اخبار بازی خبر

کالاف دیوتی بلک اپس ۷ عرضه شد؛ نگاهی به نمرات و نقدها

بازی کالاف دیوتی بلک اپس ۷ (Call of Duty: Black Ops 7) سرانجام دیروز برای رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن ۵ (PlayStation 5) و ایکس‌باکس سری ایکس/اس (Xbox Series X/S) عرضه شد (هرچند کاربران رایانه‌های شخصی در برخی مناطق از ۲۲ آبان به آن دسترسی داشتند) و منتقدان فرصت را برای اعلام نظر نهایی خود از دست نداده‌اند.

این نسخه که دستپخت استودیوی تری‌آرک (Treyarch) است و از همان روز نخست روی سرویس گیم پس (Game Pass) در دسترس قرار گرفته، به عنوان دنباله‌ای مستقیم برای نسخه محبوب بلک اپس ۲ وارد میدان شده است. سازندگان تلاش کرده‌اند با ترکیب نوآوری در کمپین داستانی کو-آپ (Co-op)، صیقل دادن بخش چندنفره و زنده کردن حس نوستالژی در بخش زامبی، دل هواداران را به دست آورند.

میانگین نمرات اولیه حکایت از یک استقبال «خوب اما نه عالی» دارد: نمره متاکریتیک (Metacritic) نسخه پی‌سی بر اساس ۱۴ نقد روی عدد ۸۴ ایستاده («به‌طور کلی مطلوب») و اوپن‌کریتیک (OpenCritic) نیز میانگین ۷۶ («قوی») را ثبت کرده که ۶۷ درصد منتقدان تجربه آن را پیشنهاد کرده‌اند. اگرچه نمرات کاربران در متاکریتیک هنوز نهایی نشده، اما در استیم (Steam) وضعیت کمی نگران‌کننده است و تنها ۴۴ درصد بازخوردها مثبت بوده‌اند. اما نظر نهایی چیست؟ کالاف دیوتی بلک اپس ۷ دقیقاً در همان زمینه‌هایی که این فرنچایز همیشه در آن‌ها استاد بوده—یعنی بخش چندنفره و زامبی—عملکردی درخشان دارد، اما کمپین داستانی جاه‌طلبانه آن که روی همکاری تیمی تمرکز کرده، متأسفانه به تجربه ناامیدکننده‌ای تبدیل شده است.

تریلر نهایی بازی کالاف دیوتی بلک آپس ۷ را تماشا کنید

بخش داستانی: جاه‌طلبی جسورانه، اجرای ناموفق

بزرگ‌ترین ریسک تری‌آرک در این نسخه، طراحی یک کمپین متمرکز بر کو-آپ بوده که برای بازی گروهی ساخته شده است و سیستم پیشرفت آن مستقیماً به بخش چندنفره و وارزون (Warzone) متصل می‌شود. مراحل بازی ترکیبی از شوترهای خطی کلاسیک و المان‌های جهان‌باز هستند که در نهایت به حالت استخراج (Extraction) با قابلیت تکرار بالا به نام اندگیم (Endgame) ختم می‌شوند. برای طرفداران داستان‌های روان‌شناختی، خبر خوب این است که بازی ارتباطات جذابی با دیوید میسون (David Mason) و رائول منندز (Raul Menendez) از بلک اپس ۲ دارد و شامل پیچش‌های داستانی توهم‌زا پیرامون گروه «The Guild» و گاز روان‌گردان «Crucible» می‌شود.

با تمام این اوصاف، اجرای ایده‌ها لنگ می‌زند. وب‌سایت گیم‌اسپات (GameSpot) با اعطای نمره ۷ از ۱۰، اگرچه «لحظات داستانی قدرتمند» و ارزش تکرار حالت Endgame را ستایش می‌کند، اما از شخصیت منفی «تخت» و «استفاده مأیوس‌کننده از محتوای تکراری» گلایه دارد. مراحل جهان‌باز به نظر منتقدان یک «تیر به خطا رفته» محسوب می‌شوند. تجربه تک‌نفره نیز بازیکنان را بدون هم‌تیمی‌های هوش مصنوعی رها می‌کند؛ به طوری که در میان‌پرده‌ها جای خالی دوستانتان به شکل عجیبی حس می‌شود. علاوه بر این، ساختار همیشه آنلاین بازی اجازه توقف (Pause) را به شما نمی‌دهد و در صورت قطع اینترنت، به دلیل نبود چک‌پوینت (Checkpoint)، مجبورید مرحله را از ابتدا آغاز کنید.

نشریه فوربز (Forbes) با لحنی تندتر، این بخش را «بدترین کمپین تاریخ کالاف دیوتی» و حتی ضعیف‌تر از مدرن وارفر ۳ (Modern Warfare III) توصیف کرده است. فوربز به فضای «خالی» در حالت تک‌نفره، روایت «عجیب و توهم‌زا» که بیشتر یادآور بخش زامبی است تا یک تریلر نظامی، و همچنین کسالت‌بار بودن باس‌فایت‌ها (Boss fights) انتقاد دارد.

نقد بخش داستانی در آی‌جی‌ان (IGN) نیز نمره ۶ از ۱۰ را نشان می‌دهد؛ آن‌ها معتقدند با وجود «جاه‌طلبی دیوانه‌وار»، ریتم بسیار تند ۵ ساعته بازی فرصتی برای شکل‌گیری داستان باقی نمی‌گذارد. پالیگان (Polygon) هم‌صدا با دیگران، آن را محتوایی بی‌کیفیت و موج‌محور با «داستانی سست» می‌خواند. گیمزریدار (GamesRadar) نیز معتقد است روایت داستان «بی‌رمق» و باس‌فایت‌ها «کسل‌کننده» هستند و این تغییرات، تعریف کالاف دیوتی را بیش از حد دستخوش تغییر کرده است.

معرفی حالت Endgame برای بازی کالاف دیوتی بلک آپس ۷

بخش چندنفره: همان هرج‌ومرج نابی که طرفداران می‌خواهند

در نقطه مقابل داستان، بلک اپس ۷ در بخش آنلاین اوج می‌گیرد. گیم‌اسپات سیستم آمنی‌موومنت (Omnimovement) یا حرکت همه‌جانبه را (که نسبت به نسخه قبل با قابلیت پرش روی دیوار بهبود پیدا کرده) «سرگرم‌کننده و روان» می‌داند و از گان‌پلی (Gunplay) «رضایت‌بخش» و طراحی قدرتمند ۱۸ نقشه زمان عرضه—شامل بازسازی‌های محبوبی مثل رید (Raid) و هایجکت (Hijacked)—تمجید می‌کند.

 

گیمزریدار این بخش را «سریع، جنون‌آمیز و صیقل‌خورده» توصیف می‌کند که با قابلیت شخصی‌سازی لودآوت‌ها (Loadouts) از طریق «گره‌های ارتقا» (Upgrade nodes) برای تجهیزات و کیل‌استریک‌ها، عمق بیشتری پیدا کرده است. وجود حالت‌های سرگرم‌کننده‌ای مثل اورلود (Overload) نیز به جذابیت آن افزوده است. فوربز تنوع «عالی» و سیستم حرکتی بی‌نظیر بازی را تحسین می‌کند و امیدوار است تمرکز منابع توسعه‌دهنده در آینده به جای بخش داستانی، بیشتر روی این بخش باشد. یکی از ویژگی‌های برجسته، سیستم پیشرفت مشترک است که به بازیکنان اجازه می‌دهد سلاح‌ها و اسکین‌های (Camos) آزادشده در بخش داستانی را بلافاصله در نبردهای آنلاین استفاده کنند.

گرافیکی‌ترین بازی‌های جهان باز آینده که شما را حیرت‌زده می‌کنند

البته همه چیز بی‌نقص نیست؛ انتقاداتی نسبت به سیستم مچ‌میکینگ مبتنی بر مهارت (SBMM) که همچنان فضای بازی را بسیار رقابتی کرده، وابستگی بیش از حد به پرک‌هایی مثل دکستریتی (Dexterity) و درهای خودکار وجود دارد. کاربران شبکه اجتماعی ایکس (X) نیز ضمن تأیید کیفیت نقشه‌ها و حس تیراندازی، از وضعیت محل اسپاون (Spawn) و سیستم کمک‌هدف (Aim Assist) گلایه دارند.

زامبی‌ها: بازگشت باشکوه و اتمسفریک به ریشه‌ها

بخش زامبی تقریباً توانسته تحسین تمامی منتقدان را به عنوان «نامه‌ای عاشقانه به بلک اپس ۲» برانگیزد. گیم‌اسپات روی نقشه عظیم و اتمسفریک خاکستر نفرین‌شدگان (Ashes of the Damned)، طراحی دشمنان هیجان‌انگیز و سیستم جابه‌جایی جدید با نام اول تسی (Ol’ Tessie) تأکید ویژه‌ای دارد. نقد در حال تکمیل IGN نیز به جذابیت شکار ایستراگ‌ها (Easter egg) اشاره می‌کند. اگرچه تجربه این بخش به صورت تک‌نفره همچنان دشوار است، اما نوآوری‌های اعمال‌شده توانسته‌اند گرد و خاک را از چهره این فرمول قدیمی پاک کنند.

 

نکات فنی و بازخورد کاربران

استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی کالینگ کارت‌ها (Calling Cards) صدای اعتراض کاربران را درآورده و برچسب «محتوای بی‌ارزش» را به خود گرفته است. همچنین آمار بازیکنان هم‌زمان در استیم، با توجه به رقابت سنگین با بتلفیلد ۶ (Battlefield 6)، پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شده است. در شبکه اجتماعی ایکس، نظرات دوپاره شده است: بازیکنان حرفه‌ای عاشق گان‌پلی هستند (نمرات ۷ تا ۹ از ۱۰)، اما منتقدان داستان، بی‌رحمانه به کمپین می‌تازند.

اسپیلبرگ فیلم کالاف دیوتی را می‌خواست؛ اکتیویژن نه!

در نهایت، کالاف دیوتی بلک اپس ۷ شاید یک اثر انقلابی نباشد، اما استادی تری‌آرک در خلق نبردهای چندنفره و اوج هیجان زامبی‌ها را به رخ می‌کشد که به لطف دسترسی آسان از طریق گیم پس، ارزش تجربه بالایی دارد. مشکلات بخش داستانی کیفیت کلی پکیج را پایین آورده‌اند؛ بنابراین توصیه می‌شود تمرکز خود را روی بخش چندنفره و زامبی بگذارید و دور داستان را خط بکشید، مگر اینکه قصد تجربه کو-آپ با دوستانتان را داشته باشید. با برچسب قیمتی حدود ۷۰ دلار یا دسترسی رایگان از طریق اشتراک، این بازی برای طرفداران قدیمی یک انتخاب امن است، اما برای کسانی که تردید دارند، شاید صبر کردن برای تخفیف‌ها عاقلانه‌تر باشد.

منبع: مجله بازار


Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها