پشت صحنه انیمه و مانگا: معرفی ۱۰ اثر برتر درباره مانگا، انیمه و بازی ویدیویی
در طول تاریخ انیمه، آثار مختلف و متعددی به نمایش گذاشته شده که پشت صحنه تولید و مراحل ساخت انیمه، مانگا و بازی ویدیویی را نشان میدهند. با معرفی ۱۰ مورد از چنین انیمههایی همراه مجله بازار باشید.
تصویرسازی، طراحی انیمیشن، مدلسازی سهبعدی، ضبط صدا، نویسندگی و ایدهپردازی، مراحلی هستند که در آثار مختلف صنعت سرگرمی وجود داشته و هر اثر باید آنها را پشت سر بگذارد. با این حال در زمان تماشای انیمه، مطالعه مانگا و تجربه بازی ویدیویی فراموش میکنید که تیم بزرگی از افراد برای خلق هر اثر صدها ساعت وقت گذاشته است. در چنین شرایطی انیمههایی که به پشت صحنه ساخت میپردازند اهمیت و جذابیتی دوچندان داشته و در فضاهای مختلف، از کمدی گرفته تا تراژدی، مراحل ساخت آثار مختلف را به نمایش میگذارند.
۱. مانگا و انیمه Bakuman
شرایط هر قدر سخت و دشوار شد، از رویاهایتان دست نکشید
تارو کاواگوچی، خالق یک مانگای طنز محبوب، الگوی موریتاکا ماشیرو برای تبدیل شدن به یک مانگاکا است. اما پس از فوت او، رویاهای موریتاکا برای تبدیل شدن به خالق مانگا از بین میرود و در نهایت به جای کار روی آثار مصور، کارمند معمولی میشود. با این حال زمانی که همکلاسی موریتاکا یعنی آکیتو تاکاگی، نقاشیهای او را میبیند، اعتراف میکند که خودش هم آرزوی مانگاکا شدن را در سر داشته است. آکیتو به موریتاکا پیشنهاد میدهد که با همکاری هم مانگای خود را خلق کنند. با رویای صداپیشگی عشقش، میهو آزوکی در انیمه اقتباسی از مانگایی که خلق میکنند، موریتاکا متقاعد شده که پیشنهاد آکیتو را قبول کرده و دوباره اشتیاق مانگاکا شدن در وجودش شعلهور میشود. موریتاکا و آکیتو به امید تبدیل شدن به بزرگترین مانگاکا ژاپن سفر هنری خود را با نام مستعار موتو آشیروگی شروع میکنند.
مانگا Bakuman اثری عالی برای علاقهمندان به این صنعت و تبدیل شدن به مانگاکا است. این اثر به خوبی نشان میدهد که دستیابی به خواستهها و تحقق رویاها، نیازمند تلاش و پشتکار است. همچنین یادآوری میکند که اگرچه روند زندگی باعث میشود مجبور به دست کشیدن از آرزوها شوید، اما نباید به کل رویاهایتان را فراموش کرده و بالاخره روزی در مسیر رسیدن به آنها قدم بردارید. انیمه Bakuman، محصول استودیو J.C.Staff، در قالب ۷۵ اپیزود در سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ به نمایش گذاشته شد. از دیگر آثار اقتباسی از مانگا Bakuman میتوان به فیلم لایو اکشن و بازی ویدیویی اشاره کرد.
۲. مانگا و انیمه Shirobako
رویایی وجود ندارد که با تلاش و پشتکار دستیافتنی نباشد
پنج دوست صمیمی در دبیرستان کامینویاما به نامهای آئویی میاموری، اما یاسوهارا، میدوری ایمای، شیزوکا ساکاکی و میسا تودو که عشق و علاقه زیادی به انیمه دارند، تصمیم میگیرند نه تنها گروه خود را راهاندازی کنند، بلکه اولین انیمه آماتور خود را ساخته و در جشنواره فرهنگی به نمایش بگذارند. این دوستان عهد میبندند که فعالیت خود در صنعت انیمه را ادامه داده و در نهایت با همکاری هم یک انیمه کامل را تولید کنند. پس از گذشت دو سال و نیم، اگرچه آئویی و اما موفق به ورود به صنعت انیمه میشوند، ولی سایر دوستانشان شرایط خوبی ندارند. شیزوکا به عنوان صداپیشه با مشکل روبرو شده، میسا برای یک شرکت خودروسازی مدل سهبعدی طراحی میکند و میدوری مشغول تحصیل در دانشگاه است تا نویسنده شود. در حالی که راه رسیدن به رویاهایشان برای این افراد هموار نیست، اما همچنان با عزم و تلاش به دنبال دستیابی به آنها هستند.
ورود به دنیای انیمه و فعالیت در این صنعت کار سخت و دشواری بوده، اما غیرممکن نیست. در واقع هیچ رویا و آرزویی نیست که با تلاش و پشتکار نتوانید به آن برسید. صنعت انیمه به قدری بزرگ و متنوع است که به هر شکلی، از طراحی انیمیشن و مدلسازی گرفته تا صداپیشگی و نویسندگی، بتوانید وارد آن شوید. مانگا Shirobako در دو جلد در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ منتشر شده است. استودیو P.A. Works انیمه اقتباسی این اثر را در قالب ۲۴ اپیزود پخش کرده و در کنار آن دو OVA و یک انیمه سینمایی به نمایش گذاشته است.
۳. مانگا و انیمه Seiyu’s Life
نگاهی طنزآمیز به دنیای صداپیشگان انیمه
فوتابا ایچینوزه ملقب به سیو، علاقه زیادی به صداپیشگی داشته و دائما در تستها و اجراها شرکت میکند تا بالاخره بتواند وارد صنعت انیمه شده و فعالیت حرفهای خود را شروع کند. در طول این مسیر، او با دو صداپیشه دیگر به نامهی رین کوهانا (بازیگری کم سن و سال که برای ایجاد تعادل بین حرفه و زندگی تحصیلی خود تلاش میکند) و ایچیگو موئساکی (آیدلی که ادعا میکند شاهزادهای از سیاره توت فرنگی است) آشنا و دوست میشود. این سه در کنار هم با چالشهای صنعت سرگرمی روبرو شده و سعی میکنند صدا خاص و منحصربهفرد خود را به وجود بیاورند.
مانگا Seiyu’s Life نگاهی جالب به پشتصحنه زندگی صداپیشههای حرفهای ارائه میکند. این اثر جنبه آموزشی هم داشته و در قالب آن اصطلاحات و پروسههای خاص حرفه صداپیشگی توضیح داده میشود. انیمه اقتباسی از این مانگا توسط استودیو Gonzo ساخته و در قالب ۱۳ اپیزود در سال ۲۰۱۵ به نمایش گذاشته شده است.
۴. مانگا و انیمه Look Back
یکی از بهترین مانگاها و انیمههای تاریخ
آیومو فوجینو به دلیل کمیکهای چهار صفحهای و طراحیشده با دستش مورد تحسین قرار میگیرد. اما وقتی که همکلاسیاش یعنی کیوموتو فرصتی به دست میآورد تا آثار خود را در روزنامه مدرسه چاپ کند، فوجینو برای اولین بار در برابر رقیب ناشناخته خود احساس ناکافی بودن میکند. فوجینو در طول یک سال به شکل وسواسگونهای روی طراحی مانگا و مطالعه فرآیند خلق چنین آثاری وقت میگذارد تا بتواند رقیب هنریاش را شکست دهد. نتیجه این رویکرد، گوشهگیری فوجینو است و در نهایت او تسلیم میشود. در روز فارغالتحصیلی، فوجینو بالاخره با کیوموتو، رقیب ناشناختهاش روبرو میشود؛ دختری گوشهگیر، ژولیده و خجالتی که در واقع بزرگترین طرفدار فوجینو است. نتیجه این ملاقات، شکلگیری دوستی بین آنها و شعلهور شدن عشق به مانگا در وجود فوجینو است.
فرآیند حرفهای شدن در یک زمینه خاص میتواند با چالشهای زیادی همراه شود. در حالی که گاهی اوقات وجود رقیب میتواند نیروی محرکهای برای تلاش و پشتکار باشد، اما در مواقعی موجب شده که فرد احساس ناکافی بودن کرده و ناامید شود. در حالی که مسیر رسیدن به اهداف هرگز آسان نیست، اما اشتیاق و ابتکار دو عاملی هستند که شما را به جلو هدایت میکنند. مانگا Look Back اثری تکجلدی از تاتسوکی فوجیموتو، خالق Chainsaw Man، است که در سال ۲۰۲۴ به شکل یک انیمه سینمایی اقتباس و موفقیتهای زیادی را تجربه کرد.
۵. انیمه Zenshu
ایسکای متفاوت از یکی از بهترین استودیوهای ساخت انیمه
ناتسوکو هیروسه فعالیت خود در صنعت انیمه را با قدرت شروع کرده و به سرعت به کارگردانی مشهور تبدیل میشود. ناتسوکو در پروژه بعدی خود که یک اثر کمدی رمانتیک با تم عشق اول بوده، با چالشی جدید در حرفه خود روبرو میشود که هرگز آن را تجربه نکرده است؛ عدم درک مفهوم اثر. در حالی که ناتسوکو تلاش میکند نقطه شروع استوریبورد را پیدا کند، زندگیاش به پایان میرسد. به این واسطه او زندگی تازهای را در دنیای انیمه محبوب دوران کودکیاش یعنی A Tale of Perishing شروع میکند. ناتسوکو متوجه میشود که در این دنیا قدرت زنده کردن انیمیشنهایش را دارد و با استفاده از این توانایی تلاش میکند داستانهای غمانگیز را تغییر دهد.
انیمه Zenshu که یک تجربه ایسکای محسوب میشود، اثری اورجینال و غیراقتباسی از استودیو MAPPA، سازنده انیمههای محبوبی مثل Jujutsu Kaisen و Attack on Titan است. این انیمه در قالب ۱۲ اپیزود از روزهای ابتدایی سال جاری به نمایش گذاشته شد.
۶. مانگا و انیمه New Game
ماجراهای یک استودیو بازیسازی
آئوبا سوزوکازه پس از پایان دوره دبیرستان، به عنوان طراح شخصیت در شرکت ایگل جامپ استخدام میشود تا روی قسمت جدیدی از مجموعه محبوبش یعنی Fairies Story کار کند. آئوبا زیر نظر طراح ارشد شخصیت، کو یاگامی، در فضای کار دفتری با افراد جدیدی آشنا و دوستان تازهای پیدا میکند که عبارتند از طراح هیولاها یون ایجیما، هیوفی تاکیموتو خجالتی که در ارتباطهای حضوری مشکل دارد، عضو تیم انیمیشن هاجیمه شینودا که فیگورهای مختلف جمع میکند، کارگردان هنری رین تویاما، کارگردان بازی شیزوکو هازوکی به همراه گربهاش و برنامهنویس ارشد اومیکو آهاگون تندمزاج. این افراد در کنار هم تلاش میکنند تا بر مشکلات ساخت یک بازی ویدیویی غلبه کرده و در عین حال همکاران و دوستان خوبی برای یکدیگر باشند.
اگرچه که مانگا New Game در ژانر Cute Girls Doing Cute Things دستهبندی میشود، اما به جای آن که مثل اکثر آثار این سبک در مدرسه جریان داشته باشد، تجربهای تازه و نو از محیط کار حرفهای و صنعت ویدیو گیم ارائه میدهد. روند چاپ مانگا نیو گیم از سال ۲۰۱۳ شروع و پس از انتشار جلد ۱۳ در سال ۲۰۲۱ به پایان رسید. انیمه اقتباسی این مانگا محصولی از استودیو Doga Kobo، سازنده انیمه Oshi No Ko بوده و در قالب ۲۴ اپیزود در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به نمایش گذاشته شده است.
۷. مانگا و انیمه Kakushigoto
کمدی عجیب و غریب از دنیای یک مانگاکا
کاکوشی گوتو، مانگاکای نسبتا محبوبی است که به دلیل آثار نامناسبش شناخته میشود. زمانی که دختر او یعنی هیمه به دنیا آمد، کاکوشی قسم خورد که حرفهاش را از او پنهان کند. اما به عنوان یک پدر مجرد که به شدت سعی در مخفی نگه داشتن کارش دارد، تلاشهای کاکوشی اغلب به اتفاقات طنزآمیز و کمدی منجر میشود. برای مثال کاکوشی تظاهر میکند که یک کارمند عادی است تا از سرخوردگی دخترش جلوگیری کند. هر چقدر هم که کاکوشی در حفظ راز خود سعی و تلاش کند، بالاخره روزی خواهد رسید که هیمه از حرفه پدرش مطلع شود.
کوجی کومتا از سال ۲۰۱۵ شروع به انتشار مانگا Kakushigoto کرده و پس از ارائه ۱۲ جلد، این اثر را در سال ۲۰۲۰ به پایان رساند. چند ماه مانده به انتشار آخرین جلد از مانگا Kakushigoto، استودیو Ajiado که ساخت آثاری از جمله Izetta: The Last Witch را در کارنامه دارد، اقدام به نمایش انیمه اقتباسی آن کرد. این انیمه در قالب ۱۲ اپیزود ماجراهای کاکوشی و هیمه را به تصویر کشید. در حدود یک سال پس از نمایش اپیزود آخر، انیمه سینمایی Kakushigoto روی پرده رفت.
۸. مانگا و انیمه Keep Your Hands Off Eizouken
انیمه پل ارتباطی قدرتمند
میدوری آساکوسا از انیمه و دنیای اطراف آن الهام میگیرد تا با شور و شوق مناظر، پسزمینهها و کانسپت آرتهای مختلفی را طراحی و قوه تخیل خود را پرورش دهد. اگرچه بهترین دوستش، سایاکا کاناموری، چندان طرفدار انیمه نیست، اما بعد از مواجهه با مدل جوان تسوبامه میسوزاکی که او هم عاشق نقاشی است و با وجود مخالفت والدینش آرزو دارد انیماتور شود، علاقه به انیمه در وجود او شکل میگیرد. این سه در کنار هم کلوپ انیمه خود را تاسیس کرده و متعهد میشوند که بهترین دنیای تاریخ را خلق کنند.
سومیتو اووارا از سال ۲۰۱۶ شروع به انتشار مانگا Keep Your Hands Off Eizouken کرده و با وجود ارائه ۶ جلد، این اثر هنوز به پایان نرسیده است. استودیو Science Saru که این روزها با انیمه Dandadan موفقیتهای زیادی را در تجربه کرد، انیمه اقتباسی از مانگا مذکور را در قالب ۱۲ اپیزود در سال ۲۰۲۰ به نمایش گذاشت. علاوه بر انیمه، مانگا Keep Your Hands Off Eizouken به شکل سریال تلویزیونی و فیلم لایو اکشن هم اقتباس شده است.
۹. مانگا و انیمه 16bit Sensation: Another Layer
سفر به گذشته ویدیو گیم
اگرچه کونوها آکیساتو عاشق بازیهای ویدیویی است و رویای تبدیل شدن به یک طراح مشهور را در سر میپروراند، اما در سال ۲۰۲۳ ویدیو گیم با مشکلی بزرگ روبرو است؛ انتشار پرتعداد آثار ضعیف، ارزان قیمت و خستهکننده. استودیو بازیسازی Blue Bell که کونوها در آن مشغول به فعالیت بوده، از مهمترین عوامل وضعیت کنونی صنعت ویدیو گیم است. زمانی که کونوها به طور اتفاقی به یک فروشگاه بازیهای قدیمی برخورده و آثار نوآورانه گذشته را به یاد میآورد، یکدفعه به سال ۱۹۹۲ یعنی دوران طلایی ویدیو گیم منتقل میشود. به این واسطه کونوها به یک شرکت بازیسازی کوچک به عنوان تصویرگر میپیوندد. در حالی که کونوها معتقد است مهارتهایش در فناوریهای پیشرفته به سود او خواهند بود، اما به سرعت متوجه میشود که تطبیق مهارتهایش با فناوریهای قدیمی و محدود چقدر دشوار است.
با این وجود که تامیکی واکاکی در سال ۲۰۱۶ اولین شماره از مانگا 16bit Sensation: Another Layer را منتشر کرده، اما تاکنون تنها دو جلد از این اثر در دسترس قرار گرفته است. انیمه اقتباسی از این مانگا محصول Studio Silver بوده و در سال ۲۰۲۳ در قالب ۱۳ اپیزود به نمایش گذاشته شده است.
۱۰. مانگا و انیمه Monthly Girls’ Nozaki-kun
عاشقانهای با تم مانگا
زمانی که چیو ساکورا عشقش را به اومتارو نوزاکی اعتراف میکند، از واکنش او کمی جا میخورد؛ اومتارو به چیو امضا میدهد. به این واسطه چیو متوجه میشود که نوزاکی در واقع یک طراح مانگا مشهور با اسم مستعار ساکیکو یومنو است. در واقع، چیو حتی برخی از مانگاهای منتشر شده ساکیکو را دارد. در نهایت و پس از مجموعهای از سوءتفاهمها، چیو به یکی از دستیاران نوزاکی تبدیل و با میکوتو میکوشیبا و یو کاشیما دوست میشود. با وجود بیتوجهی نوزاکی، چیو تلاش میکند که به روشهای مختلف کمک کرده، به این امید که در نهایت او متوجه احساساتش شود.
روند انتشار مانگا Monthly Girls’ Nozaki-kun توسط ایزومی تسوباکی از سال ۲۰۱۱ شروع شده و با وجود ارائه ۱۶ جلد هنوز به پایان نرسیده است. استودیو Doga Kobo که بالاتر در بخش مربوط به New Game به آن اشاره کردیم، در سال ۲۰۱۴ شروع به پخش انیمه اقتباسی از مانگا مذکور کرده و پس از نمایش ۱۲ اپیزود این محصول خود را به پایان رساند. همچنین این استودیو تعداد ۶ اپیزود OVA سه دقیقهای با محوریت انیمه Monthly Girls’ Nozaki-kun را ساخته و پخش کرده است.
نظر شما در مورد آثاری که به نمایش پشتصحنه خلق مانگاها و ساخت انیمهها و بازیهای ویدیویی میپردازند، چیست؟ آیا از تماشای چنین آثاری لذت برده و باعث شدهاند که اشتیاق ورود به صنعت مانگا، انیمه و ویدیو گیم در وجود شما شعلهور شود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
منبع: Comicbook
سیندرلا تا لیمو عسلی؛ میزگیم و دوبله فان با سارا جامعی
نظرات