سلطنت ماینکرفت در گیشه با حضور لیلو و استیچ به پایان رسید
کمتر پدیدهای به اندازه موفقیت فیلم «ماینکرفت» (A Minecraft Movie) در اوایل سال ۲۰۲۵ قابل پیشبینی و در عین حال، حیرتانگیز بود. این فیلم که بر اساس یکی از محبوبترین بازیهای ویدیویی تمام دوران ساخته شده بود، با تکیه بر ارتشی از طرفداران وفادار و کنجکاوی عموم سینماروها، در مدتی کوتاه به قله باکسآفیس جهانی صعود کرد و با فروشی نزدیک به یک میلیارد دلار، خود را به عنوان یک غول فرهنگی تثبیت نمود. برای ماهها، به نظر میرسید که سلطنت این دنیای بلوکی تزلزلناپذیر است. اما سینما همواره داستان غافلگیریهاست و این بار، قهرمان غیرمنتظره داستان، یک موجود فضایی آبیرنگ و دوستداشتنی از استودیو دیزنی بود.
لایو-اکشن «لیلو و استیچ» (Lilo & Stitch)، جدیدترین محصول از خط تولید بازسازیهای دیزنی، در سکوت و با طمأنینه، هفته به هفته مخاطبان را به سالنهای سینما کشاند و سرانجام در یک آخر هفته سرنوشتساز، کاری را کرد که بسیاری غیرممکن میپنداشتند: این فیلم با عبور از مرز ۹۷۲ میلیون دلار فروش جهانی، رسماً از فروش ۹۵۴ میلیون دلاری «ماینکرفت» پیشی گرفت و تاج پرفروشترین فیلم هالیوودی سال را بر سر گذاشت. این جابهجایی در صدر جدول، فراتر از یک تغییر آماری ساده است؛ این اتفاق، روایتی جذاب از قدرت نوستالژی، استراتژیهای استودیویی و تغییر ذائقه تماشاگران در دوران پساکروناست.
شکست «ماینکرفت» در حفظ جایگاه اول، به هیچ وجه یک ناکامی برای آن یا برای ژانر اقتباس از بازیهای ویدیویی نیست
برای درک اهمیت سقوط «ماینکرفت» از صدر، ابتدا باید عظمت موفقیت آن را به یاد آوریم. این فیلم صرفاً یک اقتباس سینمایی نبود؛ بلکه تحقق رؤیای نسلی بود که با ساختن و تخریب در دنیای پیکсلی این بازی بزرگ شده بود. استودیو برادران وارنر با هوشمندی، پروژهای را که سالها در دست ساخت بود، به سرانجام رساند و با انتخاب بازیگرانی چون جیسون موموآ و جک بلک، جذابیت آن را برای مخاطبان عام نیز تضمین کرد.
\
با این همه، این امپراتوری نیز شکستناپذیر نبود و رقیب آن از جایی آمد که کمتر کسی انتظارش را داشت. در نگاه اول، «لیلو و استیچ» یک بازسازی دیگر از دیزنی به نظر میرسید؛ استراتژیای که در سالهای اخیر نتایج متفاوتی به همراه داشته است. در حالی که فیلمهایی مانند «شیرشاه» و «علاءالدین» به موفقیتهای تجاری بزرگی دست یافتند، آثاری چون «پینوکیو» و «سفید برفی» با انتقادات فراوانی روبهرو شدند. با این حال، «لیلو و استیچ» چند برگ برنده کلیدی در دست داشت.
انیمیشن اصلی محصول ۲۰۰۲، به دلیل داستان منحصربهفردش درباره خانواده، تنهایی و پذیرش تفاوتها، جایگاه ویژهای در قلب مخاطبان دارد. برخلاف داستانهای شاهزادهمحور کلاسیک، این اثر با تمرکز بر رابطه دو خواهر و یک موجود فضایی عجیب، بسیار مدرن و ملموس بود. نسخه لایو-اکشن توانست این روح را زنده نگه دارد و با جلب نظر مثبت منتقدان (امتیاز ۷۱٪ در راتن تومیتوز در برابر ۴۸٪ برای ماینکرفت)، اعتماد آن دسته از تماشاگرانی را که نسبت به بازسازیها بدبین بودند، به دست آورد.
این فیلم برخلاف «ماینکرفت» که شروعی انفجاری داشت، عملکردی بادوام و پایدار در گیشه به نمایش گذاشت. این پدیده که در صنعت سینما به آن «پاهای قوی» (strong legs) میگویند، نشان میدهد که فیلم از طریق تبلیغات دهانبهدهان مثبت، توانسته است هفتهها پس از اکران نیز مخاطبان جدیدی را جذب کند.
شاید بزرگترین درسی که از این رقابت میتوان گرفت این است که شکست «ماینکرفت» در حفظ جایگاه اول، به هیچ وجه یک ناکامی برای آن یا برای ژانر اقتباس از بازیهای ویدیویی نیست. در واقع، این اتفاق نشاندهنده سلامت و قدرت بیسابقه این ژانر است. دورانی که فیلمهای بازی-محور به عنوان آثاری ضعیف و محکوم به شکست شناخته میشدند، به پایان رسیده است.
این رنسانس با فیلمهایی چون «کارآگاه پیکاچو» و سری فیلمهای «سونیک خارپشت» آغاز شد، اما فیلم «برادران سوپر ماریو» (۲۰۲۳) نقطه عطفی بود که تمام معادلات را بر هم زد. آن فیلم با فروش بیش از ۱.۳ میلیارد دلار، ثابت کرد که یک اقتباس وفادار و خوشساخت میتواند به یک پدیده فرهنگی جهانی تبدیل شود. موفقیت ۹۵۴ میلیون دلاری «ماینکرفت» نیز این روند را تأیید کرد و نشان داد که موفقیت ماریو تصادفی نبوده است.
اکنون، «ماینکرفت» با اقتدار در جایگاه دوم پرفروشترین فیلمهای بازی-محور تاریخ ایستاده و «سونیک ۳» را با اختلاف فاحش پانصد میلیون دلاری پشت سر گذاشته است. با این حال، به نظر میرسد این جایگاه نیز موقتی باشد. دنباله فیلم ماریو برای اکران در آوریل ۲۰۲۶ (فروردین-اردیبهشت ۱۴۰۵) برنامهریزی شده و تقریباً همه کارشناسان معتقدند که این فیلم به راحتی «ماینکرفت» را به رده سوم خواهد فرستاد.
داستان رقابت «ماینکرفت» و «لیلو و استیچ» یک تصویر کلی از چشمانداز فعلی هالیوود ارائه میدهد: از یک سو، قدرت بیچونوچرای دیزنی در بازآفرینی خاطرات و استفاده از مالکیتهای معنوی ارزشمند خود و از سوی دیگر، ظهور ژانر بازی-محور به عنوان یک نیروی جدید و قدرتمند در گیشه.
هرچند «ماینکرفت» تاج پادشاهی سال ۲۰۲۵ را به رقیب خود واگذار کرد، اما میراث آن به عنوان فیلمی که انتظارات را در هم شکست و جایگاه اقتباسهای بازی-محور را یک پله ارتقا داد، پابرجاست. اکنون همه نگاهها به سال ۲۰۲۶ دوخته شده است؛ سالی که در آن شاهد رقابت نزدیکتر و هیجانانگیزتری میان دنیاهای بلوکی، لولهکشهای ایتالیایی و شاید دیگر قهرمانان دنیای بازی خواهیم بود. این یک دوره هیجانانگیز برای سینما و صنعت بازی است و برنده نهایی، بدون شک، تماشاگری است که روی صندلی سینما نشسته است.
منبع: thegamer
دوست داشتنیترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا

مسئولین عزیز اگه همت میکردن الان فیلم ایرانی هم توی صدر گیشه می دیدیم!!!!!