معرفی بهترین فیلم های ۲۰۲۴
معرفی بهترین فیلم های ۲۰۲۴
سال ۲۰۲۴ شاید هیاهو و هیجان فیلمهای ۲۰۲۳ را نداشته باشد. با این حال انیمیشنهای بسیار خوبی مثل روبات وحشی و درون بیرون ۲ اکران شد. همچنین مارول با اکران ددپول و ولورین MCU را به دوران اوج خود نزدیکتر کرد. علاوه بر این یادی از فیلمهای مارول فاکس کرد. برای بعضی از فیلمهای ۲۰۲۴ شاید هیجان زیادی داشتیم، ولی اثرهای جالبی از آب درنیامدند و ما را ناامید کردند. به همین دلیل در این مقاله بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ را به همراه چکیدهای از آنها معرفی میکنیم.
دیو (The Beast)
فیلم اقتباسی از رمان دیو در جنگل نوشته هنری جیمز است. با این حال اقتباس مستقیم نیست. چون دیو هنری جیمز به مراتب وحشیتر و خطرناک است. علاوه بر این در دنیایی جریان دارد که هوش مصنوعی آن را فرا گرفته است.
شخصیت اصلی داستان گابریل با بازی لیا سیدو است. او عاشق لوئیس میشود، اما این احساس برایش عجیب و ناشناخته است. به همین دلیل او میخواهد از شرش خلاص شود تا به هوش مصنوعی بهتر خدمت کند. دیو اثر شادی نیست، ولی تکاندهنده است و پایانش شما را شوکه میکند.
گابریل و لوئیس احساسات مختلفی مثل ترس و ناامنی را به خاطر عشق تجربه میکنند. ولی برخلاف فیلمهای رمانتیک آنها لذتی نمیبرند. انگار به طور ناخودآگاه تشنه ارتباط و دوستی هستند، ولی به دلیل ترس از آسیبدیدن جلو نمیروند.
چهار دختر
چهار دختر مستندی از کارگردان تونسی کوثر بن هنیه است و ماجرای دختران اولفا حمرونی را دنبال میکند. روزی دو دختر بزرگ اولفا یعنی غفرانه و رحمانه بدون اطلاع مادرشان خانه را ترک میکنند. پس از آن اعضای خانواده نگران میشوند و آنها را جستجو میکنند. مستند چهار دختر فیلم را از دیدگاه دختران الفا بررسی میکنند. همچنین ایا و تاثیر دختران کوچک اولفا نقش خودشان را بازی میکنند.
کوثر بن هنیه داستان زنانی را نشان میدهد که حاضر میشوند از نقطه امنشان بیرون بروند و حرف دلشان را بزنند. به همین خاطر به جای سرزنش و نفرت روی همدلی و همبستگی تاکید میکند.
نیکپ (Kneecap)
نیکپ یک فیلم بیوگرافی است که به گروه هیپ – هاپ ایرلندی یعنی نیکپ میپردازد. این گروه درباره مسائل سیاسی و اجتماعی مختلفی مانند فلسطین، درگیریهای بین انگلستان و ایرلند و سیستم قضایی کشور میخواندند؛ به همین خاطر جنجالهای زیادی را به راه انداختند، حتی سر از دادگاه هم درآورند. علاوه بر این نسل آتشبس ایرلند را زیر سوال بردند.
اعضای نیکپ همگی نقش خودشان را بازی میکنند. اگر به درگیریهای بین ایرلند و انگلستان علاقه دارید و موسیقی هیپ – هاپ را دوست دارید. احتمالا نیکپ را دوست خواهید داشت. با این حال بعضی از سکانسهای فیلم بر اساس واقعیت نیستند. اما بیشتر کارهایی که نیکپ حین اجرا در فیلم انجام میدهند، کاملا رخ دادهاند.
روزهای عالی
روزهای عالی ویم وندرز مقوله تنهایی را از دریچه جدیدی بررسی میکند. به جای این که آن را مضر، ناامیدکننده و فرسودهکننده نشان دهد، تنهایی را فرصتی بزرگ برای ارتباط با جهان نشان میدهد. هیرایاما زندگی یکنواختی دارد، او یک نظافتچی دستشویی در توکیو است و هرروز برنامه مشابهی را تکرار میکند. با این حال در اوقافت فراغتش به آهنگهای پتی اسمیت، اُتیس ردینگ و ولوت آندرگراند گوش میکند. همچنین کتابهای ویلیام فاکنر و پاتریشیا هایاسمیت را میخواند.
در واقع علاقهاش به هنر او را زنده نگه داشته است؛ بنابراین زیاد احساس روزمرگی نمیکند. البته همیشه هم این طور نیست. او مثل همه آدمهای تنها جاهایی هم میترسد و نزدیکانش عوارض تنهایی را به او زیاد یادآوری میکنند. در هر حال روزهای عالی فیلم ملایم و مینیمالی به شمار میرود.
چالش دهندگان (Challengers)
چالش دهندگان بازسازی از فیلم Jules et Jim (1962) اثر فرانسوا تروفو است. در واقع لوکا گوآداگنینو کارگردان چالش دهندگان فیلم ژول و ژیم تروفو را بهروزرسانی میکند. همچنین المانهایی از نظام سرمایهداری به آن اضافه میکند. تاشی (زندایا) زمانی یک تنیسباز موفق بود که به دلیل جراحتی بازنشسته میشود. سپس مربیگری شوهرش آرت را به عهده میگیرد. در ابتدای فیلم، آرت بازیکن متوسطی است، اما با تعلیمات همسرش کمکم به تنیسبازی حرفهای تبدیل میشود.
روزی آرت مقابل دوست سابق و قدیمیاش یعنی پاتریک زوییگ قرار میگیرد. علاوه بر این زمانی تاشی با او رابطه عمیقی داشته است. پس مثلث عشقی عجیبی بین این سه نفر شکل میگیرد. حتی جاهایی عشقشان به یکدیگر و علاقهشان به تنیس زیر سوال میرود. علاوه بر این به گذشته تاشی بیشتر پرداخته میشود.
تلماسه قسمت دوم
دنیس ویلنوو یک بار گفته بود، من اعتقادی به دیالوگ ندارم، قدرت واقعی سینما در تصویر و صدای ناب است. شاید بسیاری از فیلمهای خوب از اعتقاد او پیروی نکنند. ولی ویلنوو با همین باور آثار باارزشی مثل بلید رانر ۲۰۴۹ و تلماسه خلق کرده است. تلماسه ۲ جلوههای ویژه سنگین و پیچیدهای در خود دارد که بیننده را شگفتزده خواهد کرد. قسمت اول تلماسه نصف کتاب فرانک هربرت را روایت میکند و تلماسه ۲ نصف دیگر آن را ادامه میدهد.
لسانالغیب (تیموتی شالامه) با فرمنهای صحرا همراه میشود و میخواهد انتقام پدرش را بگیرد. در عین حال هم میخواهد مردم را به سمت جهانی جدید هدایت کند. اکثر فیلمهایی که ستارههای زیادی در آن حضور دارند، معمولا خوب از آب درنمیآیند. با این وجود تلماسه ۲ عکس این قضیه است. به همین خاطر با فیلمی خوشساخت و بازیهایی به یاد ماندنی طرف هستیم.
همه ما غریبه ها (All Of Us Strangers)
همه ما غریبهها مرزی مبهم بین خیال و رویا، مکالمههای واقعی و ایدهآل به شمار میآید. اندرو اسکات نقش آدام، فیلمنامهنویسی، ناراحت و ناامید در لندن را بازی میکند که روزی با هری (پل مسکال) آشنا میشود، پس از آن علاقه شدیدی به او نیز پیدا میکند. او گذشتهاش را زیاد مرور میکند؛ به دورانی که نوجوان بود و در کرویدون زندگی میکرد. آدام فکر میکند که اگر در زندگی تصمیمات بهتری میگرفت. آیا امروز آرامش و صلح را میتوانست پیدا کند؟ خیالات و افکاری که شاید شما هم به آن دچار شدهاید.
هر چیزی که به عنوان نور تصور می کنیم
All We Imagine As Light اولین فیلم هندی به شمار میرود که جایزه کن را امسال برد. مثل همه ما غریبهها و روزهای عالی، هر چیزی که به عنوان نور تصویر میکنیم، فیلمی درباره تنهایی است؛ فقط در این جا تنهایی که به دردی کسلکننده و مداوم تبدیل شده است. زنی به نام پرابها در بمبئی دور از همسرش زندگی میکند. از طرفی هماتاقیش آنو رابطه نامشروعی با شیاز دارد. داستان از جایی شروع میشود که دو زن قابلمه پلوپزی را از فرستندهای ناشناس دریافت میکنند.
فیلم بر روی تنهایی و انزوا در کلانشهرهای بزرگی مثل بمبئی تاکید میکند. پرابها که شوهرش در آلمان است. آنو هم از این که درباره عشقش با پدر و مادرش صحبت کند، خجالت میکشد. در نهایت آنو و پرابها به خواستههایشان در زندگی فکر میکنند و سعی میکنند آنها را دنبال کنند.
هیچ سرزمین دیگری
مستند No Other Land حاصل همکاری روزنامهنگاران و فیلمسازان اسرائیلی و فلسطینی است. درباره فیلمسازی به نام باسل آدرا است که از نیروهای اسرائیلی که زادگاهش را ویران کردهاند، فیلم ضبط میکند. در جایی باسل با مشکلی روبرو میشود، با این حال ولی یووال آبراهام روزنامهنگار اسرائیلی به او کمک میکند و به مرور با هم دوست میشوند.
آبراهام مشتاقانه درباره بمبگذاریهای اسرائیل مینویسد، از طرفی به فلسطینیها کمک میکند تا خانههایشان را بازسازی کند. او به صدایی برای باسل در برابر دنیا تبدیل میشود و از گزارشات او خبرهای زیادی را منتشر میکند.
آنها با یکدیگر چالشهای زیادی را به خاطر زادگاه و دولتشان پشت سر میگذارند. با این حال اگر این رفاقت ادامه پیدا نمیکرد، چنین مستندی که دیدگاه مشترک مردم اسرائیل و فلسطین را نشان دهد، ساخته نمیشد.
خیال واهی (La Chimera)
آرتور در دهه ۸۰ توسکانی از زندان به جرم قبردزدی آزاد میشود. او وقتی به خانه برمیگردد، متوجه میشود، هیچ چیز مثل قبل نیست، دوستدخترش بنیامینا او را ترک کرده است و آرتور مثل قبل شور و شوق قدیم را ندارد. به هر حال با گورکنهای دیگر همراه میشود و سعی میکند بنیانینا را پیدا کند. خیال واهی اشارههای زیادی به اسطورههای یونان میکند.
آرتور نماد اورفیوس و بنیامینا نماد اوریدیس است. همچنین به هزارتویی که مینوتور مردم را میخورد نیز اشاره میکند. در واقع بیشتر شخصیتهای فیلم خیال واهی در ذهنشان دارد و انتظار دارند کسی آنها را راهنمایی کند.
بلیتز
ریتا (سرشا رونان) در جنگ جهانی دوم حین بمبگذاریهای لندن از پسرش جورج جدا میشود؛ بنابراین هر دو سفری را برای جستجوی یکدیگر آغاز میکنند. ما از دید جورج فیلم را دنبال میکنیم. او برای رسیدن به مادرش هر کاری انجام میدهد. همچنین نگاهی به مردم لندن، کلوپهای زیرزمینی و نظامیها میاندازیم. مردم بیچارهای که میخواهند سرپناهی را در این ویرانی پیدا کنند.
من درخشش تلویزیون را دیدم
سال ۱۹۹۶ اوون و مدی سریال ماوراءالطبیعهای به نام صورتی کدر یا Pink Opaque را تماشا میکنند. این برنامه عجیب ذهنشان را بسیار درگیر میکند. با این وجود دو سال بعد مدی گم میشود و سریال کنسل میشود. سپس زمان به ۱۰ سال بعد میرود که اوون ناگهانی مدی را میبیند و شوکه میشود. او از مدی میپرسد، این همه مدت کجا بودی؟ مدی هم جواب میدهد، در طول این ۸ سال در سریال صورتی کدر زندگی میکردم.
پس از آن ماجراهای ناگواری زیادی رخ میدهد. من درخشش تلویزیون را دیدم از منتقدان نمره بسیار بالایی گرفت. در عوض مردم آن را دوست نداشتند. به همین خاطر آیامدیبی بسیار پایینی دارد. پس I Saw The TV glow برای هر کسی مناسب نیست.
منطقه مورد علاقه
تا به حال فیلمهای مختلفی راجع به آشویتز ساخته شده است. ولی بیشترشان از دید قربانیان روایت میشود. با این حال شخصیتهای اصلی خانواده رودولف هاس یک فرمانده اساس هستند. خانه او درست کنار اردوگاه قرار دارد، فقط برخلاف زندانیها همسر و بچههایش زندگی خوشی را سپری میکنند.
منطقه موردعلاقه ریتم کندی دارد و بیشتر تناقض بین مامورین اساس و قربانیان آشویتز را نشان میدهد. هر چقدر هم به پایان فیلم نزدیک میشویم، این پارادوکس پررنگتر میشود. به طوری که سکانسهایی میتوان صدای شکنجه زندانیها را شنید.
بیچاره ها
بلا بلاکستر (اما استون) نقطه مقابل فرانکنشتاین به شمار میرود؛ زیرا وقتی خالقش گادوین باکستر (ویلم دافو) از او سوءاستفاده میکند، او را میبخشد و سعی میکند با باکستر کنار بیاید. گادوین مغز نوزاد مردهاش را بر سر بلا قرار میدهد. برای همین اول فیلم بلا مثل بچهها رفتار میکند. ولی کمکم آگاهتر میشود و میخواهد اختیار زندگیش را به دست بگیرد.
کارگردان بیچارهها یورگوس لانتیموس است. آثار او معمولا حال و هوای مریض و منحصربهفردی دارند. اگر فیلمهای قبلی او مثل لابستر و سوگلی را دوست داشتهاید. به احتمال زیاد با گونههای مهربانی و بیچارهها ارتباط برقرار میکنید.
احتکار (Hoard)
احتکار سرگذشت خانواده بیسرپناه ماریا را به تصویر میکشد که در خیابانها، زبالهها و مکانهای ناامن به احتکار مشغول هستند. ماریا والدینش را دوست دارد. با این حال باز خانوادهاش جدا میشود. سپس مادرخواندهاش او را بزرگ میکند، اما همچنان به احتکار و کودکیش علاقه زیاد دارد. به همین خاطر دوباره به پناهگاه کثیفی میرود و احتکار را شروع میکند.
همانطور که میبینید بیشتر فیلمهای ۲۰۲۴ حال و هوای هنری و منحصربهفردی دارند. درباره مفهومهایی مثل تنهایی، انزوا، همدلی و همبستگی صحبت میکنند. همچنین به جنگهای معاصر مثل جنگ جهانی دوم، اختلافات ایرلند و انگلستان، اسرائیل و فلسطین میپردازند. از نظر شما بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ چیست؟ در بخش نظرات آن را در میان بگذارید تا بقیه هم با آنها آشنا شوند.
سوالات متداول
چه آثاری در ۲۰۲۴ پررنگتر هستند؟ 2024 سالی بود که بیشتر آثار سیاسی و اجتماعی بازخورد مثبتی از منتقدان گرفتند.
چه اثرهایی شانس دریافت اسکار بهترین فیلم سال را دارند؟ در این لیست فیلمهایی مثل بلیتز، قسمت دوم تلماسه و چالش دهندگان شانس بالایی دارند.
منبع: independent
بهترین کالاف دیوتی موبایل پلیر ایران کیه؟ میزگیم با فاطی فایتر
نظرات