موفقیت چشمگیر باربی در بازگرداندن مخاطبان از دست رفته به سینماها
فیلم سینمایی باربی که از ابتدای اکران خود موفقیتهای چشمگیری کسب کرده است، ظاهراً توانسته نقش مهمی در بازگرداندن مخاطبان از دست رفته سینماها ایفا کند. طبق نظرسنجی اخیر شرکت کوروم، ۲۲ درصد از مخاطبان این فیلم، طی چند سال اخیر به سینما نرفتهاند. ۱۱ درصد از زمان شیوع کرونا تاکنون پا به سینما نگذاشتهاند و ۱۱ درصد دیگر نمیتوانستند به یاد بیاورند که آخرین بار کی به سینما رفتهاند.
این آمار نشان میدهد فیلم باربی موفق شده است علاوه بر فروش بیسابقه بلیت، بخش عمدهای از مخاطبانی را که به دلایل مختلف از جمله همهگیری کووید-۱۹ از رفتن به سینما منصرف شده بودند، مجدداً به سالنهای سینما بکشاند. عوامل متعددی در این موفقیت نقش داشتهاند. ابتدا باید به کمپین بازاریابی گسترده و خلاقانه فیلم اشاره کرد که با تیزرها و پوسترهای جذاب و کنجکاویبرانگیز و استفاده هوشمندانه از شبکههای اجتماعی، توانست اشتیاق زیادی برای دیدن فیلم ایجاد کند.
علاوه بر این، موفقیت فیلم در ایجاد جو مثبت و بازتابهای خوب در فضای مجازی قبل از اکران، سبب شد حس کنجکاوی و شوق دیدن آن در میان مخاطبان افزایش یابد. همچنین، نقدها و بازخوردهای بسیار مثبتی که فیلم پس از اکران از سوی منتقدان و تماشاگران دریافت کرد، بازتابهای خوب قبل از اکران را تقویت کرد. کیفیت بالای کارگردانی، بازیها، فیلمبرداری و طراحی صحنه و لباس همگی موجب شدند تا فیلم بتواند انتظارات را برآورده و حتی فراتر از آن برود.
این موارد در کنار هم منجر شدند تا فیلم باربی به یک رویداد تبدیل شود؛ رویدادی که مخاطبان احساس میکردند باید حتماً آن را در سینما تجربه کنند و نمیتوان تنها با دیدنش در خانه از آن لذت برد. البته دلایل دیگری هم برای عدم حضور مردم در سینماها طی سالهای اخیر وجود داشته است. برای مثال، پخش زودهنگام فیلمها در سرویسهای استریم، کمبود فیلمهای جذاب برای گروههای سنی مختلف، و افزایش قیمت بلیت و اسنک سینما.
اما فیلم باربی توانست با غلبه بر این موانع، موجی از اشتیاق و علاقه به تجربه دیدن فیلم در سینما را در میان جامعه ایجاد کند و مخاطبان زیادی را به سالنهای سینما بازگرداند. در مجموع میتوان گفت موفقیت این فیلم نویدبخش احیای صنعت سینما پس از دوران سخت کرونا است و نشان میدهد با ساخت فیلمهایی که بتوانند کنجکاوی و شوق مخاطب را برانگیزند، هنوز امید زیادی برای بازگشت مردم به سینماها وجود دارد.
فیلم باربی تاکنون فروش بسیار خوبی داشته است. این فیلم تا به امروز موفق شده است بیش از ۱.۱۸ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش کند. در هفته اول اکران، فیلم توانست ۱۶۲ میلیون دلار در بازار داخلی آمریکا فروش داشته باشد که رکورد بالاترین فروش هفته اول برای یک کارگردان زن است. همچنین فیلم باربی، پرفروشترین فیلم تاریخ سینما به کارگردانی یک زن در بازار داخلی آمریکا محسوب میشود. این فیلم توانسته است رکورد فروش ۱.۱۵ میلیارد دلاری فیلم آکوامن را نیز بشکند و دومین فیلم پرفروش تاریخ استودیوی وارنر برادرز باشد.
نظرات