Cyberpunk 2077 از زمان عرضه در اواخر ۲۰۲۰ تاکنون مسیر بسیار طولانی و شگفتانگیزی را طی کرده و فرسنگها با آن اثر پرباگ و جنجالی فاصله دارد. طی این سالها و به واسطه دهها بهروزرسانی و دیالسی فنتوم لیبرتی (Phantom Liberty) ما شاهد ایجاد تغییرات گستردهای در بازی بودهایم، اما مشخصا دنباله سایبرپانک میتواند پایش را بسیار فراتر از قسمت اول بگذارد. شاید الان برای دریافت اخبار رسمی درباره Project Orion زود باشد اما این دلیل نمیشود ما به گمانهزنی و ساخت فرضیه نپردازیم. نایت سیتی و دنیای سایبرپانک میتواند به روشهای متعددی بهتر و شگفتانگیزتر از آنچه هست شود. به عنوان مثال آپارتمانهای مختلف V در سطح نایت سیتی عناصر بسیار جذاب و فوقالعادهای در بازی هستند که به لطف پچهای اخیر بهتر و بهتر شدهاند، اما قطعا این بخش به خصوص خیلی جای پیشرفت دارد و ما امیدوار هستیم سی دی پراجکت رد در قسمت بعدی از حداکتر پتانسیل آنها بهره ببرد.
از جمله مکانیزمهای منحصر بهفرد و محبوبی که به بخش آپارتمانها اضافه شده، این است که V میتواند دوستان خود را به یکی از آنها دعوت کند. این عنصر به خصوص شاید در ظاهر چیز عجیب و تاثیرگذاری نباشد اما وقتی آن را کنار بقیه موارد اینچنینی میگذاریم، میبینیم که Cyberpunk 2077 قدم به قدم شخصیتپردازی و لایههای ارتباطی میان کاراکترهایش را عمیقتر کرده تا تجربهای غنی و فراموشنشدنی در اختیار بازیکنان قرار بگیرد. البته که حضور دوستان V در آپارتمانها آنطور که باید و شاید از آب درنیامده و باید دید سی دی پراجکت رد در دنباله سایبرپانک بهتر و بیشتر از قبل به آن خواهد پرداخت یا خیر. مشخصا پتانسیل این نوع تعاملات میان کاراکتر اصلی و کاراکترهای دیگر بسیار بالاست، اما اینکه سازندگان چگونه از آن در بازی بعدی بهره ببرند سوال مهمی خواهد بود.
چرا آپارتمانها برای وقتگذرانی با دوستان ایدهآل نیستند؟
در ساختار جهانبازی که پر شده از ماموریتهای فرعی، گیگها و رویدادهای NCPD، به نظر میرسد بازیکنان هیچگاه کمبود پول را در بازی احساس نکنند – حداقل پس از گذشت ۱۰ الی ۲۰ ساعت از گیمپلی. خوشبختانه راههای بسیار متنوعی هم وجود دارد تا بازیکنان بتوانند پولهای بهدست آمده را خرج کنند.
وسایل نقلیه و آپارتمانها از جمله آیتمهای لاکچری به حساب میآیند که حس نقشآفرینی و شخصیسازی را برای بازیکن به حداکثر میرسانند. اگر اسلحهها و cyberware را با سطح ۵ (Tier 5) کنار بگذاریم، بیشترین پول بازیکنان صرف اجاره آپارتمان و خرید ماشینها و موتورهای متنوع میشود. با این حال شما زمانی بیشترین استفاده را از آپارتمانهای خود در مناطق مختلف نایت سیتی میبرید که یک پارتنر رمانیتک داشته باشید.
پس از اینکه رابطه V با یک شخصیت وارد سطوح جدیدی شود و زمانی زیادی را با او سپری کند، ارتباط به پیامهای تلفنی و در بهترین حالت، ملاقات در آپارتمان محدود میشود. طی این ملاقاتها یک سری فعالیت روزمره مثل دوش گرفتن و خوابیدن شما با همراهی پارتنر اتفاق خواهد افتاد اما پس از تکرار چند باره آنها متوجه میشوید که دیگر هیجان یا جذابیتی در آنها وجود ندارد.
تماشا کنید: این ماد مسحورکننده بازی Cyberpunk 2077 را با واقعیت گره میزند
در حالی که ملاقات با این شخصیتهای دوستداشتنی Cyberpunk 2077 همیشه مطلوب است، بحث غوطهوری خیلی زود از میان میرود و به جای شخصیتهای عمیق و جاندار، با کاراکترهایی NPCگونه و بیروح مواجه میشوید که مدام یک سری دیالوگ و حرکت را تکرار میکنند. بنابراین شما هرچه بیشتر با پارتنر V در آپارتمانها وقت بگذرانید، عمق ارتباطتان با او کمتر و کمتر میشود. به همین خاطر خیلی از بازیکنان ترجیح میدهند خیلی زود به این ملاقاتهای تکراری پایان دهند و ارتباط را در حد همان پیامهای تلفنی یا زنگ نگه دارند.
دنباله Cyberpunk 2077 یا همان Project Orion میتواند برای مبارزه با این تکرر و جذابتر کردن رابطه شخصیت اصلی با دوستانش، یک سری قرار ملاقات از پیش تعیین شده و متنوع را در لوکیشنهای مختلف در نظر بگیرد و این نوع ملاقاتهای تکراری داخل آپارتمانها را کنار بگذارد. نایت سیتی پر از لوکیشنهای جذاب و رمانتیک است؛ از افترلایف (Afterlife) گرفته تا Tom’s Diner. و خب بیرون رفتن با یک دوست نزدیک و وقتگذارانی به بهانه شام یا فعالیتهای دیگر بسیار لذتبخشتر از رفتن به آپارتمان و مواجهه با مکانیزمها و دیالوگهای تکراری خواهد بود.
در بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ شما میتوانید بسیاری از آیتمهای بهدست آمده از ماموریتهای مختلف را در آپارتمان مگابیلدینگ V جمعآوری کنید. این دکوراسیونسازی جذاب و خاص حتی بیشتر از قرار ملاقاتهای رمانیتک به داستانسرایی محیطی و ایجاد حس تعلق به مکان زندگی کمک میکند. بازیکن هر بار که به آپارتمان خود برمیگردد با کلی آیتم آشنا و خاطراتی که آنها به همراه دارند مواجه میشود و به نوعی شخصیت خود را زندهتر و پویاتر قلمداد میکند.
در نتیجه میتوان گفت این مکانیزم جالب توجه گیمپلی بهتر است در دنباله Cyberpunk 2077 هم حضور داشته باشد. از سوی دیگر نیازی هم به وجود آپارتمانهای متعدد نخواهد بود و شخصیت اصلی بازی دوم – V یا هرکس دیگری که باشد – میتواند همه این اتفاقات خوب را در یک یا دو آپارتمان خود تجربه کند.
استودیو سی دی پراجکت رد هماکنون تمام تمرکز خود را روی بازی The Witcher 4 گذاشته و باتوجه به چرخه بسیار طولانی ساخت عناوین AAA، بعید به نظر میرسد ما به این زودیها خبر رسمی درباره Project Orion بشنویم. با تمام این اوصاف طرفداران همچنان از سایبرپانک ۲۰۷۷ بیشترین لذت را میبرند و آمار شگفتانگیز این بازی در استیم گواه همین مسئله است. نگاهی به آمار بازیکنان همزمان سایبرپانک در استیم نشان میدهد این عنوان در چند ماه اخیر میانگین ۳۰ الی ۶۰ هزار بازیکن همزمان را به صورت روزانه تجربه میکند، که خب این آمار برای یک بازی تکنفره که چهار سال از انتشارش میگذرد، حقیقتا شگفتانگیز است.
در همین حین به نظر میرسد سی دی پراجکت رد قصد توقف پشتیبانی از Cyberpunk 2077 را ندارد. در حالی که ما فکر میکردیم انتشار آپدیت ۲ و بسته الحاقی Phantom Liberty پایان کار باشد، استودیو لهستانی همچنان به انتشار پچها و بهروزرسانیهای مختلف برای بازی ادامه میدهد. جدیدترین پچ بازی (نسخه ۲.۲۱) همین چند روز پیش در اختیار بازیکنان قرار گرفت که با هدف پشتیبانی از DLSS 4 منتشر شده است. سایبرپانک هماکنون نخستین بازی به حساب میآید که از تکنولوژی مولتی فریم جنریشن و نسخه چهارم دیالاساس پشتیبانی میکند.
نظرات