شرکت اکتیویژن به طور مخفیانه روی بازیکنان کالاف دیوتی آزمایش کرده است
شرکت اکتیویژن به طور مخفیانه و بدون اینکه موضوع را رسانهای کند، سیستم مچمیکینگ کالاف دیوتی براساس مهارت گیمرها را تغییر داد و روی آنها آزمایش کرد. نتیجه نشان داد با وجود اینکه گیمرها از این موضوع مطلع نیستند، اما سیستم مچمیکینگ مهارت محور را بیشتر میپسندند.
سیستم مچمیکینگ مهارت محور یا به اختصار SBMM یکی از مواردی است که همیشه در صدر بحثهای طرفداران کالاف دیوتی قرار دارد. این سیستم درست مانند سایر ویدیو گیمهای مولتیپلیر مدرن کاری میکند که بازیکنان با همتیمیها و دشمنهایی در زمین نبرد قرار بگیرند که مهارتی مشابه خودشان دارند. این موضوع ممکن است در نگاه اول خیلی مثبت و منطقی به نظر برسد، ولی باید بدانید افراد زیادی مخالف SBMM هستند.
افرادی که مخالف Skill-Based Matchmaking هستند دلیل خاص خودشان را دارند. آنها میگویند این سیستم کاری میکند که هر مسابقه خیلی سخت دنبال شود و افرادی که مهارت تقریبا مشابهی دارند مقابل هم قرار بگیرند. افرادی که طرفدار این نظریه هستند دوست دارند شاهد یک سیستم مچمیکینگ کاملا شانسی و رندوم باشند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد شاید آنها در برخی مواقع در مقابل گیمرهای خیلی حرفهای قرار بگیرند، اما در برخی مواقع هم با گیمرهای تازهکار و بیمهارت وارد نبرد میشوند. این رویکرد کاری میکند که همه چیز متعادلتر به نظر برسد.
شرکت اکتیویژن همیشه سعی خود را به کار گرفته تا از این نوع بحثها دوری کند. اما آنها در اوایل سال جاری میلادی تغییر رویه دادند و تصمیم گرفتند نحوه مچمیکینگ در هر نسخه از کالاف دیوتی را توضیح دهند. در ادامه همین بحث آنها دلایل خود را برای انتخاب SBMM و مزیتهای که این سیستم به همراه میآورد تشریح دادند. از آن موقع تا حالا بحث مربوط به مچمیکینگ کمرنگ شده بود تا اینکه اکتیویژن تصمیم گرفت گزارشات خود را براساس بازخورد مخاطبین در این زمینه توضیح دهد.
ما پیش از این و در طی چند ماه پیش متوجه شدیم که مهمترین اولویت Activision این است که مخاطبین کالاف دیوتی هرچه سریعتر بازی پیدا کنند و مشغول مبارزه شوند. با توجه به همین موضوع سیستم مچمیکینگ مهارتمحور در اولویت دوم قرار میگیرد. اما نکته جالبی که در گزارشهای جدید آمده نشان میدهد شرکت مذکور بدون اینکه کسی متوجه شود تاثیر SBMM را روی مچمیکینگ کم کرده تا واکنش بدون آگاهی مخاطبین را متوجه شود.
این آزمایش مخفیانه در بازی کالاف دیوتی مدرن وارفر ۳ و در اوایل سال ۲۰۲۴ رخ داده است. برای اینکار تیم سازنده به سراغ سیستم مچمیکینگ ۵۰ درصد از مخاطبین بازی در آمریکای شمالی رفته و تاثیر مهارت را در سیستم مچمیکینگ ایشان کاهش داده. به عبارتی دیگر نیمی از بازیکنان COD: MW3 بدون اینکه متوجه شوند مشمول SBMM نبودند و به صورت رندوم در قالب تیمها قرار می گرفتند.
اما نتیجه چه شد؟ بیش از ۹۰ درصد افرادی که به صورت ناآگاهانه در این آزمایش حضور داشتند و در حین مچمیکینگ از SBMM استفاده نمیکردند، به طور میانگین کمتر به تجربه کالاف دیوتی پرداختهاند. این نتیجه نشان میدهد حتی اگر خود گیمرها خبر نداشته باشند، به طور طبیعی با سیستم مچمیکینگ مهارت محور راحتتر کنار میآیند. نظر شما در این باره چیست؟ دیدگاههای خود را با تیم کافهبازار و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع: PCGamer
خاطرات گیمرهای دهه هفتاد و هشتاد | میزگیم نوستالژی با گلخان و شایان
نظرات