعیاش است. بنابراین، وقتی کمیک بتمن: سه جوکر (Batman: Three Jokers) ظاهراً قصد داشت راز درونی و هویت «شاهزاده دلقکِ جنایت» را برملا کند، بسیاری از طرفداران چندان خوشحال نشدند. کمیک بوک Batman: Three Jokers از نظر روایی بیش از حد پیچیده است اما در پایانبندی خود لحظهای واقعاً درخشان دارد. زمانی که آلفرد با اندوه میگوید او و بروس وین شاید هرگز نتوانند نام واقعی جوکر را کشف کنند، بروس در پاسخ توضیح میدهد که پس از نخستین رویاروییاش با جوکر، در واقع نام و گذشته او را فهمیده است. این افشاگری نهتنها آلفرد، بلکه خواننده را هم شوکه میکند.
بروس وین ادامه میدهد: اگر حتی خود جوکر یا هر کس دیگری بفهمد که همسرش (شخصیتی که هواداران احتمالاً از کمیک Batman: The Killing Joke به یاد دارند) هنوز زنده است، زندگی او برای همیشه در خطر خواهد بود. این پایانی هوشمندانه و عاطفی است که بُعد تازهای به رابطه پیچیدهی بتمن و جوکر میبخشد. هرچند Three Jokers بخشی از دنیای رسمی (اصطلاحاً کنون) دیسی نیست، پایان آن بدون شک یکی از بهترین و تفکربرانگیزترین پایانها در داستانهای مدرن بتمن به شمار میآید.
کمیک بوک Batman: Creature of The Night و پایانی زیبا
کمیک بوک بتمن: موجود شب (Batman: Creature of the Night) را میتوان دنبالهای معنوی برای اثر درخشان سوپرمن: هویت مخفی (Superman: Secret Identity) از کرت بوزیک (Kurt Busiek) دانست. این مینی سری محدود، زندگی پسری به نام بروس وِینرایت (Bruce Wainwright) را روایت میکند؛ جوانی که پس از یک تراژدی در کودکی، زندگیاش به شکلی شگفتانگیز بازتابی از داستان خیالی «بتمن» میشود. او در بزرگسالی شروع به تجسم و آفرینش موجودی مرموز و شبهخفاشی میکند که شبها به شکار مجرمان میپردازد.
داستان در طول سالهای زندگی بروس وین رایت ادامه یافته و خوانندگان بهتدریج متوجه میشوند که این موجود در واقع تجلی بیماری روانی بروس است؛ هیولایی درونی که باید آن را مهار کند. در لحظات پایانی داستان، وقتی بروس در آستانه تسلیم کامل در برابر تاریکی درونش قرار میگیرد، سرانجام از چاه ناامیدی بیرون میآید و میان رنج گذشته و امید به آینده تعادل پیدا میکند. این پایان، نتیجهای احساسی و خردمندانه برای روایتی عمیق و انسانی است؛ داستانی درباره پذیرفتن زخمها و پیدا کردن نور در دل تاریکی. Batman: Creature of the Night بدون تردید یکی از بهترین آثار بتمن در سالهای اخیر به شمار میرود که به زیرمجموعه Elseworlds تعلق دارد.
کمیک بوک Batman: The Imposter و پایانی امیدوارانه برای یک داستان
کمیک بوک بتمن: جعل کننده (Batman: The Imposter) یکی از چشمگیرترین و متفاوتترین آثار بتمن در سالهای اخیر است، چه از نظر بصری و چه از نظر روایی. این داستان نسخهای جوانتر از بروس وین را دنبال کرده و از نظر فضای داستانی و پیامهای آن شباهت زیادی به فیلم The Batman ساخته مت ریوز (Matt Reeves) دارد. در این روایت، بروس وین درگیر نبردی با یک بتمن جعلی (Imposter Batman) میشود که با پوشش و روشهایی مشابه او اما با رویکردی خشنتر و مرگبارتر، شهر را در وحشت فرو برده است. پس از روبهرو شدن با این تهدید، بروس درمییابد اگر میخواهد قهرمان واقعی گاتهام باشد، باید بیشتر از خشونت و انتقام روی چیزهای دیگری تکیه کند.
در طول داستان، بروس وین جلسات متعددی با دکتر لزلی تامکینز (Leslie Thompkins) دارد؛ روانپزشکی که به او کمک میکند تا ذهن آشفتهاش را باز کند و با رنجهای روانیاش روبهرو شود. در پایان کتاب، بتمن با الهام از آموزههای لزلی، تصمیم میگیرد راه او را در نجات شهر ادامه دهد؛ نه فقط با مشت و نقاب، بلکه با درمان، همدلی و بازسازی انسانها.
کمیک بوک Gotham Is و پایانی بینقص برای یکی از برترین دورانهای بتمن
اسکات اسنایدر (Scott Snyder) و گرگ کاپولو (Greg Capullo) با مجموعه Batman New 52 یکی از بزرگترین و تحسینبرانگیزترین دورههای مدرن بتمن را برای طرفداران رقم زدند. بسیاری بر این باورند که اوج داستانهای این مجموعه در سالهای ابتدایی آن و در ماجراهایی مثل Court of Owls (دادگاه جغدها) رقم خورد، اما نمیتوان انکار کرد که شماره پایانی این سری با عنوان Gotham Is (گاتهام یعنی) یکی از بهترین داستانهای تک قسمتی در تاریخ بتمن است.
در این شماره، شوالیه تاریکی در حال انجام گشت شبانه معمولش در گاتهام است اما ماجرا حال و هوای متفاوتی دارد. در حالی که خاموشی گستردهای در شهر رخ میدهد و به نظر میرسد باید انتظار جنایت، هرجومرج یا حمله یک ابرشرور را داشت، اتفاق خاصی نمیافتد. هیچ بحران بزرگی در کار نیست، هیچ دشمنی پنهان نشده و شب آرام میگذرد. در واقع، این داستان نشان میدهد که تأثیر حضور بتمن در شهر تا چه اندازه عظیم و عمیق بوده است. گاتهام، شهری که روزی نماد جرم و تباهی بود، حالا واقعاً در حال امنتر شدن است. نه فقط به خاطر ترس از بتمن، بلکه به خاطر الهامی که او به مردم داده است. Gotham Is در اصل ادای احترام اسکات اسنایدر و گرگ کاپولو به خودِ شخصیت بتمن است؛ تصویری شاعرانه از مردی که با تمام تاریکیاش، نوری برای شهری گمشده شد. پایانی آرام، انسانی و در عین حال باشکوه برای یکی از ماندگارترین دورههای کمیکهای بتمن.
شکستی غیرمنتظره در پایان بندی کمیک بوک Batman: Knightfall
هیچ یک از دشمنان بتمن در اولین حضورشان تأثیری بهاندازهی بین (Bane) در داستان بتمن: سقوط شوالیه (Batman: Knightfall) نداشتند. در این داستان، زمانی که تمام خلافکاران و بیماران روانی تیمارستان آرکهام آزاد میشوند، بتمن مجبور میشود شب و روز برای دستگیری مجدد آنها بجنگد و به مرز فرسودگی و خستگی کامل میرسد. اما وقتی پس از این نبرد طاقتفرسا به عمارت وِین بازمیگردد، بین در انتظارش است.
در شماره ۴۹۷ کمیک بوک Batman، رویارویی میان بروس وِین و بین به اوج میرسد. نبرد ناعادلانه و وحشیانه است اما بین اهمیتی نمیدهد. سرانجام، در یکی از تکاندهندهترین صحنههای تاریخ کمیک، بین بتمن را از زمین بلند کرده و بر زانویش کوبیده و ستون فقرات او را میشکند. این پایان شوکهکننده نهتنها بتمن را از نظر جسمی در هم میشکند، بلکه یکی از بزرگترین لحظات تعلیقزا و تاریک را در تاریخ این شخصیت رقم میزند.
یک پایان فراموشنشدنی
یکی از تحسینشدهترین داستانهای تک قسمتی بتمن، شماره ۴۲۳ کمیک بوک Batman است؛ روایتی که دیدگاههای متفاوت مردم گاتهام درباره قهرمان نقابدارشان را به تصویر میکشد. سه مأمور پلیس پس از پایان روز کاریشان دور هم جمع میشوند و هرکدام برداشت خود را از بتمن بیان میکنند. یکی از آنها داستانی از برخورد خود و بتمن با دو کودک بیخانمان تعریف میکند و میگوید دیده است که بتمن اشک در چشمانش جمع شده اما دیگران باور نمیکنند و میگویند بتمن فقط موجودی خشن و بیاحساس است.
در پایان داستان، مشخص نیست کدام روایتها حقیقت دارند تا اینکه در آخرین صفحه میبینیم بروس وِین و آلفرد پنیورث در حال سر زدن به دو کودک در حال خواب در عمارت وِین هستند؛ همان دو کودک بیخانمان داستان پلیس. این پایان زیبا ادای احترامی است به جنبه انسانی و دلسوز بتمن. قهرمانی که نه فقط با مشت، بلکه با قلبش از شهر گاتهام محافظت میکند.
یک پایان نمادین
کمیک بوک بتمن: شوخی مرگبار (Batman: The Killing Joke) بدون شک یکی از شاهکارهای تاریخ کمیکهای بتمن است. البته در سالهای اخیر نقدهایی درباره محتوای آن مطرح شده اما قدرت داستان و روایتش فراتر از تمام بحثهاست. این داستان، جنونآمیزترین و تاریکترین تصویر از جوکر را نشان میدهد؛ داستانی که همزمان سرگذشتی برای شخصیت جوکر و نوعی پایان فلسفی برای رابطه همیشگی او و بتمن به شمار میرود.
در پایان کمیک بوک و پس از نبردی سنگین، بتمن و جوکر در کنار هم میایستند و با هم گفتگو میکنند. درباره چرخه بیپایان نبردشان حرف میزنند. سپس جوکر جوکی میگوید؛ جوکی که هم خودش و هم بتمن را به خنده میاندازد. ناگهان، خندهها فروکش میکند و بتمن دستانش را دور گردن جوکر حلقه میزند. آخرین صدای خنده خاموش میشود و صفحه به سیاهی میرود. پایان باز و مبهم داستان باعث شده دههها طرفداران درباره این سؤال بحث کنند که آیا بتمن، جوکر را کشت؟
پایانی برای ماجراجوییهای بیشتر
کمیک بوک بازگشت شوالیه تاریکی (Batman: The Dark Knight Returns) یکی از بزرگترین آثار تاریخ دیسی و شاید بهترین داستان بتمن است. این کمیک که در اصل بهعنوان اتمام برای اسطوره بتمن نوشته شده، پایانی شگفتانگیز و درخور دارد. پس از نبردی نمادین و ویرانگر با سوپرمن، بروس وِین با استفاده از مواد شیمیایی مرگ خود را جعل میکند تا دولت و دشمنانش را از خود دور نگه دارد. در مراسم خاکسپاریاش که کلارک کنت هم در آن حضور دارد، همه فکر میکنند بتمن مرده است. اما در آخر، رابین جدید یعنی کری کلی (Carrie Kelley) جسد او را از خاک بیرون میآورد و بروس ک زنده است، در زیرزمین با گروهی از پیروان تازهاش فعالیت مخفی خود را آغاز میکند.
یک پایان بینقص در کمیک بوک Batman: Year One
پایان داستان The Dark Knight Returns ممکن است پرتجملتر و پرشکوهتر باشد، پایان The Killing Joke شاید نمادینتر و ماندگارتر و Knightfall بدون شک شوکآورترین اما در میان تمام اینها، سال اول بتمن (Batman: Year One) بهعنوان کاملترین و بینقصترین پایان در میان تمام کمیک بوکهای بتمن شناخته میشود. پس از روایتی نفسگیر پر از شخصیتپردازیهای بهیادماندنی، طراحیهای خیرهکننده و تعلیقی استادانه، Year One با پایانی آرام اما پرقدرت به نقطهای کامل میرسد.
خانواده جیم گوردون در خطر است و بروس وِین با تمام توان برای نجات آنها میشتابد. در صحنهای پرتنش، زمانی که نوزاد گوردون از روی پل به پایین پرت میشود، بروس با شجاعت به دنبال او میجهد و در آخرین لحظه او را میگیرد. در پی این حادثه، بروس و گوردون لحظهای صمیمی و بیکلام را با هم شریک میشوند؛ لحظهای که در آن هر دو به درک متقابل میرسند و انگار گوردون میداند بروس همان بتمن است اما هرگز آن را بر زبان نمیآورد.
در پایان Batman: Year One، داستان به وضعیت آشنای دنیای بتمن میرسد: گوردون روی بام اداره پلیس گاتهام ایستاده، در حالی که منتظر رسیدن بتمن است. پایانی ساده اما باشکوه که نهتنها آغاز یک افسانه را رقم میزند، بلکه ریشه اعتماد و اتحاد میان دو قهرمان گاتهام را با ظرافت و عمق تمام زمینهچینی میکند.
نظر شما در رابطه با کمیک بوکهای معرفیشده چیست؟ نظراتتان را با ما و دیگر کاربران مجله بازار به اشتراک بگذارید.
لایو استریم کانتر استرایک ۲ با حضور بهترینهای ایران و جایزه برای بینندهها


نظرات