معرفی ۵ شاهکار نینتندو که کمتر کسی دربارهشان حرف میزند
در این مقاله به معرفی ۵ شاهکار نینتندو میپردازیم که بنا به دلایل مختلف فراموش شده و کمتر کسی دربارهشان حرف میزند. با مجله بازار همراه باشید.
نینتندو نزدیک به پنج دهه یکی از بهترین بازیسازان صنعت ویدیو گیم بوده است. این شرکت در سال ۱۹۸۳ میلادی و با انتشار دستگاه Nintendo Entertainment System رسماً وارد بازار کنسولها شد تا عرصه فعالیت خودش را گسترش دهد. چشمبادامیها طی دهههای گذشته حضور غیرقابلانکاری در صنعت ویدیو گیم داشته و حتی زمانهایی که کنسولهایشان فروش چشمگیری نداشتند، بازیهای شاهکاری را به دست گیمرها رساندند. با در نظر گرفتن حجم بالای آثار درخشان نینتندو طی دهههای گذشته، طبیعی است که بسیاری از بازیها با وجود داشتن جذابیت همیشگی نینتندو نادیده گرفته شده باشند. در ادامه مقاله قصد داریم به معرفی ۵ شاهکار نینتندو بپردازیم که امروز کمتر کسی دربارهشان صحبت میکند اما همچنان شایسته توجه هستند.
BoxBoy
سری BoxBoy و سه دنباله آن از بهترین بازیهای معماییای هستند که نینتندو منتشر کرده است. هر چهار عنوان توسط استودیوی HAL Laboratory ساخته شدهاند؛ استودیویی که بیشتر به خاطر مجموعه Kirby شناخته میشود اما سابقهای قابلتوجه در ساخت بازیهای معمایی دارد. یکی از مهمترین بازیهای معماییاش Picross 3D بود که بهجرات میتوان آن را بهترین بازی معمایی نینتندو نامید. بنابراین اصلاً نباید از تجربه خلاقانه و هوشمندانهای که BoxBoy ارائه میدهد تعجب کنید.
بازی BoxBoy در ابتدا نسبتاً ساده به نظر میرسد اما هر چه جلوتر میروید، معماها به چالشهای ذهنی جدیتری تبدیل میشوند. گیمر باید با استفاده از شخصیت BoxBoy (که نام رسمیاش Qbby است) جعبههایی را بسازد تا بتواند از روی موانع عبور کند، آنها را دور بزند یا از میانشان رد شود. نسخههای بعدی این ایدهها را گسترش دادند و امکانات بیشتری برای طراحی معماهای خلاقانه فراهم کردند. طرفداران پروپاقرص مجموعه امیدوار هستند روزی نسخه چهارم آن را پشت قفسههای فروشگاهها ببینند.
Wave Race 64
وقتی سازندگان بازی Wave Race 64 میخواستند ایدهشان را برای مدیران نینتندو ارائه دهند تا موافقت ساخت را بدست بیاورند، آن را «F-Zero روی آب» توصیف کردند؛ توصیفی که کاملاً منطقی به نظر میرسد (F-Zero یک بازی اتومبیلرانی بسیار محبوب در قرن بیستم میلادی بود). حس سرعت در بازی بهخوبی منتقل شده و گروه متنوع و رنگارنگ شخصیتها هم کمک کردند تا این عنوان نسبت به محصولات مشابه متمایز باشد. با این حال، ویژگی شاخص و برجسته Wave Race 64 بدون شک فیزیک آب بود.
نینتندو با وسواس و دقت زیاد روی طراحی موجها در بازی Wave Race 64 کار کرد تا واقعاً روی گیمپلی تاثیر بگذارند. این فقط یک بازی مسابقهای نیست که روی آب جریان دارد، شما عملاً روی موجهایی واقعی و تاثیرگذار مسابقه میدهید. همین موضوع باعث میشود مهارت در آن نیازمند سپری کردن زمان نسبتاً زیادی باشد اما تسلط بر آن کاملاً ارزشش را دارد؛ به خصوص برای زمانی که میخواهید در بخش چندنفره بازی دوستانتان را شکست دهید.
StarTropics
StarTropics یکی از بهترین آثار گنیو تاکدا (Genyo Takeda) به شمار میآید؛ فردی که بهعنوان تهیهکننده Punch-Out و یکی از توسعهدهندگان اصلی کنسول Wii شناخته میشود. تاکدا در StarTropics نه تنها تهیهکننده، بلکه نویسنده و کارگردان پروژه بود. بنابراین، میتوان گفت این بازی اکشن اجراجویی کاملاً حاصل خلاقیت و ایدههای او است.
گیمر در بازی StarTropics کنترل مایک جونز را بر عهده دارد که در دنیایی بزرگ و پر از شخصیتهای مختلف به کاوش میپردازد. مایک در مبارزات از یک یویو استفاده میکند اما با پیشرفت در بازی میتواند به آیتمهای متنوعی با تم بیسبال ارتقا پیدا کند. سیستم مبارزه بازی تا حدی نسخهای تکاملیافته The Legend of Zelda به حساب میآمد تا اینکه بازی The Legend of Zelda: A Link to the Past از راه رسید و نشان داد تکامل واقعی سیستم مبارزه زلدا چگونه باید باشد. از نکات جالب StarTropics این است که در جعبه بازی یک نامه فیزیکی قرار داشت که رویش یک کد مخفی چاب شده بود. این کد برای ادامه بازی ضروری بود و باید آن را داخل آب فرو میبردید تا ظاهر شود. دهه ۹۰ میلادی واقعاً دوران متفاوتی بود، مگر نه؟!
ARMS
نینتندو با عرضه بازی ARMS برای کنسول سوییچ تلاش کرد شانس خود را در سبک مبارزهای امتحان کند. این بازی مبارزهای سه بُعدی به حداکثر چهار گیمر اجازه میدهد با استفاده از «بازوهای کشسان» به جان هم بیفتند؛ بازوهایی که امکان درگیری از فاصله دور را فراهم میکنند. هر شخصیت تواناییهای ویژه مخصوص به خود را داشته و گیمرها میتوانند با تجهیز بازوهای مختلف، نبردی مطابق با سلیقه و میل خود داشته باشند.
محتوای کلی بازی ARMS آنقدر غنی نبود که بتواند در بلندمدت گیمرها را نگه دارد. اگر ARMS از بخش چندنفره آنلاین قویتری برخوردار بود، احتمالاً گیمرها مدت بیشتری با آن همراه میماندند. تاکنون نسخه دومی از بازی ساخته نشده است؛ نسخهای که میتوانست مشکلات قسمت اول را برطرف کرده و مسیر را برای شکلگیری یک مجموعه موفق و جدید هموار کند. در ضمن، شکست بازی ARMS را نباید به پای کیفیت بازی نوشت، بلکه تقصیرها را باید گردن نینتندو انداخت که در آن زمان سیاستهایش چندان مناسب پشتیبانی از عناوین آنلاین نبودند.
Golden Sun
استودیو Camelot Software Planning بیشتر بخاطر ساخت برخی از بهترین بازیهای ورزشی نینتندو شناخته شده و با مجموعههای Mario Golf و Mario Tennis موفقیتهای زیادی به دست آورد اما نکته جالب اینجاست که بهترین بازی آن هیچ ارتباطی با ورزش ندارد. وقتی Camelot Software Planning اعلام کرد در حال ساخت یک بازی فانتزی قرون وسطایی برای کنسول Game Boy Advance است، بسیاری از طرفداران غافلگیر شدند؛ چون از سازندگان نسخههای اولیه Mario Golf و Mario Tennis انتظار محصولی نقشآفرینی را نداشتند. با این حال، استودیو Camelot انتظارات را برآورده کرد و با عرضه Golden Sun، یکی از بهترین بازیهای نقشآفرینی تاریخ و تجربهای ماندگار را برای کاربران کنسول GBA رقم زد.
بازی Golden Sun از نظر بصری حتی روی یک کنسول دستی مثل GBA فوقالعاده به نظر میرسید. داستان آن کلیشههای رایج عناوین نقشآفرینی را داشت اما شخصیتپردازیها عمیق بود. از دیگر نقاط مثبت میتوان به استفاده از جادو در مبارزات و حل معماها اشاره کرد که تنوع زیادی به بازی بخشیده بود. پایان بازی هم بهصورت باز بود و گیمرها را مشتاق ادامه نگه میداشت؛ انتظاری که استودیو Camelot با ساخت دو دنباله قابلقبول به آن پاسخ داد. با این حال، شخصیتهای Golden Sun از سال ۲۰۱۰ تاکنون بهجز حضورهای کوتاه در Super Smash Bros در هیچ اثر دیگری حاضر نشدهاند.
نظر شما در رابطه با شاهکارهای فراموششده نینتندو چیست؟ نظراتتان را با ما و دیگر کاربران مجله بازار به اشتراک بگذارید.
بهترین بازیهای هک اند اسلش و شمشیربازی؛ میزگیم با امید لنون و شایان
نظرات