از تخریب تا خلق: بهترین بازیهای جهان باز برای تغییر و ساختن دنیا
بازیهای جهان باز معمولاً یک زمین بازی دیجیتالی وسیع را در اختیار بازیکنان میگذارند؛ اما تنها تعداد کمی از آنها واقعاً این قدرت را به بازیکن میدهند که جهان بازی را بازسازی، بازآفرینی و دگرگون کند. از بازیهای بقا و ساخت و ساز گرفته تا شبیهسازهای مبتنی بر سیستم، این عناوین از ماجراجویی فراتر میروند و به بازیکن اجازه میدهند تا با خلاقیت خود محیط بازی را دگرگون سازد.
چه ساختن سازههایی از خاک باشد، چه تغییر شکل دادن به منظومههای ستارهای بیگانه و یا بازسازی آجر به آجر تمدن، بازیکنان به دنبال بازیهایی هستند که هنر دگرگونسازی جهان را ارج مینهند و ابزار لازم را برای پرواز خلاقیت در اختیارشان میگذارند. در ادامه، بهترین بازیهای جهان باز را معرفی میکنیم که به بازیکن اجازه میدهند تا جهان را مطابق میل خود شکل دهد. این عناوین، بر اساس میزان آزادی، خلاقیت و تأثیر ماندگار، رتبهبندی شدهاند.
۷. Valheim
حماسه اسطورهای بقا همراه با معماری باشکوه وایکینگی
- تاریخ انتشار: ۲ فوریه ۲۰۲۱ (۱۴ بهمن ۱۳۹۹)
- پلتفرمها: ایکس باکس وان، ایکس باکسهای سری ایکس و اس و PC
- سازنده: Iron Gate Studio
در بازی Valheim، بازیکنان تنها با یک آتش و کمپ ساده کار خود را آغاز میکنند؛ اما در نهایت میتوانند خانههای بزرگ وایکینگی، دژهای وسیع و حتی روستاهایی روی درختان بسازند. با استفاده از یک سیستم ساخت و ساز مبتنی بر فیزیک، ابزارهای تغییر زمین و امکانات گسترده ساخت و ساز، این بازی به شکلی متعادل بر زیبایی و کارایی تأکید دارد.
بازی Valheim اسطورهشناسی حماسی نورس را با جهانی که بهصورت تصادفی تولیدشده ترکیب میکند؛ جهانی که بازیکن را به دگرگونسازی آن فرا میخواند و بهشدت مشوق آزمایش و خلاقیت است؛ خلاقیتی که میتواند ساختن پلی بر فراز کوهها و حفر خندقهایی عمیق باشد. ترکیب عناصر بقا با آزادی در ساخت و ساز، باعث شده تا این بازی جامعهای پرشور و خلاق داشته باشد که آثار شگفتانگیز زیادی برای نمایش دارد.
۶. No Man’s Sky
کهکشانهایی بیپایان، ساخته دستان بازیکنان
- تاریخ انتشار: ۹ آگوست ۲۰۱۶ (۱۹ مرداد ۱۳۹۵)
- پلتفرمها: پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس وان، ایکس باکسهای سری ایکس و اس، نینتندو سوییچ و PC
- سازنده: Hello Games
این بازی که زمانی بهخاطر عرضه ناامیدکنندهاش بدنام بود، اکنون به یکی از جاهطلبانهترین تجربههای جهان باز تاریخ تبدیل شده است. بازیکنان در یک جهان تقریباً بینهایت به کاوش میپردازند، سیارات بیگانه را تغییر شکل میدهند، با ابزار چندمنظوره زمین را میتراشند و از پایگاههای زیرآبی گرفته تا مستعمرههای مداری را میسازند.
با امکان تغییر شکل سیارات، ساخت پایگاه و مدیریت سکونتگاهها، بازیکنان میتوانند ردپای خود را بر روی جهانهای بیشماری باقی بگذارند. بهروزرسانیهای Frontiers و Outlaws نیز عمق و شخصیسازی بیشتری را به بازی افزودهاند و به بازیکنان اجازه میدهند تا شهرهایی را تصاحب کنند، شخصیتهای غیرقابلبازی (NPC) را به خدمت بگیرند و کل مناطق را مطابق میل خود تغییر دهند. تعداد کمی از بازیها چنین گسترهای از بیان خلاقانه را در چنین بوم وسیع و ستارهپوشی ارائه میدهند.
۵. Seven Days To Die
ساخت و ساز، دفاع و بقا در دل آخرالزمان زامبیها
- تاریخ انتشار: ۱۳ دسامبر ۲۰۱۳ (۲۲ آذر ۱۳۹۲)
- پلتفرمها: پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس وان، ایکس باکسهای سری ایکس و اس و PC
- سازنده: The Fun Pimps
در بازی ۷ Days to Die، بقا در دنیای جهان باز با ساخت و ساز مبتنی بر وُکسل ترکیب شده است. بازماندگان یک آخرالزمان وحشتناک باید برای زنده ماندن در برابر موجهای بیپایان مردگان متحرک، زمین را حفر کرده، سازه بسازند و محیط را دگرگون کنند. این بازی تنها درباره بقا در برابر زامبیها نیست، بلکه درباره طراحی دفاعهای هوشمندانه و تطبیق دادن محیط برای برتری یافتن است. برای کسانی که صرفاً به تغییر جهان علاقه دارند، حالت خلاقانه (Creative Mode) نیز در دسترس قرار دارد.
در حالتهای مختلف بازیکن در برابر زامبیها (PvE)، بازیکنان پناهگاههای خود را تقویت میکنند، تلههای مرگبار میسازند و دژهایی را طراحی میکنند که در برابر حملات سهمگین هفتگی «ماه خونین» مقاومت کنند. این کار با جمعآوری منابع از محیط اطراف، از ساختمانها گرفته تا بلوکهای شهری کامل، انجام میشود. سیستم ساخت و ساز بازی در عین شهودی بودن، جزئیات فراوانی دارد و بازیکنان میتوانند با خلاقیت خود برجکهای دفاعی را با برقکشی فعال کنند و یا با استفاده از جاذبه و یک دینامیت بهموقع، مردگان متحرک را زیر آوار دفن کنند.
۴. Vintage Story
تجربهای عمیق و هنرمندانه از بقا در دنیایی باز
- تاریخ انتشار: ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶ (۶ مهر ۱۳۹۵)
- پلتفرم: PC
- سازنده: Anego Studios
بازی Vintage Story که در ابتدا بهعنوان یک ماد برای یک بازی محبوب سندباکس شکل گرفت، احتمالاً نزدیکترین تجربه به دنبالهای واقعی برای بازی ماینکرفت است. سیستمهای این بازی بسیار پیشرفتهتر هستند؛ بازیکنان باید برای پیشرفت، مفاهیمی چون فلزکاری، اقلیم و حتی گذر زمان را درک کنند. ساخت و ساز در این بازی تنها به ارضای حس خلاقیت محدود نمیشود، بلکه نقشی کاملاً مکانیکی و کاربردی نیز دارد.
بازیکنان با استفاده از بلوکها و ابزارهای دستساز، خانهها، مزارع و آسیابهای بادی میسازند تا از خود دفاع کرده و به گزینههای ساخت و ساز پیشرفتهتری دست پیدا کنند. مکانیکهای تغییر زمین در بازی، امکان حفاری عمیق در لایههای زمینشناسی یا دگرگونسازی کامل مناظر را فراهم میکنند. در کنار پشتیبانی فعال از مادها و جامعهای کوچک اما پویا، بازی Vintage Story به پناهگاهی برای سازندگانی تبدیل شده که به دنبال پیچیدگی و واقعگرایی هستند.
۳. Fallout 4
ساختن دوباره تمدن از دل آجرهای آلوده به پرتوهای مرگبار
- تاریخ انتشار: ۱۰ نوامبر ۲۰۱۵ (۱۹ آبان ۱۳۹۴)
- پلتفرمها: پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس وان، ایکس باکسهای سری ایکس و اس و PC
- سازنده: Bethesda Game Studios
تعداد کمی از بازیهای نقشآفرینی (RPG) توانستهاند دگرگونسازی جهان را تا این حد مستقیم در چرخه اصلی گیمپلی خود بگنجانند. در سری فالاوت، کاوش همواره یکی از ارکان اصلی بازی بوده، اما اضافه شدن قابلیت ساخت و مدیریت سکونتگاهها، بهطرز شگفتانگیزی با حال و هوای بازی هماهنگ شد و دلیل بیشتری به بازیکنان داد تا سری به ساختمانهای متروکه بزنند و برای یافتن غنیمت، خطر ورود به غارهای تاریک و پرتشعشع را به جان بخرند.
از کلبههای ساده گرفته تا شبکههای پیچیده برقرسانی و سامانههای دفاعی خودکار، تقریباً تمام جنبههای یک پایگاه در بازی فالاوت قابل شخصیسازی، چرخاندن و جایگذاری دقیق هستند. ساکنان راضی میتوانند وظایف مشخصی دریافت کنند، شهرها از طریق خطوط تدارکاتی به یکدیگر متصل شوند و کل مناطق به دژهای تحت کنترل بازیکن تبدیل گردند.
۲. The Sims 3
شبیهسازی از زندگی، با امکان ساخت و شکلدهی به یک شهر کامل
- تاریخ انتشار: ۲ ژوئن ۲۰۰۹ (۱۲ خرداد ۱۳۸۸)
- پلتفرمها: پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰، نینتندوهای DS و 3DS، موبایل و PC
- سازنده: Maxis
بازی سیمز ۳ کاری را انجام داد که دنباله آن نتوانست؛ یعنی ارائه یک جهان باز کامل که بازیکنان بتوانند در آن بازی کنند، به کاوش بپردازند و یا بدون هیچگونه صفحه لودینگی، به دلخواه خود به سفارشیسازی مشغول شوند. علاوه بر امکان ساخت تقریباً هر چیزی روی یک قطعه زمین، بازیکنان میتوانند محله خود را تغییر دهند و یا چیزهای جدیدی مثل تزئینات و زمینهای عمومی به آن اضافه کنند.
با سیستم قدرتمند «ایجاد سبک» (Create-A-Style)، تقریباً هر سطح و شیئی را میتوان شخصیسازی کرد. بستههای الحاقی بازی سیمز ۳ مانند «جزیره بهشت» (Island Paradise) و «ماجراجوییهای جهانی» (World Adventures) ابزارهای بیشتری را برای خلق جهان در اختیار بازیکنان میگذارند؛ از طراحی تفریحگاهها گرفته تا کاوش در مقبرههایی که پر از تلهها و درهای مخفی هستند.
۱. Minecraft
استاندارد طلایی برای خلق دنیایی خلاقانه
- تاریخ انتشار: ۱۷ می ۲۰۰۹ (۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸)
- پلتفرمها: پلی استیشن ۳، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، PS Vita، ایکس باکس ۳۶۰، ایکس باکس وان، ایکس باکسهای سری ایکس و اس، نینتندوهای DS و 3DS، نینتندو سوییچ، موبایل و PC
- سازنده: Mojang Studios
ورود ماینکرفت به دنیای بازیها را میتوان بیاغراق یک انقلاب دانست. پس از سالها بهروزرسانی، بازی ماینکرفت اکنون بسیار مناسب تازهواردها شده، اما همچنان چیزی فراتر از یک بازی است؛ تا جایی که شغلهای کاملی بر پایه آزادی بیحدوحصر خلاقانهای که این عنوان ارائه میدهد، شکل گرفتند. شهرها، سفینههای فضایی، تندیسها و هر چیز دیگری را میتوان با استفاده از مصالح بلوکی و شکنندهای که جهانهای تصادفی این بازی را میسازند، شکل داد و ساخت.
چه در حالت بقا و چه در حالت خلاقانه، بازیکنان میتوانند کوهها را تغییر شکل دهند، تا لایه سنگ بستر حفر کنند و از ماشینهای محاسباتی با نیروی رِد استون (redstone) گرفته تا شهرهای کاملاً کاربردی را بسازند. هر بلوک در بازی ماینکرفت قابل شکستن، جابهجایی یا دگرگونی است و همین ویژگی، جهان بازی را به بومی سفید برای بروز تخیل بازیکنان تبدیل میکند.
نظر شما درمورد بازیهای این فهرست چیست؟ اگر شما هم عنوان دیگری را مدنظر دارید، لطفا نام آن را از طریق کامنت با تیم بازار و دیگران به اشتراک بگذارید.
منبع: Gamerant
بزرگترین یوتیوبر کالاف دیوتی ایران کیه؟ میزگیم با ملیکا دیوتی
به به ماینکرافت عشقممممم تعجبی هم نداره که ماینکرافت رتبه ۱ رو بگیره چون واقعا گادههههه(͡° ͜ʖ ͡°)
راس میگی
هیچی جاوا نمیشه…
اول اسمت درست کن بعد بیا زر بزن
هم ماینکرافت بدراک خوبه هم جاوا هیچ فرقی ندارن فقط جاوا میشه روش شیدر های بیشتری ریخت
بچه ها من خودم بدراک پلیرم فکر نکنید چون جاوا بازی میکنم از جاوا تعریف میکنم
ماینکرافت سرورشونه🗿
پرچم ماینکرافت بالاست🥳🥳🥳