معروفترین مپ دنیای بازی چگونه به وجود آمد؟ داست ۲ از کانتر استرایک
بسیاری از ما هنگامی که دوران مدرسه را پشت سر میگذاشتیم، هر روز خدا منتظر اتمام مدرسه بودیم تا به گیمنت برسیم و در فضای تاریک و کمنور آن، مشغول کشتن یکدیگر در نقشه داست ۲ (Dust 2) شویم. این مپ که معروفترین نقشه مجموعه کانتر استراک به شمار میرود، میزبان چندی از خوشترین خاطرات ویدیو گیمی همه گیمرها است.
دوران گیمنتها و تجربه کانتر استرایک روی پی سیهای قدیمی آن، حاوی خاطرات خوشی است که آرزو داریم به آن باز گردیم و دوباره مشغول داد زدن و کشتن همدیگر شویم. خدا میداند که انگیزه بسیاری از گیمرها این بود که به محض خوردن زنگ پایانی مدرسه، پولها را جمع کنیم و به صورت جمعی به گیمنت محله برویم. البته تجربه کانتر استرایک و نقشههای خاطرهانگیز آن صرفا مختص ما ایرانیها نبود و پدیدهای است که در تمام جهان به چشم میخورد. برای پی بردن به این موضوع کافی است سری ببه ویدیو یوتیوبرهای معروف و خاطرات ایشان از تجربه CS بزنید.

نقشه داست ۲ درست مانند داست ۱ در یک شهر خاور میانهای واقع شده است. طبق اطلاعات موجود، نسخه ابتدایی این نقشه در کشور عراق و نسخه ثانوی آن در کشور مراکش جریان پیدا میکند. نسخه عراقی اورجینالی که در بازی CSGO وجود داشت، رگههایی از معماری اسلامی را به گیمر نشان میداد که در سراسر آن نشانههای جنگ و درگیریهای نظامی به چشم میخورد. نسخهای که در کشور مراکش است، هرچند که به صورت اصولی در محدوده خاورمیانه قرار نمیگیرد، اما همچنان عناصر معماری این منطقه را شامل میشود.
همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، نقشه داست ۲ در واقع یک مپ با محوریت خنثی کردن بمب یا Bomb Defusal است. در این نقشه کانتر-تروریستها وظیفه دارند در سریعترین زمان ممکن خود را به بمبها برسانند و از منفجر شدنشان جلوگیری کنند. در طرفی دیگر، تروریستها باید در سریعترین زمان ممکن خود را به محل استقرار بمبها برسانند، آنها را کار بگذراند و از آن در برابر کانتر-تروریستها دفاع کنند. تعادلی که طراحی نقشه به وجود میآورد، باعث میشود گیمرها صرفا با تواناییهای خود به پیروزی برسند و تیم خود را به پیروزی نزدیک کنند.
اما نقشه داست ۲ دقیقا چگونه به وجود آمد؟ نقشه Cobblestone که توسط دیوید جانستون طراحی شده بود، از نظر بسیاری از گیمرها دنباله معنوی نقشه Dust 1 به حساب میآمد. اما این فرد به دنبال یک دنباله معنوی نبود، بلکه میخواست به صورت صریح و واضح یک دنباله مستقیم بسازد. دیوید جانستون در ابتدا اسم نقشه مورد بحث را Dust 3 گذاشته بود و میخواست همین نام را نگه دارد. استدلال او برای این کار این بود که در یک سهگانه سینمایی، فیلم سوم هیچ وقت نمیتواند به خوبی فیلم اول باشد. اما یکی دیگر از اعضای ولو به اسم جس کلیف به او پیشنهاد کرد که روند منطقی را در پیش بگیرد و نام Dust 2 را روی آن بگذارد.

احتمالا حتی دیدن این تصویر هم به گیمرهای کانتر استرس وارد میکند
در نهایت و در نسخه ۱.۱ بازی کانتر استرایک، داست ۲ به عنوان یکی از مپهای رسمی بازی در اختیار عموم قرار گرفت. سازندگان از این نقشه در نسخه ایکس باکس بازی هم استفاده کردند و بعد از آن، Dust 2 را در بازی Counter-Strike: Source هم به کار بردند. در این نقطه نقشه مورد بحث به یکی از نمادهای مجموعه تبدیل شده بود و هیچکس دوست نداشت که در یک نسخه جدید، خبری از آن نباشد. این رویه تا امروز هم ادامه پیدا کرده و Dust 2، حتی در بازی CS2 هم یکی از محبوبترین مپهای بازی به شمار میرود که گیمرها عاشقش هستند.
نظر شما در این باره چیست؟ دیدگاههای خود را با تیم بازار و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع: Counterstrike.fandom
نظرات