۱۰ بازی برتری که در آنها آدم خوبهای داستان میبازند
در این مطلب به ۱۰ بازی برتری که در آنها آدم خوبهای داستان میبازند (پروتاگونیستها از آنتاگونیستها شکست میخورند) میپردازیم و آنها را در کنار یکدیگر بررسی میکنیم. در ادامه همراه مجله بازار باشید.
بازیهای ویدیویی با تمام تفاوتهای عمیقی که با سینما یا ادبیات دارند، دنیای تعاملیِ منحصربهفردی را خلق میکنند اما در نهایت اغلب به همان قوانین کهنهی قصهگویی وفادار میمانند. انگار مفاهیمی مثل «سفر قهرمان» یا ساختار کلاسیکِ سه پردهای، در DNA تمام مدیومهای سرگرمی حک شده است. سناریوی همیشگی را همه از بَریم؛ یک شرور یا آنتاگونیست وارد میدان میشود، کمی آشوب به پا کرده و زندگی را برای قهرمانها جهنم میکند اما در نهایت؟ در نهایت عدالت اجرا میشود و آدمبدهی داستان به سزای اعمالش میرسد تا مخاطب با حسی از رضایت و آرامش دسته را زمین بگذارد.
اما همیشه هم اوضاع به این شیرینی پیش نمیرود. گاهی اوقات نویسندگان تصمیم میگیرند تمام معادلات را برهم بزنند و قهرمانها یک شکستِ سنگین و تحقیرآمیز را تجربه میکنند؛ شکستی قاطع که هیچ راه فراری ندارد. دنیای گیم کم ندیده آثاری را که در پایان، کارنامهی قهرمان با یک «باخت بزرگ» بسته میشود البته اگر بازی بخشی از یک فرنچایز طولانی باشد، شاید این شکست موقتی و مقدمهای برای خیزش در نسخهی بعدیاش محسوب شود اما حقیقت این است که بازیسازان هم درست مثل کارگردانانِ بزرگِ سینما، به این نتیجه رسیدهاند که گاهی اوقات تلخترین پایانها، ماندگارترینِ آنها هستند.
۱۰. Life is Strange
| مشخصات کلی | اطلاعات بازی |
| نام بازی | Life is Strange |
| تاریخ انتشار | ۳۰ ژانویه ۲۰۱۵ (۱۰ بهمن ۱۳۹۳) |
| سازنده | استودیو Dontnod Entertainment |
| ناشر | کمپانی Square Enix |
| سبک | ماجراجویی (Adventure) |
| پلتفرمها | PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PC, Switch, iOS, Android |
| موتور بازیسازی | Unreal Engine 3 & 4 |
| درجهبندی سنی (ESRB) | +۱۷ سال (M) |
| مدت زمان اتمام | حدود ۱۵ ساعت |
| وضعیت در PS Plus | موجود در سطح اکسترا و پریمیوم |
| امتیاز OpenCritic | Strong (قوی) |
ضربالمثل تلخ «آب در هاون کوبیدن» یا همان حکایت «تلاش بیسرانجام»، شاید بهترین توصیف برای فصل اول شاهکار Life is Strange باشد. این اثر ماجراجوییِ بینظیر، برای من فقط یک بازی ویدیویی نیست؛ بلکه یکی از عزیزترین تجربههای تمام عمرم محسوب میشود، شاید به این دلیل که آن را شانهبهشانه در کنار بهترین رفیقم تجربه کردم و باور کنید هنوز که هنوز است، بعد از گذشت اینهمه سال، آن ردپای عاطفیِ سنگین و ملموسی که روی روحم گذاشت، ذرهای کمرنگ نشده است. وقتی به نقطهی اوجِ داستان میرسید، درست پس از عبور از تمام آن لحظاتِ تلخ و شیرینِ نوجوانی و عاشقانههای معصومانه، ناگهان با حقیقتی ویرانگر روبرو میشوید: هیچ «پایانِ خوشی» وجود ندارد. مهم نیست چقدر تقلا کردهاید؛ در نهایت، «مکس» و «کلویی» محکوم به باختن هستند.
شما بر سر دوراهی وحشتناکی قرار میگیرید: در یک پایان، کلویی باید بمیرد تا تاوان بازی با زمان و قوانینِ طبیعت پرداخت شود و در پایان دیگر؟ کلویی زنده میماند اما به قیمت نابودی کامل شهر «آرکادیا بی» و مرگِ تمام ساکنینش. این یعنی یک بنبست احساسی تمامعیار.
۹. The Walking Dead
| مشخصات کلی | اطلاعات بازی |
| نام بازی | The Walking Dead |
| تاریخ انتشار | ۲۴ آوریل ۲۰۱۲ (۵ اردیبهشت ۱۳۹۱) |
| سازنده | استودیو Telltale Games |
| ناشر | Telltale Games / Skybound Games |
| سبک | ماجراجویی گرافیکی، ترسناک (Graphic Adventure, Horror) |
| پلتفرمها | PS3, PS4, Vita, Xbox 360, Xbox One, PC, Switch, Mobile |
| موتور بازیسازی | Telltale Tool |
| درجهبندی سنی (ESRB) | +۱۷ سال (M) |
| مدت زمان اتمام | حدود ۱۳.۵ ساعت |
| تعداد بازیکن | تکنفره |
| وضعیت در استیم دک | Verified (تایید شده) |
فرقی نمیکند چند بار پای تجربهی The Walking Dead، شاهکار استودیوی تلتیل نشسته باشم؛ هربار یک امیدِ واهی در دلم جوانه میزند که شاید، فقط شاید این بار پایان قصه تغییر کند. مدام آرزو میکنم که ای کاش راهی بود تا «لی اورت» از آن گاز گرفتگیِ لعنتی فرار میکرد و زنده میماند تا خودش کلمنتاینِ کوچک را بزرگ کند اما نیازی به گفتن نیست که این رویا هرگز محقق نمیشود. مهم نیست چه انتخابهایی میکنید یا چقدر با احتیاط پیش میروید؛ «لی» محکوم به فناست و سرنوشتش این است که کلمنتاین را تنها بگذارد. تمام آن ویرانیِ روحی و غمی که این اثر بر جانم نشاند، ریشه در همان سکانسِ پایانی و آن وداعِ تلخِ دونفره دارد. البته ماجرا فقط به لی ختم نمیشود. تقریباً تمام شخصیتهای خوب این بازی در نهایت بازندهاند؛ آنها یا به کام مرگ کشیده میشوند و یا در هرجومرجِ دنیا از گروه جدا میافتند تا همه چیز در تنهاترین حالت ممکن برای فصل دوم رها شود.
۸. The Last Of Us Part 2
| مشخصات کلی | اطلاعات بازی |
| نام بازی | The Last of Us Part II |
| تاریخ انتشار | ۱۹ ژوئن ۲۰۲۰ (۳۰ خرداد ۱۳۹۹) |
| سازنده | استودیو Naughty Dog |
| ناشر | کمپانی Sony Interactive Entertainment |
| سبک | اکشن، ماجراجویی (Action, Adventure) |
| پلتفرمها | PlayStation 4, PlayStation 5 |
| موتور بازیسازی | موتور اختصاصی Naughty Dog |
| درجهبندی سنی (ESRB) | +۱۷ سال (M) |
| مدت زمان اتمام | حدود ۲۴ ساعت |
| امتیاز متاکریتیک | ۹۳ |
| امتیاز OpenCritic | Mighty (بسیار قدرتمند) |
اگر فکر میکنید پایان قسمت اول The Last of Us با آن دروغ مصلحتی، کمی تلخ و گس بود، باید بگویم که اصلاً قابل قیاس با پایانبندی ویرانگر دنبالهی آن نیست. اگر اوضاع در پایان بازی اول «سخت» بود، قسمت دوم آن سختی و تیرگی را میگیرد و با ضریب ده به صورت مخاطب میکوبد. زمانی که به تیتراژ پایانی میرسید، الی عملاً همه چیزش را باخته است. او شاهد قتل فجیعِ کسی بود که حکم پدرش را داشت، مرگ دوستانش را به چشم دید و حالا در انزوایی مطلق، فرسنگها دور از کسانی که عاشقش بودند، نفس میکشد. تصمیم الی برای رها کردن آن زندگی آرام و روستایی در کنار «دینا» آن هم فقط برای تعقیبِ سرابِ انتقام، درواقع امضای حکمِ سقوطش بود. او حالا تنها پوستهای توخالی از زنی است که روزی میشناختیم؛ آنقدر شکسته و تنها که حتی دیگر انگشتانش یاری نمیکنند تا گیتار بنوازد و آخرین اتصالش با جوئل هم قطع میشود.
شاید نوشتن یک «پایان خوش» برای داستانی در دلِ آخرالزمانِ زامبیمحور کار دشواری باشد اما The Last of Us Part 2 هیچ رحمی به قهرمانش نمیکند و الی را از هفتخوانِ رنج عبور میدهد. در پایان، او همهچیز را باخته و دقیقاً به همان موجود زجرکشیده و تنهایی تبدیل شده که جوئل در ابتدای قسمت اول بود. یک دایرهی کامل از درد.
۷. Star Wars Knights Of The Old Republic 2: The Sith Lords
| مشخصات کلی | اطلاعات بازی |
| نام بازی | Star Wars: KOTOR II – The Sith Lords |
| تاریخ انتشار | ۶ دسامبر ۲۰۰۴ (۱۶ آذر ۱۳۸۳) |
| سازنده | استودیو Obsidian Entertainment / Aspyr |
| ناشر | کمپانی LucasArts |
| سبک | نقشآفرینی (RPG) |
| پلتفرمها | Xbox, PC, Switch, iOS, Android, macOS, Linux |
| موتور بازیسازی | Odyssey Engine |
| درجهبندی سنی (ESRB) | +۱۳ سال (T) |
| مدت زمان اتمام | حدود ۳۰ ساعت |
| امتیاز OpenCritic | Strong (قوی) |
سری بازیهای Knights of the Old Republic همیشه بر پایهی همان دوگانهی کلاسیک بنا شدهاند: انتخاب میان روشنایی و تاریکیِ «نیرو» (The Force). همین آزادی عمل در انتخاب مسیر اخلاقی، باعث میشود با عنوانی روبرو باشیم که پایانهای چندگانه و منحصربهفردی را پیش پای مخاطب میگذارد اما وقتی به دنبالهی سال ۲۰۰۴ یعنی The Sith Lords میرسیم، ماجرا پیچیدهتر میشود. استودیو «آبسیدین» برای ساخت این بازی زیر فشار زمانی خردکنندهای بود و کل پروژه را در یک چرخهی توسعهی باورنکردنیِ یکساله به سرانجام رساند. شاهکاری که آنها در این زمان کوتاه خلق کردند به خودی خود تحسینبرانگیز است اما نحوهی پایانبندی بازی حتی از آن هم عجیبتر و تأملبرانگیزتر است.

۶. Conker’s Bad Fur Day
| مشخصات کلی | اطلاعات بازی |
| نام بازی | Conker’s Bad Fur Day |
| تاریخ انتشار | ۵ مارس ۲۰۰۱ (۱۵ اسفند ۱۳۷۹) |
| سازنده | استودیو Rare |
| ناشر | Rare / THQ |
| سبک | پلتفرمر (Platformer) |
| پلتفرمها | Nintendo 64, Xbox, Xbox One, PC |
| حالت چندنفره | چندنفره محلی (Local Multiplayer) |
| درجهبندی سنی (ESRB) | +۱۷ سال (M) |
| مدت زمان اتمام | حدود ۱۰ ساعت |
بازی Conker’s Bad Fur Day بخش عمدهی زمان خود را صرف شوخیهای رکیک و دست انداختن فرهنگ عامه و فیلمهای معروف آن دوران میکند اما صبر کنید، چون پایانبندیِ این اثر یکی از عجیبترین و شوکهکنندهترین نتیجهگیریهایی است که در تمام عمرم تجربه کردهام. در پایان کار، کانکر عملاً هیچ دستاورد ارزشمندی ندارد و حتی بدتر، به مراتب افسردهتر و تیرهبختتر از لحظهی شروع بازی است؛ البته اگر تصورِ وضعیتی بدتر از شروع بازی اصلاً ممکن باشد. پس از اینکه تاج پادشاهی را بر سر میگذارد و تقریباً تمام دوستانش، از جمله دوستدخترش «بری» (Berri) را از دست میدهد، خودش را در کابوسوارترین موقعیت ممکن میبیند؛ موقعیتی که حتی در بدترین خوابهایش هم نمیدید. حالا او پادشاهی است که همه از او میترسند اما دستش کاملاً خالی است. تاج و تخت برای او هیچ معنایی ندارد و برخلاف ظاهر پرزرقوبرق و قدرتمندش، حقیقت تلخ این است که او در طول این مسیر، تمام کسانی را که دوستشان داشت و تمام چیزهایی که برایش مهم بودند، برای همیشه باخت.
۵. Resident Evil 3
| مشخصات کلی | اطلاعات بازی |
| نام بازی | Resident Evil 3 |
| تاریخ انتشار | ۳ آوریل ۲۰۲۰ (۱۴ فروردین ۱۳۹۹) |
| سازنده و ناشر | کمپانی Capcom |
| سبک | ترسناک و بقا (Survival Horror) |
| پلتفرمها | PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC |
| موتور بازیسازی | RE Engine |
| درجهبندی سنی (ESRB) | +۱۷ سال (M) |
| مدت زمان اتمام | حدود ۶ ساعت |
| بهینهشده برای نسل نهم | بله (Xbox Series X/S & PS5) |
| وضعیت در PS Plus | موجود در سطح اکسترا و پریمیوم |
| وضعیت در استیم دک | Playable (قابل بازی) |
| حجم (نسخه Xbox) | حدود ۲۳ گیگابایت |
| امتیاز OpenCritic | Strong (قوی) |
شاید بتوان ادعا کرد که در دنیای Resident Evil، کفهی ترازوی باختِ قهرمانان همیشه سنگینتر از بردشان است؛ چرا که جهان بازی دائماً روی لبهی تیغ و در مرز فروپاشی قرار دارد اما Resident Evil 3 این مفهوم را به سطح افراطی و بیرحمانهای میرساند. لحظات پایانی بازی، تداعیکنندهی عظیمترین فیلمهای اکشن و بلاکباستر هالیوودی است. جیل ولنتاین بالاخره موفق میشود آن هیولای خستگیناپذیر و سمج، یعنی «نمسیس» را از پا درآورد و فراری دراماتیک از دلِ آتش و خون داشته باشد اما پیروزی چه طعمی دارد؟ در پایان، جیل تنها نظارهگر نابودی آخرالزمانی شهرش، «راکون سیتی» است که با خاک یکسان میشود. علاوهبر از دست دادن خانه، تقریباً تمام همرزمان و دوستان نزدیکش در گروه S.T.A.R.S نیز یا کشته شدهاند و یا سرنوشتی نامعلوم دارند. سالها پس از این واقعه نشان داد که توانایی جیل برای کنار آمدن با این زخم عمیقِ روحی، بارها و بارها به چالش کشیده شد. بیراه نیست اگر بگوییم با وجود غلبه بر نمسیس، آن شب شوم، تاریکترین و بدترین شب زندگی جیل ولنتاین بود؛ شبی که اگرچه صبح شد اما سایهاش هرگز او را رها نکرد.
۴. Max Payne
| مشخصات کلی | اطلاعات بازی |
| نام بازی | Max Payne |
| تاریخ انتشار | ۲۳ ژوئیه ۲۰۰۱ (۱ مرداد ۱۳۸۰) |
| سازنده | استودیو Remedy Entertainment |
| ناشر | کمپانی Gathering of Developers |
| سبک | شوتر سوم شخص (Third-Person Shooter) |
| پلتفرمها | PC, PS2, Xbox, GBA, Android, iOS |
| موتور بازیسازی | MaxFX |
| درجهبندی سنی (ESRB) | +۱۷ سال (M) |
«مکس پین» برای من فقط یک بازی نیست؛ یکی از محبوبترین آثار تمام دوران زندگیام است. این شاهکار نئو-نوآر با آن طنز سیاه و گزندهاش، تبدیل به آیینی سالانه شده که در دو دههی گذشته، هر سال خودم را به ضیافت تجربهی دوبارهاش دعوت کردهام. اگر بخواهم روراست باشم، سفر مکس به دل لجنزار تاریک و چرکِ دنیای زیرزمینی تبهکاران، سفری نیست که در آن «پیروزی»های زیادی دشت کند. او هم درست مثل هر قهرمان اصیلِ سبکِ نوآر، تقریباً در تمام طول این تجربه، زیر مشت و لگد حوادث له میشود اما درست در ساعات پایانی بازی است که اوضاع به وخیمترین حد ممکن میرسد؛ جایی که مکس برای رویارویی نهایی با «نیکول هورن» از برج مقرِ «آیسیر» (Aesir) بالا میرود و آنجاست که معنای واقعیِ «به ته خط رسیدن» را با تمام وجود لمس میکند.

۳. Red Dead Redemption
| مشخصات کلی | اطلاعات بازی |
| نام بازی | Red Dead Redemption |
| تاریخ انتشار اولیه | ۱۸ مه ۲۰۱۰ (۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹) |
| تاریخ انتشار نسخه PC | ۲۹ اکتبر ۲۰۲۴ (۸ آبان ۱۴۰۳) |
| سازنده | استودیو Rockstar San Diego |
| ناشر | کمپانی Rockstar Games |
| سبک | اکشن ماجراجویی، جهانباز (Open-World Adventure) |
| پلتفرمها | PS3, PS4, Xbox 360, Switch, PC |
| موتور بازیسازی | RAGE (Rockstar Advanced Game Engine) |
| درجهبندی سنی (ESRB) | +۱۷ سال (M) |
| مدت زمان اتمام | ۱۸ ساعت (داستان) / ۴۶ ساعت (تکمیل ۱۰۰٪) |
| امتیاز متاکریتیک | ۹۵ |
| حالت آنلاین | دارای بخش چندنفره (Multiplayer) |
اگر در غرب وحشی ردای قهرمانی به تن کردهاید، باید بدانید که روی «زمان قرضی» زندگی میکنید. در این اقلیمِ بیرحم، قصهها معمولاً عاقبت خوشی برای نقش اولها ندارند و قهرمانها به ندرت دوران پیری را به چشم میبینند. استودیوی راکستار در خلق Red Dead Redemption، با ظرافتی مثالزدنی و نگاهی تیزبین به این فلسفهی تلخ وفادار ماند. «جان مارستون» تمام طول بازی را صرف انجام «کار درست» میکند؛ تلاشی نفسگیر که حولمحور شکار اعضای سابق باند «ون در لیند» میچرخد تا شاید بتواند همسر و فرزندش را از گروگان قانون نجات دهد.
با وجود اینکه مأموران دولت آمریکا با بیرحمی از او باجخواهی میکنند و طناب را دور گردنش سفت نگه میدارند، جان تمام توانش را به کار میگیرد تا در دنیایی که «خوب بودن» دشوارترین کار ممکن است، انسان باقی بماند اما در نهایت، تراژدی واقعی اینجاست که همین تعهدِ جان به قهرمانی و اصول اخلاقی است که سند سقوطش را در این دنیای خشن امضا میکند. سکانس نهایی این بازی و آن لحظهی باز شدن در انبار، هنوز هم به راحتی یکی از ویرانکنندهترین و تکاندهندهترین پایانبندیهای تاریخ بازیهای ویدیویی است؛ جایی که رستگاری، رنگِ خون به خود میگیرد.
۲. Half-Life 2
| مشخصات کلی | اطلاعات بازی |
| نام بازی | Half-Life 2 |
| تاریخ انتشار | ۱۶ نوامبر ۲۰۰۴ (۲۶ آبان ۱۳۸۳) |
| سازنده و ناشر | کمپانی Valve |
| سبک | تیراندازی اول شخص (Shooter) |
| پلتفرمها | PC, Xbox, Xbox 360, PS3, macOS, Linux, Android |
| موتور بازیسازی | Source Engine (به همراه فیزیک Havok) |
| درجهبندی سنی (ESRB) | +۱۷ سال (M) |
| مدت زمان اتمام | حدود ۱۳ ساعت |
| مجموعه | Half-Life |
گوردون فریمن را باید بیشک در صدر لیست بدشانسترین قهرمانان تاریخ ویدیوگیم نوشت. انگار سرنوشت قصهاش، قسم خورده که نگذارد حتی یک لحظه هم آب خوش از گلوی این دانشمند فیزیک پایین برود. ماجرا برای او از آن «روز کاری جهنمی» و فاجعهی بلکمسا شروع شد اما به همانجا ختم نشد؛ او بیست سال بعد چشمانش را باز کرد و دید که حالا باید در زمینی که تحت اشغال بیگانگان است، راهی برای بقا پیدا کند اما اوج بدبیاریهای او در ساعات پایانی Half-Life 2 رقم میخورد؛ جایی که وضعیت از «بد» به «فاجعهبار» تغییر ماهیت میدهد. تمام راههای دیپلماتیک و کورسوی امید برای صلح میان زمین و نیروهای «کامباین» (Combine) به بنبست میخورد.
«الیکس ونس» در وضعیتی مرگبار و دلهرهآور گرفتار میشود و خود گوردون؟ او دوباره مثل یک عروسک خیمهشببازیِ بیاراده، توسط G-Man به حالت تعلیق (Stasis) برگردانده میشود تا در خلأ معلق بماند. در نهایت، این ارتش کامباین است که مقتدرانه، بزرگترین پیروزی تاریخ شرورهای این فرنچایز را تا به امروز به نام خود ثبت میکند. هیچکس با لبخند و رضایت این بازی را تمام نمیکند و دردناکتر اینکه تا روزی که بالاخره Half-Life 3 تصمیم بگیرد رخ نشان دهد (اگر چنین روزی بیاید!)، ما هرگز پایانبندی درخور و کاملی برای این داستان نخواهیم دید و در این تعلیق ابدی باقی خواهیم ماند.
۱. Metal Gear Solid 2: Sons Of Liberty
| مشخصات کلی | اطلاعات بازی |
| نام بازی | Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty |
| تاریخ انتشار | ۱۳ نوامبر ۲۰۰۱ (۲۲ آبان ۱۳۸۰) |
| سازنده و ناشر | کمپانی Konami |
| سبک | مخفیکاری (Stealth) |
| پلتفرمها | PS2, Xbox, PC, PS3, Xbox 360, PS Vita |
| موتور بازیسازی | موتور اختصاصی KCEJ (نه Fox Engine) |
| درجهبندی سنی (ESRB) | +۱۷ سال (M) |
| مدت زمان اتمام | حدود ۱۳ ساعت |
| مجموعه | Metal Gear |
گمان نمیکنم محصولی در تاریخ وجود داشته باشد که بتواند در «شگفتانگیز» و «منحصربهفرد» بودن، با Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty رقابت کند (در بحث سبک). این شاهکار پستمدرن، دهههاست که ذهن من و بیشمار مخاطب دیگر را تسخیر کرده و بیشک، داستان پیچیدهی آن، قلب تپندهی این تأثیرگذاری است. سفر پرمخاطرهی «سالید اسنیک» و «رایدن» در دلِ تأسیسات دریایی «بیگ شل» (Big Shell)، مسیری آکنده از خیانت و معماست که تمام گرههای کورِ آن در لحظات پایانی بازی به نقطهی جوش میرسند.
اگرچه رایدن در نهایت موفق میشود بر بسیاری از شیاطین درونی و کابوسهای گذشتهاش غلبه کند اما حقیقت تلخ این است که او و اسنیک، خود را کاملاً بیپناه و در چنگال قدرت مطلق «میهنپرستان» (The Patriots) میبینند. با وجود تمام آن اقدامات هولناک برای کنترل افکار عمومی و مهندسی اجتماعی، میهنپرستان در پایان این قسمت، بدون هیچ مجازاتی قسر در میروند. درست است که نسخههای بعدی سری به ادامهی این نبرد پرداختند اما در چارچوب روایت Sons of Liberty، پیروز قطعی میدان، میهنپرستان هستند. این را هم اضافه کنیم که مردم عادی روحشان هم از حقیقت خبر ندارد و تلاش قهرمانان برای افشای ماهیت این سازمان نامرئی در سکانسهای پایانی، شبیه به یک مأموریت هرکولوار و غیرممکن به نظر میرسد؛ نبردی که در آن، سیستم بر فرد پیروز شد.
حرف آخر

نظر شما چیست؟ بهنظر شما آیا بازی داستانی دیگری وجود دارد که بتواند در این «مورد» با این لیست رقابت کند؟ نظراتتان را با ما و دیگر کاربران مجله بازار بهاشتراک بگذارید.
منبع: dualshockers

نظرات