بهترین بازیهای ترسناک که در زندان جریان دارند
بازیهای ترسناک اغلب از زندانها به عنوان یکی از محیطهای وهمآلود و قابل اکتشاف خود استفاده میکنند. این انتخاب کاملا طبیعی است، چرا که فضای بسته، خفقان و سنگین زندانها به خوبی با اتمسفر تیره و دلهرهآور بازیهای ترسناک همخوانی دارد و به خلق حس ناامنی و اضطراب کمک میکند.
با این حال، در بیشتر موارد، زندانها تنها یکی از لوکیشنهای فرعی در میان فهرستی طولانی از مکانها هستند و نقش محوری در داستان بازیها ندارند. اما بازیهایی که در ادامه معرفی میشوند، با دیگر آثار این ژانر تفاوت دارند؛ چرا که داستان خود را به طور کامل یا عمده در دل زندانها روایت میکنند و بازیکنان را در بیشتر زمان بازی، پشت میلههای زنگزده و دیوارهای بتنی حبس نگه میدارند.
Resident Evil Revelations 2 – Episode One: Penal Colony
بازی Resident Evil Revelations 2 آخرین تجربه کلاسیک از سری Resident Evil بود
- تاریخ انتشار: ۲۵ فوریه ۲۰۱۵
- سازنده: Capcom
بازی Resident Evil Revelations 2 – Episode One: Penal Colony نخستین قسمت از مجموعه اپیزودیک Revelations 2 است که در سال ۲۰۱۵ توسط Capcom منتشر شد و با بازگشت به ریشههای ترس و بقا، تجربهای دلهرهآور و هیجانانگیز را ارائه میدهد. داستان این قسمت با ربوده شدن کلر ردفیلد، یکی از شخصیتهای قدیمی سری و مویرا برتون، دختر بری برتون، آغاز میشود. آنها به یک جزیره متروک و رازآلود منتقل شدهاند که در آن، یک زندان فرسوده و خوفناک به عنوان محل اصلی روایت داستان عمل میکند. محیط زندان با فضای تاریک، طراحی بسته و پر رمز و راز، به خلق حس ترس و اضطراب کمک میکند و بازیکنان را درگیر حل معماها، مدیریت منابع محدود و نبرد با موجوداتی جهشیافته میکند.
روایت داستان به صورت دوگانه دنبال میشود؛ بخشی از بازی با کنترل کلر و مویرا در زمان حال پیش میرود و بخش دیگر با بری و ناتالیا، دختربچهای مرموز که قدرتهای خاصی دارد. این ساختار روایی موازی، عمق داستان را افزایش داده و حس تعلیق و پیچیدگی بیشتری به روایت میبخشد. Penal Colony نه تنها شروعی قدرتمند برای این مجموعه است، بلکه یادآور بهترین لحظات ترسناک و بقا در سری Resident Evil محسوب میشود.
Kletka
بازی Kletka متفاوت، ترسناک و به شدت دلهرهآور است
- سازنده: Callback و ln404
بازی Kletka یک عنوان ترسناک مستقل و فضاساز است که با محوریت بقا در محیطی بسته و مرموز طراحی شده. واژه “Kletka” در زبان روسی به معنای “قفس” است و این مفهوم به خوبی در هسته روایت و طراحی محیط بازی گنجانده شده است. بازیکن در نقش فردی بینام قرار میگیرد که در یک زندان یا تاسیسات نظامی متروکه گرفتار شده و باید در میان راهروهای تاریک، صداهای ناآشنا و موجوداتی ناشناخته، راهی برای فرار پیدا کند. طراحی صوتی سنگین، نورپردازی محدود و حس دائمی تهدید، از ویژگیهای بارز بازی هستند که فضای خفقان و دلهرهآور آن را تقویت میکنند. Kletka با الهام از آثار کلاسیک سبک وحشت، بهویژه بازیهایی مانند Silent Hill یا Cry of Fear، سعی دارد تجربهای کوتاه اما عمیق از ترس روانشناختی را ارائه دهد.
در بازی Kletka بازیکنان در نقش زندانیانی ظاهر میشوند که محکوم به گذراندن دوران حبس خود در زندانی به همین نام هستند؛ زندانی که توسط توسعهدهندگان بازی، Callback و In404، بهعنوان یک «ابرساختار» (Gigastructure) توصیف شده است. همانطور که شاید حدس زده باشید، Kletka یک زندان معمولی نیست؛ این سازه به طور بیپایان گسترش مییابد و مملو از ناهنجاریهای فراطبیعی است. به عنوان یک بازی ترسناک چندنفره، گیمپلی Kletka برای طرفداران این سبک آشنا خواهد بود؛ تمرکز اصلی آن بر جستجو و جمعآوری سوخت برای راهاندازی آسانسوری گوشتخوار است، مفهومی که یادآور مکانیکهای زبالهگردی در بازی Lethal Company است.
The Maker of Masks
بازی The Maker of Masks تجربه به شدت کوتاه است که در همان لحظات کوتاه، رعشه به تنتان میاندازد
- تاریخ انتشار: ۶ نوامبر ۲۰۲۲
- سازنده: Felix.Kraus
بازی The Maker of Masks یک عنوان کوتاه و مستقل در سبک ترس روانشناختی و اتمسفریک است که تجربهای تاریک، نمادین و تفکربرانگیز را ارائه میدهد. بازیکن در دنیایی سرد و بیروح از خواب بیدار میشود، جایی که همه ساکنان آن ماسک به چهره دارند و در سکوتی سنگین زندگی میکنند. روایت بازی حول شخصیتهایی مرموز و سازندهای میچرخد که ماسکها را میسازد و بر چهره انسانها میگذارد تا آنها را از خود واقعیشان پنهان کند. فضای بازی با طراحی بصری مینیمالیستی، نورپردازی وهمآلود و صداگذاری سنگین، حس اضطراب و پوچی را القا میکند. در کمتر از نیم ساعت، The Maker of Masks موفق میشود مفاهیمی همچون هویت، کنترل، سرکوب و انزوا را به شکلی استعاری و هنرمندانه به تصویر بکشد و ذهن مخاطب را پس از پایان، همچنان درگیر نگه دارد.
بازی The Maker of Masks یک عنوان مستقل است که توسط Felix Kraus توسعه داده شده است. در این بازی، بازیکن در همان آغاز کار، بهطرز وهمآلودی از قلابی گوشتی به داخل زندانی مرموز آویزان میشود و سپس ماسکی با زور و چکش به صورتش کوبیده میشود. The Maker of Masks از همان دقایق ابتدایی حس کنجکاوی و ترس را در بازیکن برمیانگیزد و با اتمسفری دلهرهآور و تصاویر منزجرکننده، بازیکن را به درون دنیای تاریک خود میکشد. این بازی رایگان است و تمام کردنش تنها یک ساعت طول میکشد؛ بنابراین هیچ بهانهای برای تجربه نکردن آن وجود ندارد.
Alien 3 – SNES Version
بازی کلاسیک Alien 3 با وجود قدیمی بودن، هنوز هم میتواند طرفداران را بترساند
- تاریخ انتشار: ژوئن ۱۹۹۳
- سازنده: Acclaim Studios London و Bits Studios
بازی Alien 3 در نسخه SNES (سوپر نینتندو) که در سال ۱۹۹۳ توسط Probe Entertainment توسعه یافت و توسط LJN منتشر شد، یک عنوان اکشن پلتفرمر دو بعدی است که بر اساس فیلم علمی-تخیلی و ترسناک Alien 3 ساخته شده است. بازیکن در نقش الن ریپلی (Ellen Ripley) قرار میگیرد که در زندان فضایی Fiorina ‘Fury’ 161 گیر افتاده و باید در یک محیط بسته، پرتنش و خطرناک، با موجودات Xenomorph مبارزه کند. برخلاف فیلم که تمرکز چندانی بر اکشن نداشت، نسخه SNES با اضافه کردن سلاحهای متنوع و مراحل جذاب مثل نجات زندانیان، فضای شلوغتری دارد. طراحی بصری با گرافیک تیره و صنعتی، موسیقی ترسناک و گیمپلی سریع، همگی به خلق تجربهای سخت، چالشبرانگیز و پرتنش کمک میکنند که برای طرفداران بازیهای ترسناک Alien و بازیهای کلاسیک دهه ۹۰، جذاب خواهد بود.
The Callisto Protocol
کل داستان بازی The Callisto Protocol در یک زندان ترسناک فضایی جریان دارد و دقیقا در همین نقطه است که اوضاع به هم میریزد
- تاریخ انتشار: ۲ دسامبر ۲۰۲۲
بازی The Callisto Protocol یک عنوان ترسناک و بقا (Survival Horror) در سبک علمی–تخیلی است که توسط Striking Distance Studios توسعه یافته و در دسامبر ۲۰۲۲ توسط Krafton منتشر شد. این بازی که توسط Glen Schofield، یکی از خالقان مجموعه Dead Space، کارگردانی شده، بازیکن را در نقش جیکوب لی قرار میدهد؛ یک زندانی که در یک مرکز نگهداری فوق امنیتی به نام Black Iron Prison، واقع روی قمر مشتری یعنی کالیستو، گرفتار شده است. پس از وقوع یک فاجعه مرموز و مرگبار که باعث جهش و تبدیل زندانیان و نگهبانان به موجوداتی وحشی و ترسناک به نام Biophage میشود، جیکوب باید برای بقا تلاش کند، معمای پشت این فاجعه را کشف کرده و راهی برای فرار از این جهنم یخی پیدا کند. گرافیک واقعگرایانه، طراحی محیط تاریک و خفقان، سیستم مبارزه نزدیک و خشونتآمیز و استفاده از صداگذاری بینظیر، تجربهای غوطهورکننده را برای طرفداران سبک وحشت علمی–تخیلی رقم میزند. The Callisto Protocol با الهام از عناصر کلاسیک ژانر، سعی دارد روح Dead Space را زنده کرده و همزمان هویت مستقل خود را حفظ کند.
The Suffering
The Suffering یک بازی ترسناک کالت است که روی جنبههای روانشناختی تمرکز ویژهای دارد
- تاریخ انتشار: ۹ مارس ۲۰۰۴
بازی The Suffering یک اثر ارزشمند در ژانر ترسناک است که هنگام عرضه در سال ۲۰۰۴ تا حد زیادی نادیده گرفته شد. در این بازی، بازیکن در نقش Torque قرار میگیرد؛ مردی که به جرم قتل همسر سابق و دو فرزندش به زندان افتاده، اما خود هیچ خاطرهای از این جنایت هولناک به یاد نمیآورد. درست در لحظهای که قرار است حکم اعدام او اجرا شود، زندان دچار هرجومرجی وحشتناک میشود؛ هیولاهایی مرموز و خونخوار به آن حمله میکنند و او در میان این جهنم، برای بقا میجنگد.
طراحی این موجودات از نکات خلاقانه و منحصربهفرد بازی است؛ چرا که هرکدام از آنها بازنمایی فیزیکی نوعی از روشهای اعدام هستند که در همین زندان اجرا شدهاند. این انتخاب هنری، نه تنها به وحشت بازی عمق بیشتری میبخشد، بلکه فضای تیره، سرد و آزاردهنده زندان را دوچندان میکند. ترکیب طراحی خلاقانه دشمنان با اتمسفر سنگین و افسردهکننده محیط، باعث میشود The Suffering حتی از نظر بصری نیز میان بازیهای ترسناک همدورهاش متمایز باشد. این بازی با پرداختن به موضوعاتی چون جنون، گناه، عذاب وجدان و رستگاری، تجربهای روانشناختی و دلهرهآور را رقم میزند که هنوز هم میتواند هواداران ژانر وحشت را تحت تاثیر قرار دهد.
Resident Evil Code: Veronica
بازی Resident Evil CODE: Veronica محبوبترین و شاید مهمترین نسخه فرعی سری است و طرفداران درخواست بازسازی آن را از کپکام دارند
- تاریخ انتشار: ۲۸ مارس ۲۰۰۰
درست همانطور که کلر ردفیلد پانزده سال بعد در بازی Resident Evil: Revelations 2 دوباره درگیر اسارت و زندان میشود، در بازی Resident Evil CODE: Veronica نیز او را در شرایطی میبینیم که به اسارت درآمده و در جزیرهای دورافتاده به نام راکفورت (Rockfort) زندانی میشود. فضایی که این زندان جزیرهای در آن قرار دارد، مانند بسیاری از محیطهای مشابه در آثار ترسناک، سرشار از تاریکی، افسردگی و حس سنگینی است؛ اما طراحی خاص آن باعث میشود حتی در میان بازیهای مجموعه Resident Evil نیز برجسته و متمایز جلوه کند. سنگینی فضا، انزوا و حس ناامیدی عمیقی که در دیوارهای این زندان جریان دارد، به خوبی ترس روانی را به بازیکن منتقل میکنند.
با اینکه داستان در نهایت به یک تاسیسات تحقیقاتی در قطب جنوب کشیده میشود، اما بخش عمدهای از زمان بازی در جزیره راکفورت میگذرد و همین تمرکز بر زندان و فضای بسته، حس خفقان و گیر افتادن را به شکل موثری تقویت میکند. CODE: Veronica با ترکیب فضای زندانی سرد و بیروح، طراحی محیطهای پرجزئیات و روایت داستانی پرتعلیق، تجربهای ترسناک و بهیادماندنی را ارائه میدهد که همچنان در میان طرفداران سری جایگاه ویژهای دارد.
کلام آخر
زندان، با فضای بسته، سرد و بیرحمش، همواره بستری ایدهآل برای شکلگیری داستانهای ترسناک و روانشناختی بوده است. بازیهایی که در این فهرست معرفی شدند، نشان میدهند که چگونه یک محیط محدود و کنترل شده میتواند به بستری برای خلق دلهره، فشار روانی و کابوسهای فراموشنشدنی تبدیل شود. از روایتهای تاریک و فلسفی در The Maker of Masks گرفته تا درگیریهای خونین و وحشیانه در The Callisto Protocol، هر کدام از این آثار به نوعی از فضای زندان برای خلق تجربهای منحصربهفرد استفاده کردهاند.
تمرکز کامل یا عمده داستان بر محیط زندان، باعث شده که بازیکنها نه فقط از نظر فیزیکی، بلکه از نظر احساسی و روانی نیز در بند قرار بگیرند. این بازیها نشان میدهند که ترس واقعی، بیش از آنکه در سایهها یا هیولاها باشد، در حس ناامیدی، اسارت و بیپناهی نهفته است.
- چرا زندانها محیطی محبوب برای بازیهای ترسناک هستند؟
زندانها به دلیل فضای بسته، تاریک، خفقان و کنترلشدهشان، به طور طبیعی احساس ناامنی، انزوا و بیپناهی را به مخاطب القا میکنند. این ویژگیها کاملا با عناصر ژانر وحشت هماهنگ هستند و به سازندگان بازیها این امکان را میدهند تا حس ترس روانشناختی را با شدت بیشتری به بازیکن منتقل کنند. بازیهایی مانند The Callisto Protocol و The Suffering به خوبی از این فضا برای ایجاد اضطراب و دلهره استفاده کردهاند.
- کدام بازیهای معرفی شده، تجربه روانشناختیتری را ارائه میدهند؟
در میان بازیهای معرفی شده، The Maker of Masks و The Suffering بیشترین تمرکز را روی ترس روانشناختی دارند. The Maker of Masks با تم استعاری و نمادگرایانهاش به مضامینی چون هویت، کنترل و انزوا میپردازد، در حالی که The Suffering مفاهیمی چون گناه، عذاب وجدان و جنون را با روایت و طراحی دشمنان خود در هم میآمیزد. این دو بازی به جای تکیه بر جامپاسکر یا صحنههای اکشن، سعی دارند ذهن بازیکن را به چالش بکشند.
- آیا بازیهای معرفی شده فقط برای طرفداران ژانر وحشت مناسبند؟
اگرچه همه بازیهای این لیست در ژانر ترسناک قرار میگیرند، اما بسته به علاقه و سبک گیمپلی مورد پسند بازیکن، هر کدام میتوانند تجربهای متفاوت را ارائه دهند. برای مثال، Alien 3 (SNES) بیشتر به عنوان یک اکشن پلتفرمر کلاسیک شناخته میشود و میتواند برای علاقهمندان به بازیهای رترو نیز جذاب باشد. از سوی دیگر، بازیهایی مانند Resident Evil CODE: Veronica و Revelations 2 هم جنبههای اکشن و هم ترس را به خوبی ترکیب کردهاند و میتوانند مورد توجه طیف وسیعتری از مخاطبان قرار بگیرند.
منبع: Gamerant
دوست داشتنیترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا @alirexzam
نظرات