با گذشت بیش از نیمی از سال ۲۰۲۵، اطلاعات میزان فروش و آمار درآمدزایی بازیهای موبایلی به دست آمده که با بررسی آنها، میتوانیم موفقیت یا شکست عناوین مختلف را پیشبینی کنیم.
بازیهای موبایلی هر ساله طرفداران زیادی را از نقاط مختلف جهان به سمت خود جذب میکنند. این بازیها در سبکهای متنوعی عرضه میشوند و همین باعث شده که برای شرایط مختلف مناسب باشند. با پیشرفت روزافزون گوشیهای موبایل، در سالهای اخیر شاهد عرضه عناوینی بودیم که شاید هیچوقت کسی انتظار دیدن و تجربه کردنشان روی یک سیستم تلفن همراه را نداشت.
وبسایت AppMagic یک جعبهابزار جامع برای تحقیقات گسترده در بازار اپلیکیشنهای موبایلی است و اطلاعاتی مانند میزان فروش آنها را منتشر میکند. در این مطلب قرار است به بررسی لیست پرفروشترین بازیهای موبایلی در سال میلادی جاری که از طریق اطلاعات این وبسایت به دست آمده، بپردازیم. در نظر داشته باشید که برآوردهای درآمدی وبسایت Appmagic بر اساس سهم پرداختی ناشر هستند؛ بنابراین شامل ۳۰ درصد سهم اپل یا گوگل، درآمد تبلیغاتی یا فروشگاههای وب و همچنین خریدهای درونبرنامهای در اکوسیستم پراکنده اندروید چین نمیشوند.
شاید تصور کنید که جدول پرفروشترینها خیلی کم تغییر میکند، اما اصلاً اینطور نیست. درست است که بازی Honor of Kings همیشه در صدر جدول قرار دارد، اما پایینتر از آن بازیهای زیادی برای بالا رفتن رقابت میکنند. بیش از همه، رشد بیوقفه دو عنوان LastWar و Whiteout Survival قابل توجه است؛ این دو بازی همواره نزدیکترین رقبا در سبک MOBA از شرکت Tencent بودهاند.
در همین زمان در سال گذشته، بازیهای شاخص FunFly و Century به ترتیب در جایگاه هفتم و دهم بودند؛ اما حالا به رتبههای دوم و سوم رسیدهاند و با فاصله مطمئنی از بازی Royal Match که در رتبه چهارم قرار دارد، جلوتر هستند. باید تأکید کرد که هر دو بازی سبک 4X، رشد سالانه خارقالعادهای داشتهاند؛ LastWar درآمد خود را از ۴۳۸ میلیون دلار به ۸۹۵ میلیون دلار رسانده و Whiteout Survival نیز درآمد خریدهای درونبرنامهایاش را بیش از دو برابر کرده است؛ بهطوریکه از ۳۶۹ میلیون دلار در ششماهه نخست سال ۲۰۲۴ به ۸۳۴ میلیون دلار در همین بازه امسال افزایش یافته است.
هرچند بازیهای موبایل Royal Match و PUBG Mobile نیز نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشتهاند، اما این افزایش بهاندازهای نیست که بتوانند از دو بازی سبک 4X پیشی بگیرند. بازی پازل شرکت Dream Games یعنی Royal Match حدود ۲۰۰ میلیون دلار بیشتر از سال قبل درآمد داشته و بازی بتلرویال شرکت Tencent یعنی PUBG Mobile هم در نیمه نخست امسال تقریباً ۱۲۰ میلیون دلار بیشتر از بازه مشابه در سال ۲۰۲۴ به دست آورده است.
درآمد خریدهای درونبرنامهای Monopoly Go از کمی بیش از ۷۰۰ میلیون دلار به حدود ۶۸۰ میلیون دلار در مقایسه سالانه کاهش یافته است. با این حال، مهارت شرکت Scopely در هدایت بازیکنان به سمت وبشاپ Tycoon Club نشان میدهد که این بازی احتمالاً بسیار بیشتر از این مقدار درآمدزایی خواهد کرد. در واقع، روند ارائهشده توسط وبسایت Appmagic از زمان معرفی این وبشاپ در ماه اکتبر سال ۲۰۲۴، یک کاهش ملایم را نشان میدهد.
بازی Candy Crush Saga از شرکت King نسبت به سال گذشته حدود ۹۰ میلیون دلار افزایش درآمد داشته؛ اما این رشد برای حدود ۲۰۰ نفری که قرار است توسط شرکت مادر یعنی مایکروسافت اخراج شوند، تسلی چندانی نخواهد بود. اگر درآمد تبلیغاتی را هم به خریدهای درونبرنامهای اضافه کنیم، کاملاً مشخص است که این تعدیل نیرو هیچ ارتباطی با میزان موفقیت یا عدم موفقیت این بازی شاخص ندارد.
بازی Pokémon TCG Pocket بزرگترین ورودی جدید در نیمه اول سال ۲۰۲۵ است و به هر شکلی که نگاه کنیم، یک موفقیت عظیم محسوب میشود. با این حال، به نظر میرسد که کمی افت کرده است؛ این بازی در ابتدای سال، نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار در ماه برای شرکت Pokémon درآمدزایی میکرد؛ اما این درآمد در ماه ژوئن به حدود ۵۵ میلیون دلار رسید و به نظر میرسد که پس از شروع پرهیجان در پایان سال ۲۰۲۴، این سطح درآمد پایدار آن خواهد بود.
بازی Coin Master در میان بازیهای موبایل، عملکردی بسیار پایدار داشته و نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ میلیون دلار افزایش درآمد داشته است. با این حال، در روند درآمدزایی این بازی کمی افت به چشم میخورد و دلیل آن میتواند معرفی Monopoly Go باشد که از نظر مکانیک بازی بسیار شبیه به هم هستند؛ اگرچه از لحاظ برندینگ تفاوت دارند.
طبق دادههای Appmagic از ماه مارس به بعد، بازی Roblox تنها درآمد خود را از Google Play به دست آورده و درآمد آن از دستگاههای اپل تقریباً ثابت مانده است. به نظر میرسد که سایر شرکتهای دادهای هم همین روند را گزارش میکنند. بررسیها همچنان ادامه دارند؛ اما واضح است که نبود خریدهای درونبرنامهای در iOS باعث کاهش قابل توجه درآمد سالانه این بازی شده که از ۵۶۳ میلیون دلار در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ به ۳۶۱ میلیون دلار در سال ۲۰۲۵ رسیده است.
پرفروشترینهای سال ۲۰۲۵ از رتبه ۱۱ به بعد
- ۱۱. Pokémon Go از شرکت Niantic با ۲۸۷ میلیون دلار
- ۱۲. Honkai: Star Rail از شرکت Mihoyo با ۲۶۹ میلیون دلار
- ۱۳. Gardenscapes از شرکت Playrix با ۲۴۵ میلیون دلار
- ۱۴. Township از شرکت Playrix با ۲۴۴ میلیون دلار
- ۱۵. Gossip Harbor از شرکت Microfun با ۲۳۳ میلیون دلار
- ۱۶. Love and Deepspace از شرکت Paper Games با ۲۲۹ میلیون دلار
- ۱۷. Genshin Impact از شرکت Mihoyo با ۲۲۲ میلیون دلار
- ۱۸. TfT: Golden Spatula از شرکت Tencent با ۲۰۴ میلیون دلار
- ۱۹. Dungeon + Fighter از شرکت Tencent با ۲۰۲ میلیون دلار
- ۲۰. Brawl Stars از شرکت Supercell با ۲۰۰ میلیون دلار
بازی Pokémon Go نسبت به سال ۲۰۲۴ حدود ۳۰ میلیون دلار رشد داشته که نشان میدهد خرید بازی شاخص شرکت Niantic توسط Scopely تا اینجا تصمیم هوشمندانهای بوده است. در سمت دیگر، عنوان Honkai: Star Rail با کاهش چشمگیر ۱۱۰ میلیون دلاری درآمد خریدهای درونبرنامهای نسبت به سال گذشته مواجه شده است.
برای بازیهای موبایل شرکت Playrix یعنی Gardenscapes و Township شرایط متفاوتی وجود دارد؛ Gardenscapes حدود ۱۶ میلیون دلار نسبت به سال گذشته کاهش درآمد داشته، در حالی که Township رشد قابل توجهی داشته و از ۱۹۸ میلیون دلار در همین بازه سال ۲۰۲۴ به ۲۴۴ میلیون دلار در نیمه اول سال ۲۰۲۵ رسیده است.
در میان رتبههای ۱۱ تا ۲۰، بازیهای نسبتاً جدید Gossip Harbor و Love and Deepspace قابل توجه هستند؛ در حالی که Brawl Stars و Dungeon and Fighter پس از درخشش در نیمه اول سال ۲۰۲۴، اکنون کمی افت کردهاند. خارج از ۲۰ بازی برتر، Toon Blast از شرکت Peak از ابتدای سال دوباره در حال رشد بوده و به رتبه ۲۱ رسیده؛ در حالی که افزایش ناگهانی فروش در بازی شوتر شرکت Tencent یعنی Crossfire Legends آن را به رتبه ۲۲ رسانده است.
به نظر میرسد که چند بازی قدیمی و همیشگی در جدول پرفروشها، اکنون روندی آرام و نزولی در طولانیمدت دارند. با این حال، Clash Royale دوباره در حال افزایش سرعت است و بازیهای جدیدتری نیز در حال صعود در رتبهبندی هستند؛ از جمله Wuthering Waves با درآمد خریدهای درونبرنامهای ۱۳۳ میلیون دلاری تا به امروز، Travel Town با ۱۲۷ میلیون دلار، Top Heroes: Kingdom Saga با ۱۲۴ میلیون دلار و Dark War: Survival با ۱۱۹ میلیون دلار. همچنین عنوان Royal Kingdom و بازی شوتر جدید شرکت Tencent یعنی Delta Force نیز جزو ورودیهای نسبتاً تازه هستند و هر دو تا کنون حدود ۹۴ میلیون دلار درآمد خریدهای درونبرنامهای داشتهاند.
نظر شما درمورد این مطلب چیست؟ شما کدامیک از بازیهای موبایل این لیست را بازی کردهاید؟ لطفا تجربیات خود را از طریق کامنت با تیم بازار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع: Mobilegamer
امسال بازی خوب چی داریم؟ میزگیم با نیما نوترون
نظرات