شرکت الکترونیک آرتز در آخرین ویدئو از سری پشت صحنهی ساخت بازی The Sims، اطلاعات تازهای را درباره بازی سیمز ۵ معروف به پروژه رنه منتشر کرد. این اطلاعات بیشتر معطوف به نحوهی رایگانبودن این بازی و بستههای محتوایی آن بود. هرچند همچنان The Sims 4 حمایتهای منظمی را دریافت میکند، اما بیشتر بازیبازان معتقدند این بازی از نظر فنی و خلاقانه به محدودیتهای خود رسیده است. علاوه بر این، بستههای توسعهدهندهی متعدد The Sims 4 باعث شده قیمت نهایی این بازی برای بازیباز معمولی بسیار بالا رود، با وجود تغییر آن به یک بازی رایگان.
اگرچه جزئیات زیادی از پروژهی رنه مشخص نیست، اما الکترونیک آرتز در ویدئوهای پشت صحنهی The Sims، نماهایی از گیمپلی The Sims 5 را به نمایش گذاشته است. واکنش به این نماها عمدتاً مثبت بوده، اما برخی نگراناند که سیمز ۵ دارای سیستمهای کسب درآمد تهاجمیتری نسبت به نسخهی قبلی باشد. خوشبختانه الکترونیک آرتز در آخرین ویدئوی پشت صحنه اعلام کرد که The Sims 5 از همان ابتدا یک بازی رایگان خواهد بود و از طریق بستههای محتوایی مشابه The Sims 4 پشتیبانی خواهد شد. هرچند انتظار میرود در ابتدا ویژگیهای کمتری نسبت به نسخهی قبلی داشته باشد، اما ویژگیهای جدید از طریق بهروزرسانیهای رایگان اضافه خواهند شد. این تغییر مثبت، امیدوارکننده است.
با این حال، همچنان نگرانیهایی دربارهی دامنهی بستههای محتوایی و خریدهای درون برنامهای آن وجود دارد. علاوه بر این، الکترونیک آرتز اعلام کرد که حتی پس از عرضهی The Sims 5، همچنان The Sims 4 را پشتیبانی خواهد کرد که ممکن است The Sims 5 را از نظر بازاریابی به عنوان یک نسخهی غیرسنتی متمایز کند. مجموعه بازیهای The Sims یکی از محبوبترین و پرفروشترین مجموعه بازیهای ویدئویی تاریخ بهشمار میرود. از همان نسخه اول که در سال ۲۰۰۰ منتشر شد، این مجموعه توانسته است طرفداران بسیار زیادی را به خود جلب کند.
طی بیش از دو دهه، چهار نسخه اصلی از این بازی منتشر شده است که هر کدام دارای بستههای توسعهدهنده و محتوایی متعددی بودهاند. البته این امر باعث شده قیمت نهایی بازیهای The Sims برای داشتن تمام محتواهای موجود، بسیار بالا رود. حال در The Sims 5 که با نام پروژه رنه شناخته میشود، ظاهراً الکترونیک آرتز قصد دارد مدل جدیدی را در پیش بگیرد. اعلام رایگان بودن این بازی و ارائه ویژگیهای جدید از طریق بهروزرسانیهای رایگان، گام مثبتی به نظر میرسد. اما هنوز نگرانیهایی در مورد میزان تراکنشهای درون برنامهای آن وجود دارد.
آنچه مسلم است اینکه The Sims 5 باید بتواند تعادل مناسبی میان سودآوری برای شرکت و ارزش افزوده برای بازیکنان ایجاد کند. اگر الکترونیک آرتز بخواهد صرفاً از این بازی به عنوان ابزاری برای کسب درآمد استفاده کند، قطعاً با واکنشهای منفی گستردهای از سوی بازیکنان روبرو خواهد شد. پس این شرکت باید مراقب باشد تا ضمن تأمین منافع مالی خود، به نیازها و خواستههای بازیکنان نیز توجه نشان دهد. در غیر این صورت، اعتماد و وفاداری بازیکنان را از دست خواهد داد که میتواند بلندمدت بسیار زیانبار باشد.
در مجموع باید منتظر ماند و دید الکترونیک آرتز چگونه قصد دارد تعادل مورد نظر را در سیمز ۵ برقرار کند. امیدواریم این شرکت بتواند ضمن حفظ جنبههای مثبت، نوآوریهای لازم را نیز در این مجموعه اعمال کند تا The Sims 5 تجربهای لذتبخش و بهیادماندنی برای بازیبازان فراهم آورد.
نظرات