سازنده Black Myth: Wukong از عدم انتخاب آن به عنوان «بهترین بازی سال» ناامید است
در حالی که بخش قابل توجهی از مخاطبان و توسعهدهندگان بازی از رویداد The Game Awards 2024 به میزبانی جف کیلی رضایت داشتند، عدهای هم بودند که از نتایج اعلامشده ناراضی بودند. یکی از این موارد مدیرعامل استودیو Game Science و تهیهکننده بازی Black Myth: Wukong یعنی فنگ جی بود که با حضور در پلتفرم چینی Weibo به صراحت اعتراض و نارضایتی خود را بیان نمود. این توسعهدهنده گفت «به خاطر هیچ و پوچ به مراسم گیم اواردز رفته» و نحوه انتخاب نامزدها و برندگان رویداد را زیر سوال برد.
اینکه بخواهیم به شکل دقیق از لحن و پیامهای فنگ جی – که در هفت پاراگراف طویل جای گرفته! – صحبت کنیم، کار آسانی نیست؛ چراکه اظهارات او شامل یک سری اشارات فرهنگی و ادبی میشود و نخستین بار توسط رسانه The Gamer به صورت ماشینی ترجمه شده است. با این حال کلیت پیام این شخص برای همگان آشکار بوده و نمیتوان آن را نادیده گرفت. در این میان باید اشاره داشت که بازی Black Myth: Wukong در پنج بخش مختلف نامزد دریافت جایزه شده بود که از میان آنها توانست جوایز «انتخاب بازیکنان» و «بهترین بازی اکشن» را از آن خود کند. مشخصا چنین دستاوردهایی نصیب هر عنوانی نمیشود و سازندگان ووکانگ میتوانند به محصول خود افتخار کنند.
فنگ جی توضیح داد نسبت به روند انتخاب بهترین بازی سال در رویداد گیم اواردز گیج شده و ناراحت است که نتوانسته برای سخنرانی روی صحنه بیاید. این توسعهدهنده ظاهرا از دو سال پیش متن سخنرانی خود برای پیروزی در گیم اواردز را آماده کرده بود! جی در ادامه به قدرت کتگوری «انتخاب بازیکنان» که ووکانگ در آن پیروز شده پرداخت و گفت دوران مراسم نسبت به نظرات بازیکنان بیاهمیت بودهاند.
مدیرعامل Game Science اعتقاد دارد موفقیت تجاری چشمگیر و کمنظیر Black Myth: Wukong بخشی از برنامههای استودیو بوده و اصلا اتفاقی نیست:
برخی آدمها میگویند تیمی که با نخستین بازی خود به چنین نتایج و موفقیتی رسیده به خاطر تصادف و شانس بوده و امکان تکرار آن در آینده وجود ندارد. من میخواهم بگویم این یک تصادف نیست. این نتیجه اجتناب ناپذیر تلاقی میان فرهنگ چینی، استعداد چینی، محیط تجاری چین، صنعت بازیسازی چین و تعداد شگفتانگیز بازیکنان در سرتاسر دنیا است. این یک شرطبندی نبوده، بلکه یک مسیر بوده که ما طی کردیم.
طبق گفته آلانا پیرس (خبرنگار سابق IGN و نویسنده استودیو سانتا مونیکا) حداقل یکی از توسعهدهندگان Black Myth: Wukong پس از اعلام نتیجه نهایی حین اشک ریختن مشاهده شده است. مشخصا عدم پیروزی در یک رقابت بینالمللی آن هم پس از سالها تلاش بیوقفه میتواند برای هر انسانی دشوار و ناراحتکننده باشد؛ اما خب ذات رویدادهایی نظیر گیم اواردز دور هم جمع کردن گیمرها و ایجاد حس دوستی و نهایتا کمک به رشد صنعت ویدیو گیم است.
بازی انحصاری Astro Bot در پایان برنده جایزه «بهترین بازی سال» شد تا کلکسیون افتخارات سونی گستردهتر از قبل شود. شاید یکی از مهمترین بازیهایی که به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفت، ریمیک سایلنت هیل ۲ بود که علیرغم نمرات عالی و فروش فوقالعاده، حتی نامزد دریافت جایزه بهترین بازی سال هم نشد.
منبع: Push Square
پیشبینی برنده بهترین بازی سال ۲۰۲۴ با ویبهد و شایان
نظرات