از زمان معرفی حالت مولتیپلیر یا همان چند نفره به سری Assassin’s Creed در بازی اساسینز کرید برادرهود در سال ۲۰۱۰، این بخش به یکی از اجزای مهم و جداناپذیر فرنچایز تبدیل شده است. در روزهای ابتدایی حالت Wanted با گیمپلی هیجانآور و تعقیب و گریزهای جذاب خود عمق تازهای به عناوین اساسینز کرید میداد و ارزش تکرار آن را دوچندان میکرد. پس از آن Assassin’s Creed 3 و Black Flag به گسترش حالتهای مولتیپلیر ادامه دادند و در همین حال – برای نخستین بار در فرنچایز – حالت کوآپ را وارد میدان کردند. حالت کوآپ یکی از نقاط عطف تبلیغ بازی Assassin’s Creed Unity بود اما متاسفانه استقبال ضعیف از این عنوان باعث شد تا یوبیسافت دیگر هرگز سراغ بخش مولتیپلیر نرود.
با این حال ما میدانیم یوبیسافت قصد تغییر رویه دارد و این کار با بازی Assassin’s Creed Invictus رخ خواهد داد. این عنوان در سپتامبر ۲۰۲۲ معرفی شد اما از آن زمان تاکنون تقریبا هیچگونه اطلاعات و جزئيات خاصی در رابطه با آن دریافت نکردهایم. با این حال بر اساس آنچه به دستمان رسیده میدانیم با یک اسپینآف مولتیپلیر طرف هستیم. تا امروز لیکهای مختلفی حول محور این بازی صورت گرفته و یکی از جدیدترین موارد نشان میدهد یوبیسافت تصمیم بسیار عجیب و دور از انتظاری برای فرنچایز محبوب خود گرفته است. در حالی که شاید این رویه جدید برای سری اساسینز کرید مناسب به نظر نرسد، ایده بدی برای سری فار کرای (Far Cry) نخواهد بود.
در ماه دسامبر، یک لیکر به نام j0nathan با انتشار پستی در توییتر (X) صحبتهایی در رابطه با فرمول گیمپلی بازی Assassin’s Creed Invictus انجام داد. به گفته او Invictus شامل یک گیمپلی آرکیدگونه و مولتیپلیر به سبک عنوان فال گایز (Fall Guys) خواهد بود و در آن ۱۶ بازیکن طی چندین مینیگیم به رقابت خواهند پرداخت. این مینیگیمها ظاهرا شامل Team Deathmatch، Free-for-All و نوعی مسابقه سرعت (دوندگی یا راندن یک وسیله) میشود.
لیک بعدی j0nathan همین رویه را طی نمود و جزئيات بیشتری در اختیار کاربران و طرفداران گذاشت. این لیکر مدعی شد AC: Invictus حال و هوای کاملا آرکیدی دارد و ضربات بازیکنان به یک یکدیگر تاثیر جدی و زیادی نخواهد داشت. در این بازی حتی عناصری چون سپر حبابی (مشابه آنچه در بازی Super Smash Bros Ultimate دیدهایم) وجود دارد. در حالی که این رویکرد میتواند با توجه و دقت کافی بسیار سرگرمکننده و جالب توجه باشد، همچنان میتوان از این حقیقت عبور کرد که حال و هوای شاد و رنگارنگ بازیهایی مثل فال گایز با مضامین جدی و فضای خاص اساسینز کرید جور درنمیآید.
رویکردی که شاید روی Far Cry بهتر جواب دهد
بنابراین اگر بخواهیم یک تخمین کلی از شانس موفقیت «بازی آرکیدی اساسینز کرید» در برابر «بازی آرکیدی فار کرای» انجام دهیم، به نظر میرسد Far Cry اقباس به مراتب بیشتری داشته باشد. بله، سری فار کرای هم لحظات جدی و دراماتیک بیشماری داشته اما همزمان در طول عمر نسبتا طولانی خود لحظات سرگرمکننده، شخصیتهای مضحک، دیالوگهای بامزه و اکشن جالبی ارائه کرده است.
به عنوان مثال زمانی که ما به واسطه صحبتهای هولبرانگیز یک شخصیت مثل واس در فکر فرو میرفتیم، خیلی زود خود را در حال جیغ و فریاد حین سوزاندن یک مزرعه مواد مخدر مییافتیم. از سوی دیگر سری فار کرای قبل از این هم یک سری تمهای کاملا عجیب و متفاوت را مورد آزمایش قرار داده است؛ مثل اکسپنشن Lost Between Worlds در فار کرای ۶ که بازیکنان را به ماموریتی برای یافتن بیگانگان و هوش مصنوعی میفرستاد. عنوان Far Cry 3: Blood Dragon هم که مشخصا نزد طرفداران فرنچایز نیازی به تعریف و توصیف ندارد.
Far Cry 6 شما را با تراژدی مبارزه مردم با یک دیکتاتور مواجه میکرد و همزمان از شما میخواست تا با شخصیتهای عجیب و غریب و بیخیال ملاقات کنید، کوروکودیل اهلی کنید، هواپیما بدزید و دهها مورد دیگر. پس میتوان گفت علاوه بر اینکه Far Cry پتانسیل دور شدن از جدیت را دارد، به خاطر ذات خود بهتر میتواند با مینیگیمهای سرگرمکننده و سریع همگام باشد. از بازی پوکر و پرتاب چاقو گرفته تا مسابقات موتور سواری و مبارزه خروس جنگی – که از قضا خیلی هم جنجالی بود – فار کرای همیشه دست به کارهای منحصر بهفرد و جالبی زده است.
باتوجه به همه این دلایل، اگر یوبیسافت تصمیم میگرفت به جای Assassin’s Creed سراغ یک اسپینآف با الهام از فال گایز برای فار کرای برود، شانس موفقیت بسیار بیشتری داشت. با تمام این اوصاف، همچنان برای قضاوت خیلی زود است و شاید حتی پروژه Invictus بتواند بازیکنان و طرفداران را جذب خود کند. در این صورت قطعا یک قدم رو به جلو و هوشمندانه بهرهگیری از فرصت و ساخت پروژهای مشابه برای سری Far Cry خواهد بود.
نظرات