رتبهبندی بهترین نسخههای سری Metal Gear
در دوران هیجانانگیزی برای طرفداران متال گیر هستیم. این فرنچایز نمادین و مخفیکاری، قرار است با نسخه بازسازی شده Metal Gear Solid 3: Snake Eater، بازگشت باشکوهی به صنعت گیم داشته باشد. در حالی که شما منتظر نسخه بازسازی شده هستید، پروژهای که هنوز تاریخ انتشار دقیقی ندارد، میتوانید سهگانه اصلی را در مجموعه Metal Gear Solid: Master Collection Volume 1، روی پلتفرمهای مدرن تجربه کنید. با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید نگاهی به سری Metal Gear داشته باشیم و نسخههای مختلف این مجموعه را رتبهبندی کنیم.
تعداد کمی از فرنچایزهای بازیهای ویدیویی توانستهاند به اندازه متال گیر، انقلابی در صنعت بازی به وجود بیاورند؛ مجموعهای که به طور مداوم به روایت داستانهای جاسوسی و فوقالعاده پرداخته است. از نسخههای ابتدایی که در دوران بازیهای اکشن، مخفیکاری را در اولویت قرار میداد، تا تولد مجدد سری که راه را برای بازیهای ویدیویی سینمایی هموار کرد؛ هیدئو کوجیما هرگز برای آزمایش ایدههای جدید نترسید. ۳۵ سال بعد، سری متال گیر به یک ویترین افسانهای از طراحی خلاقانه، اکشنهای درگیرکننده و خطوط داستانی جذاب تبدیل شد و نشان داد که بازیهای ویدیویی نیز میتوانند روایت و کارگردانی سینمایی داشته باشند. حالا سلاحهای خود را بردارید، برای یک عملیات مخفیانه آماده شوید و یک عملیات جاسوسی تمام عیار را به پایان برسانید. توجه داشته باشید که چندین نسخه موبایلی از این لیست حذف شده است و تمرکز اصلی ما در این مطلب، روی نسخههای مهم این فرنچایز قرار دارد.
Metal Gear Survive
Metal Gear Survive یک بازی ویدیویی اکشن-ماجراجویی در سبک بقا است که توسط کویی تکمو توسعه پیدا کرده و در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است. این بازی در دنیای سری Metal Gear Solid جریان دارد و داستان آن بعد از حوادث بازی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes و قبل از Metal Gear Solid V: The Phantom Pain روایت میشود. بازیکنان در نقش سربازانی قرار میگیرند که از یک دنیای موازی پر از زامبیها و موجودات عجیب و غریب، جان سالم به در میبرند. بازی روی مکانیکهای بقا، جمعآوری منابع، ساخت و ساز و همکاری با دیگر بازیکنان تمرکز دارد و با استفاده از عناصر آنلاین و چندنفره، تجربهای متفاوت از دنیای متال گیر را ارائه میدهد. بازی سعی داشت چیزهای جدیدی را امتحان کند، اما به هیچ وجه نتوانست در این زمینه موفق شود. بدون هیچ غافلگیری، آخرین نسخه از فرنچایز Metal Gear، بدترین بازی در این سری بود. در سایه جدایی هیدئو کوجیما از شرکت کونامی، این ناشر تلاش کرد تا ثابت کند که فرنچایز متال گیر، میتواند بدون پدر معنوی خود هم دوام بیاورد، اما این اسپینآف خلاف آن را ثابت کرد. Metal Gear Survive یک انحراف عجیب از فرمول همیشگی سری MGS بود، اما از مشکلات زیادی رنج میبرد، مخاطب را خسته میکرد و تجربه آن، دستاوردی جز اتلاف وقت نداشت.
Metal Gear (NES)
با تمام این تفاسیر، پورت بازی Metal Gear از MSX به NES، یک تصمیم تجاری برای افزایش نگاهها به بازی بود. این پروژه همچنین درسی شد که چرا نباید یک بازی را برای پورت روی یک پلتفرم جدید، تغییر بدهیم. جنبههای پیچیدهتر نسخه MSX تا حد زیادی در پورت NES کنار گذاشته شد، طرحبندی نقشهها به شدت تغییر کرد و بالانس بازی به طور کلی در این نسخه به هم ریخت. همه اینها منجر به یک ماجراجویی جاسوسی ضعیف شد. حتی استقبال خوبی هم از این پورت نشد، زیرا همه طرفداران معتقد بودند بهترین تجربه Metal Gear، در کنسول MSX اتفاق میافتد.
Metal Gear Solid: VR Missions
اگر سری Metal Gear Solid به طور کامل روایت خود را حذف کند، چه اتفاقی میافتد؟ شما یک بازی درگیرکننده خواهید داشت که با صدها ماموریت چالشبرانگیز پر شده است و شما را وادار به انجام ماموریتهای جاسوسی با سالید اسنیک میکند. با وجود اینکه چنین کاری باعث افزایش ساختار خطی بازی میشود، اما همچنان یک تجربه جذاب است که روی المانهای مخفیکاری تمرکز دارد. نبرد و از بین بردن دشمنان در یک دنیای سایبری، چیزی است که مدتهاست در صنعت بازی نمیبینیم. Metal Gear Solid: VR Missions در سال ۱۹۹۹ برای کنسول پلی استیشن منتشر شد. این بازی به عنوان یک مجموعه از مینیگیمها و ماموریتهای نسخه اول متال گیر سالید عرضه شده و به بازیکنان این اجازه را میدهد تا مهارتهای مخفیکاری و تاکتیکی خود را با چالشهای متنوع، بهبود دهند. در این بازی، بازیکنان باید از میان موانع و دشمنان عبور کنند و با استفاده از ابزارهای مختلف و استراتژیهای مخفیکاری، وظایف مختلفی را انجام دهند. VR Missions نه تنها به عنوان یک مکمل برای داستان اصلی Metal Gear Solid شناخته میشود، بلکه به دلیل چالشهای منحصربهفرد و گیمپلی جذاب خود، محبوبیت خاصی در بین طرفداران این سری دارد.
Metal Gear (MSX)
متال گیر یک بازی ویدیویی اکشن و مخفیکاری است که توسط کونامی منتشر شد. این بازی به عنوان یکی از نخستین عناوین در ژانر مخفیکاری شناخته میشود و داستان آن درباره یک مامور ویژه به نام “Solid Snake” است که باید به پایگاه نظامی “Outer Heaven” نفوذ کند و یک سلاح هستهای به نام متال گیر را از بین ببرد. بازیکنان باید با استفاده از تکنیکهای مخفیکاری، مانند پنهان شدن در سایهها و اجتناب از شناسایی توسط دشمنان، به اهداف خود دست یابند. متال گیر به دلیل نوآوریهایش در طراحی بازی و روایت داستانی جذاب، پایهگذار سری محبوب Metal Gear Solid شد و تاثیر زیادی بر صنعت بازیهای ویدیویی گذاشت. Metal Gear در NES مشکلات زیادی دارد، اما نسخه MSX، عنوانی قدیمی است که صنعت بازیسازی را برای همیشه تغییر داد. برخی از عناصر بازی طبیعتا منقضی شدهاند، اما ایدههای مخفیکاری، دور ماندن از محدوده بصری دشمنان و ارتباطات رادیویی، پایههای اصلی فرنچایز را بنا نهادند و تجربیات جدیدی را برای اولین بار به گیمرها ارائه کردند.
Metal Gear 2: Solid Snake
Metal Gear 2: Solid Snake یک بازی ویدیویی در سبک اکشن و مخفیکاری است که در سال ۱۹۹۰ برای کنسول MSX2 منتشر شد. این بازی دنبالهای بر بازی اول متال گیر محسوب میشود و داستان آن حول شخصیت سالید اسنیک میچرخد که به منظور نجات یک دانشمند ربوده شده، به یک جزیره در خلیج فارس میرود. این عنوان به خاطر معرفی مکانیکهای نوآورانهای مانند سیستم مخفیکاری پیشرفته، تعامل با محیط و عناصر داستانی عمیق، مورد تحسین قرار گرفت و به عنوان یکی از اولین بازیهای ویدیویی با روایتی پیچیده و جذاب، شناخته شد. متال گیر ۲ بهعنوان یکی از تاثیرگذارترین عناوین در صنعت بازیهای ویدیویی، پیشدرآمدی برای سری Metal Gear Solid به شمار میآید. نسخه اول متال گیر به ما نشان داد که بازیهای مخفیکاری نیز میتوانند در بازاری مملو از عناوین اکشن ماجراجویی و پلتفرمینگ، جایگاهی داشته باشند. دنباله بازی، نسخهای تقویت شده از آن ایده بود که در آن زمان، به کلاس درسی در لول دیزاین و طراحی مراحل تبدیل شد. المانهای اصلی سری مانند سلاحهای کمصدا، مبارزات ناگهانی و جعبههای مقوایی، به تقویت گیمپلی مخفیانه بازی کمک کردند.
Metal Gear Solid: The Twin Snakes
Metal Gear Solid: The Twin Snakes یک بازسازی از بازی Metal Gear Solid است که در سال ۲۰۰۴ برای کنسول نینتندو گیم کیوب منتشر شد. این نسخه بهروزرسانیهای گرافیکی و فنی زیادی دریافت کرد، از جمله سیستم جدید مخفیکاری که به بازیکنان اجازه میداد تا از روشهای مختلفی برای پیشبرد مراحل استفاده کنند. هسته اصلی داستان، به نسخه اصلی پایبند بود. سالید اسنیک باید از یک تاسیسات هستهای در Shadow Moses Island عبور کرده و با تروریستهایی که در آنجا مستقر شدهاند، مبارزه کند. Twin Snakes به خاطر گرافیک پیشرفته، بهبودهای گیمپلی و روایت عمیق خود، به عنوان یک تجربه متفاوت و جذاب برای ورود به این سری شناخته میشود. Twin Snakes محصول عجیبی است. تعدادی از ایدههای گیمپلی Metal Gear Solid 2 (مانند هدفگیری اول شخص فوقالعاده) برای بهبود بازی مورد استفاده قرار گرفت و یک بازسازی قابل قبول به جامعه طرفداران متال گیر تحویل داده شد. کارگردان Godzilla: Final Wars، ریوهی کیتامورا، کاتسینهای جدید را کارگردانی کرد و اگرچه سالید اسنیک به یک قهرمان تقریبا توقفناپذیر تبدیل شد، اما تمرکز روی مخفیکاری تا حد زیادی کاهش پیدا کرد. طرفداران هیدئو کوجیما چندان این بازسازی را دوست ندارند و معمولا تجربه نسخه اصلی را ترجیح میدهند.
Metal Gear Solid GBC (Ghost Babel)
Metal Gear Solid: Ghost Babel که در سال ۲۰۰۰ برای کنسول Game Boy Color منتشر شد، یک نسخه فرعی از سری Metal Gear Solid است که داستانی جدید و گیمپلی متفاوتی را ارائه میدهد. در این بازی، بازیکنان دوباره در نقش سالید اسنیک قرار میگیرند و باید از یک تاسیسات نظامی اشغال شده توسط گروهی تروریستی به نام “دولتهای جهانی”، عبور کنند. Ghost Babel با گرافیکی جذاب و گیمپلی مبتنی بر مخفیکاری، به ویژه در مقایسه با نسخههای اصلی سری، تجربهای نوآورانه و سرگرمکننده را به طرفداران ارائه میدهد. این بازی همچنین به دلیل داستان قوی و چالشهای گیمپلی خود، به عنوان یکی از بهترین عناوین سری در کنسولهای دستی شناخته میشود. نینتندو گیم بوی یک کنسول دستی معجزهآسا بود، دستگاهی که میزبان فرنچایزها و نامهای بزرگی روی سختافزار نه چندان قوی و محدود خود بود. Metal Gear Solid GBC (با نام مستعار Ghost Babel در ژاپن)، تجربه بازی روی پلی استیشن را به شکل هوشمندانهای بازآفرینی میکند، چند ایده روایی جدید را ارائه میدهد و بازگشت بازیکنان به Outer Heaven را به تصویر میکشد. همه چیز در این بازی، عالی به نظر میرسد. مبارزات شخصیت اصلی در برابر مزدوران مختلف، جذاب است و ساختار مبتنی بر مرحله، این بازی را به تجربهای کلاسیک، مشابه با نسخههای اولیه متال گیر، تبدیل میکند.
Metal Gear Acid
Metal Gear Acid یک تجربه منحصربهفرد در سری Metal Gear است که به جای گیمپلی مخفیکاری سنتی، از مکانیکهای نوبتی و وابسته به کارت استفاده میکند. در این بازی، بازیکنان کنترل سالید اسنیک را در ماموریتی برای نجات یک گروه از گروگانها و مقابله با تهدیدات تروریستی، به عهده میگیرند. گیمپلی شامل استفاده از کارتها برای انجام حرکات مختلف مانند حمله، دفاع و حرکات ویژه است که به بازیکنان اجازه میدهد استراتژیهای متنوعی را در مبارزات خود به کار ببرند. Metal Gear Acid به دلیل نوآوری در گیمپلی و طراحی جالب خود، توجه بسیاری از طرفداران سری را جلب کرد. کنسول PSP در سال ۲۰۰۵، بازیهای لانچ فوقالعادهای داشت و با وجود یک بازی جدید Metal Gear در این لیست، طرفداران بسیار مشتاق بودند تا با جدیدترین ماجراجویی Solid Snake همراه شوند. Metal Gear Acid، شبیه به هیچکدام از عناوین قبل از خود نبود. این بازی گیمپلی تاکتیکی، اکشن و مخفیکاری سری را برای رویکردی معماییتر، کنار گذاشت. شاید این تغییر معمولا به عنوان یک حرکت عجیب از سوی کونامی تلقی شود، اما تقریبا دو دهه بعد، متال گیر اسید و دنباله آن، به طرز شگفتانگیزی محبوب باقی ماندهاند.
Metal Gear Solid Portable Ops / Plus
Metal Gear Solid: Portable Ops که به صورت انحصاری برای کنسول PlayStation Portable (PSP) منتشر شد، دنبالهای بر داستان Metal Gear Solid 3: Snake Eater است و به عنوان اولین نسخه سری Metal Gear Solid با گیمپلی چندنفره شناخته میشود. بازی روایتگر داستان Naked Snake (با نام مستعار Big Boss) است که باید پس از حوادث مربوط به جنگ سرد، یک گروه نظامی را جمعآوری کرده و به دنبال جلوگیری از تهدید یک دشمن جدید باشد. گیمپلی شامل عناصر مخفیکاری، جمعآوری و مدیریت نیروها و استفاده از استراتژیهای نظامی برای انجام ماموریتهای مختلف است. Portable Ops به دلیل ترکیب موفق گیمپلی مخفیکاری با مکانیک مدیریت تیم، به عنوان یکی از بازیهای تحسینشده این سری شناخته میشود.
برای آن دسته از طرفدارانی که به دنبال تجربهای مناسب از Metal Gear Solid در کنسولهای دستی هستند، Portable Ops گزینه مناسبی محسوب میشود. این بازی در سال ۲۰۰۶ وارد بازار شد تا این رویا را به واقعیت تبدیل کند. با این حال، چند مشکل وجود داشت که جلوی این اتفاق را میگرفت. یکی از این ایرادات، دوربین فاجعهای بود که تجربه بازی را تا حدودی آزاردهنده و سخت میکرد، اما همچنان یک بازی سرگرمکننده بود که از فرمول موفق Metal Gear Solid در کنسولهای پلی استیشن، نهایت استفاده را برد. همچنین به دلیل داشتن عناصری که در بازیهای بعدی مورد توجه قرار گرفت، Portable Ops به یک مکمل مهم و ارزشمند برای مجموعه Metal Gear Solid تبدیل شد.
Metal Gear Acid 2
Metal Gear Acid 2 دنبالهای بر عنوان Metal Gear Acid است و رویکرد استراتژیک و نوبتی در سری Metal Gear را ادامه میدهد. این بازی داستان Raiden را دنبال میکند که در یک ماموریت برای نجات یک دختر جوان به نام Sunny، باید با دشمنان مختلفی مواجه شود. گیمپلی آن شامل استفاده از کارتها برای انجام حرکات و حملات مختلف است، به طوری که بازیکنان میتوانند استراتژیهای مختلفی را برای پیشبرد ماموریتها، اتخاذ کنند. Metal Gear Acid 2 به خاطر گرافیک بهبودیافته و سیستم گیمپلی عمیق و پیچیدهاش، مورد تحسین قرار گرفت و برای طرفداران سبک نوبتی و مخفیکاری، به یک تجربه جذاب تبدیل شد. گیمپلی Metal Gear Acid 2 با تمرکز بیشتر و عمیقتر روی المانهای استراتژیک و اقدامات تاکتیکی مبتنی بر کارت، رویکرد منحصربهفرد بازی اصلی را با جلوههای خیرهکننده ترکیب میکند. Metal Gear Acid 2 با روایت یک داستان عجیب دیگر از نفوذهای مخفی که از طریق یک طراحی گرافیکی چشمنواز به نمایش درآمده است، همراه با ابزار جانبی Solid Eye عرضه شد. این ابزار، اساسا یک وسیله جانبی بود که میتوانستید روی PSP خود قرار دهید تا جلوههای سهبعدی داشته باشید، البته که فقط ۱۰ دقیقه دوام داشت و پس از آن، باید بازی را به صورت عادی تجربه میکردید.
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، یک بازی اکشن-ماجراجویی و مقدمهای بر اتفاقات بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain است. این بازی به بازیکنان این امکان را میدهد تا به یک پایگاه نظامی در کوبا نفوذ کنند، یک ماموریت نجات را انجام دهند و اطلاعات حساسی را از دشمنان استخراج کنند. Ground Zeroes به خاطر گرافیک فوقالعاده، گیمپلی سرگرمکننده و تنوع در روشهای نفوذ و انجام ماموریت، مورد تحسین قرار گرفت و تجربهای جذاب و هیجانانگیز را برای بازیکنان فراهم کرد. سخت است که Metal Gear Solid V: Ground Zeroes را یک پروژه جسورانه خطاب نکنیم، زیرا به عنوان یک نسخه دمو و ناقص، توانست به فروشگاهها راه پیدا کند و اولین بخش از گیمپلی Phantom Pain را با گرفتن هزینه از بازیکنان، در اختیار آنها قرار دهد. تجربه این بازی هنوز هم برای طرفداران Metal Gear Solid ضروری است و به عنوان پیشدرآمدی که بین رویدادهای Peace Walker و Phantom Pain جریان دارد، به خوبی به عنوان یک مقدمه عمل میکند و به پیشدرآمد خوبی برای بازی Phantom Pain تبدیل میشود. این بازی به هواداران نشان داد که هیدئو کوجیما، مخالف پیشرفت نیست و همگام با ترند روز، سبک بازیسازی خود را تغییر میدهد.
Metal Gear Rising: Revengeance
بازی Metal Gear Rising: Revengeance، یک عنوان اکشن هک اند اسلش (Hack and Slash) است که توسط کونامی در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. این بازی کماکان در دنیای متال گیر جریان دارد، اما تمرکز آن برخلاف بازیهای قبلی، بیشتر روی مبارزات سریع و استفاده از شمشیر است تا مخفیکاری. شما در نقش رایدن، یک نینجای سایبورگ با قدرتهای فوقالعاده، بازی میکنید که باید با تهدیدهای مختلف شرکتهای نظامی و رباتهای جنگی، مقابله کند. گیمپلی بازی روی سرعت بالا، سیستم مبارزه دقیق و استفاده از تکنیکهای شمشیرزنی برای تکهتکه کردن دشمنان متمرکز است و به خاطر گرافیک خیرهکننده و موسیقی مهیج خود، به محبوبیت زیادی میان گیمرها رسیده است. بازی Metal Gear Rising: Revengeance، فرنچایز متال گیر را به سمت و سوی دیگری هدایت کرد و یکی از نسخههای عجیب این سری بود. Revengeance توسط پلاتینیوم گیمز توسعه یافت و با موسیقی متن فوقالعادهای که تکمیلکننده گیمپلی بود، تجربه بهیادماندنی و جذابی را برای بازیکنان رقم زد. هرچند بعدها میمهای زیادی از شخصیتهای این بازی ساخته شد، اما همین موضوع نشاندهنده تاثیرگذاری داستان این بازی بر گیمرها بود. تقریبا یک دهه بعد، مردم هنوز در مورد این بازی صحبت میکنند یا وقتی موسیقی متن فوقالعاده بازی به گوش آنها میرسد، یاد این اثر جذاب و ماندگار میافتند.
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots، چهارمین نسخه اصلی از سری متال گیر سالید است که توسط هیدئو کوجیما کارگردانی و در سال ۲۰۰۸ به طور انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۳ منتشر شد. این بازی داستان سالید اسنیک که اکنون به دلیل پیری زودرس، به اولد اسنیک تبدیل شده است را دنبال میکند. او ماموریت دارد تا آخرین نقشههای لیکوئید آسلات را خنثی کند و جهان را از دست سیستمهای کنترلی جنگی نجات دهد. گیمپلی بازی، ترکیبی از مخفیکاری کلاسیک و مبارزات پیشرفته است و به لطف گرافیک بینظیر، صحنههای سینمایی و داستان پیچیده و عمیق، تجربهای جذاب و خاطرهانگیز را به بازیکنان ارائه میدهد. این نسخه با رویکرد خاص خود در داستانگویی، بسیاری از پرسشهای قدیمی طرفداران را پاسخ داد.
پایان حماسه سالید اسنیک، در بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots رقم خورد. این بازی ایدههای جذابی را با ابزارهای فوقالعاده ترکیب میکند و با یک داستان فوقالعاده و تکرارنشدنی، پایان قصه اسنیک را رقم میزند. از این بازی به عنوان بهترین اثر اکشن و سینمایی هیدئو کوجیما یاد میشود که شخصیتهای فوقالعادهای دارد و یک بار دیگر، جان تازهای به سبک مخفیکاری میبخشد. البته که سکانسهای اکشن در این بازی، بیشتر از نسخههای قبلی بود، اما این موضوع آسیبی به بازی و داستانش وارد نکرد. متاسفانه، این بازی فقط روی کنسولهای پلی استیشن ۳ در دسترس است و خبری از ریمستر یا پورت مجدد این عنوان روی کنسولهای جدید یا حتی PC نیست.
Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty / Substance
بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty دومین نسخه اصلی از سری متال گیر سالید بود که در سال ۲۰۰۱ در دسترس قرار گرفت. این بازی داستان سالید اسنیک و همچنین رایدن را دنبال میکند که هرکدام به نوبه خود، سعی در مقابله با تهدیدهای ناشی از یک سلاح مخرب به نام متال گیر را دارند. بازی با گرافیک پیشرفته، مکانیکهای مخفیکاری نوآورانه و داستانی پیچیده که به موضوعاتی همچون دستکاری اطلاعات، هوش مصنوعی و کنترل جامعه میپردازد، توانست تحولی اساسی در بازیهای اکشن و مخفیکاری ایجاد کند. داستان بازی با تغییرات غیرمنتظره و پیچشهای مختلف، باعث شد تا تجربهای متفاوت و بهیادماندنی برای بازیکنان رقم بخورد و توجهات را به سمت مفاهیم عمیقتری جلب کرد.
پس از موفقیت نسخه اول متال گیر سالید، انتظارات زیادی از Sons of Liberty وجود داشت. با وجود حواشی زیادی که پس از عرضه به وجود آمد، این دنباله ثابت کرد که کوجیما به راحتی میتواند از ساختههای قبلی خود پیشی بگیرد. به جز اوایل داستان، اکثر بازی روی شخصیت رایدن تمرکز دارد. این تغییر پروتاگونیست، خشم بسیاری از طرفداران را برانگیخت، به خصوص که هیچ صحبتی از آن در طول نمایشهای بازی به میان نیامد. با این وجود، Sons of Liberty هیچ ایراد روایی نداشت به راحتی میتواند خلاقانهترین نسخه این مجموعه لقب بگیرد. بازی پر از نکات و ایدههای گیجکننده است که سالها طول کشید بازیکنان معنای دقیق آنها را کشف کنند. اولین بازی Metal Gear Solid روی پلی استیشن ۲، یک موفقیت چشمگیر بود که شگفتانگیز به نظر میرسید، اسرار زیادی را در خود جای داده بود و باعث شد تا سبک داستانگویی تعاملی مجددا ترند شود. نسخه دوم، تمام این موارد را بهبود داد و حتی پای خود را فراتر گذاشت.
Metal Gear Solid: Peace Walker
بازی Metal Gear Solid: Peace Walker که توسط کونامی و به کارگردانی هیدئو کوجیما ساخته شد، در سال ۲۰۱۰ برای کنسول PSP در دسترس قرار گرفت. این بازی در زمان جنگ سرد روایت میشود و به داستان «بیگ باس» میپردازد که به دنبال ایجاد یک ارتش خصوصی برای مقابله با تهدیدات مختلف است. گیمپلی این عنوان شامل ترکیبی از المانهای مخفیکاری، تیراندازی و مدیریت منابع میشود و به بازیکنان اجازه میدهد تا با انجام ماموریتهای متنوع، تجربهای عمیق و استراتژیک را دریافت کنند. بازی در آن زمان به خاطر روایت پیچیده و گیمپلی نوآورانهاش، مورد تحسین قرار گرفت. اگرچه همه نسخههای متال گیر سالید در کنسول دستی PSP خوب بودند، اما هیچکدام از آنها به موفقیتهای Peace Walker نرسیدند، نسخهای که یک عرضه تمام عیار در این فرنچایز بود و حتی بر تعدادی از بازیهای کنسولی نیز برتری داشت. یک کمپین اکشن و مخفیکاری زیبا، ارزشهای داستانی و گیمپلی خوب، آن را به تجربهای ضروری برای کاربران PSP تبدیل کرده بود. خیلیها از این بازی به عنوان بهترین انحصاری کنسول PSP یاد میکنند. با سیستمهای جذاب گیمپلی، موسیقی متن شنیدنی و برخی از بهترین باسهایی که این سری تا به امروز دیده است، Peace Walker در زمان عرضه از تمام نسخههای دیگر متال گیر متمایز بود و تا به امروز نیز به عنوان یک تجربه فوقالعاده باقی مانده است.
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain که محصول سال ۲۰۱۵ است، داستان «بیگ باس» را پس از اتفاقات Metal Gear Solid V: Ground Zeroes ادامه میدهد. این بازی در دنیایی بزرگ و وسیع دنبال میشود و به بازیکنان اجازه میدهد تا با استفاده از تاکتیکهای مخفیکاری و استراتژیهای جنگی، به انجام ماموریتهای مختلف بپردازند. بازیکنان میتوانند از انواع سلاحها، تجهیزات و وسایل نقلیه استفاده کنند و در یک محیط پویا و قابل تخریب، با دشمنان مبارزه کنند. The Phantom Pain به خاطر طراحی جهان باز و روایت پیچیدهاش، به شدت میان طرفداران سری محبوب شد.
این بازی، آخرین ساخته هیدئو کوجیما از سری متال گیر و آخرین همکاری این بازیساز با شرکت کونامی بود. فانتوم پین با رویکرد سندباکسی خود، گیمپلی مخفیکاری سری را ارتقا داد و در کنار اینها، با حالت آنلاین جاهطلبانهای که قطعا ایرادات خود را داشت، فرنچایز را به قلمروی مدرنتری منتقل کرد. بازی به دلیل مشکلات بین کونامی و کوجیما، نقصهای زیادی دارد و حتی در برخی صحنهها، حس و حال یک بازی ناتمام را به بازیکنان منتقل میکند؛ اما همچنان یک شاهکار داستانسرایی و طراحی محیطی است و جزئیات فوقالعادهای را به نمایش میگذارد. در کنار اینها، بازی نام برده بزرگترین و طولانیترین نسخه این فرنچایز محسوب میشود. شما به راحتی میتوانید دهها ساعت در پشت خطوط دشمن وقت بگذارنید و به ترانههای محبوب دوران جنگ سرد گوش دهید!
Metal Gear Solid
بازی Metal Gear Solid به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ بازیهای ویدیویی شناخته میشود. این بازی داستان یک مامور ویژه به نام «اسنیک» را روایت میکند که برای نجات یک گروه از گروگانها و جلوگیری از استفاده غیرقانونی از سلاحهای هستهای، به جزیرهای به نام Shadow Moses فرستاده میشود. بازی گیمپلی نوآورانهای را ارائه میدهد و از تکنیکهای سینمایی برای روایت داستان خود استفاده میکند. Metal Gear Solid در سال ۱۹۹۸ یک جهش بزرگ و رو به جلو برای بازیهای ویدیویی بود. در سالی که شاهد انتشار آثار فوقالعادهای مثل Grim Fandango ،Half-Life و The Legend of Zelda: Ocarina of Time بودیم، این بازی توانست همه توجهات را به سمت خود جلب کند.
تا به حال چنین محصول مخفیکاری، اکشن و سینماتیکی در صنعت بازی عرضه نشده بود و همین موضوع بازیکنان را به شدت هیجانزده کرد. علاوه بر اینها، این بازی یک جهش گرافیکی بینظیر برای پلی استیشن ۱ به حساب میآمد و از تمام قدرت این کنسول استفاده کرد. بازی مملو از دستاوردهایی بود که این روزها، بدیهی تلقی میشوند. حتی بهتر از آن، Metal Gear Solid ارزش تکرار بالایی داشت، زیرا توجه هیدئو کوجیما به جزئیات، باعث شد که هر بار تجربه این عنوان، مصادف با درک موضوعات جدید و پیچیده باشد. از نبرد با باسهایی مانند سایکو مانتیس تا مواجه شدن با ماشین جنگی متال گیر رکس، بازی متال گیر سالید، سبک تجربههای روایی پیچیده را بازآفرینی کرد و ژانر مخفی کاری را دوباره بر سر زبانها انداخت. شما میتوانید این بازی را در مجموعه Master Collection Volume 1 روی پلتفرمهای مدرن تجربه کنید.
Metal Gear Solid 3: Snake Eater / Subsistence
Metal Gear Solid 3: Snake Eater به عنوان بهترین تجربه سری متال گیر، رتبه اول این لیست را به خود اختصاص داده است. به طور دقیقتر، ما در مورد نسخه Subsistence صحبت میکنیم، برداشتی مجدد از سومین بازی سری که بلافاصله به یکی از بهترین بازیهای زمان خود تبدیل شد. این نسخه به طور قابل توجهی دوربین بازی اصلی را بهبود بخشید که واقعا المانهای مخفیکاری و گیمپلی بازی را پیشرفت داد. اگرچه تقریبا تمام نسخههای این سری، داستانهای جذابی دارند؛ اما Metal Gear Solid 3 احساسیترین و خوش آهنگترین داستان را حتی فراتر از تصورات بازیکنان، روایت میکند. Metal Gear Solid 3 با داشتن برخی از بهترین باسفایتهای تاریخ، به قدری بازیکنان را مجذوب خود میکند که آنها کلاه از سر برداشته و به تشویق هنر هیدئو کوجیما میپردازند. Subsistence همچنین Metal Gear Online را معرفی کرد، یک تجربه چندنفره فوقالعاده که تمام المانهای بازی اصلی را به تجریبات رقابتی برد. هم اکنون نسخه ریمیک بازی در دست ساخت قرار دارد و انتظارات از آن بالاست. هرچند خود کوجیما شخصا در این پروژه حضور ندارد، اما به نظر میرسد که با یک بازسازی وفادار به بازی اصلی طرف هستیم. سازندگان عملا هیچ چیز این اثر را تغییر ندادند و تنها با بهبود گرافیک و انیمیشنها، آن را به تجربیات مدرن نزدیکتر کردند.
کلام آخر
در پایان، میتوان گفت که سری Metal Gear با تاریخچهای پربار و تنوعی چشمگیر، تاثیر عمیقی بر صنعت بازیهای ویدیویی گذاشته است. از اولین نسخههای این فرنچایز که قواعد جدیدی را در ژانر مخفیکاری تعریف کردند تا بازیهای مدرنتر که به روایتهای سینمایی و گیمپلی نوآورانه پرداختند، هر نسخه Metal Gear داستانی منحصربهفرد و تجربهای متفاوت را ارائه میدهد. با توجه به بازسازیهای در حال انجام و ادامه این مسیر، آینده این سری همچنان درخشان به نظر میرسد و طرفداران انتظار دارند که با دنیای غنی و جذاب Metal Gear بیشتر آشنا شوند. این مجموعه نه تنها به عنوان یک نماد در دنیای بازیها، بلکه به عنوان منبع الهام برای توسعهدهندگان و نویسندگان، جایگاه ویژهای در صنعت بازی دارد.
- چرا سری Metal Gear به عنوان یکی از بهترین فرنچایزهای بازیهای ویدیویی شناخته میشود؟
سری Metal Gear به خاطر نوآوریهایش در گیمپلی و روایت داستان، به ویژه در زمینه مخفیکاری و طراحی سینمایی، شناخته شده است. هیدئو کوجیما، خالق این سری، همواره به آزمایش ایدههای جدید پرداخته و باعث شده که این فرنچایز در صنعت بازیهای ویدیویی تاثیرگذار باشد. داستانهای جذاب، گیمپلی متنوع و طراحی مراحل خلاقانه، به این سری کمک کردهاند تا به یک نماد در دنیای بازی تبدیل شود.
- کدام نسخه Metal Gear به عنوان بدترین نسخه سری شناخته شده است؟
Metal Gear Survive به عنوان بدترین بازی در سری Metal Gear شناخته میشود. این عنوان به دلیل دوری از فرمولهای موفق سری و تلاش برای ادامه فرنچایز بدون هیدئو کوجیما، نتوانست انتظارات طرفداران را برآورده کند و تجربهای خستهکننده و ناامیدکننده را ارائه داد.
- آیا نسخههای فرعی سری Metal Gear نیز به اندازه نسخههای اصلی اهمیت دارند؟
بله، نسخههای فرعی سری Metal Gear مانند Metal Gear Solid: Ghost Babel و Metal Gear Acid دارای اهمیت خاصی هستند و هر کدام با ارائه مکانیکهای جدید و داستانهای متفاوت، به گسترش دنیای Metal Gear کمک کردهاند. این بازیها علاوه بر تمرکز روی ویژگیهای سرگرمی، تجربههای نوآورانه و چالشبرانگیزی را به طرفداران ارائه میدهند که نباید نادیده گرفته شوند.
منبع: Gamespot
دختر و پسرهای گیمر چطوری دیت میرن؟ میزگیم با @WeebHead
وقتی بازی پیس واکر توی این لیست از mgs2 و mgs4 بالاتر قرار میگیره احتمالا نویسنده مقاله تا به حال این عناوین رو تجربه نکرده . همین الان بازی mgs 2 قابل تجربه روی pc هست . برید ببینید ساخته کوجیما در سال ۲۰۰۱ چقدر عظیم تر از پیس واکر در سال ۲۰۱۰ هستش . این شرم آوره .
به منبع ته مقاله توجه کنید