نگاهی به عملکرد کارتهای گرافیک و بهترین تنظیمات بتلفیلد ۶ کامپیوتر
انگار کسی یادش رفته به استودیو DICE بگوید که شوترهای بزرگ و پرهزینه امروزی باید هیولاهایی باشند که کارت گرافیکتان را به زانو در میآورند. اما بتلفیلد ۶، چه در بخش داستانی و چه در بخش چندنفره، بسیار… روان اجرا میشود. آنقدر روان که اگر یک سیستم نسبتاً امروزی دارید، احتمالاً اصلاً نیازی پیدا نمیکنید که با تنظیمات گرافیکیاش کلنجار بروید. اما ما که کارمان همین است! پس بیایید عمیقتر به ماجرا نگاه کنیم.
سیستم مورد نیاز و عملکرد بتلفیلد ۶ روی کامپیوتر
با توجه به عملکرد نهایی بسیار روان بازی، سیستم مورد نیاز BF6 چند نکته عجیب دارد. اول از همه، همان الزام به داشتن TPM و Secure Boot که به گمان من، باعث شده بازی به پردازندههای جدیدتری نسبت به آنچه واقعاً نیاز دارد، محتاج باشد. مورد عجیب دیگر، تفاوت حجم نصب بازی بین حداقل سیستم و سیستم پیشنهادی است. EA دلیل این موضوع را دانلود اختیاری بافتهای با بالاترین کیفیت اعلام کرده است. البته من هنگام دانلود بازی از استیم با چنین گزینهای مواجه نشدم و بافتهای سنگین بهصورت پیشفرض نصب شدند، اما شاید این ویژگی در آپدیت روز اول عرضه شود.
حداقل سیستم مورد نیاز
- سیستمعامل: ویندوز ۱۰
- پردازنده (CPU): اینتل Core i5-8400 / ایامدی Ryzen 5 2600
- حافظه رم (RAM): ۱۶ گیگابایت
- کارت گرافیک (GPU): انویدیا GeForce RTX 2060 / ایامدی Radeon RX 5600 XT 6GB / اینتل Arc A380
- دایرکتایکس (DirectX): نسخه ۱۲
- فضای ذخیرهسازی: ۵۵ گیگابایت
- نکات اضافی: نیاز به فعال بودن TPM 2.0، UEFI Secure Boot و قابلیتهای HVCI و VBS
سیستم پیشنهادی
- سیستمعامل: ویندوز ۱۱
- پردازنده (CPU): اینتل Core i7-10700 / ایامدی Ryzen 7 3700X
- حافظه رم (RAM): ۱۶ گیگابایت
- کارت گرافیک (GPU): انویدیا RTX 3060 Ti / ایامدی Radeon RX 6700 XT / اینتل Arc B580
- دایرکتایکس (DirectX): نسخه ۱۲
- فضای ذخیرهسازی: ۸۰ گیگابایت
- نکات اضافی: نیاز به فعال بودن TPM 2.0، UEFI Secure Boot و قابلیتهای HVCI و VBS
خوشبختانه، این مشخصات کاملاً منطقی هستند و کارتهای گرافیک پیشنهادی شامل مدلهای میانرده نسلهای قبل و کارتهای اقتصادی جدید میشوند. من یک نقطه عالی برای بنچمارک پیدا کردم: سکانسی پر از انفجار و تخریب در اوایل بخش داستانی. در این صحنه، پیشتنظیم گرافیکی Overkill را روی کارت Arc B580 تست کردم. نتیجه در رزولوشن 1080p، میانگین ۶۸ فریم بر ثانیه بود که عملکردی بسیار راحت محسوب میشود. درست است که کارت اینتل روی سیستم تست ما با پردازنده قدرتمند Ryzen 7 9800X3D همراه شده بود، اما این باز هم یک نتیجه فوقالعاده برای یک کارت اقتصادی است که بازی را روی بالاترین تنظیمات و بدون هیچگونه آپاسکیل اجرا میکند.
حتی کارت ضعیفتری مثل RTX 5050 هم سربلند بیرون آمد و توانست با رزولوشن اصلی و TAA، میانگین ۶۲ فریم بر ثانیه روی تنظیمات Overkill ارائه دهد. با فعال کردن تکنولوژی DLSS روی حالت Quality، این عدد به ۷۹ فریم بر ثانیه جهش کرد. پشتیبانی BF6 از DLSS 4 به ما اجازه داد تا از تولید فریم چندگانه (Multi Frame Generation یا MFG) با ضریب 4x استفاده کنیم و به نرخ باورنکردنی ۱۸۵ فریم بر ثانیه برسیم. گرچه بخش عمده این فریمها توسط هوش مصنوعی ساخته شده بودند، اما تصویر در حرکت کاملاً روان و شفاف بود. تأخیر ورودی (Input Lag)، که دشمن همیشگی تکنولوژی فریمسازی است، افزایش چشمگیری نداشت و این ویژگی را به گزینهای کاملاً کاربردی تبدیل کرده بود.
بسیاری از کارتهای خوشقیمت دیگر نیز عملکردی عالی داشتند. کارت RTX 4060 بدون کمک DLSS در رزولوشن 1080p و تنظیمات Overkill به نرخ ۶۴ فریم بر ثانیه رسید. با تغییر تنظیمات به Ultra که فشار کمتری به حافظه VRAM میآورد، این عدد به ۷۳ فریم افزایش یافت. نسخه ۸ گیگابایتی RTX 4060 Ti تفاوت فاحشی ایجاد نکرد و میانگین ۶۷ فریم را ثبت کرد، اما با DLSS Quality میتوانست در رزولوشن 1440p به نرخ ۶۳ فریم بر ثانیه دست یابد. اگر سراغ کارتهای قویتر برویم، RTX 4070 Ti با کمک DLSS در 1440p نرخ ۱۱۴ فریم بر ثانیه (و با فریمسازی 2x تا ۱۷۴ فریم) را به نمایش گذاشت. همین کارت در رزولوشن 4K نیز عملکردی بینقص داشت و میانگین ۷۳ فریم (و با فریمسازی ۱۰۷ فریم) را ثبت کرد.
بتلفیلد ۶ با قویترین سختافزارهای روز نیز مقیاسپذیری خوبی دارد. کارت غولپیکر RTX 5080 در رزولوشن 4K و تنظیمات Overkill، با کمی کمک از DLSS Quality، بهراحتی نرخ ۱۰۲ فریم بر ثانیه را تولید کرد. با فعال کردن MFG 4x این عدد به ۲۷۷ فریم بر ثانیه هم رسید، درحالیکه حس هدفگیری همچنان دقیق و سریع بود. البته اگر مانیتوری با نرخ نوسازی بالای ۲۴۰ هرتز ندارید، بهتر است به فریمسازی 2x یا 3x اکتفا کنید، وگرنه منابع سیستمتان را برای تولید فریمهایی که هرگز نخواهید دید، هدر میدهید.
در طول تست، نرخ فریم بسته به صحنه نوسان داشت؛ مثلاً در یک درگیری شلوغ حدود ۸۰ فریم و در یک راهروی خلوت ۱۰۰ فریم دریافت میکردم. اما این تغییرات آنقدر نرم اتفاق میافتاد که هرگز محسوس نبود و حتی زمانی که عمداً هشدارهای بازی در مورد کمبود حافظه گرافیکی را نادیده میگرفتم، با هیچگونه لگ یا پرش تصویری مواجه نشدم.
واقعاً چه خبر شده، Battlefield 6؟ مگر تو یک بازی اکشن سال ۲۰۲۵ نیستی؟ پس چرا اینقدر روان و بهینه هستی؟ بازی حتی روی کنسول دستی Asus ROG Ally هم اجرا میشود، هرچند برای رسیدن به نرخ فریم پایدار بالای ۳۰ روی تنظیمات Low، باید رزولوشن را به 720p کاهش داد و از آپاسکیل FSR Quality کمک گرفت. با این حال، این وضعیت خیلی بهتر از Steam Deck است که به دلیل عدم پشتیبانی از Secure Boot، اصلاً قادر به اجرای بازی نیست.
البته BF6 هم از سنت دیرینه باگهای سری بتلفیلد بینصیب نمانده، هرچند این بار در حد چند ایراد جزئی و خندهدار. مثلاً گاهی اجساد دشمنان قبل از افتادن روی زمین، یک پرش عجیب به هوا دارند یا برجکهای مسلسل پس از نابودی، بهجای نمایش انیمیشن تخریب، در یک لحظه غیب میشوند. اما خوشبختانه هیچ نشانهای از آن ضعفهای ساختاری بزرگی که بتلفیلدهای قبلی را فلج کرده بود، در بازی دیده نمیشود.
راهنمای بهترین تنظیمات برای بالاترین عملکرد بتلفیلد ۶
تفاوت عملکرد بین بالاترین و پایینترین تنظیمات گرافیکی بتلفیلد ۶ نشان میدهد که میتوانید با فدا کردن مقداری زرقوبرق، سرعت بسیار بیشتری به دست آورید. کارت RTX 4060 را به خاطر دارید که روی Overkill نرخ ۶۴ فریم میداد؟ همین کارت روی تنظیمات Ultra به ۷۳، روی High به ۸۴، روی Medium به ۹۷ و روی Low به ۱۱۰ فریم بر ثانیه رسید. پس پتانسیل بهینهسازی بسیار بالاست.
با این حال، با توجه به عملکرد عالی بازی روی تنظیمات بالا، پیشنهاد نمیکنم بیش از حد کیفیت را فدا کنید. خوشبختانه تنظیمات پایینتر هم ظاهر زشتی ندارند. جالبتر اینکه برخی تغییرات، مثل جایگزین کردن TAA با DLSS یا غیرفعال کردن افکت مزاحم انحراف رنگی، هم عملکرد را بهبود میبخشند و هم باعث میشوند بازی زیباتر به نظر برسد.
این ترکیب بهینه من پس از ساعتها تست است:
- کیفیت بافتها (Textures quality): Ultra (کاهش از Overkill به Ultra حافظه گرافیکی زیادی آزاد میکند و کمی فریم میدهد)
- کیفیت زمین (Terrain quality): Low (تأثیر بصری کم، افزایش فریم محسوس)
- کیفیت سایه خورشید (Sun shadow quality): High
- Screen space AO & GI: GTAO High (علاوه بر افزایش سرعت، باعث پایداری بیشتر نرخ فریم میشود)
- تاری حرکتی سلاح و جهان (Motion blur): 0 (وقتی فریم ریت بالاست، نیازی به این افکت نیست)
- انحراف رنگی (Chromatic aberration): Off (تصویر را کدر میکند، حتماً خاموشش کنید)
- تکنیک ارتقای رزولوشن (Upscaling): DLSS یا FSR روی حالت Quality (تصویر نهایی حتی از رزولوشن اصلی هم واضحتر است)
- سایر تنظیمات: معادل پیشتنظیم Overkill
استفاده از آپاسکیل مثل DLSS یا FSR یک ضرورت است؛ نه چون بازی کند است، بلکه چون در حالت Quality تصویری شفافتر و باکیفیتتر از TAA در رزولوشن اصلی تحویل میدهند. آن تاری خفیفی که شاید در حالت پیشفرض حس کنید، تقصیر TAA است. پس با خیال راحت آن را کنار بگذارید.
در نهایت، تکنولوژی فریمسازی (Frame Generation) را در لیست اصلی نیاوردم چون یک شمشیر دولبه است و باید همیشه اختیاری باقی بماند. اما باید اعتراف کنم که پیادهسازی آن در Battlefield 6، بهخصوص با DLSS 4، یکی از بهترینهایی است که دیدهام. تصویر روان میماند و تأخیر ورودی آزاردهنده نیست. فقط یادتان باشد که ابتدا باید با تنظیمات بالا یک نرخ فریم پایه قوی (مثلاً بالای ۶۰) داشته باشید. برای مثال، کارت RTX 4060 با تنظیمات بهینه من از ۶۴ فریم به ۹۵ فریم بر ثانیه رسید و با فعال کردن فریمسازی 2x، به نرخ فوقالعاده روان ۱۴۳ فریم بر ثانیه دست یافت.
منبع: rockpapershotgun
سایلنت هیل اف ترسناکترین بازی ساله؟ میزگیم با امید لنون
نظرات