ده بازی پلی استیشن ۱ که از زمان خود جلوتر بودند
وقتی سونی کنسول پلی استیشن ۱ را برای رقابت مستقیم با نینتندو ۶۴ عرضه کرد، هیچکس فکر نمیکرد که خیلی زود به یک رقیب جدی تبدیل شود و بازار را در اختیار بگیرد. پس از تمام شدن این جنگ کنسولی، سونی پیروز شد و این کار را به لطف موفقیتهای چشمگیر بازیهای انحصاری و ترد پارتی خود به دست آورد.
تمایل به نوآوری در تیمهای با استعداد، قلمرو جدیدی را در صنعت بازیسازی خلق کردند. پلی استیشن ۱ میزبان بازیهای بود که بسیار جلوتر از زمان خود بودند. در این مقاله این نوع عناوین را به شما معرفی میکنیم. با مجله بازار و ادامه این مطلب همراه باشید.
Spider-Man
- پلتفرمها: پلی استیشن ۱، نینتندو ۶۴، سگا دریمکست، نینتندو گیم بوی و PC
- تاریخ انتشار: ۱ سپتامبر ۲۰۰۰
- سازنده: Neversoft
بازی Spider-Man (محصول سال ۲۰۰۰)، یک بازی ویدیویی اکشن-ماجراجویی است که توسط استودیوی Neversoft ساخته شد و توسط Activision منتشر شده است. این بازی برای کنسولهای پلیاستیشن، نینتندو ۶۴، دریمکست و PC عرضه شد و اولین تجربه سهبعدی مرد عنکبوتی در صنعت بازی بود. بازی روی داستان پیتر پارکر (مرد عنکبوتی) تمرکز دارد که تلاش میکند یک توطئهای بزرگ را افشا و متوقف کند؛ توطئهای که که به او نسبت داده شده است و مربوط به سرقت دستگاهی مخرب توسط افرادی شرور است. بازی Spider-Man 2000 با گیمپلی خلاقانه و استفاده از المانهای اکشن و پلتفرمر، به بازیکنان این اجازه را میداد تا با تاراندازی در میان آسمانخراشها حرکت کنند و با دشمنان معروفی چون Venom ،Doctor Octopus و Scorpion مبارزه کنند. ویژگیهای جذابی چون قدرتهای ویژه، طراحی جذاب محیطها و صداپیشگی با کیفیت، این بازی را به یکی از محبوبترین و نوستالژیکترین عناوین مرد عنکبوتی در تاریخ بازیهای ویدیویی تبدیل کرده است. موفقیتهای بازیهای جدید مرد عنکبوتی، بدون حضور بازیهایی چون Spider-Man 2000 ممکن نبود. قبل از اینکه سری Batman Arkham به موفقیت برسد، بازیهای ابرقهرمانی عملکرد چندان درخشانی نداشتند؛ اما این بازی تجربهای سرگرمکننده و بهیادماندنی بود.
Vagrant Story
- پلتفرمها: پلی استیشن ۱
- تاریخ انتشار: ۱۵ می ۲۰۰۰
- سازنده: Square Enix
بازی Vagrant Story که در سال ۲۰۰۰ توسط Square Enix (که در آن زمان به عنوان Squaresoft شناخته میشد) برای کنسول پلیاستیشن عرضه شد، یکی از عناوین برجسته در ژانر نقشآفرینی و اکشن محسوب میشود. داستان بازی در قارهی خیالی ایوالیس و شهر اسرارآمیز و ویرانشدهی Leá Monde رخ میدهد. شخصیت اصلی بازی، اشلی رایت، یک Riskbreaker و شوالیه ویژه است که ماموریت دارد سرنخهایی درباره ارتباط یک دوک با یک فرقه مذهبی خطرناک به نام Müllenkamp را برملا کند. داستان از همان ابتدا با فضایی تاریک و تمهای سنگین شروع میشود و مخاطب را با معماها و روابط پیچیده سیاسی و شخصی روبهرو میکند.
گیمپلی بازی در محیطهای سهبعدی و پیچیده اتفاق میافتد که بازیکنان با دشمنان متنوعی مواجه شده و قادر به هدفگیری بخشهای خاصی از بدن آنها هستند. Vagrant Story به دلیل سیستم منحصربهفرد خود در مبارزات که نیازمند برنامهریزی دقیق و مدیریت منابع است، شهرت دارد. همچنین، یکی از ویژگیهای برجسته آن، امکان ساخت و ترکیب سلاحها برای مقابله با دشمنان خاص و تغییرات استراتژیک در نبردها است. صحنههای سینمایی دقیق، داستانسرایی قوی و شخصیتپردازیهای پیچیده، در کنار موسیقی تاثیرگذار و جلوههای بصری بینظیر برای زمان خود، این بازی را به اثری ماندگار و منحصربهفرد در تاریخ بازیهای ویدیویی تبدیل کردند. برخلاف اکثر بازیهای RPG که در آن زمان ساخته میشد، Vagrant Story از سیستم حرکتی Real-time با مکانیکهای نوبتی و یک سیستم هدفگیری نوآورانه استفاده میکرد. سیستم ارتقاء سلاح قوی آن نیز یک نکته برجسته بود. متاسفانه این بازی هرگز بازسازی نشد. مبارزات افسانهای بازی همچنان بینظیرند و به طور کلی، این عنوان یکی از بهترین بازیهای دوران پلی استیشن ۱ بود.
Crash Bandicoot
- پلتفرمها: پلی استیشن ۱
- تاریخ انتشار: ۹ سپتامبر ۱۹۹۶
- سازنده: Naughty Dog
بازی Crash Bandicoot توسط استودیوی Naughty Dog ساخته شد و در سال ۱۹۹۶ برای کاربران پلی استیشن ۱ در دسترس قرار گرفت. Crash Bandicoot به عنوان یکی از بهترین بازیهای پلتفرمر تاریخ شناخته میشود. این بازی داستان یک باندیکوت جهشیافته به نام کرش را روایت میکند، شخصیتی که باید دکتر نئوکورتکس را به عنوان یک دانشمند دیوانه متوقف کند. دکتر کورتکس قصد دارد با ارتشی از حیوانات جهشیافته بر جهان مسلط شود. طراحی بازی به گونهای بود که بازیکنان را از زاویههای مختلف در محیطهایی پر از موانع، دشمنان و تلهها قرار میداد و به معنی واقعی کلمه، یک تجربه انقلابی و منحصربهفرد در زمان خود بود.
از لحاظ فنی، Crash Bandicoot توانست محدودیتهای سختافزاری پلی استیشن را با استفاده از تکنیکهای خلاقانه فشردهسازی دادهها و رندر سهبعدی به چالش بکشد. موتور بازی به گونهای طراحی شده بود که با ارائه گرافیک پرجزئیات و انیمیشنهای روان، محیطهای جذاب و غنی از جنگلهای گرمسیری تا قلعههای سنگی را به تصویر کشید. گیمپلی بازی ترکیبی از پلتفرمر دقیق و چالشهای زمانبندی شده بود که به واکنشهای سریع و دقت بالای بازیکنان نیاز داشت. سیستم کنترل بازی بسیار دقیق طراحی شده بود و امکان حرکات متنوع از جمله پرشهای دوگانه و حملات چرخشی به کرش داده میشد که با طراحی مراحل چالشبرانگیز بازی هماهنگ بود. این ویژگیها به محبوبیت بازی کمک کرد و خیلی زود به یکی از نمادهایی پلی استیشن تبدیل شد.
Parasite Eve
- پلتفرمها: پلی استیشن ۱
- تاریخ انتشار: ۹ سپتامبر ۱۹۹۸
- سازنده: Square
بازی Parasite Eve در سال ۱۹۹۸ برای پلی استیشن ۱ منتشر شد و یک تجربه منحصربهفرد از ژانرهای نقشآفرینی و ترسناک به شمار میآید. داستان این بازی که بر اساس یک رمان ژاپنی به همین نام است، حول شخصیت Aya Brea، یک افسر پلیس نیویورک میچرخد که درگیر حوادث مرموزی میشود؛ اتفاقاتی با جهشهای غیرعادی در سلولهای موجودات زنده مرتبط است. دشمن اصلی او، زن مرموزی به نام Eve است و تهدیدی برای نابودی نسل بشر محسوب میشود. او کنترل این جهشهای سلولی را در اختیار دارد. بازی Parasite Eve ترکیبی از مبارزات نوبتی و اکشن را ارائه میدهد، جایی که بازیکنان میتوانند در محدوده مشخصی حرکت کنند و از سلاحها و تواناییهای متنوع برای مقابله با دشمنان استفاده کنند. بازی دارای سیستم ارتقاء سلاحها و تواناییهای شخصیت است و به بازیکنان اجازه میدهد تجهیزات خود را برای مبارزات بهینه کنند. طراحی محیطهای بازی با جزئیات بالا و سبک هنری خاصی که دارد، تجربه ترس و تعلیق را به خوبی القا میکند. همچنین، موسیقی متن تاثیرگذار یوزو کوشیرو، جو سنگین و اسرارآمیز بازی را تکمیل میکند و یکی از نقاط قوت اصلی این عنوان محسوب میشود. این عناصر، Parasite Eve را به عنوان اولین بازی ترسناک سینماتیک استودیو Square، به اثری بهیادماندنی تبدیل کردند. متاسفانه، مدتهاست که خبری از بازی جدید این فرنچایز نیست و امیدواریم هرچه زودتر به صنعت بازی برگردد.
Resident Evil
- پلتفرمها: پلی استیشن ۱، نینتندو DS، سگا Saturn و PC
- تاریخ انتشار: ۳۰ مارس ۱۹۹۶
- سازنده: Capcom
نیازی به معرفی Resident Evil نیست، اثری مهم در ژانر وحشت بقا که سنگبنای این سبک در صنعت بازیسازی بود. داستان اولین نسخه این سری، در عمارتی بزرگ و ترسناک در حومه شهر راکون رخ میدهد، جایی که تیمی از ماموران پلیس ویژه، از جمله کریس ردفیلد و جیل ولنتاین، باید در مقابل زامبیها و موجودات جهشیافته مبارزه کنند و علت شیوع ویروس مرگبار T را کشف کنند. این ویروس توسط شرکت Umbrella Corporation تولید شده و به فاجعهای زیست محیطی منجر شده است. هسته اصلی اتفاقات داستانی بازی Resident Evil، عمارت اسپنسر است.
بازی Resident Evil توانست با ترکیب عناصر معمایی و تمرکز کافی روی المانهای اکشن، حس ترس را به خوبی به مخاطبین خود منتقل کند. استفاده از دوربینهای ثابت با زوایای دید غیرمعمول، جلوههای صوتی مرموز و محیطهای تاریک، به ایجاد فضایی پرتنش کمک کردند. کمبود منابع همچون مهمات و آیتمهای درمانی، بازی را چالشبرانگیزتر کرد و بازیکنان مجبور شدند تا با دقت زیاد، منابع در دسترس خود را مدیریت کنند. توجه داشته باشید که چنین سیستمهایی تا آن زمان بیسابقه بود و Resident Evil این مکانیکها را به حد اعلی رساند. این رویکرد در طراحی باعث شد تا Resident Evil به الگویی برای سایر بازیهای وحشت بقا تبدیل شود و تاثیرات گستردهای در این ژانر داشته باشد. این بازی نه تنها استانداردهایی جدید در روایت و طراحی بازیهای ترسناک ایجاد کرد، بلکه منبع الهام بسیاری از عناوین دیگر در دهههای بعدی تبدیل شد.
Tony Hawk’s Pro Skater
- پلتفرمها: پلی استیشن ۱، نینتندو ۶۴، سگا دریمکست، نینتندو گیم بوی و PC
- تاریخ انتشار: ۳۱ آگوست ۱۹۹۹
- سازنده: Neversoft، Treyarch و Edge of Reality
بازی Tony Hawk’s Pro Skater در سال ۱۹۹۹ توسط استودیوی Neversoft ساخته شد (احتمالا تا الان متوجه اهمیت بالای این شرکت در دوران پلی استیشن ۱ شدید) و نقطه عطفی در بازیهای سبک ورزشی و شبیهساز اسکیتبرد بود. این بازی نه تنها به خاطر گیمپلی روان و دقیق، بلکه به دلیل ارائه تجربهای مدرن از اسکیتبرد به بازیکنان، تحسین شد. بازیکنان میتوانستند در نقش اسکیتبازهای معروف مانند تونی هاوک، حرکات و ترفندهای پیچیدهای را در محیطهای مختلف و چالشبرانگیز انجام دهند. سیستم امتیازدهی بازی بر اساس ترکیب حرکات و بهکارگیری ترفندها طراحی شده بود که عمق و جذابیت زیادی به گیمپلی میافزود.
Tony Hawk’s Pro Skater با مکانیزمهای کنترلی بسیار دقیق و طراحی مراحل خلاقانه، توانست استاندارد جدیدی برای بازیهای ورزشی ایجاد کند. گرافیک و فیزیک بازی، نسبت به زمان خود، نوآورانه بود و امکان انجام حرکات پیچیده مانند چرخشها و پرشهای متوالی را فراهم میکرد. موسیقی متن بازی که شامل قطعاتی از گروههای معروف پانک و آلترناتیو مانند Goldfinger و Dead Kennedys میشد، تجربهای هیجانانگیز و منحصربهفرد را به بازیکنان ارائه کرد. این عنوان نه تنها پایهگذار مجموعهای موفق شد، بلکه بر فرهنگ اسکیتبردینگ و حتی بازیهای ورزشی آینده تاثیر عمیقی گذاشت و به محبوبیت این رشته در دنیای واقعی افزود. نمرات فوقالعاده بازی هم نشان دهنده این موفقیت هستند. این بازی یکی از بالاترین میانگین نمرات متا در تاریخ صنعت بازی را دارد.
Silent Hill
- پلتفرمها: پلی استیشن ۱
- تاریخ انتشار: ۳۱ ژانویه ۱۹۹۹
- سازنده: Konami
بازی Silent Hill که در سال ۱۹۹۹ توسط Konami منتشر شد، پاسخ بزرگ این شرکت به غول جدید Capcom، یعنی Resident Evil بود. Silent Hill یکی از پیشگامان ژانر وحشت روانشناختی در بازیهای ویدیویی است و به عنوان یکی از ترسناکترین عناوین تاریخ شناخته میشود. داستان بازی حول شخصیت هری میسون گردش دارد که در جستجوی دختر گمشدهاش، شریل، به شهر مرموز و مهآلود سایلنت هیل میرود. برخلاف بسیاری از بازیهای ترسناک که بر ترسهای ناگهانی و جلوههای بصری تکیه میکنند، Silent Hill با استفاده از ترسهای روانی در کنار طراحی محیطهای تاریک و موسیقیهای دلهرهآور آکیرا یامائوکا، یکی از عجیبترین و درگیرکنندهترین تجربههای ژانر وحشت را به بازیکنان ارائه کرد.
یکی از دلایلی که Silent Hill به عنوان یکی از ترسناکترین بازیهای تاریخ شناخته میشود، طراحی خاص محیطهای آن است که از مه غلیظ و محدودیت دید برای ایجاد حس گمگشتگی و اضطراب بهره میگیرد. این مه نه تنها از لحاظ فنی برای پوشاندن محدودیتهای گرافیکی پلی استیشن ۱ به کار گرفته شد، بلکه حس ترس عجیبی را به بازیکن منتقل کرد. به گفته بسیاری از روانشناسان، ترس از ناشناختهها بزرگترین ترس انسان است و سازندگان Silent Hill به خوبی از آن استفاده میکنند. ترکیب داستان پیچیده و مرموز با موجودات مخوف و طراحی صدای آزاردهنده، احساس انزوا و تهدید دائمی را به مخاطبان القا میکند. این ویژگیها باعث شد Silent Hill استانداردهای جدیدی در داستانگویی و سبک وحشت روانی تعیین کند و بر بسیاری از بازیهای بعدی این ژانر تاثیر بگذارد. از طرفی، دنباله این بازی توانست حتی بهتر از نسخه اول، بازیکنان را بترساند.
Fear Effect
- پلتفرمها: پلی استیشن ۱
- تاریخ انتشار: ۲۴ فوریه ۲۰۰۰
- سازنده: Kronos Digital Entertainment
بازی Fear Effect در سال ۲۰۰۰ توسط Kronos Digital Entertainment توسعه یافت و توسط Eidos Interactive منتشر شد. این بازی یکی از عناوین خاص و متمایز پلی استیشن ۱ محسوب میشود. این بازی در ژانر اکشن ماجراجویی و با زاویه دید ایزومتریک، بازیکنان را وارد داستانی پیچیده و پر از رمز و راز در دنیایی آیندهنگرانه و سایبرپانکی میکند. شخصیتهای اصلی بازی، شامل هانا، دیکی و گلس، به دنبال یک دختر ثروتمند گمشده به نام ویهان هستند، اما خیلی زود درگیر اتفاقات ماورایی و وحشتناکی مرتبط با افسانههای چینی میشوند. یکی از ویژگیهای برجسته Fear Effect، استفاده از طراحی بصری خاص با پسزمینههای از پیش رندر شده و متحرک است که محیطهایی زنده و پرجزئیات ایجاد میکنند. این سبک بصری که از انیمیشنهای دو بعدی و طراحی گرافیکی سایهدار بهره میبرد، حس سینمایی و کمیکمانندی به بازی میبخشد. گیمپلی بازی نیز شامل سیستم مدیریت استرس و سلامتی است که به جای نوار سلامتی سنتی، با یک نشانگر خاص سطح استرس شخصیتها را نشان میدهد و به تجربهای چالشبرانگیز منجر میشود. این ترکیب از روایت تاریک، مکانیکهای نوآورانه و گرافیک متفاوت، Fear Effect را به یکی از عناوین خاص و متمایز در ژانر وحشت و ماجراجویی تبدیل کرده است که با سایر عناوین این سبک تفاوتهای زیادی دارد.
Final Fantasy 7
- پلتفرمها: پلی استیشن ۱، ایکس باکس وان، پلی استیشن ۴، نینتندو سوییچ، اندروید، iOS و PC
- تاریخ انتشار: ۳۱ ژانویه ۱۹۹۷
- سازنده: Square Enix
بازی Final Fantasy VII به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و محبوبترین بازیهای نقشآفرینی تاریخ شناخته میشود. داستان این بازی در دنیایی خیالی به نام Gaia روایت میشود و داستان شخصیت کلود استرایف، یک مزدور سابقهدار را روایت میکند که به گروهی به نام AVALANCHE ملحق میشود تا علیه شرکت شرور Shinra و برنامه آن برای استخراج انرژی از سیاره، مبارزه کند. روایت عمیق و شخصیتپردازی پیچیده، بهویژه داستانهای مربوط به شخصیتهای کلود و زک، در کنار تمهای فلسفی بازی، از عوامل جذابیت داستان این عنوان محسوب میشود.
بازی Final Fantasy VII با استفاده از گرافیک سهبعدی پیشرفته و همچنین انیمیشنهای CGI در صحنههای کلیدی، یکی از سینماییترین و بهترین تجربیات نسل پنجم کنسولهای خانگی بود، تجربهای که تا سالها از یاد و خاطره گیمرها پاک نشد. سیستم مبارزات نوبتی و نوآورانه Materia که به بازیکنان این اجازه را میداد تا جادوها و تواناییهای خود را شخصیسازی کنند، به عمق استراتژیک گیمپلی افزود. موسیقی متن بهیادماندنی نوبو اوماتسو، از دیگر نقاط قوت این بازی به شمار میآید و تاثیر بسزایی در القای احساسات و فضای عمیق داستان به بازیکنان دارد. Final Fantasy VII نهتنها پایهگذار یک مجموعه موفق شد، بلکه بر فرهنگ بازیهای ویدیویی و حتی رسانههای دیگر تاثیر عمیقی گذاشت. بازی به قدری به موفقیت رسید و محبوب شد که Square Enix تصمیم گرفت آن را از پایه بازسازی کند. این بازی به قدری محتوا داشت که سازندگان تصمیم گرفتند آن را در قالب یک سهگانه عرضه کنند که خوشبختانه دو نسخه عرضه شده از آن، کیفیت خیلی خوبی داشتند.
Metal Gear Solid
- پلتفرمها: پلی استیشن ۱ و PC
- تاریخ انتشار: ۲۹ اکتبر ۱۹۹۸
- سازنده: Konami
نسلهای پنجم و ششم بدون شک نقطه اوج شرکت کونامی بودند. این کمپانی ژاپنی با داشتن سرمایهای به نام هیدئو کوجیما، چندتا از شاهکارترین تجربههای گیمینگ تاریخ را در آن زمان عرضه کرد. سری Metal Gear از همان ابتدا به موفقیتهای بزرگی رسید، اما اولین نسخه Metal Gear Solid به عنوان یک نقطه عطف در ژانر مخفیکاری و اکشن شناخته میشود. این بازی داستان Solid Snake، یک مامور ویژه و کهنهکار را روایت میکند که باید کنترل یک پایگاه نظامی به نام Shadow Moses را به دست بگیرد، پایگاهی که توسط تروریستها تصرف شده است. هدف این تروریستها به دست آوردن یک سلاح هستهای جدید به نام Metal Gear است. روایت عمیق و پیچیده بازی شامل مضامین جنگ، فریب و چالشهای هویت است و شخصیتها و دیالوگهای بهیادماندنی آن، داستانسرایی در مدیوم بازیسازی را برای همیشه تغییر داد.
طراحی بصری بازی Metal Gear Solid در آن زمان فوقالعاده بود. گرافیک تمام سهبعدی و استفاده از دوربینهای متحرک، توانست تجربهای سینمایی بازی را تقویت کند. سیستم بازی به بازیکنان این امکان را میداد تا به طور مخفیانه در محیطها حرکت کنند و از تکنیکهای مختلف برای مقابله با دشمنان استفاده کنند. علاوه بر این، بازی از عناصر نوبتی و سینمایی در مبارزات بهره میبرد که تجربهای استراتژیک و نوآورانهای را نیز فراهم میکرد. صداپیشگی برجسته بازی (به ویژه دیوید هیتر در نقش Solid Snake) و موسیقی متن تاثیرگذار، پکیج Metal Gear Solid را حتی دلنشینتر کرد. Metal Gear Solid استانداردهایی جدید در طراحی و روایت بازیهای ویدیویی تعیین کرد و پایهگذار یکی از بزرگترین فرنچایزهای تاریخ شد.
کلام آخر
در پایان، بررسی لیست بازیهای پلی استیشن ۱ به ما نشان میدهد که این کنسول، نه تنها به عنوان یک پلتفرم بازی، بلکه به عنوان یک عامل حیاتی در صنعت بازیهای ویدیویی عمل کرد. بازیهایی مانند Metal Gear Solid ،Final Fantasy VII و Resident Evil هر کدام به نوعی استانداردهای جدیدی را در زمینه روایت، گیمپلی و طراحی بازی به وجود آوردند و پایهگذار برخی از بزرگترین فرنچایزهای شرقی در صنعت بازی شدند. این عناوین با نوآوریهای خود، تاثیرات عمیقی روی نسلهای بعدی بازیها گذاشتند و مسیر صنعت گیم را برای همیشه تغییر دادند. با نگاهی به این عناوین، میتوان فهمید که پلی استیشن ۱ چگونه توانست تجربههای گیمینگ را به سطحی بالاتر ببرد و دنیای بازیها را برای بازیکنان جذابتر کند. میراث این عناوین همچنان ادامه دارد و یادآور دوران طلایی این سرگرمی تعاملی است.
منبع: Gamerant
چه عواملی باعث موفقیت پلی استیشن ۱ در رقابت با نینتندو ۶۴ شد؟
موفقیت پلی استیشن ۱ به دلیل نوآوریهای گیمپلی در بازیهای انحصاری و ترد پارتی بود. سونی با ارائه عناوین متنوع و جذاب که به نیازهای مختلف بازیکنان پاسخ میدادند، توانست رقابت تنگاتنگی با نینتندو ۶۴ ایجاد کند. بازیهایی همچون «Final Fantasy VII» و «Metal Gear Solid» با داستانهای عمیق و گیمپلی نوآورانه، جایگاه پلی استیشن ۱ را به عنوان یک کنسول پیشرو تثبیت کردند.
چه ویژگیهایی باعث تمایز بازی Silent Hill در ژانر وحشت روانشناختی شد؟
بازی Silent Hill با استفاده از محیطهای درگیرکننده، موسیقیهای دلهرهآور و داستان پیچیدهاش، به عنوان یکی از ترسناکترین بازیهای تاریخ شناخته میشود. مه غلیظی که در بازی قرار داده شد، حس اضطراب خاصی را به بازیکنان منتقل میکرد و ترکیب ترسهای روانی با عناصر داستانی عمیق، تجربهای درگیرکننده و فراموشنشدنی را ایجاد کردند.
چرا بازیهای پلی استیشن ۱ به عنوان عناوینی نوآورانه شناخته میشوند؟
بازیهای پلی استیشن ۱ به دلیل استفاده از تکنیکهای جدید در طراحی بازی، گیمپلی خلاقانه و داستانسرایی عمیق، به عنوان عناوینی نوآورانه شناخته میشوند. از طرفی، این کنسول با معرفی دیسک، انقلابی را در صنعت بازیسازی ایجاد کرد که باعث نوآوریهای زیادی از سوی سازندگان شد. برای مثال، بازیهایی مانند Vagrant Story ،Parasite Eve و Silent Hill، عناوینی بودند که تا قبل از عرضه پلی استیشن ۱ نمونه نداشتند.
اگر دختر گیمر و پسر استریمر ازدواج کنند چی میشه؟ میزگیم با سایه و حمید
لیستت عالیه فقط جای final fantasy IX خالیه
چرا فکر میکنین که موفقیت به معنای خاص بودن برای خاص پسندانه؟ برعکس موفقیت عام بودن برای عامه مردمه ، پلی استیشن موفق شد چون عامه مردم باهاش سرگرم بودن ، عامه مردم این بازی هایی که میگین براشون اهمیت کمتری داشت ، مردم دنبال شاد بودن کنار دوستانشون بودن مثل بازی تیکن ، فوتبال ، کمبات ، کراش . اینا موفق ترین آثار سونی بودن
پس جی تی ای ۱ چی شد؟🤣🤣
مهم تر از همه دینو کریسیس و جنگ ستارگان و گرین توریسمو و اگزینا و تیکن و مورتال کمبت و قطار بی پایان و غیره الان یادم رفته