بیامو نسخه واقعی اتومبیل M3 GTR از بازی NFS Most Wanted را رونمایی کرد
۳۰ سال از زمانی که اولین بازی Need for Speed در صنعت بازیهای ریسینگ انقلاب ایجاد کرد، میگذرد. اکنون کمپانی بیامو (BMW) این نقطه عطف مهم در تاریخ این فرنچایز را با بازسازی یکی از خودروهای نمادینش جشن گرفته است. بله، خودروی M3 GTR از بازی NFS: Most Wanted (محصول سال ۲۰۰۵) حالا وارد دنیای واقعی میشود. اما خبر خوشحالکنندهتر برای طرفداران سری NFS آن است که میتوانند این خودرو را از ۲۷ نوامبر تا ۶ ژانویه در نمایشگاه BMW Welt در شهر مونیخ مشاهده کنند.
این اتومبیل مخصوص پیست که در تصاویر زیر دیده میشود، یک پوشش جذاب دارد که به یاد نمونه این خودرو در بازی Most Wanted طراحی شده است. لازم به ذکر است که این خودرو الگوی اصلی برای طراحی هنری بازی در ۲۰ سال پیش بود. اتومبیل M3 GTR از زمان معرفی در بازی Most Wanted در نسخههای دیگر این مجموعه نیز حضور داشت. برای مثال در بازیهای Carbon (سال ۲۰۰۶)، Heat (سال ۲۰۱۹) و Unbound (سال ۲۰۲۲) و همچنین در نسخههای دیگری این اتومبیل محبوب را دیدهایم.
اکنون علاقهمندان میتوانند نسخهای ویژه از M3 GTR را در آپدیت جدید بازی Need for Speed Unbound که تحت عنوان Vol. 9: Prepare for Lockdown امروز منتشر میشود، تجربه کنند. این آپدیت جدید همچنین شامل اولین موتور سیکلت در تاریخ بازیهای NFS یعنی S 1000 RR مدل ۲۰۱۹ میشود. علاوه بر این، در بازی موبایل Need for Speed: No Limits طراحی بدنه GTR E46 بهروز شده است و همین طراحی به بازی Need for Speed: Mobile در چین هم اضافه خواهد شد.
همانطور که از اگزوز جانبی و بال بزرگ عقب بهراحتی میتوان فهمید، این نسخه یک خودروی مسابقهای است. بیامو همچنین نسخهای کمیاب به نام Strassenversion را برای اهداف همگامسازی با قوانین ساخته است. بیامو تنها ۱۰ دستگاه از مدل جادهای این خودرو را ساخته که اولین و تنها M3 E46 با موتور V8 محسوب میشود. مدل جادهای تنها خودروی بیامو بود که موتور چهار لیتری P60B40 را دریافت کرد. در مقایسه با جعبهدنده ترتیبی در مدل مسابقهای، نسخه Strassenversion از جعبهدنده دستی ششسرعته بهره میبرد. این خودروی GTR سریعتر از هر M3 E46 دیگری است و به سرعت ۲۹۵ کیلومتر در ساعت دست مییابد.
تاریخچه NFS و خودروی بیامو M3 GTR
اتومبیل BMW M3 GTR که برای اولین بار در بازی Most Wanted معرفی شد، به یکی از نمادینترین خودروهای تاریخ بازیهای ویدیویی تبدیل شده است. طراحی منحصر به فرد، عملکرد بیرقیب در بازی و ارتباط آن با میراث بیامو در دنیای مسابقات اتومبیلرانی، باعث شده که این خودرو تبدیل به یکی از محبوبترین خودروها در میان طرفداران شود. در بازی موست وانتد، M3 GTR خودروی قهرمان داستان است که در صحنه ابتدایی بهعنوان یک ماشین مسابقهای قدرتمند معرفی میشود. اما یک خرابکاری در طول یک مسابقه مهم منجر به از دست رفتن این خودرو توسط شخصیت منفی بازی به نام ریزور میشود و داستان بازی هم مربوط به بازپسگیری همین اتومبیل است.
اطلاعاتی درباره مدل M3 GTR E46
در اوایل دهه ۲۰۰۰، برای مطابقت با قوانین سختگیرانه مسابقات سری American Le Mans Series (ALMS)، کمپانی بیامو نسخهای جادهای از M3 GTR خود را طراحی کرد تا با الزامات همگامسازی تطابق داشته باشد. این خودروی مسابقهای در ماه مارس ۲۰۰۱ در مسابقات ۱۲ ساعته سبرینگ معرفی شد و با رانندگانی چون جی جی لتو و یورگ مولر، به جایگاه سوم رسید. در ادامه همان سال، خودروی M3 GTR در رویداد Petit Le Mans در براسلتون در ایالت جورجیا شرکت کرد و اعتبار مسابقهای خود را به اثبات رساند. تولید نسخه جادهای این خودرو که به نام M3 GTR Strassenversion شناخته میشود، در ژانویه ۲۰۰۲ آغاز شد.
خودروی M3 GTR Strassenversion که اغلب بهعنوان کاملترین خودروی مسابقهای برای جاده شناخته میشود، به یک شاهکار فنی تبدیل شد. بیامو تلاش کرد این خودرو را تا حد ممکن به نسخه مسابقهای نزدیک نگه دارد، که همین امر منجر به ساخت یک خودرو سبکوزن با وزن خشک تنها ۱۳۵۰ کیلوگرم شد که ۱۸۵ کیلوگرم سبکتر از مدل M3 E46 استاندارد بود. با برچسب قیمت تقریباً ۲۵۰ هزار یورویی، این خودرو نه تنها سبکترین، بلکه گرانترین M3 بود که تا آن زمان به فروش رسید. تنها ۱۰ دستگاه از این مدل ساخته شد که هرکدام دارای یک پیکربندی دو نفره و مجهز به موتور V8 چهار لیتری طبیعی از نسخه مسابقهای بودند.
این موتور V8 منحصر به فرد که P60B40 نام داشت، برای استفاده در جاده کمی ضعیفتر شده بود، اما همچنان قدرت ۳۴۶ اسب بخار و گشتاور ۳۶۵ نیوتنمتر را تولید میکرد. برخلاف جعبهدنده ترتیبی در خودروی مسابقهای، Strassenversion از جعبهدنده دستی ششسرعته بهره میبرد که با یک دیفرانسیل محدود متغیر ترکیب شده بود تا قدرت را به چرخهای عقب منتقل کند. این تنظیمات به M3 GTR جادهای اجازه داد که به سرعت ۲۹۵ کیلومتر در ساعت برسد که ۱۵ کیلومتر در ساعت سریعتر از M3 استاندارد آن زمان بود. نکته قابل توجه این است که موتور P60B40 V8 منحصر به این مدل بود و باعث شد تا M3 GTR تنها خودروی بیامو باشد که این موتور را در خود جای داده است.
تمام خودروهای M3 GTR Strassenversion با همین مشخصات ساخته شدهاند. همه این اتومبیلها با رنگ متالیک موسوم به Titan Silver و پوشش بدنه از جنس فیبر کربن ساخته شده و دارای چرخهای ۱۹ اینچی با تایرهای ۲۲۵/۴۰ جلو و ۲۵۵/۳۵ عقب بودند. ترکیب آیرودینامیک پیشرفته، مهندسی درجه موتور اسپرت و تولید محدود این مدل، M3 GTR Strassenversion را به یک ماشین نادر و فوقالعاده تبدیل کرد؛ این مدل در واقع یک خودروی مسابقهای بود که به خیابانها وارد شد.
افرادی که امکان رفتن به BMW Welt برای مشاهده نمونه واقعی این خودرو از بازی موست وانتد را ندارند، ممکن است فرصت دیگری برای دیدن آن در سال ۲۰۲۵ داشته باشند. شایعات میگویند که این خودرو ممکن است در یک نمایشگاه دیگر به معرض دید عموم گذاشته شود که البته هنوز جزییات بیشتری در این زمینه اعلام نشده است.
منبع: Bmwblog
چرا اساسینز کرید و یوبیسافت رو دیگه دوست نداریم؟ میزگیم با ویبهد و شایان
نظرات