تایید ارجاعات شیطانکش در اساسینز کرید شدوز
یوبیسافت (Ubisoft) ۶ ماه پس از عرضه اساسینز کرید شدوز (Assassin’s Creed Shadows)، در حساب رسمی این مجموعه در توییتر به وجود صخرههای دو نیم شده جهان بازی اشاره کرده. این شاید در نگاه اول یک انتخاب هنری ساده به نظر برسد، اما در حقیقت، ریشه در افسانهای کهن و واقعی از یک استاد شمشیرزنی ژاپنی دارد؛ افسانهای که پیش از این، الهامبخش یکی از بهیادماندنیترین سکانسهای انیمه محبوب شیطانکش (Demon Slayer) بوده است. این ارتباط، تصادفی نیست و پیوندی است که از دل تاریخ و فرهنگ غنی ژاپن بیرون آمده است.
قلب این ماجرا، داستان شگفتانگیز یاگیو مونهتوشی (Yagyu Munetoshi)، بنیانگذار مکتب شمشیرزنی یاگیو شینکاگه-ریو و یکی از بزرگترین استادان شمشیرزنی تاریخ ژاپن است. طبق افسانهها، مونهتوشی در حال تمرین و ممارست، با یک تنگو (Tengu)—موجودی اساطیری و قدرتمند در فرهنگ ژاپن که اغلب به عنوان استاد هنرهای رزمی شناخته میشود—دوئل کرد. در اوج این مبارزه افسانهای، او با یک ضربه شمشیر بینقص، صخرهای غولپیکر را به دو نیم مساوی تقسیم کرد. این صخره که امروزه با نام ایتو-سکی (Ittō-seki) شناخته میشود، یک مکان واقعی و توریستی در نزدیکی شهر نارا در ژاپن است و به عنوان نمادی از مهارت فراانسانی این سامورایی بزرگ شناخته میشود.
این دقیقاً همان مفهومی است که شیطانکش از آن برای نمایش رشد شخصیت اصلی خود، تانجیرو، استفاده کرد. شکافتن صخره برای تانجیرو، نماد عبور از یک مانع غیرممکن و اثبات شایستگیاش بود. اکنون، اساسینز کرید شدوز با قرار دادن این صخرههای نمادین در دنیای خود، نه تنها یک ارجاع هوشمندانه به فرهنگ عامه مدرن میدهد، بلکه نشان میدهد که تیم سازنده تا چه حد برای درک و بازآفرینی تاریخ و اساطیر ژاپن وقت گذاشته است. این جزئیات، جهان بازی را از یک محیط تاریخی صرف به یک دنیای زنده و نفسگیر تبدیل میکند.
انتشار این خبر، جامعه بازیکنان را به وجد آورد. عده زیادی بلافاصله خواستار یک همکاری تمامعیار میان این دو فرنچایز شدند. کاربری نوشت: «زانو زدهام و برای شخصیت یاسکه، لباس تانجیرو را التماس میکنم!»، در حالی که دیگری گفت: «صادقانه بگویم، دوست دارم یک تنگو واقعی در بازی ببینم و شاید هم یک همکاری رسمی با شیطانکش!». این حجم از تقاضا نشان میدهد که پتانسیل تجاری و فرهنگی چنین کراساُوری تا چه حد بالاست.
البته، طبق معمول بحثهای داغ و همیشگی طرفداران اساسینز کرید نیز شعلهور شد. گروهی با کنایه نوشتند: «لطفاً اساسینهای واقعی را به مجموعه اساسینز کرید برگردانید!»، که بلافاصله با پاسخهای تندی مواجه شدند: «این نسخه به معنای واقعی کلمه بهترین گیمپلی مخفیکاری در کل سری را دارد، از چه حرف میزنید؟» یا «این بازی از هر نظر—اسم، لباس، مکانیزمها—یک بازی اساسینی است!».
در این میان، نظرات جنجالی نیز دیده میشد. کاربری با اشاره به سیاستهای تنوع، برابری و شمول (DEI) نوشت: «من بازیهایی را که با این مزخرفات پر شدهاند، نمیخرم.» این نوع اظهارنظرها که به بخشی از جدالهای فرهنگی در دنیای گیم تبدیل شدهاند، با واکنشهای متفاوتی روبهرو شد و نشان داد که فضای مجازی همچنان صحنه تقابل دیدگاههای مختلف است.
این سطح از توجه به جزئیات، یادآور موفقیت بازیهای دیگری مانند Ghost of Tsushima است که با احترام به فرهنگ ژاپن و بازآفرینی هنرمندانه آن، توانست قلب میلیونها بازیکن را تسخیر کند. وقتی یک بازی به بازیکن اجازه میدهد تا افسانههایی را که خوانده یا در مدیوم دیگری دیده است، به صورت ملموس در دنیای بازی تجربه کند، پیوندی عاطفی و عمیق شکل میگیرد. این جزئیات کوچک، تفاوت میان یک جهان بازِ خوب و یک جهان بازِ عالی و فراموشنشدنی را رقم میزنند.
آیا این اشاره ظریف به یک همکاری رسمی با شیطانکش منجر خواهد شد؟ تنها زمان مشخص خواهد کرد. یوبیسافت پیش از این با عناوینی چون Dead by Daylight همکاریهای موفقی داشته و عطش طرفداران برای دیدن چنین رویدادی کاملاً مشهود است. اما حتی اگر این همکاری هرگز اتفاق نیفتد، وجود این ارجاعات فرهنگی غنی، خود به تنهایی تجربه گشتوگذار در ژاپن فئودال را لذتبخشتر میکند.
منبع: happygamer
سایلنت هیل اف ترسناکترین بازی ساله؟ میزگیم با امید لنون
نظرات