دن هاوسر، از بنیانگذاران و نویسندگان اصلی استودیو راکاستار گیمز، بالاخره توضیح داد که چرا دنباله بازی محبوب بولی هیچگاه ساخته نشد. راکاستار گیمز، نه تنها با مجموعههای عظیم و پیشرویی مانند جی تی ای و رد دد شناخته میشود، بلکه در کارنامه خود عناوینی تک و فوقالعاده مانند بولی را نیز دارد.
این بازی با درجه سنی T، ماجراهای جیمی هاپکینز، نوجوان سرکش در یک مدرسه شبانهروزی خصوصی را روایت میکرد که برای مقابله با گروههای مختلف دانشآموزی تلاش میکرد. بولی یک ایده نو و متفاوت بود که بهشدت مورد علاقه طرفداران قرار گرفت. این بازی در عین حفظ جزئیات دقیق و حس شوخطبعیای که مشخصه بازیهای راکاستار است، از لحاظ فضا و محتوا بهکلی از چیزی شبیه به جی تی ای مجزا بود.
طی اواخر دهه ۲۰۰۰ و اوایل دهه ۲۰۱۰، شایعات و گزارشهای زیادی حاکی از آن بود که بولی ۲ در استودیو راکاستار در دست توسعه است، هرچند هرگز بهطور رسمی اعلام نشد. حتی در سال ۲۰۰۹، شان لی، آهنگساز بازی، اعلام کرد که قرار است در آیندهای نزدیک کار ساخت موسیقی متن بولی ۲ را آغاز کند که این موضوع نشان میداد پروژه از فاز مفهومی عبور کرده است. با این حال، هیچگاه خبری از آن نشد. در سالهای بعدی، راکاستار به ترتیب بازیهای رد دد ردمپشن، ال ای نوآر، مکس پین ۳ و البته جی تی ای را منتشر کرد و پس از یک وقفه پنجساله، با رد دد ردمپشن ۲ بازگشت.
کمبود منابع، قاتل بولی ۲ بود
حالا که نزدیک به ۲۰ سال از عمر بازی بولی میگذرد و نویسندگان کلیدی مانند دن هاوسر از راکاستار جدا شدهاند، احتمال ساخت بولی ۲ روز به روز کمتر میشود. در یک مصاحبه کمنظیر با آیجیان، از هاوسر پرسیده شد که چرا ساخت بولی ۲ هرگز به ثمر نرسید. پاسخ او، در عین سادگی، یک واقعیت تلخ در صنعت توسعه بازی است: کمبود زمان و منابع کافی.
هاوسر در پاسخ گفت: «به نظرم مشکل صرفاً مسائل مربوط به پهنای باند بود. وقتی یک تیم خلاق اصلی کوچک و یک گروه مدیریتی محدود دارید، بهسادگی نمیتوانید تمام پروژههایی را که دوست دارید انجام دهید.»
طی سالها، گزارشهایی درز پیدا کرد که نشان میداد بولی ۲ چه شکل و شمایلی داشت. گفته میشود برخی از ویژگیهای برنامهریزیشده برای آن بازی، در نهایت به رد دد ردمپشن ۲ راه پیدا کردند؛ مانند دنیای باز پویاتر و تعاملات عمیقتر با شخصیتهای غیرقابلبازی (NPCs). با وجود اینکه راکاستار گیمز یک شرکت عظیم است، تیم تصمیم گرفت پس از عرضه جی تی ای ۵ تمام تمرکز خود را تنها بر روی رد دد ردمپشن ۲ بگذارد. اگرچه قرار بود استودیوهای مختلف راکاستار به موازات هم روی چند پروژه کار کنند، اما در نهایت تصمیم بر این شد که با اتحاد همه استودیوها بر روی یک عنوان واحد، بهترین نتیجه ممکن به دست آید.
به نظر میرسد این تغییر استراتژی، دلیل اصلی لغو بولی ۲ بود. راکاستار به توسعهدهندهای تبدیل شد که در هر زمان تنها روی یک بازی بزرگ تمرکز میکرد و در آن برهه، رد دد ردمپشن ۲ پروژه منطقیتری نسبت به بولی ۲ به حساب میآمد. رد دد ردمپشن هم از لحاظ منتقدان و هم از نظر تجاری موفقیت بسیار بزرگتری بود و همچنین بستر قویتری برای ایجاد یک حالت آنلاین داشت؛ موضوعی که راکاستار پس از موفقیت جی تی ای آنلاین بهشدت به دنبال آن بود.
شاید روزی بالاخره شاهد بولی ۲ باشیم، اما اکنون بسیار بعید به نظر میرسد. جی تی ای ۶ عنوان بعدی راکاستار است و حدس زدن در مورد پروژه بعدی آنها بسیار دشوار است. احتمالاً یک عنوان کاملاً جدید (IP) منطقیترین مسیر باشد، اما باید سالهای زیادی منتظر بمانیم تا از برنامههای آینده آنها باخبر شویم.
منبع: comicbook
چطوری پارتنر گیمر پیدا کنیم؟ میزگیم ازدواجی با سایه و حمید
نظرات