اینستاگرام دیگر فقط یک برنامه اشتراکگذاری عکس نیست؛ چراکه توسعهدهندگان اینستا ویژگیهای زیادی را برای کمک به کسبوکارها در بازاریابی و فروش به آن اضافه کردهاند. instagram در سال ۲۰۱۶ اکانت بیزینسی خود را معرفی کرد. بهدنبال آن بسیاری از کسبوکارها اکانت شخصی خود را به اکانت تجاری تغییر دادند.
شما چه یک برند یا یک کسبوکار کوچک باشید، میتوانید از ترفندهای اینستاگرام بیزینس برای رشد کسبوکار خود استفاده کنید. در این مقاله به ۲۰ مورد از ترفندهای اینستاگرام تجاری اشاره میشود که میتوانید از آنها استفاده کنید و رشد کسبوکارتان را ببینید.
دسته اول، ترفندهای اکانت اینستاگرام
ترفندهایی هستند که اکانت insta در اختیار شما قرار میدهد تا از همه امکانات حساب خود استفاده کنید.
۱. پستتان را پروموت کنید تا بیشتر دیده شوید
آیا میخواهید پستتان را به افراد بیشتری نشان دهید؟ یکی از ترفندهای اینستاگرام بیزینس امکان پروموتکردن پستها است. این قابلیت به شما کمک میکند که پستهای خود را تبلیغ کنید و آن را به افراد بیشتری نشان دهید. برای این کار کافی است یکی از پستهای خود را انتخاب کنید و روی گزینه آبی رنگ boost post کلیک کنید.
البته برای این کار میتوانید در صفحه پروفایل به بخش Ad Tools بروید و گزینه choose a post را انتخاب کنید و پستی مورد نظر خودتان که قصد دارید آن را تبلیغ کنید، انتخاب و در نهایت روی گزینه promote top post کلیک کنید تا پست شما برای دیگران تبلیغ شود.
متاسفانه با دلیل تحریمهایی که وجود دارد، در حالحاضر این ترفند برای کاربران ایرانی امکانپذیر نیست؛ چراکه کاربر ایرانی نمیتواند مکانی برای مخاطبین خود مشخص کند، همچنین برای پرداخت هزینه باید به سیستمهای پرداخت بینالمللی دسترسی داشته باشد.
در مجله بازار بخوانید: ترفندهای ناب اینستاگرام
۲. پیامهای خود را بهتر مدیریت کنید
با ایجاد حساب کاربری تجاری instagram، صندوق ورودی شما به سه دسته primary، general و requests طبقهبندی میشود. این دستهبندی به شما کمک کند حجم زیادی از پیامهایی را که ممکن است برایتان ارسال شود، مرتب کنید. برای استفاده بهتر از این ترفند insta، میتوانید با انتخاب سه خط موازی بالای صندوق ورودی پیام مورد نظرتان را انتخاب کنید و آن در دسته دلخواه قرار دهید.
۳. با ابزارهای تحلیلی، استراتژی بازاریابی خود را اصلاح کنید
یکی دیگر از بهترین مزایای اکانت istagram بیزینسی، بخشInsights است. این بخش به شما نشان میدهد که در هفته گذشته چگونه در اینستاگرام عمل کردهاید. در آن اطلاعاتی مانند فالوورهای بهدستآمده (یا ازدسترفته)، تعداد پستها، بازدیدهای صفحه، تعداد کلیک وبسایت و تعداد کلیک روی ایمیل به شما داده میشود.
همچنین اطلاعات دموگرافیک فالوورهای شما را بر اساس سن، جنسیت، مکان و زمانهایی که بیشترین فعالیت را دارند، مشخص میشود. با استفاده از این، میتوانید استراتژی بازاریابی خود را اصلاح کنید و فقط محتوایی ایجاد کنید که برای شما کارآمد است.
۴. از محتوایتان محافظت کنید!
کاربران دارای اکانتهای تجاری میتوانند افراد ناشناس را از تگکردن حسابشان به عنوان «محتوای مارکدار» محدود کنند. این ترفند insta راهی برای بستن هرگونه تاییدیههای نادرست یا افرادی که ممکن است بدون اجازه، از نام شما بهطور نامناسب استفاده کنند. شما میتوانید فهرستی از حسابهای تاییدشده را در وارد کنید. این حسابها شرکای مالی، خالق اثر یا ناشر شما هستند که میتوانند هر بار بدون تایید، حسابتان را تگ کنند. برای واردکردن حسابهای تاییدشده مراحل زیر را انجام دهید:
به پروفایلتان بروید –> روی منوی سهخطی گوشه سمت راست بالا بزنید -> Settings -> Business -> Branded content -> Approove content creators
حالا در قسمت سرچ این صفحه نام حسابی که قصد تایید آن را دارید، وارد کنید و دکمه آبی رنگ Approve را بزنید. اگر قصد داشتید حساب را از لیست حسابهای تاییدشده خارج کنید روی Approved کلیک میکنید.
۵. اگر به اشتباه تگتان کردهاند، آن را حذف کنید
آیا تابهحال کسی شما را تگ کرده است که آرزو میکنید هیچکس نتواند آن را ببیند؟ بهطور مشابه، ممکن است شخصی به اشتباه کسبوکار شما را در یک پست تگ کرده باشد و شما نمیخواهید کسی آن را ببینند. خوشبختانه، یکی از ترفندهای اینستاگرام بیزینس برای رفع این مشکل وجود دارد.
وارد پروفایل خود شوید -> وارد قسمت تگها شوید -> پست را انتخاب کنید -> سه نقطه بالای پست را بزنید-> Tag options -> Hide from my profile
این ویژگی به شما امکان میدهد بر روی عکسهای تگشده در پروفایلتان کنترل داشته باشید. البته شما میتوانید برای جلوگیری از تگهای ناخواسته حسابتان را هم تنظیم کنید. برای این کار:
به پروفایلتان بروید –> روی منوی سهخطی گوشه سمت راست بالا بزنید -> Settings -> Privacy -> Posts -> Manually Approve Tage را فعال کنید.
اگر شما از قبل در یک پست تگ شده باشید، میتوانید بر روی گزینه Edit کلیک کنید و هر کدام از پستها را دوست داشتید میتوانید مخفی کنید.
۶. کامنتها را فیلتر کنید
وقتی مطالبی را پست میکنید، افراد مختلفی نظر میدهند. شما میخواهید آنچه را که افراد در محتوای شما نوشتهاند، کنترل کنید تا مطمئن شوید که توهینآمیز نیستند. انجام این ترفتد instagram بیزینس به شما کمک میکند تا نظرات را کنترل کنید.
به پروفایلتان بروید –> Settings -> Privacy -> Comments -> حالا شما میتوانید نظرات را با فیلترکردن کنترل کنید.
البته برای جلوگیری از کامنتهای توهینآمیز میتوانید کلمههای خاصی را هم فیلتر کنید که برای این کار باید:
به پروفایلتان بروید –> Settings -> Privacy-> Hidden Words -> Manage Custom Words or phrases -> کلمات توهینآمیز را وارد کنید و Add را بزنید. حالا هر حسابی از این کلمه استفاده کند، نظر او به صورت خودکار پاک میشود.
۷. آنلاینبودن را خاموش کنید، تا ذهنیت منفی ایجاد نشود
insta به افراد این امکان را میدهد که بدانند شما چه زمانی آنلاین هستید. اگرچه دانستن آنلاینبودن شما برای مخاطب میتواند مفید باشد؛ اما میتواند یک جنبه منفی نیز به همراه داشته باشد. اگر شخصی برایتان پیامی ارسال کند و شما سریع پاسخ ندهید، ممکن است فکر کنند که شما او را نادیده میگیرید. برای جلوگیری از این امر، وضعیت فعالیت خود را تغییر دهید. با دنبالکردن این مراحل میتوانید این کار را انجام دهید:
به پروفایلتان بروید –> Settings -> Privacy-> گزینه Activity Status را غیرفعال کنید.
دسته دوم، ترفندهای بهینهسازی
با استفاده از این ترفندهای کارهای خودتان را بهینه سازی و در وقتتان صرفهجویی کنید.
۸. پاسخ خودتان را سریعتر بنویسید
اکانتهای تجاری به ویژگی به نام «پاسخ سریع» دسترسی دارند. این قابلیت به شما امکان میدهد پاسخهای استاندارد شده ایجاد کنید و آنها را به یک کلمه میانبر وصل کنید. با استفاده از این ابزار، میتوانید بهطور موثرتری به کاربران با پرسشهای متداول کمک کنید. این ترفند در زمان شما صرفهجویی میکند تا بیشتر روی بیزینس خود کار کنید. برای اینکه پاسخهای آماده بسازید:
به پروفایلتان بروید –> روی منوی سهخطی گوشه سمت راست بالا بزنید -> Settings -> Business -> Saved Replies -> روی علامت + بزنید.
حالا میتوانید با نوشتن کلمه میانبر و نوشتن پاسخ کوتاه خود، با زدن تیک بالای صفحه آن را ذخیره کنید. اگر خواستید پیامهای دیگر هم اضافه کنید، کافی است دوباره روی علامت + ضربه بزنید و پیام بعدی را ایجاد کنید. برای استفاده از این ترفند کافی است فقط کلمه میانبر را تایپ کنید تا پاسخ خودکار شما ظاهر شود.
۹. متن آماده برای دایرکتتان داشته باشید
سوالات متداول، یکی از ترفندهای اینستاگرام بیزینس برای تعامل سریع با مخاطب است. بهمحض ورود کاربر به دایرکت، این سوالات آماده را میبیند و درصورتیکه روی هر یک از سوالات کلیک کند، پاسخی که شما از قبل آماده کردهاید، ارسال میشود. برای ایجاد سوال متداول در Instagram مراحل زیر را انجام دهید:
به پروفایلتان بروید –> روی منوی سهخطی گوشه سمت راست بالا بزنید -> Settings -> Business -> Frequently Asked Questions -> حالا میتوانید سوال و جواب آن را بنویسید و تیک آبی بالای صفحه را بزنید.
اگر دوست دارید این سوال و جواب در صفحه دایرکت شما نشان داده شود، میتوانید گزینه Show questions را فعال کنید. درصورتیکه خواستید سوال و جواب دیگری درست کنید میتوانید گزینه Add question را بزنید.
۱۰. برای پستها برنامهریزی داشته باشید
با کمک یک برنامه مانند Hootsuite، میتوانید برای پستهایتان زمانبندی داشته باشید. یک برنامهریزی کوچک برای ایجاد یک برنامه زمانی ثابت که مخاطبان شما را درگیر میکند، بسیار مفید است. این کار باعث صرفهجویی جدی در وقت شما هم میشود.
۱۱. با پاسخ خودکار به کامنتها، میزان تعامل را بیشتر کنید
وقتی فالوورهای شما برای یکی از پستهای شما وقت میگذارند و درباره آن نظر میدهند، بهتر است آن را دنبال کنید. پاسخدادن به نظرات فقط تعامل شما را افزایش نمیدهد؛ بلکه به فالوورهای شما نشان میدهد که میخواهید با آنها ارتباط واقعی برقرار کنید و برای پاسخ به سوالات آنها آماده هستید.
برای این کار از برنامه MobileMonkey استفاده کنید. همچنین میتوانید بهطور خودکار پساز نظردادن افراد، لینکی به پستهای instagram خود اضافه کنید، که مخاطبان را مستقیما به قیف بازاریابی شما میفرستد.
۱۲. به مخاطبتان خوشآمد بگویید
برای شروع یک گفتگو جذاب، به مخاطبتان خوشآمدگویی کنید. این پیام مزیتهایی مانند افزایش رضایتمندی و تجربه ارتباط بهتر را برای مخاطب شما داشته باشد. پیام خوشآمدگویی متنی است که در دایرکت شما به مخاطب نشان داده میشود. این پیام در حالت پیشفرض بخش نامی که در پروفایلتان نوشتهاید، به مخاطب نشان داده میشود؛ اما این امکان برای مخاطب وجود دارد پیام جذابتری بنویسید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:
به پروفایلتان بروید –> روی منوی سهخطی گوشه سمت راست بالا بزنید -> Settings -> Business -> Welcome message
البته شما میتوانید این پیام را از طریق دکمه بالای صفحه غیرفعال کنید تا مخاطب پیام را نبیند.
دسته سوم، ترفندهای ارتباط با کاربر
ترفندهای ارتباط با کاربر، به شما کمک میکنند که ارتباط بهتری با مخاطبین خود برقرار کنید.
۱۳. در خارج از برنامه با مخاطبین ارتباط داشته باشید
اکانت بیزینسی اینستا دارای اطلاعات تماس هستند. آدرس ایمیل، شماره تلفن و آدرس کسبوکار خودتان را اضافه کنید تا به مخاطبین کمک کنید خارج از برنامه با شما را ببینند. همچنین شما میتوانید برای ارتباط راحتتر با مخاطب در بیو یک کالتواکشن هم ایجاد کنید. برای این کار باید از یک جمله ترغیبکننده استفاده کرد تا مخاطب روی آن کلیک کنید.
۱۴. تمام راههای ارتباطی خود را در بیو بیاورید
اینستاگرام فقط اجازه گذاشتن یک لینک را در بیو میدهد؛ اما برنامههایی وجود دارند که به شما کمک میکنند که لینکهای بیشتری را در بیو وارد کنید. یکی از این برنامهها Link in bio است که استفاده از آن مفید خواهد بود. با انجام این کار گزینههای بیشتری در اختیار مخاطب قرار میگیرد و ارتباط راحتتری با شما دارد.
۱۵. محتوای خود را به مخاطب درست نشان دهید
یکی از ترفندهای اینستاگرام بیزینس، تعیین حداقل سن است که بسیاری از آن غافل هستند. یک کسبوکار میتواند با تعیین حداقل سن، محتوای خود به مخاطب هدف خود نشان دهد. برای وارد حداقل سن مراحل زیر را انجام دهید:
به پروفایلتان بروید –> روی منوی سهخطی گوشه سمت راست بالا بزنید -> Settings -> Business -> Minimum age -> Add
در اینجا دو قسمت وجود دارد؛ شما میتوانید حداقل سن را در قسمت Default وارد کنید؛ اما برای مخاطبین خود در یک کشور خاص، حداقل سن جداگانهای را در نظر بگیرید. بهعنوان مثال ما در این تصویر برای مخاطبین خود در ایران حداقل سن ۲۰ سال را در نظر گرفته شده است.
۱۶. در نتایج جستوجو بهتر ظاهر شوید
هنگامیکه افراد در instagram مشاغلی مانند شما را جستوجو میکنند، دوست دارند شما را ببینند. یکی از ترفندهای اینستاگرام بیزینس وجود دارد که به شما کمک میکند در آن نتایج بهتر دیده شوید. با استفاده از این ترفند اینستا، میتوانید یک کلمه کلیدی را در قسمت نام بیوتان اضافه کنید تا به شما کمک کند در جستوجوهای آن عبارت دیده شوید. برای این کار:
به پروفایلتان بروید –> Edit Profile -> Name -> نوشتن کلمه کلیدی و تیک آبی بالای صفحه را بزنید.
دسته چهارم، ترفندهای استوری اینستاگرام
با این ترفندهای میتوانید از استورها بهبهترین حالت ممکن استفاده کنید تا کسبوکار شما بیشتر دیده شود.
۱۷. با اضافهکردن لینک به استوری، مخاطب را درگیر کنید
اگر پیج فروشگاهی دارید، اضافهکردن لینک در استوری به درگیرشدن مخاطب کمک میکند. شما میتوانید با استوریکردن عکس یک محصول و اضافهکردن لینک آن در وبسایت، مشتری را به صفحه محصول هدایت کنید. این قابلیت قبلا فقط برای پیجهای دارای ۱۰ هزار فالوور وجود داشت؛ اما مدتی قبل اینستا این محدودیت را لغو کرد و شما با هر تعداد فالوور هم میتوانید در استوری خود از لینک استفاده کنید.
۱۸. در استوریهایی که منشن میشوید از مخاطب خود تشکر کنید
یکی از ترفندهای اینستاگرام بیزینس، قابلیت پاسخ به افرادی که شما را منشن میکنند. این یک راه عالی برای تشکر از کسی است که از شما نام میبرد! برای این کار خلاقیت زیادی وجود دارد. سعی کنید یک جایزه را برای منشنکردن شما توسط مخاطب در نظر بگیرید؛ مثلا کسانی که این کار را انجام دهند یک کد تخفیف بدهید. شما تعامل بیشتری در instagram و سرنخهای بیشتر دریافت خواهید کرد. برای این کار هم میتوانید از ابزار MobileMonkey کمک بگیرید.
۱۹. با کاور جذاب هایلایت، مخاطب را جذب کنید
در اکانت بیزینسی میتوانید کاور استوری خود را تغییر دهید. این کار، یک راه ساده و آسان است تا بتوانید مخاطب را به کلیککردن ترغیب کنید. در انجام مراحل میتوانید این کار را انجام دهید:
به پروفایلتان بروید –> روی هایلات مورد نظر ضربه بزنید -> Edit Highlight -> Edit cover -> عکسی را که می خواهید استفاده کنید انتخاب کنید.
دسته پنجم، ترفندهای طراحی
این ترفندهای به شما کمک میکنند که ظاهر پیج خود متفاوتتر از سایر پیجها طراحی کنید.
۲۰. با یک فونت متفاوت، بیوی حسابتان را جذاب کنید
وقتی میخواهید کسبوکارتان برجسته شود، بهدنبال تمام ترفندهای اینستاگرام بیزینس برای منحصربهفرد کردن پروفایلتان باشید. بیو شما با فونت پیشفرض insta نمایش داده میشود؛ اما میتوانید از یک فونت خاص برای جلب توجه بیشتر استفاده کنید. برای ایجاد فونت متفاوت میتوانید از سایتهای IGfonts، metatags و Cool Symbol استفاده کنید.
با ترفندهای اینستاگرام بیزینس، کسبوکار خود را رونق دهید
با معرفی اکانت تجاری اینستا، کسبوکارها توانستند بیشتر از این برنامه استفاده کنند. این اپلیکیشن، دارای ویژگیهایی است که به رشد کسبوکارها کمک میکند. علاوهبراین، اطلاع دقیق از ترفندهای اینستاگرام تجاری میتواند کار شما را برای استفاده از این برنامه راحت کند. در این مقاله به ۲۰ مورد از ترفندهای اینستاگرام بیزینس اشاره شد که میتوانید از آنها برای رشد حساب خود استفاده کنید.
سوالات متداول
خیر؛ با توجه به تحریمهای بینالمللی نسبتبه ایران، در حالحاضر این امکان برای کاربران ایرانی وجود ندارد.
بله؛ در اکانتهای بیزینسی میتوانید حداقل سن را در بخش تنظیمات وارد کنید و محتوای خود را مخاطب هدف نشان دهید.
بله؛ برای این کار سایتها و برنامههایی وجود دارند که به شما کمک میکنند.
نظرات