Days Gone 2 – آیا یک ریمستر احتمالی میتواند این دنباله را به واقعیت تبدیل کند؟
شکست بخش جدایی ناپذیری از زندگی است و دنیای ویدیوگیم هم از این قائده مستثنی نیست. Gravity Rush، آرکین آستین، دریمکست سگا و موارد بیشمار دیگری به خاطر فروش نه چندان بالا، کیفیت پایین یا حتی رقابت سنگین در یک برهه زمانی به سرنوشتهای شومی دچار شدهاند. مهم نیست این بازیها، استودیوها یا کنسولها در واقعیت چقدر خوب بودهاند، چراکه برخی اتفاقات تلخ به نوعی سرانجام آنها را به مسیری نه چندان خوشایند میکشاند و خیلی از آنها دیگر هیچگاه یک شانس مجدد دریافت نکرده و نخواهند کرد. متاسفانه این واقعیتی است که بازی Days Gone و طرفدارانش با آن روبهرو هستند. گرچه برخلاف مواردی که بالاتر مثال زدیم، دیز گان فروش قابل قبولی داشت، ایدههای جالبی وارد ژانر جهانباز (Open-World) کرد و – در تیم توسعه بند استودیو – افراد بااستعداد و قابل اتکایی پشت آن بودهاند… تیمی که قابلیت ساخت عناوین بزرگ و موفق را دارد و قبلتر هم خود را بارها و بارها ثابت کرده است.
رویداد استیت آو پلی سونی در سپتامبر سپری شد و علیرغم شایعات مختلف مبنی بر ساخت نسخه پلی استیشن ۵ پرو دیز گان، متاسفانه هیچ خبری از دیکن سینت جان و اگزور موتور او به گوش مخاطبان نرسید. این شایعات در ابتدا خیلی عجیب به نظر میرسیدند؛ جف گراب از پادکست Game Mess Mornings اعلام کرد که یک نسخه ریمستر حتی کسالتآورتر از Horizon Zero Dawn توسط سونی در دست ساخت قرار دارد و جردن میدلر از رسانه VGC در پلتفرم X (توییتر) نسبت به صحبتهای گراب واکنش نشان داد. میدلر در حقیقت این مسئله را به شوخی مطرح کرد که صحبتهای گراب قرار است جان گاروین، کارگردان بازی Days Gone و یکی از اعضای ارشد سابق بند استودیو را حسابی ناراحت کند، چراکه این شخص قبلتر هم نسبت به حضور دیکن سینت جان در بازی Astro Bot ابراز نارضایتی کرده بود.
اکنون که مدت قابل توجهی از زمان انتشار این شایعات میگذرد، یک سری تئوری به ذهن مخاطبان میآید: شاید منظور جف گراب یک بازی دیگر بوده. شاید به او اطلاعات غلط داده باشند. در هر صورت، ما اکنون میدانیم که نه خبری از نسخه ریمستر برای Days Gone بوده و نه یک نسخه ریمیک یا حتی Enhanced Edition. در همین راستا، احتمال ساخت یک دنباله برای آن نیز کمرنگتر از همیشه به نظر میرسد.
صدالبته اگر ما بخواهیم واقعگرایانه به کلیت ماجرا نگاه کنیم، ساخت Days Gone 2 از ابتدا خیلی محتمل نبود. ذهنتان را به وقایع و شرایط ژوئن ۲۰۲۴ و پیش از آغاز شایعات استیت آو پلی معطوف کنید. مدیر انجمن استودیو بند، کوین مکآلیستر، به صورت عمومی از طرفداران دیز گان معذرتخواهی کرد و مدعی شد این مخاطبان «توسط افرادی که به دنبال لایک و توجه هستند، با اطلاعات غاط و امیدواهی مواجه شدهاند». مکآلیستر به فرد یا نام خاصی اشاره نکرد اما یک نکته واضح در صحبتهای او وجود دارد: خبری از یک بازی جدید در دنیای Days Gone نخواهد بود. استودیو بند روی دنباله دیز گان کار نمیکند و هرکس بخواهد حرفی خلاف این موضوع بزند، در واقع دارد به طرفداران مشتاق و بدشانس این عنوان ظلم میکند.
سوال اصلی اینجاست که چرا سونی خود را تا این حد از بازی Days Gone دور کرده است، آن هم در حالی که بقیه فرنچایزها مدام در مرکز توجه قرار میگیرند؟ دیز گان نه تنها ۷ میلیون نسخه فروخت و طرفداران بسیار در سرتاسر دنیا دارد، بلکه داستان آن را یک کلیفهنگر به پایان رسید و بر همین اساس ساخت بازی دوم غیرمنطقی نیست. بله، درست است که بازی با واکنش چندان مثبت منتقدان مواجه نشد و نمرات خوبی دریافت نکرد، اما قسمتی از این دیدگاههای منفی به خاطر باگها و مشکلات فنی آن بودند که تا الان کامل برطرف شده. شاید در حال و هوای امروزی صنعت ویدیو گیم و زمانی که سونی با جدیت سیاستهای لایو سرویس خود را دنبال میکند، دیز گان ۲ برای یک فرصت بهتر کنار گذاشته شده باشد. با تمام این اوصاف نباید فراموش کرد که هیچگونه خبر رسمی مبنی بر ساخت دنباله Days Gone وجود ندارد. خود استودیو بند در حال حاضر روی یک عنوان لایو سروی و جهان باز کار میکند اما اگر استودیوهایی امثال رمدی و بازی Alan Wake 2 چیزی به ما آموخته باشند، این است که دنبالهها میتوانند پس از سالهای طولانی بازگشتی شکوهمند داشته باشند. بنابراین اگر حتی درصد کمی شانس برای ساخت دنباله وجود داشته باشد، عرضه یک نسخه بهبودیافته یا ریمستر از بازی اول کمککننده خواهد بود یا اوضاع را بدتر خواهد کرد؟
پیش از اینکه به سوال بالا بپردازیم، باید اشاره کنیم که نسخه مخصوص پلی استیشن ۵ Days Gone از قبل وجود دارد؛ نسخهای که فریم ریت ۶۰ و رزولوشن ۴K را هدف قرار داده است. از سوی دیگر نسخهای مخصوص پلی استیشن ۵ پرو حداقل روی کاغذ شانس بیشتری از یک ریمستر یا ریمیک دارد. و خب چنین نسخهای ارزشمندتر از یک ریمستر ساده خواهد بود، چراکه نسخه پلی استیشن ۵ همین حالا هم در بازار موجود است. با این حال، یک نسخه بهبودیافته که جایی میان ریمستر و ریمیک قرار میگیرد، میتواند بسیار کمریسک و موفق ظاهر شود.
نسخه ریمستر بازی Horizon Zero Dawn – که در ابتدا خیلی محکوم میشد و به نظر میرسد اکنون نظر مخاطبان کمی درباره آن عوض شده – دارد کاری انجام میدهد که بیشتر از افزایش صرف رزولوشن و عناصر سطحی دیگر است. بیش از ۱۰ ساعت مکالمه میان شخصیتها دوباره ضبط شده، موشن کپچر بهبود یافته، مدل شخصیتها و انیمیشنها بهروزرسانی شدهاند. حتی Dead Rising Deluxe Remaster بهبودهای قابل توجهی دریافت کرده، کنترلها آپدیت شدهاند و هوش مصنوعی NPCها پیشرفتهتر از قبل شده است. The Last of Us Part II Remastered محتوای تازهای به بازی اضافه میکند که برخی جزو محتوای حذف شده از نسخه اصلی بودند و برخی هم مدهایی کاملا تازه به حساب میآیند.
اگر سونی روزی بخواهد نسخه بهبودیافته یا ریمستر دیز گان را عرضه کند، باید دقیقا همین رویکرد را برای آن در نظر بگیرد. عناصری در بازی وجود دارد که با بهبود آنها Days Gone میتواند چیزی فراتر از یک ریمستر ساده دریافت کند و به مثالهای بالای ما نزدیک شود. به عنوان مثال تعامل شخصیتها میتواند به شکل قابل توجهی گسترش یابد و این موضوع فقط به شخصیتهای اصلی مثل بوزر و کوپلند ختم نمیشود؛ بلکه آپشن دیالوگ با شخصیتهای نه چندان مهم که در کمپها و گوشه و کنار دنیای بازی وجود دارند، قابلیت بهبود و گسترش دارد. سیستم آپگرید اسلحهها و درخت مهارتهای بازی بدون شک جای کار زیادی دارد و ساختار نسبتا خطی آن موجب شده تا ایجاد سبکهای متفاوت در بازی دشوار شود. حتی هر کمپ در دنیای بازی میتواند تبدیل به محلی برای تجمع فکشنها و گروههای مختلف شود و NPCها به جای حضور صرف در مکان، باهم در جهت یک سری اهداف مشخص قدم بردارند و تعاملات پیچیدهتری باهم داشته باشند.
یکی از کارگردانان استودیو بند یعنی جف راس در سال ۲۰۲۱ گفته بود تجربه بازی به صورت کوآپ یکی از ایدههای سازندگان حین توسعه Days Gone بوده که آنها از آن بهره نبردند و شاید چنین مواردی بتواند در دنباله بازی بدرخشد. به طور خاص، راس اشاره کرده بود که امکان ساخت یک بازی کاملا مولتیپلیر در دنیای دیز گان وجود دارد:
ما میتوانیم Assetها و سیستمهای دیز گان را گرفته و برای یک بازی مشابه در این دنیا با مضمون کوآپ و مولتیپلیر آنها را بازسازی کنیم. افرادی شبیه به دیکن در دنیای بازی برای بقا تلاش خواهند کرد و دست به ساخت خانه و پناهگاه یا گروههای اجتماعی میزنند.
بنابراین استودیو بند و سونی قادر هستند در یک نسخه بهبودیافته از Days Gone، چنین ایدههایی را نیز وارد ماجرا کنند و ببینند آیا بازی به موفقیت بزرگتری دست پیدا خواهد کرد یا خیر. چنین رویکردی ریسک و هزینههای سرسامآور یک دنباله را به همراه ندارد و در عوض شانسی مجدد در اختیار آیپی محبوب پلی استیشن قرار میدهد. صدالبته اینها صرف چند ایده محدود برای عنوانی هستند که اکنون تمام مشکلات و چالشهای فنی خود را کنار گذاشته و پایه قوی و محکم برای ادامه ماجرا دارد. اگر سونی مانند پروژههای ریسمتر دیگرش تمرکز کافی به خرج دهد و نسخهای در خور روانه بازار کند، بعید است نسخه بهبودیافته دیز گان شکست بخورد.
بدون شک نظرات نه چندان مثبت منتقدان تاثیر بهسزایی روی عملکرد دیز گان داشت. از سوی دیگر کارگردان سابق استودیو بند مشکلات متعددی با مدیران سونی پیدا کرد بود و شاید همین موضوع در کنار گذاشته شدن آیپی در سالهای گذشته دخیل بوده است. برخی گزاشات غیررسمی حکایت از این دارند که خود سازندگان و اعضای استودیو بند تصمیم به عدم ساخت Days Gone 2 گرفتهاند. تایید صحت برخی از این مسائل کار آسانی نیست، اما در کمترین حالت میتوان گفت دیز گان طرفداران زیادی در نقاط مختلف دنیا دارد و بر اساس آنچه میدانیم، یکی از مهمترین المانهای اندازهگیری عملکرد در شرکتهای بزرگ را تا حد زیادی رعایت کرده است: درآمدزایی.
در نهایت میتوان گفت اگر نسخه ریمستر یا بهبودیافته Days Gone به شکلی جادویی سر از آب دربیاورد و سرمایهگذاری درستی روی آن انجام شود، احتمال موفقیت تجاری و قابل توجه آن وجود خواهد شد. و شاید همین عنصر کلیدی به تنهایی بتواند ساخت بازی Days Gone 2 را در آینده تضمین کند.
منبع: Gamingbolt
اگر دختر گیمر و پسر استریمر ازدواج کنند چی میشه؟ میزگیم با سایه و حمید
نظرات