انیمههای طولانی برتری که هیچ قسمتشان را نمیتوان رد کرد
انیمههای طولانی مسیر سخت و حساسی را باید پشت سر بگذرانند تا از یک اثر صرفاً معمولی عبور کرده و به شاهکاری استثنایی تبدیل شوند. هر چه مدت زمان و تعداد قسمتهای یک انیمه بیشتر شود، احتمال دارد که افسار داستان از دست خالقین آن رها شده و جذابیت خود را از دست بدهد. بدتر از آن نیز مواقعی است که یک انیمه هنگام پخش هفتگی به جلدها و چپترهای اخیر منبع اقتباس خود نزدیک شده و تصمیم میگیرد با غرق شدن در قسمتهای فیلر و فرعی، بین خود و منبع اقتباس فاصله بیندازند. به همین دلیل است که پیدا کردن انیمههای طولانی که حتی نتوان یک قسمت از آن را رد کرد، بسیار مشکل است. همچین انیمهای نه تنها نیاز به یک خط داستانی قوی و منسجم در طول روایت بلند خود دارد، بلکه باید از لحاظ خلاقیت و روند ساخت خود قاعدهمند عمل کرده و به مخاطب خود احترام بگذارد.
تفاوت بین انیمههای طولانی که در این امر به موفقیت رسیدهاند و آنهایی که مخاطبین خود را ناامید کردهاند، در یک مورد نهفته بوده و آن نیز «نیت پشت آنها» است. بسیاری از تیمهای ساخت انیمه و هیئت تهیه کنندگان یک اثر، به اشتباه، محبوبیت را مقصد نهایی خود میبینند. آنها برای استقامت در این مسیر نه تنها روند روایت داستان را بیش از حد کش میدهند بلکه با بازیافت رویاروییهای تکراری یا متوسل شدن به داستانهای فرعی نه چندان جذاب سعی میکنند جریان پخش انیمه را برای مدت طولانیتری سرپا نگه دارند. در نتیجه این امر، آن جادوی ابتدایی این انیمههای طولانی که مخاطبان را به سمت خود میکشاند، از بین رفته و به اثری خسته کننده و معمولی تبدیل میشود. ولی موارد اسثتنایی هستند که به دقیقه دقیقهای که مخاطب پای این انیمه گذاشتند احترام گذاشته؛ هر قسمت ارزش خود را داشته و بعد از دهها و حتی صدها قسمت، نتیجه کار اثری میشود که از یک انیمه هفتگی به سفری طولانی و متحول کننده برای مخاطبین خود تبدیل میشود. با مجله بازار همراه باشید تا نگاهی بر برترین انیمههای طولانی بینداریم که به مخاطبین خود اجازه نمیدهد حتی یک قسمت را رد کنند.
۷. Jojo’s Bizarre Adventure
به عنوان یکی از بلندترین مانگاهای تاریخ از لحاظ تعداد جلدهای منتشر شده، استدیوی David Production کار ستودنی در زمینه اقتباس و تولید انیمه Jojo’s Bizarre Adventure انجام داده. روایت ویژه این انیمه که شما را در دورههای مختلف به دنبال شخصیتهای مختلفی از خاندان جوستر میفرستد، روایتی است که به خاطر سبک بسیار ویژه اکشن و مبارزات خود و مهمتر از آن استایل هنری بینمونهاش، کمتر استدیویی از زمان آغاز انتشار آن در اواخر دهه هشتاد میلادی تا سال ۲۰۱۲ جرئت میکرد تا آن را اقتباس کند.
خارج از اقتباس انیمهای ناقص OVA دهه ۹۰ این سری از پارت سوم چندان انیمه دیگری نمیتوان پیرامون این سری یافت. با این حال David Production موفق شد در طی مدت ۱۲ سال، اقتباسی کامل و به شدت وفادار از ۶ پارت این داستان خلق کند. با وجود بیش از ۱۸۰ قسمت پخش شده از این مجموعه، امکان ندارد مبارزات این سری به واسطه استفاده خلاقانهای که از سیستم استندها و قابلیتهای عجیب و غریبشان دارد به این زودی برای کسی خسته کننده شود. جدا از این نقطه قوت کلیدی، داستان این سری همواره به غافلگیرکنندهترین حالت ممکن، مخاطب خود را به درون لحظات حساس و پرتلاطمی میاندازد که ارزش نهایی کار را بسیار فراتر از یک انیمه اکشن محض میبرد.
۶. One Piece
اثری که در سال ۱۹۹۹ به عنوان یک انیمه بامزه و خنده دار پیرامون ماجراجویی دزدان دریایی آغاز به کار کرد، بعد از دو دهه به چنان حماسه عظیم و پر پیچ و خمی پیرامون آزادی و روابط بشری تبدیل شده که حقیقتاً نمونهای مانند آن وجود ندارد. کمتر انیمهای در این صنعت و قالب هنری موفق شده تا سطح کیفی و میزان تاثیرگذاری خود روی مردم را در این مقیاس ۱۰۰۰ قسمتی حفظ کند. با این حال One Piece چنان در انجام این کار سربلند بیرون میآید که انگار اصلاً چیز سختی نیست. با تعداد قسمتی بالغ بر بالای ۱۱۰۰ قسمت، این که چطور One Piece توانایی این را دارد تا با آرکهایی مانند آرک انیس لابی، مارینفورد و جزیره وانو لحظاتی تا این حد فراموش ناشدنی را خلق کند واقعاً مثال زدنی است.
علیرغم تعداد فوقالعاده بالای شخصیتهای حاضر و فعال در هر آرک و حتی کلیت داستانی، One Piece به خوبی از پتانسیلهای هر شخصیت استفاده کرده و بخشهای مختلف داستان در موقعیت مناسب، این شخصیتها را تا جایی که میتوانند به جلو هل میدهد. One Piece جزو آن دسته از انیمههای بلندی قرار میگیرد که پخش هفتگی آن به صورت مستمر برای تمامی این سالها جریان داشته و برخلاف دیگر انیمههایی که با این جدول پخش سختگیرانه دست و پنجه نرم کردهاند، One Piece به تعداد بسیار کمتری از قسمتهای فیلر جهت ایجاد فاصله بین انیمه و مانگا متوسل میشود و همان اندک قسمتها و آرکهای فیلر نیز به خوبی خود را در قالب داستان ماجراجویی لوفی و دوستانش قرار داده و کیفیتشان به حدی عالی است که دیدن آنها کامل ارزش خود را داشته باشد.
۵. Gintama
نکته متمایز کننده Gintama با سایز انیمههای طولانی این لیست در سبک آن است. برای انیمههای کمدی به ندرت پیش میآید که بیش از سه فصل برای آنها ساخته شود. نوشتن جوکها و ایدههای جالب برای یک سری از یک حدی بیشتر واقعاً مشکل شده و صدالبته خود نویسنده نیز دوست دارد به سراغ داستان بعدی خود برود. با این حال Gintama در جایگاه خاصی قرار دارد که در عین یک انیمه کمدی بودن، یکی از بهترین انیمههای طولانی این صنعت نیز بوده و طی نزدیک به ۴۰۰ قسمت پخش شده از خود، هیچ گاه توانایی خود در خنداندن مخاطبین خود را از دست نمیدهد. Gintama از این حیث نیز خارقالعاده است که با وجود تعداد کم قسمتهای فیلر آن در مقایسه با دیگر انیمههای طولانی، چنان خلاقیتی از خود برای خلق این قسمتهای فیلر به کار میبرد که آنها به طور کامل در جایگاهی مشابه در کنار قسمتهای اصلی انیمه میایستند.
با تمامی این اوصاف و توانایی ویژه Gintama در استفاده از فرمت روند طولانی پخش خود برای ایجاد حلقه به شدت خنده داری از شخصیتها و سناریوهای مختلف، نباید از این موضوع گذشت که در طول کل سری، به عنوان یک اثر شونن نیز با داستانی به شدت جذاب، پرتنش و بهیادماندنی طرف هستیم. روایتی که در میان قسمتهای متمادی از داستانهای احمقانه گینتوکی، شینپاچی و کاگورا، به ما یادآوری میکند که هر کدام از شخصیتها و به صورت کلی دنیای Gintama عمیق و غافلگیر کننده هستند. آرکهایی مانند قتل شوگان و خدانگهدار شینسنگومی از آرکهایی هستند که بدون پیش درآمدهای حاصل از روند پخش طولانی Gintama و مخصوصاً نزدیکی که به خاطر قسمتهای کمدیتر با این شخصیتها پیدا کردهایم، نمیتوانستند تا این حد عالی و بهیادماندنی باشند.
۴. Monster
Monster یک انیمه تریلر روانشناختی است که سوالات منشمحور و اخلاقی مهم و سختی را با داستان خود از مخاطبش میپرسد و به همین واسطه در تک تک لحظاتش شما را درگیر خود کرده و نمیگذارد در لحظات حساس از صندلی خود نیز بلند شوید. با وجود این که Monster با داشتن ۷۴ قسمت در زمره انیمههای طولانی قرار میگیرد، اما به واسطه داستانگویی قوی خود و مهارت کامل در ایجاد حس تعلیق موفق میشود تا بینندگان خود ذرهای حین تماشای انیمه احساس خستگی نکنند. Monster روایتگر ماجراهای شخصیتی به نام دکتر کنزو تنما است؛ جراح مغز و اعصاب نابغه و مهربانی که در بیمارستانی در آلمان مشغول به کار است. در شبی سرنوشت ساز، او با اولویت دادن کودک به شدت جراحت دیدهای به نام یوهان لیبرت و انجام عمل جراحی او به جای سیاست مداری که جانش به او محول شده بود، مسیر زندگی اش را برای همیشه تغییر میدهد.
تنما به علت کمبود وقت و حساسیت بالای هر دو عمل جراحی، ترجیح میدهد ابتدا جان پسر بچه را به جای شخصیت برجسته سیاسی که خارج از نوبت وارد بیمارستان شده بود نجات دهد و در اثر همین موضوع آن شخص فوت شده و کارنامه کاری او خدشهدار میشود. اما هنگامی که سالها بعد، یوهان لیبرت، پسرک نجاتیافته دست به انجام قتلهای سریالی به شدت بیرحمانهای میزند، پرونده کاری دکتر تنما کاملاً از هم پاشیده و تصمیم میگیرد خود او ریشه این قاتل سریالی را پیدا کند. بزرگترین نقطه قوت Monster روایت آهسته ولی پیوسته داستان خود است. انیمه مخاطب خود را به طور کامل بالغ فرض کرده و به هیچ عنوان به پلات توییستهای معمولی و چیپ و فیلر برای پر کردن محتوای خود تکیه نمیکند. در عوض Monster سعی میکند با خلق اتمسفر گیرای خود در ژانر تریلر و مضامین روانشناختی اثری را تحویل مخاطب دهد که به جای خلق یک معمای ساده «هیولا کیست» به سراغ معمای پیچیدهتری برود که «این هیولا از کجا به وجود آمد». رویکرد متفاوتی که منجر به خلق انیمهای شده که بعد از چندین و چند سال هنوز تمجید و تعریف آن از زبان بینندگانش جاری است.
۳. Attack on Titan
انیمه Attack on Titan به صورت طوفانی و با لحظات فوقالعاده هیجانانگیزی آغاز میشود که جلوتر جای خود را به مضامین فلسفی، سیاسی و حماسیتری پیرامون حقیقت و انتقام و چرخه خشونت میان جوامع بشری میدهد. کمتر اثری میتواند چنین دامنهای از موضوعات را با این شدت و جدیت، با این میزان از شخصیت پردازی خارقالعاده و دنیاپردازی بینمونه و آن هم به صورت مستمر طی ۱۰ سال به اجرا درآورد. همین موضوع است که ارزش Attack on Titan را به عنوان یکی از برترین انیمههای طولانی تاریخ بالا برده و آن را در رده اثرگذارترین آثار این صنعت قرار میدهد.
داستان Attack on Titan روایتگر شخصیت جوانی به نام ارن یگر است که بعد از تماشای به قتل عام کشیده شدن شهر زندگی و مادرش توسط تایتانهای آدمخوار، قسم میخورد تا انتقام خود را از تک تک این موجودات بگیرد و همه آنها را از دم بکشد. او با دو دوست صمیمی خود، آرمین و میکاسا به ارتش ملحق شده تا در آخرین پناهگاه دیوارکشی شده بشریت، به مبارزه با این تهدیدات بالقوه ادامه داده و آنها را پس بزند. با وجود تعداد فصلهای زیاد و پخش چیزی بیش از ۸۰ قسمت، Attack on Titan به خوبی تازگی خود را طی تمامی فصول داستانی خود حفظ کرده و طی هر آرک، لایههای جدید از داستان خود را برای مخاطب باز میکند؛ تا جایی که از نقطهای به بعد متوجه میشوید داستان انتهای انیمه چندین و چند مرتبه از داستان ابتدای انیمه متفاوت و عمیقتر است.
۲. Monogatari Series
المانهای ماورایی و داستان پیچیده با روایت نامنظم هیچ کدام قرابتی با انیمههای طولانی ندارند. این المانها عموماً مختص آثار خیلی ریسک پذیری هستند که یک الی دو فصل پخش شده و بعد از آن مخاطب به ناچار مجبور است ادامه داستان را از طریق منبع اقتباس که رمان، لایت ناول یا ویژوال ناول است دنبال کند. با تمام این اوصاف Monogatari Series یک استثنای بسیار بزرگ در این رابطه به شمار میرود. اولین فصل از این سری تحت عنوان Bakemonogatari در سال ۲۰۰۸ روی صفحههای نمایش ظاهر شد و بعد از آن تا همین الان که این مقاله در حال نگارش است، بیش از ۱۰۰ قسمت و سه انیمه سینمایی از آن تولید شده.
داستان Monogatari Series حول پسر نوجوان غیر عادی به نام آراراگی کویومی میچرخد. آراراگی خود، به دلایلی یک نیمه خون آشام است و به خاطر همین ارتباط نزدیکی که با عناصر ماورایی دارد، دیگر موجودات ماورایی را نیز به خود جذب میکند. روایت او و برخوردش با دیگر شخصیتهایی که درگیر نفرینها یا قدرتهای ماورایی هستند و تلاش برای حل مشکلات و گرههای آنها، هسته اصلی داستان Monogatari Series را تشکیل میدهد. جدا از داستان به شدت عمیق، چند لایه و پر از غافلگیری که این مجموعه به واسطه نویسندگی عالی Nisioisin، ارائه میدهد؛ ترکیب بینظیر کارگردانی خلاقانه آکیوکی شینبو با مهارت انیماتورهای استدیوی Shaft باعث شده حتی با وجود گذشت بیش از ۱۵ سال از آغاز این انیمه، طرفداران آن با اشتیاق در انتظار فصلی جدید از وقایع ماورایی آن باشند. پدیدهای که حقیقتاً بعید است برای هیچ انیمه دیگری با این سبک و سیاق رخ دهد.
۱. Fullmetal Alchemist: Brotherhood
Fullmetal Alchemist: Brotherhood با دقیقاً ۶۴ قسمت فوقالعاده قوی، به راحتی در زمره برترین انیمههای طولانی تاریخ قرار میگیرد. اثری که تک تک قسمتهای آن به بهترین نحو ممکن داستان را قدم به قدم رو به جلو برده و در نهایت روایتی کامل و ماندگار را خلق میکند. داستان انیمه در رابطه با برادران الریک است. دو پسر کوچک به نامهای ادوارد و آلفونس که علاقه فراوانی به حرفه کیمیاگری داشتهاند. این دو برادر بعد از فوت مادرشان تصمیم میگیرند تا با دانش محدود خود از علوم کیمیاگری، مادر خود را دوباره احیا کنند. این اشتباه آنها منجر به انجام یکی از ممنوعهترین تکنیکهای کیمیاگری، یعنی تبدیل انسان، شده و به جای این که آنها بتوانند مادر خود را احیا کنند، در عوض آلفونس به طور کامل بدن خود را از دست داده و ادوارد نیز یکی از دستها و پاهایش را از دست میدهد.
ادوارد روح برادرش را درون یک زره فلزی محفوظ کرده و از آن زمان به بعد تصمیم میگیرند تا با به دست آوردن سنگهای فلاسفه، بدن خود را پس گرفته و تاوان گناه سنگین خودشان را پس دهند. در میان این مسیر هر چند این دو برادر به توطئههای شوم در ارتش و نقشههای شیطانی عظیمی برای تصاحب قدرت به وسیله کیمیاگری برخورده و با شخص مهیب و قدرتمندی به نام «پدر» درگیر میشوند. موجودی که نقشه نهایی او سرنوشت کشور و دنیا را میتواند تغییر دهد. سفر پر طول و درازای برادران الریک یکی از بهترین داستانهایی است که طرفداران انیمههای طولانی و بلند میتوانند آن را تجربه کنند و فراز و نشیبهای آن باعث شده تا لحظهای از آن خسته نشوید و دقیقه به دقیقه آن ارزش وقت شما را داشته باشد.
نظر شما چیست؟ آیا انیمههای طولانی دیگری نیز هستند که لیاقت حضور در این لیست را داشته باشند؟ نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: Comicbook

نظرات