بر اساس گزارشها به واسطه استقبال مخاطبان غیر ژاپنی، انیمه به نقطه عطف جدید و شگفتانگیزی دست پیدا کرده و به صنعتی با درآمد چند میلیارد دلار تبدیل شده است.
انجمن انیمیشنهای ژاپنی (به اختصار AJA) در جریان رویداد Tokyo International Film Festival Content Market 2025 (به اختصار TIFFCOM 2025) گزارشی منتشر کرده که بر اساس آن صنعت انیمه در سال ۲۰۲۴ با رشد ۱۴.۸ درصدی به درآمد ۲۵ میلیارد دلار (۳.۸ تریلیون ین) رسیده است. این افزایش درآمد ناشی از استقبال مخاطبان غیر ژاپنی بوده است. این دسته از طرفداران انیمه ۵۶ درصد از درآمد صنعت انیمه معادل ۱۴.۲۵ میلیارد دلار (۲.۱۷ تریلیون ین) را به خود اختصاص دادهاند.
طبق گزارش AJA، بیشترین تعداد از دنبالکنندگان انیمه در آمریکا سکونت دارند. بر این اساس، بازار داخلی آمریکا مبلغ ۱۰.۹۷ میلیارد دلار (۱.۶۷ تریلیون ین) معادل سهم ۴۴ درصدی از درآمد صنعت انیمه را در اختیار دارد. در حالی که بازار بینالمللی انیمه نسبت به سال قبل با درآمد ۱۱.۹۳ میلیارد دلار، به میزان ۲۶ درصد رشد داشته، اما صنعت انیمه در داخل ژاپن عملکردی نسبتا ثابت داشته است. این از آن جهت بوده که در سال ۲۰۲۴ درآمد صنعت انیمه در سرزمین آفتاب برابر با ۱۰.۶۷ میلیارد دلار بوده است.
سهم بالای بازار بینالمللی از درآمد صنعت انیمه، نشاندهنده روندی است که از سالها پیش شروع شده است. در گزارش AJA که آمار و ارقام بیش از دو دهه را تجزیه و تحلیل کرده، از ۲۰۲۰ به عنوان اولین سالی که درآمد بینالمللی از بازار داخلی ژاپن پیشی گرفته، یاد میکند. این امر ناشی از افزایش کاربران سرویسهای استریم در طول پاندمی کرونا است. با این وجود که در سال ۲۰۲۱ برای مدت کوتاهی ژاپن پیشتاز شد، اما در سال ۲۰۲۳ درآمد حاصل از بازار بینالمللی با سهم ۵۱ درصد برتری خود را ثابت کرد.
مگومی اونوچی، عضو AJA و مدیرعامل HumanMedia Inc، اعلام کرده که روند رشد محبوبیت انیمه در خارج از مرزهای ژاپن همچنان ادامه خواهد داشت. او از برگزاری ۱۶۰ رویداد مرتبط با انیمه در ۵۰ کشور، به عنوان گواهی بر ادعای خود نام برده است. اونوچی متذکر شده که درآمد انیمه با کسبوکارهای فرعی مثل فروش محصولات و برگزاری رویداد میتواند رشد قابلتوجهی را تجربه کند؛ زیرا در حال حاضر سرویسهای استریم بیشترین سهم را از درآمد صنعت انیمه دارند.
صنعت انیمه یکی از بخشهای اصلی برنامه جدید دولت ژاپن یعنی New Cool Japan Strategy است. به این واسطه دولت ژاپن قصد دارد تا سال ۲۰۳۳ با کمک صنایع مختلف خود اعم از انیمه، مانگا و بازیهای ویدیویی به درآمد ۱۳۰ میلیارد دلار برسد. این استراتژی پیش از این با موفقیت همراه بوده است؛ زیرا از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳، ژاپن به درآمد ۳۹.۷ میلیارد دلار رسیده. در حال حاضر درآمد ژاپن از صنعت سرگرمی بیش از فولاد، پتروشیمی و نیمههادی است.
علیرغم درآمد بالا و رشد قابلتوجه انیمه، این صنعت از سالها پیش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکند. افراد فعال در استودیوهای ساخت انیمه معمولا دستمزد پایینی دریافت کرده و ساعات زیادی از روز را مشغول کار روی آثار مختلف هستند. چنین مواردی به فرسودگی شغلی و مشکلات جسمی و روحی منجر میشود. فعالان باسابقه انیمه از جمله هیدآکی آنو (خالق Evangelion) و شینیچیرو واتانابه (خالق Cowboy Bebop) بارها نسبت به فرهنگ کاری نامناسب صنعت انیمه و نابودی آن در صورت ادامه این روند، هشدار دادهاند.
دولت ژاپن با درک این که ارزشمندترین صادرات فرهنگیاش در معرض خطر قرار دارد، شروع به اجرای برنامههای حمایتی تازه کرده است. دولت این کشور اخیرا برنامه Global Anime Challenge را معرفی کرده است. در قالب این برنامه منابعی برای پرورش و حمایت از انیماتورهای نوظهور به منظور ایجاد زیرساختهای پایدار اختصاص داده خواهد شد. همچنین سازمانهای غیرانتفاعی مثل انجمن فرهنگ انیمه و فیلم نیپون برای بهبود شرایط کاری و ارائه آموزشهای لازم به سازندگان انیمه تلاش میکنند. هدف این سازمانها محافظت از صنعت انیمه و بهبود شرایط نسلهای آینده است.
نظر شما در مورد رشد درآمد صنعت انیمه در سال گذشته چیست؟ آیا از طرفداران این صنعت بوده و انیمهها را از طریق سرویسهایی مثل کرانچیرول تماشا میکنید؟ پیشبینی میکنید انیمه در سالهای آینده چه اتفاقاتی را تجربه کند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
منبع: CBR
بهترین بازی شوتر تاریخ؛ میزگیم با لیل شایان و امید لنون
نظرات