انتخاب سلاح در بازیهای ترسناک، همیشه یکی از موضوعات مورد بحث سازندگان بوده است. برخی از مردم فکر میکنند داشتن سلاح در بازیهای ترسناک، ممکن است از وحشت بازی بکاهد، زیرا سطح آسیبپذیری و استرس را کاهش میدهد. در بیشتر بازیهای ترسناک، تنها راه مقابله با هیولاها و موجودات ترسناک، مرگ است. سلاحها میتوانند به بازیکنان احساس امنیت بدهند. در این عناوین، هر چیزی که در تاریکی شما را تعقیب میکند، قابل کشتن است!
با همه این تفاسیر، این بازیها همیشه دارای سلاحهای معمولی و واقعگرایانه نیستند. در واقع، برخی از نمادینترین و منحصربهفردترین سلاحها در بازیهای ترسناک، هیچ شباهتی به سلاحها، گلولهها و مهمات معمولی ندارند. در عوض، آنها عجیبترین و خندهدارترین شکل از سلاحهای امروزی را به نمایش میگذارند. بهعلاوه، برخی از این سلاحها آنقدر قوی هستند که سلاحهای نطامی، در مقابل آنها شوخیاند. در این مطلب، خاصترین و نمادینترین سلاحهای بازیهای ترسناک معروف را به شما معرفی میکنیم.
Flamethrower (Alien: Isolation)
- پلتفرمها: پلی استیشن ۳، پلی استیشن ۴، ایکس باکس ۳۶۰، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ، iOS، اندروید و PC
- تاریخ انتشار: ۷ اکتبر ۲۰۱۴
- سازندگان: Creative Assembly
یکی از نمونه سلاحهای بسیار قدرتمند در یک بازی ترسناک که حال و هوای بازی را کاملا تغییر میدهد، Flamethrower یا شعله افکن در بازی Alien: Isolation است. مطمئنا خود سلاح هیچ آسیب قابل توجهی به Xenomorph وارد نمیکند، اما قطعا حس درماندگی حاکم بر نیمه اول بازی را کاهش میدهد. بازیکنان پس از صحبت با مارشال ویتس در مقر او، شعله افکن را در اواسط بازی دریافت میکنند. از آن نقطه به بعد، سطح استرس بازی تا حد قابل توجهی کاهش مییابد. از آنجا که Xenomorph یک موجود تسلیمناپذیر و تقریبا بدون ضعف است، شعله افکن برای کشتن آن کافی نیست. این سلاح از شعلههای آتش برای ترساندن و دور کردن بیگانه استفاده میکند، اگرچه به طور کامل نمیتواند آن را از بین ببرد. استفاده از این سلاح باعث میشود بیگانه موقتا از شما فاصله بگیرد و به شما فرصت فرار دهد. با این حال، میزان سوخت آن محدود است، بنابراین باید با دقت و در لحظات حیاتی از آن استفاده کرد. این یک راه فرار عالی برای بازیکنانی است که ترجیح میدهند به سریعترین شکل ممکن از دست Xenomorph فرار کنند.
Steel Pipe (Silent Hill)
- پلتفرمها: پلی استیشن ۱
- تاریخ انتشار: ۳۱ ژانویه ۱۹۹۹
- سازندگان: Konami
سلاح Steel Pipe در بازی Silent Hill یک سلاح سرد با برد متوسط است که برای مبارزه با دشمنان مختلف استفاده میشود. این لوله فلزی یکی از اولین سلاحهایی است که بازیکن به آن دسترسی پیدا میکند و به دلیل دوام و قدرت ضربه خوب، برای مبارزه با دشمنان ضعیف و متوسط مناسب است. هرچند که کندتر از سلاحهای دیگر مانند چاقو عمل میکند، اما به دلیل برد بلندتر و توانایی وارد کردن ضربات محکمتر، میتواند در موقعیتهای بحرانی بهخوبی مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از مردم، تخته چوبی در Silent Hill 2 را مهمترین و کلاسیکترین سلاحی میدانند که در اوایل بازی پیدا میشود. با این حال، با پیشروی در بازی، تاثیرگذاری آن در برابر دشمنان جدید، کمتر میشود و به همین دلیل است که بازیکنان لوله فلزی را بیشتر ترجیح میدهند. این یکی از معدود سلاحهای این مجموعه است که تقریبا در همه نسخههای منتشر شده وجود دارد و آسیب زیادی به موجودات اوایل بازی وارد میکند. عملکرد لوله را میتوان به وضوح از ترتیب به دست آوردن آن سنجید. تقریبا در همه بازیهای سری، معمولا بعد از نوعی سلاح تیز پیدا میشود و ثابت میکند که بسیار بهتر و موثرتر از آن است. به عنوان مثال، در حالی که یک چاقو در ظاهر آسیبپذیرتر از یک میله آهنی است، اما از نظر تئوری، ممکن است در مقایسه با لوله، سلاح ضعیفتری باشد.
Rocket Launcher (Resident Evil)
- پلتفرمها: پلی استیشن ۱، نینتندو DS، سگا Saturn و PC
- تاریخ انتشار: ۳۰ مارس ۱۹۹۶
- شرکت سازنده: Capcom
سلاح Rocket Launcher در بازیهای Resident Evil، یک سلاح سنگین و بسیار قدرتمند است که معمولا برای نابودی دشمنان قوی و باسهای اصلی استفاده میشود. این سلاح به دلیل قدرت تخریبی بسیار بالا، قادر است اکثر دشمنان را با یک شلیک نابود کند و در بسیاری از نسخههای بازی به عنوان یک پاداش ویژه در مراحل پایانی، در دسترس قرار میگیرد. هرچند که مهمات آن محدود است، اما در مواقع بحرانی و برای مقابله با دشمنان سرسخت، یکی از موثرترین سلاحها در بازی محسوب میشود. شاید مخربترین و در عین حال پرطرفدارترین سلاح سری Resident Evil، راکت لانچری باشد که معمولا در اواخر بازی به بازیکنان داده میشود. راکت لانچر یک سلاح نمادین است که تقریبا در تمام نسخههای کلاسیک Resident Evil حضور داشته و در نسخههای بازسازی شده هم دیده میشود. این سلاح بسیار مخرب است، آسیبهای زیادی به دشمنان وارد میکند و حتی ممکن است برای خود شخصیت اصلی نیز خطرناک باشد. چیزی که این اسلحه را واقعا خاص میکند، فقط قدرت آن نیست، بلکه این واقعیت است که بازیهایی مانند RE3 و RE4 آن را با مهمات بینهایت ارائه میکنند. در حالی که راکت لانچرهای استاندارد به دلیل کمیاب بودن و مهمات محدودشان میتوانند کارایی کمتری داشته باشند، مهمات بینهایت نه تنها قدرت شلیک بیپایانی را ارائه میکنند، بلکه کار با آنها در مقایسه با بسیاری از سلاحهای معمولی این سری، آسانتر است.
Plasma Cutter (Dead Space)
- پلتفرمها: پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس و اس و PC
- تاریخ انتشار: ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳
- شرکت سازنده: EA Motive
سلاح Plasma Cutter در بازی Dead Space، یک ابزار چندمنظوره و نمادین است که به عنوان سلاح اصلی قهرمان بازی، آیزاک کلارک، مورد استفاده قرار میگیرد. این اسلحه قابلیت شلیک پالسهای پلاسمایی دقیق را دارد و به بازیکن اجازه میدهد تا دشمنان، به ویژه نکرومورفها را با قطع کردن اعضای بدنشان، به طور موثر از بین ببرد. ویژگی قابل تنظیم زاویه شلیک این سلاح، به بازیکن اجازه میدهد تا در برخورد با دشمنان مختلف، شلیکهای افقی یا عمودی انجام دهد؛ این امر آن را به یکی از موثرترین و مهمترین ابزارهای بقا در بازی تبدیل میکند. از آنجایی که Dead Space در یک فضای آیندهنگرانه و بسیار پیشرفته قرار دارد، طبیعی است که بازی حاوی آیتمها و سلاحهای خلاقانه باشد. پلاسما کاترها، مجموعهای از سلاحهایی هستند که در مراحل اولیه این سری یافت میشوند و به عنوان سلاح گرم موقت، برای مقابله با دشمنان ضعیفتر استفاده میشوند. اگرچه این کاترها، به ظاهر سلاحهای سطح پایینی هستند که آسیب زیادی به دشمنان وارد نمیکنند، اما کارایی و اجرای بسیار زیبایی دارد و بازیکنان حتی میتوانند تا پایان بازی از آنها استفاده کنند. رایجترین کاتر موجود در بازی، در ابتدا یک ابزار ماینینگ بود که بعدا به یک بازوی دفاعی قدرتمند تبدیل شد. این سلاح، یک لایه پلاسما را با سرعت و دقت بسیار بالایی شلیک میکند که در نبردهای طولانی و سریع کاربرد دارد. با این حال، برای اینکه کاملا مؤثر باشد، به دقت زیادی از سوی بازیکنان نیاز دارد.
Hand Cannon (Dead Space 2, Dead Space Remake)
- پلتفرمها: پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰ و PC
- تاریخ انتشار: ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱
- شرکت سازنده: Visceral Games
کاتر پلاسما شاید قویترین سلاح در بازیهای Dead Space نباشد، اما فقط یک سلاح گرم معمولی است که مقصود و هدف خود را به خوبی انجام دهد. با این حال، سلاح دیگری در این سری وجود دارد، به ویژه Dead Space 2 و نسخه بازسازی شده ۲۰۲۳، که اساسا کل مفهوم سلاحهای گرم در یک بازی را مجددا به شکل بیمعنی، بازتعریف میکند. سلاح Hand Cannon در بازی Dead Space یک سلاح مخفی و طنزآمیز است که پس از اتمام بازی در حالت سختی Impossible، به عنوان پاداش به بازیکنان داده میشود. این سلاح به شکل یک دستکش قرمز اسباببازی است که با هر شلیک، صدای جالبی ایجاد میکند. با وجود ظاهر بیضرر و کودکانهاش، Hand Cannon فوقالعاده قدرتمند است. این سلاح به نوعی پاداش و سرگرمی برای بازیکنان حرفهای است که پس از اتمام چالشهای اصلی بازی، به دنبال تجربهای متفاوت و جذاب هستند. Hand Cannon در اصل یک سلاح میم در Dead Space است و همانطور که گفته شد، تنها پس از اتمام بازیهای فوق در حالت سخت، به بازیکنان داده میشود. این سلاح به معنای واقعی کلمه همان چیزی است که نامش نشان میدهد؛ یک دست قرمز عظیم که گلوله را از انگشت اشاره بزرگ خود به بیرون شلیک میکند. این سلاح دارای یک شلیک اولیه به نام “BANG BANG” و یک شلیک ثانویه به نام “پیو پیو” است! علیرغم شکل ظاهری خود، قدرتمندترین سلاح در این مجموعه است و هر دشمنی را با یک ضربه پودر میکند.
Camera Obscura (Fatal Frame)
پلتفرمها: پلی استیشن، نینتندو سوییچ و PC
تاریخ انتشار: ۱۳ دسامبر ۲۰۱۱
شرکت سازنده: Koei Tecmo
در بسیاری از بازیهای ترسناک، اشیاء عادی مانند دوربینهای عکاسی و فیلمبرداری به برخی از مفیدترین سلاحهای بازی تبدیل میشوند. در کل سری Fatal Frame، تنها سلاحی که به بازیکن داده میشود، دوربینی است که به نام Camera Obscura شناخته میشود. این دوربین که ظاهری کاملا عادی دارد، دستگاه ویژهای است که نه تنها ارواح نامرئی را در فیلم نمایش میدهد، بلکه به ارواح متخاصم نیز آسیب میرساند. در هسته خود، Camera Obscura یک ابزار جنگی است که به بازیکنان اجازه میدهد با موجودات خشن و ترسناک مبارزه کنند، اما همچنین به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با ارواح خوب و یافتن سرنخهایی که بطور محتاطانه در سراسر نقشه پراکنده شدهاند، استفاده میشود؛ موجوداتی که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. با هدف قرار دادن دوربین به سمت یک روح، بازیکنان میتوانند از آن عکس بگیرند، به آن آسیب بزنند یا امتیاز روح را به دست آورند. هرچه بازیکن عکسهای دقیقتر و از فاصله نزدیکتری بگیرد، آسیب بیشتری به ارواح وارد میشود. Camera Obscura علاوه بر ویژگیهای تهاجمی، نقش مهمی در حل معماها و پیشرفت در داستان بازی دارد و به نوعی ابزاری چندمنظوره برای بقا در دنیای پر از وحشت بازی است.
Cell Phone (Dreadout)
پلتفرمها: پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس و اس، نینتندو سوییچ و PC
تاریخ انتشار: ۲۱ فوریه ۲۰۲۰
شرکت سازنده: Digital Happiness
DreadOut یک بازی اندونزیایی ترسناک در سبک بقا است که مانند یک فیلم ترسناک درجه یک، بازیکنان را میترساند و کارهای فوقالعادهای هم در این مسیر انجام میدهد. کارایی کلی این سلاح، مانند دوربین Fatal Frame است. شخصیت اصلی داستان، دارای یک دوربین تلفن همراه (به جای دوربین واقعی)، معروف به IrisPhone است که برای دفع ارواح شیطانی افسانهای اندونزیایی و حل پازل استفاده میشود. شخصیت اصلی، لیندا، یک دانش آموز دبیرستانی است که به همراه گروهی از دوستانش در یک شهر جن زده، گم میشوند. همانطور که آنها در محیط کاوش میکنند، لیندا چیزی را در درون خود احساس میکند و در نهایت، مجبور میشود در ساختمانهای مختلف شهر حرکت کند تا آسیبی نبیند و تنها به تلفن همراه خود برای انجام این کار متکی است. این تلفن همراه با قابلیت عکسبرداری و فیلمبرداری، به لیندا اجازه میدهد تا ارواح را ببیند، از آنها عکس بگیرد و با این کار، آنها را ضعیف یا نابود کند. Cell Phone همچنین به عنوان ابزار حل معماها و یافتن سرنخها در محیطهای تاریک و ترسناک بازی استفاده میشود و به نوعی، نقش چشم و سلاح لیندا در مواجهه با دنیای وحشتناک اطرافش را ایفا میکند.
کلام آخر
در نهایت، خاصترین و نمادینترین سلاحهای بازیهای ترسناک نه تنها ابزارهایی برای بقا هستند، بلکه بخشی از هویت و تجربه منحصربهفرد هر بازی را شکل میدهند. این سلاحها، از دوربینهای جادویی گرفته تا تلفنهای همراه و شعلهافکنهای قدرتمند، نشان میدهند که خلاقیت سازندگان در ایجاد تعادل بین ترس و قدرت، چقدر میتواند تجربه بازیکن را غنیتر کند. این سلاحها نه تنها به بازیکنان اجازه میدهند که با تهدیدات دنیای بازی مقابله کنند، بلکه آنها را در سفری پر از وحشت، معما و گاهی طنز همراهی میکنند. در نهایت، همین سلاحهای منحصربهفرد هستند که بازیهای ترسناک را بهیادماندنی و ماندگار میکنند.
- چرا داشتن سلاح در بازیهای ترسناک اهمیت دارد؟
سلاحها در بازیهای ترسناک، علاوه بر ایجاد حس امنیت برای بازیکن، نقش مهمی در ایجاد تعادل بین ترس و بقا دارند. آنها به بازیکنان اجازه میدهند با تهدیدات مختلف مقابله کنند و در عین حال، تجربه بازی را از یک ماجراجویی صرفا ترسناک به یک تجربه تعاملیتر و چالشبرانگیزتر تبدیل میکنند.
- چه عواملی باعث میشود یک سلاح در بازیهای ترسناک خاص و نمادین شود؟
یک سلاح خاص و نمادین در بازیهای ترسناک باید علاوه بر عملکرد موثر، با داستان و فضای بازی همخوانی داشته باشد. طراحی منحصربهفرد، کاربردهای چندمنظوره و توانایی ایجاد تاثیرات خاص در بازی، از جمله عواملی هستند که یک سلاح را به یادماندنی میکنند.
- آیا داشتن سلاحهای قدرتمند در بازیهای ترسناک از ترس و وحشت بازی کم میکند؟
داشتن سلاحهای قدرتمند میتواند حس امنیت بیشتری به بازیکن بدهد، اما ترس و وحشت در بازیهای ترسناک بیشتر از طریق داستان، فضای بازی و نحوه استفاده از سلاحها به وجود میآید. در بسیاری از موارد، سلاحها به گونهای طراحی شدهاند که تنها در موقعیتهای خاص و بحرانی موثر باشند و این محدودیتها میتوانند استرس و ترس را حتی بیشتر کنند.
منبع: Gamerant
انیمه چی ببینیم؟ | میزگیم انیمهای با @WeebHead
نظرات