بازی رایگان Ananta با الهامگیری آشکار از GTA، اسپایدرمن و گنشین ایمپکت، در اینترنت طوفان به پا کرده است. عنوانی که پیشتر با نام رمز Project Mugen شناخته میشد و اکنون با یک تریلر از گیم پلی، اینترنت را به دو قطب موافق و مخالف تقسیم کرده است. تنها در پنج روز، این تریلر در کانال رسمی پلیاستیشن بیش از ۲.۷ میلیون بازدید گرفت و بخش نظرات آن به میدانی برای بحثهای داغ و شوخیهای هوشمندانه تبدیل شد. اما سؤال اصلی اینجاست: آیا Ananta یک کپی بیشرمانه از موفقترین بازیهای تاریخ است یا یک فرمول هوشمندانه برای موفقیت حتمی؟
ترکیبی به نام «بازی»
برای درک عمق ماجرا، کافی است نگاهی به خلاقیت کاربران در بخش نظرات بیندازید. استیون هی (Steven He)، کمدین اینترنتی معروف، با پرسیدن «این بازی در کدام ژانر است؟» و پاسخ دادن «بله.»، به تنهایی بیش از ۲۶ هزار لایک گرفته است. این شوخی کوتاه، چکیده تمام چیزی است که Ananta به نظر میرسد: ترکیبی دیوانهوار از هرآنچه که دوست داریم. کاربری دیگر با هوشمندی نوشته: «بالاخره داریمش، “بازی”.» گویی تمام بازیهای بزرگ در یک مخلوطکن ریخته شده و خروجی آن Ananta شده است.
اما این فقط شوخی نیست. با نگاهی دقیقتر به گیمپلی، به سختی میتوان فهرستی از بازیهایی که Ananta از آنها «الهام» نگرفته تهیه کرد. این بازی که توسط استودیوی Naked Rain (از زیرمجموعههای غول بازیسازی چینی، NetEase Games) در حال توسعه است، یک اکشن نقشآفرینی سومشخص، رایگان و جهانباز شهری است که به نظر میرسد چکلیستی از محبوبترین مکانیکهای گیمپلی دهه اخیر را تیک زده است. جدیدترین تریلر از گیم پلی این بازی را در ادامه مشاهده میکنید:
روح لوس سانتوس در یک کلانشهر انیمهای
اولین و آشکارترین منبع الهام، سری Grand Theft Auto است. از گوشه تصویر، مینیمپ آشنایی چشمک میزند که خاطرات ساعتها گشتوگذار در خیابانهای لوس سانتوس را زنده میکند. افکت زوماوت نقشه هنگام تعویض شخصیت، که امضای GTA V بود، اینجا هم حضور دارد. صحنههای ساحلی شلوغ، کلابهای شبانه پر زرقوبرق، بدلکاری با خودروهای اسپرت در ترافیک شهری و حتی نمای خبری هلیکوپتر از تعقیب و گریز موتورسواران، همگی به شکلی انکارناپذیر یادآور تریلرهای GTA VI هستند. حتی جزئیات ریزی مانند طراحی قایقهای تندرو یا رابط کاربری دوربین سلفی، حس یک ماد گرافیکی انیمهای برای GTA را تداعی میکند.
مرد عنکبوتی در توکیوی آینده
اما جابهجایی در شهر فقط به خودرو محدود نمیشود. شخصیتهای بازی با مهارتی شبیه به مرد عنکبوتی، با استفاده از تارهایی درخشان بین آسمانخراشها تاب میخورند. فیزیک حرکت، انیمیشنهای آکروباتیک در اوج پرش و حتی کنترل پهپادهای عنکبوتی در کانالهای تهویه، آنقدر به بازیهای Marvel’s Spider-Man استودیوی اینسامنیاک (Insomniac) نزدیک است که نمیتوان آن را تصادفی دانست. این سیستم حرکتی سریع و روان، نویدبخش گشتوگذاری لذتبخش در کلانشهر بازی است.
ترکیبی از هرجومرج و خلاقیت
لیست الهامات به همینجا ختم نمیشود. هرجومرج و تخریبپذیری بالای تعقیب و گریزهای ماشینی، یادآور روح آرکید بازیهای کلاسیکی چون Burnout Paradise است. از سوی دیگر، ماموریتهای فرعی عجیبوغریب، مانند حمل جعبههای آتشبازی یا بادکنکهایی که خودرو را به پرواز درمیآورند، ادای دینی به بازیهای خلاقانه و مستقلی مانند Deliver At All Costs به نظر میرسد. در یک صحنه حتی شاهد حمل تابوت یک خونآشام هستیم که رنگینکمان بالا میآورد! این ترکیب نشان میدهد که توسعهدهندگان فقط به دنبال کپی کردن نبودهاند، بلکه قصد دارند سرگرمی خالص را در اولویت قرار دهند.
چرا این فرمول نمیتواند شکست بخورد؟
شاید در نگاه اول، این حجم از کپیبرداری زننده به نظر برسد، اما در پشت آن یک استراتژی تجاری هوشمندانه نهفته است.
- بازاریابی رایگان از طریق میمها: Ananta قبل از انتشار به یک «میم» اینترنتی تبدیل شده است. این حجم از بحث و شوخی، بهترین و کمهزینهترین شکل بازاریابی است و نام بازی را در ذهن میلیونها نفر حک کرده است.
- مدل تجاری هوشمندانه: این بازی «رایگان» (Free-to-Play) است. این یعنی دروازه ورود برای میلیونها بازیکنی که توانایی مالی یا تمایلی برای خرید چندین بازی ۶۰ دلاری را ندارند، باز است. Ananta به آنها این فرصت را میدهد که بهترین ویژگیهای GTA، Spider-Man و Genshin Impact را در یک بسته رایگان تجربه کنند.
- دسترسی گسترده: بازی برای رایانههای شخصی، پلیاستیشن ۵ و پلتفرمهای موبایل (iOS و Android) منتشر خواهد شد. این پوشش وسیع، پتانسیل جذب مخاطب آن را به حداکثر میرساند.
با بیش از ۱۴ میلیون پیشثبتنام تا این لحظه، Ananta مسیری را طی میکند که پیشتر توسط غولهایی مانند Genshin Impact پیموده شده است. آن بازی نیز در زمان عرضه با اتهام کپیبرداری از Zelda: Breath of the Wild مواجه بود، اما با ارائه یک تجربه باکیفیت و رایگان، به یکی از سودآورترین بازیهای تاریخ تبدیل شد. Ananta با ترکیب کردن فرمول موفق Genshin با جذابیت جهانباز شهری GTA، روی کاغد، رؤیای هر گیمر نوجوانی است.
در نهایت، Ananta یک قمار بزرگ است؛ قماری که بر پایه این ایده بنا شده که بازیکنان بیشتر از اصالت، به دنبال سرگرمی و دسترسی آسان هستند. باید منتظر ماند و دید که آیا این کلون انیمهای و بیپروا میتواند از سایه منابع الهام خود فراتر رفته و به یک هویت مستقل و یک پدیده جهانی تبدیل شود یا خیر. شما درباره این بازی چه فکر میکنید؟ نظرات خود را حتماْ با ما در میان بگذارید.
منبع: autoevolution
چطوری پارتنر گیمر پیدا کنیم؟ میزگیم ازدواجی با سایه و حمید
نظرات