ساخت نسخه بعدی GTA با هوش مصنوعی
آخرین اخبار جی‌تی‌ای اخبار بازی خبر

آیا هوش مصنوعی می‌تواند نسخه بعدی GTA را بسازد؟

استراوس زلنیک، مدیرعامل شرکت تیک-تو اینتراکتیو (Take-Two Interactive) که به عنوان کمپانی مادر راک‌استار گیمز شناخته می‌شود، می‌گوید که او نسبت به آینده هوش مصنوعی بدبین نیست. اما در عین حال اعتقاد دارد که نشانه‌های تاثیر واقعی این فناوری بر روند تولید و توسعه بازی‌ها هنوز «بسیار محدود» است.

زلنیک رهبری شرکتی را برعهده دارد که مجموعه‌هایی مانند Grand Theft Auto و Red Dead و همچنین Borderlands و NBA 2K را منتشر کرده است. او در نشست شورای مدیران فناوری شبکه CNBC که هفته گذشته در نیویورک برگزار شد، توضیح داد که محدودیت‌های فعلی هوش مصنوعی در توسعه بازی‌ها دو دلیل اصلی دارد.

ساخت نسخه بعدی GTA با هوش مصنوعی

به گفته او، نخستین دلیل مسئله مالکیت معنوی است؛ موضوعی که باعث شده میان شرکت‌های هوش مصنوعی و صنعت‌های خلاق مانند هالیوود و موسیقی اختلاف ایجاد شود. زلنیک در گفت‌وگویی با CNBC گفت: «ما باید از مالکیت معنوی خود محافظت کنیم، اما مهم‌تر از آن باید مراقب حقوق دیگران هم باشیم. اگر اثری را با استفاده از هوش مصنوعی خلق کنید، آن اثر قابل محافظت نیست.»

تاکنون اختلافات زیادی میان صاحبان محتوا و شرکت‌های هوش مصنوعی به‌وجود آمده و به شکایت‌های حقوقی و انتقادهای گسترده منجر شده است. این بحث، پس از معرفی برنامه ساخت ویدیو شرکت OpenAI به نام «سورا» (Sora) در ماه گذشته شکل تازه‌ای به خود گرفت. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد با چند جمله ویدیوهای واقع‌گرایانه کوتاه تولید کنند. همین قابلیت، نگرانی‌های تازه‌ای درباره ساخت دیپ‌فیک و استفاده غیرمجاز از چهره و صدای بازیگران، موزیسین‌ها، شخصیت‌های انیمیشنی و حتی افراد عادی به‌وجود آورده است.

زلنیک می‌گوید: «در شرکت‌هایی مانند تیک-تو، استفاده از هوش مصنوعی باید نه‌تنها مطابق با قوانین کپی‌رایت باشد، بلکه از حقوق افراد نیز محافظت کند. در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد.»

صداپیشه GTA ۵: برای جی تی ای ۶ صد دلار هم کم است!

اما به گفته او، مانع بزرگ‌تر در مسیر استفاده گسترده‌تر از هوش مصنوعی در تولید بازی، به ذات خلاقیت انسانی برمی‌گردد؛ همان عاملی که باعث موفقیت تیک-تو شده است. زلنیک توضیح داد: «فرض کنید هیچ محدودیتی برای هوش مصنوعی وجود نداشت. آیا می‌توانستیم با فشار یک دکمه، برنامه بازاریابی GTA را خلق کنیم؟ پاسخ منفی است. اول اینکه هنوز چنین چیزی ممکن نیست، و دوم اینکه حتی اگر ممکن بود، نتیجه‌اش چیزی سطحی و تقلیدی می‌شد.»

ساخت نسخه بعدی GTA با هوش مصنوعی

او افزود که دلیل این موضوع در ذات هوش مصنوعی است، چون این فناوری بر پایه داده‌های قدیمی کار می‌کند و ذاتا «به گذشته نگاه می‌کند.»

زلنیک گفت: «گاهی خروجی‌های هوش مصنوعی ممکن است تازه به نظر برسند چون از مدل‌های پیش‌بینی‌کننده استفاده می‌کند. در بسیاری از حوزه‌ها می‌توان از داده‌ها برای پیش‌بینی استفاده کرد و مشکلات زیادی را با آن حل نمود.»

اما به گفته او، وقتی صحبت از خلق جهان‌های پیچیده و چندلایه‌ای می‌شود که بازی‌های تیک-تو به‌خاطر آن مشهورند، هوش مصنوعی در این زمینه کارایی ندارد. زلنیک گفت: «در هر حوزه‌ای که با داده‌های گذشته سروکار دارد، هوش مصنوعی عملکرد بسیار خوبی دارد. اما در کاری مثل آنچه ما انجام می‌دهیم، که ریشه در خلاقیت و نوآوری دارد، نتیجه بسیار ضعیفی ارائه می‌دهد.»

تداوم این رویکرد خلاقانه برای کمپانی تیک-تو حیاتی است، چون رقبا به سرعت در حال پیشرفت هستند. برای مثال شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۲۳ اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) را با مبلغ ۶۹ میلیارد دلار خرید و ماه گذشته نیز اعلام شد که شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts) قرار است توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی با عنوان سیلور لیک (Silver Lake) و افینیتی پارتنرز (Affinity Partners) در یک معامله نقدی به ارزش ۵۵ میلیارد دلار خریداری شود.

گزارش جدید GTA ۶ به یک تغییر مهم در گیم‌پلی اشاره دارد

زلنیک گفت: «ما هدفمان این است که فرنچایزهایی خلق کنیم که ماندگار باشند.» او افزود که تیک-تو تاکنون یازده مجموعه داشته که هرکدام بیش از پنج میلیون نسخه فروش داشته‌اند و بیشتر از بیست بازی محبوب موبایلی نیز در اختیار آنهاست.

ساخت نسخه بعدی GTA با هوش مصنوعی

بزرگ‌ترین مجموعه این شرکت یعنی GTA قرار است نسخه بعدی خود را در ماه می ۲۰۲۶ منتشر کند و انتظار می‌رود رکورد جدیدی در فروش به جا بگذارد. زلنیک یادآوری کرد که نسخه قبلی این بازی یعنی GTA 5 در سه روز نخست عرضه‌اش در سال ۲۰۱۳ بیش از یک میلیارد دلار فروش داشته است.

او در پایان گفت: «خلاقیت تیم ما شگفت‌انگیز است، و کاری که استودیوی راک‌استار گیمز سعی دارد انجام دهد و تا امروز بارها موفق شده، نزدیک شدن به حد کمال است. هیچ خلاقیتی در مدل‌های هوش مصنوعی به‌طور ذاتی وجود ندارد، چون همه آن‌ها بر پایه داده‌ها ساخته شده‌اند.»

منبع: Cnbc


بهترین بازی های ترسناک با امید لنون؛ میزگیم ویژه هالووین 🎃

بهترین بازی های ترسناک با امید لنون؛ میزگیم ویژه هالووین

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها