سازنده بازی ایپکس لجندز (Apex Legends)، ریسپاون اینترتینمنت، هفته گذشته اعلام کرد که همزمان با آغاز بیست و دومین فصل از ماه آگوست، شاهد تغییرات اساسی و ریشهای در بخش بتل پس (Battle Pass) خواهیم بود. اگر بگوییم این اعلامیه با واکنش خوبی مواجه نشده، حقیقتا حق مطلب را ادا نکردهایم. بازیکنان از سرتاسر دنیا حسابی از این موضوع عصبانی هستند و این موضوع را با بمباران نظرهای منفیشان در استیم نشان دادهاند.
هماکنون نظرات اخیر Apex Legends در استیم به «بسیار منفی» تغییر کرده چراکه از ابتدای ماه جولای چیزی حدود ۲۴ هزار رای منفی از کاربران دریافت کرده. و حالا میپرسید دلیل این عصبانیت و واکنش بیسابقه چیست؟ ریسپاون پیش از این بتل پس پریمیوم فصلی خود را در قبال دریافت ۹۵۰ ایپکس کوین (چیزی معادل ۱۰ دلار) عرضه میکرد و باندل پریمیوم هم با ۲۸۰۰ کوین (معادل ۲۰ دلار) در دسترس قرار میگرفت. اکنون این سیاستگذاری تغییر کرده و مخاطبان با پرداخت همان هزینه قبلی، تنها نیمی از فصل را بتل پس خواهند داشت. در نتیجه، اصولا قیمت بتل پس ایپکس لجندز دوبرابر شده است.
علاوه بر اینها، دیگر خبری از خرید بتل پس بهواسطه پول رایج بازی یا همان ایپکس کوین نیست و شما فقط میتوانید با استفاده از پول واقعی دست به خرید Battle Pass بزنید. بله، درست است که همان کوینها در مقابل هزینه پول واقعی دریافت میشد، اما خب قابلیت بهدست آوردن آنها از طریق تکمیل کردن بتل پس و پیشرفت در بازی هم وجود داشت. البته که سطح رایگان با جوایز و امتیازات کمتر همچنان وجود دارد و از میان نرفته.
ریسپاون در پاسخ به اعتراض طرفداران طی یک پست بلاگ نوشت:
بازیکنان میتوانند با تکمیل کردن هر دو بتل پس، جوایز خود در طول فصل را دو برابر کنند.
با این حال، بازیکنان همچنان رفتار و سیاستگذاری سازندگان را درک نمیکنند و تصمیمات استودیو را خودخواهانه و بدون توجه به خواسته طرفداران میدانند. یک سری از بازیکنان که صدها یا هزاران ساعت به تجربه Apex Legends پرداختهاند، صدای اعتراضشان را به وسیله ثبت نظر در استیم بلند کردهاند.
یک بازیکن گفته: «تصمیم استودیو مبنی بر عدم فروش بتل پس با کوینهای داخل بازی غیرقابل قبول است. من دیگر این زباله را بازی نخواهم کرد.» یک بازیکن دیگر هم که از تصمیم ریسپاون در تعجب بود، گفت: «واقعا چنین تصمیمی گرفتهاید؟ واقعا من باید هر ۴۵ روز یک بار ۱۰ دلار بابت بتل پس بپردازم؟» بسیاری از افرادی که دست به بمباران ایپکس لجندز در استیم زدهاند، قسم خوردهاند که دیگر به سراغ تجربه بازی نروند.
البته که مشکلات مربوط به بتل پس تنها مسئلهای نیست که گریبانگیر ریسپاون و الکترونیک آرتز شده. چندی پیش هم حین برگزاری لیگ ورزشهای الکترونیک Apex Legends چیزی حدود ۱۰۰ هزار دلار جایزه به اشتباه به یک سری از بازیکنان اهدا شد و جنجال زیادی به پا کرد. از سوی دیگر در ماه مارس نیز مسابقات تورنمنت ایپکس به خاطر حمله یک هکر به تعویق افتاد و صدای بازیکنان و شرکتکنندگان را درآورد.
Apexe Legends یک بازی رایگان است و ریسپاون بیشتر درآمد خود را از طریق همین بتل پس و دیگر آیتمهای پولی بهدست میآورد. طبق آخرین گزارش مالی، ایپکس لجندز از سال ۲۰۱۹ که روانه بازار شد، چیزی حدود ۳.۴ میلیارد دلار سودآوری داشته است. و خب باتوجه به جنجالهای اخیر، روند درآمدزایی بازی به شکل قابل توجهی افت داشته و تعداد بازیکنان آن در استیم بین ۸۰ الی ۳۰۰ هزار است؛ یعنی کمترین آمار از سال ۲۰۲۲ تاکنون.
ایپکس لجندز روی پلتفرمهای پیسی، نینتندو سوییچ، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس/اس و موبایل (Apex Legends Mobile) در دسترس قرار دارد. استودیو ریسپاون معمولا آمار خاصی از بازی خود ارائه نمیدهد، اما خب در آگوست ۲۰۲۳ اعلام کرده بود که ماهانه مجموعا ۱۸ میلیون بازیکن دارد.
منبع: Polygon
بازی PES چرا و چطوری از فیفا شکست خورد؟
سهیل