اگر در چند هفته اخیر رسانههای خبری حوزه سرگرمی را در اینترنت دنبال کرده باشید، احتمالاً اسم دو رپر را بارها دیدهاید: دریک و کندریک لامار. این دو خواننده رپ از مدتها پیش درگیر دعواهایی شدهاند که توجه مخاطبان را به خودش جلب کرده است.
درگیری لفظی این دو نفر در آهنگها و مصاحبههایشان به حدی حاشیهساز بوده که به بیلبوردهای اسپاتیفای کشیده شده و واکنش یک برند هات داگ فروشی را نیز برانگیخته است. حتی این دعواها به کمپین جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده بر علیه دونالد ترامپ نیز کشیده شده است.
![دریک و کندریک لامار](https://mag.cafebazaar.ir/wp-content/uploads/2024/05/Drake-Kendrick-Lamar-02.jpg)
اگرچه این اولین درگیری بین خوانندهها در ژانر هیپ هاپ نیست، اما میزان توجهی که جلب کرده و تاثیر و نفوذی که روی سایر حوزهها داشته، نشان دهنده موفقیت تجاری موسیقی هیپ هاپ به عنوان یکی از سرگرمیهای محبوب قرن بیست و یکم است.
اکنون سوال بزرگی که میتوان مطرح کرد آن است که آیا در اوج دعواهای توپاک شکور و بیگی اسمالز در دهه ۱۹۹۰ میلادی، آیا بیل کلینتون و باب دول هرگز به این فکر افتادند که از این دعوا در تبلیغات کمپین انتخاباتی خود استفاده کنند؟ البته پاسخ این سوال منفی است؛ در آن زمان موسیقی هیپ هاپ به عنوان یک سرگرمی مخرب که ذهن جوانان را مسموم میکند، حتی در جلسات کنگره آمریکا مورد سرزنش قرار میگرفت.
از آن زمان تاکنون خیلی چیزها تغییر کردهاند. رپرها محبوبیت زیادی در جامعه دارند و با بزرگترین کمپانیهای تجاری همکاری میکنند. نام آنها در بین محبوبترین هنرمندان جهان دیده میشود و از لحاظ فروش آهنگ و تعداد بلیطهای کنسرت، تقریباً بیرقیب هستند. ضمن اینکه تاثیرات فرهنگی آنها روی جامعه، مخصوصاً نسل جوان را نمیتوان نادیده گرفت.
در نگاه اول دعوای بین کندریک لامار و دریک ممکن است یک بحث و جدل ساده بین دو رپر به نظر بیاید. اما در واقع این موضوع نمایانگر چشماندازهای متفاوتی از آینده ژانر هیپ هاپ است.
از یک طرف نقش موسیقی هیپ هاپ به عنوان یک سرگرمی و وسیلهای برای فرار از واقعیتهای تلخ مطرح میشود که دریک با پرداختن به مسائل عاشقانه و نوع ارتباط با گروهش، در این بخش بسیار موفق بوده است. از سوی دیگر عدهای معتقدند که هیپ هاپ، مثل چیزی که کندریک لامار، برنده جایزه پولیتزر دنبال میکند، یک ابزار سیاسی فعال برای مبارزه با قدرت و سرکوب است.
دعوای بین کندریک لامار و دریک از اوایل دهه ۲۰۱۰ میلادی آغاز شد. آنها در سال ۲۰۱۱ در آلبوم دریک با نام Take Care با یکدیگر همکاری کردند و یک سال بعد در آلبوم لامار به اسم Good Kid, M.A.A.D City این همکاری تکرار شد. اما بعد از آن، لامار در اقدامی عجیب آهنگ Control را منتشر کرد که در آن دریک و برخی رپرهای دیگر را دیس کرده بود.
درگیری لامار و دریک در مصاحبهها و آهنگهای متعددی که هر دو طرف منتشر کردند، برای سالها ادامه پیدا کرد، اما در سال ۲۰۲۴ دعواها دوباره به اوج رسید. در ماه مارس بود که جی کول از خودش، دریک و لامار به عنوان سه خواننده برتر ژانر هیپ هاپ یاد کرده بود، اما لامار خودش را از این دو نفر جدا کرد.
در ماه آوریل، دریک با انتشار آهنگ Family Matters لامار را یک فرد بد سرپرست خواند. کمتر از یک ساعت بعد هم لامار آهنگ Meet The Graham را منتشر کرد و دریک را یک قاچاقچی و مریض جنسی نامید. او همچنین اعلام کرد که دریک فرزند نامشروعی دارد که او را مخفی میکند. البته دریک در ماه می با انتشار آهنگ The Heart Part 6 به لامار پاسخ داد و ادعاهای او را رد کرد.
مشخص نیست که درگیری بین این دو رپر تا کجا ادامه پیدا میکند، اما اکثر رسانهها و کارشناسان، لامار را برنده این دعوا میدانند. نظر شما در این رابطه چیست؟
منبع: Channelnewsasia
بهترین بازیهای ۲۰۲۴ با امید لنون و شایان
نظرات