با انیمه های جذابی که قواعد ژانرها را تغییر دادند آشنا شوید!
حتی اگر طرفدار پروپاقرص دنیای انیمه های جذاب باشید، خیلی بعید است که آثار قدیمی این صنعت را بشناسید. جای تعجبی هم ندارد. از آنجا که هر ماه چند عنوان جدید انیمهای پخش میشود، گویی همهچیز طوری پیش میرود که بینندگان تنها بر آثار تازه تمرکز کنند. با این حال اگر دوست دارید از سیر پیشرفت برخی ژانرها آگاه شوید، بهتر است به تماشای آثاری از چند دهه قبل بنشینید که ریشههای آن ژانر به حساب میآیند.
اشتباه نکنید. بنیانگذاران لزوما اولین نیستند. در مورد صنعت سرگرمی و به ویژه انیمه نیز این قاعده صادق است. به همین ترتیب در این فهرست سراغ ۹ انیمه جذابی رفتهایم که اولین اثر در ژانر خود نیستند، اما بدون شک تاثیر مهمی در آن داشتهاند. گفتنی است برخی از عناوین این فهرست آشنا هستند. عده دیگر نیز با درخشش و جذابیت آثار مدرنتر به باد فراموشی سپرده شدهاند.
Mazinger Z
بنیانگذار ایده کنترل رباتهای عظیم توسط انسان
هرچند از انیمههایی مانند پسر فضایی (Astro Boy) و گیگانتور (Gigantor) به عنوان نخستین آثار ژانر مکا یاد میشود، اما نمیتوان از تاثیر مستقیم Mazinger Z بر انیمههای مدرن بعد از خود چشمپوشی کرد. در حقیقت برخلاف آثار قبلی، این انیمه نخستین مجموعهای بود که در آن شخصیت اصلی درون یک ربات غولپیکر مینشست و آن را هدایت میکرد. علاوهبراین ظاهر و ساختار مدرن آن پروبال بیشتری به انیمههای پس از خود داد.
تا پیش از Mazinger Z، تمام رباتها از راه دور هدایت میشدند. بنابراین ظهور این انیمه باعث ایجاد یک تحول در ژانر مکا و پدید آمدن مجموعههای سوپر رباتی شد که طرفداران خاص خودش را دارد. حتی ویژگیهای شخصیت اصلی آن، کوجی کابتو، نیز به الگویی برای قهرمانان تندمزاج و خشمگینی تبدیل شد که پس از او پا به میدان گذاشتند. البته Mazinger Z خود به تنهایی صاحب سبک به حساب میآید؛ چرا که کوجی پس از پایان این سری، در آثاری چون Grendizer و Great Mazinger نیز حضور یافت و به گسترش هرچه بیشتر جهان و سبک این مجموعه کمک کرد.
Dragon Ball
خالق تمام قواعد نانوشته ژانر شونن مبارزهای
اگر بخواهیم در سیر پیشرفت ژانر شونن مبارزهای تنها از یک انیمه تاثیرگذاری صحبت کنیم، بدون شک باید سراغ دراگون بال برویم. هرچند در این میان انیمهای مانند Ring ni Kakero نیز از تکنیکهای ویژه و آرکهای مسابقهای بهره میبرد، اما در حقیقت گسترش و بلوغ این ژانر مدیون دراگون بال است. این مجموعه مفهوم شونن رزمی را محبوب کرد و کلیشههایی را شکل داد که تا چند دهه موردتوجه طرفداران قرار گرفت.
این موضوع که طرفداران دوست دارند شاهد تحولات حماسی قهرمانان در میانه نبردهای تعیینکننده باشند، نیز ناشی از مجموعه جذاب دراگون بال زد است. در حقیقت امروزه خالقان مانگاها و انیمههای شونن مبارزهای گوکو را به عنوان الگویی برای طراحی شخصیتهای خود قرار میدهند. به همین ترتیب قهرمانانی ظاهر میشوند که که ذاتاً در مبارزه بااستعدادند، چندان اهل مطالعه نیستند و اشتهای زیادی دارند. دراگون بال همچنین با استفاده از پرش زمانی در بخشهای مختلف خود، این سنت دیرینه در انیمه های جذاب شونن و مبارزه محور را به شهرت رساند.
Dirty Pair
ورود رسمی دختران مسلح به دنیای انیمهها
تا پیش از دهه ۸۰، شخصیتهای زن در انیمهها جایگاه قابل توجهی نداشتند تا اینکه Dirty Pair تولید شد و با شخصیتهای اصلی زن خود غوغا به پا کرد. این انیمه که در آینده دور جریان دارد، ماجراهای کی و یوری را دنبال میکند که مشاوران دردسرساز انجمن جهانی رفاه هستند. در این انیمه نخستین بار شخصیتهای اصلی زن با اسلحه ظاهر شدند و نقش کلیدی در داستان ایفا کردند.
هرچند این ژانر چندان آشنا به نظر نمیرسد، با این حال کم نیستند انیمههایی که با حال و هوای Dirty Pair تاکنون پخش شدهاند. در حقیقت هر دهه حداقل یک الی دو انیمه در این ژانر تولید میشوند که معمولا در آن دو شخصیت زن اصلی با ویژگیهای متفاوت، تیمی قدرتمند میسازند. با وجود تلاشهای یوری و کی، اکنون آثاری مانند تو بازداشت هستی (از You’re Under Arrest) و لیکوریس ریکویل (Lycoris Recoil) بیش از هر زمان دیگری موفق هستند و طرفداران خاص خود را دارند.
Sword Art Online
آغازگر موج جدید و مدرن ژانر ایسکای
اشتباه نکنید. هنر شمشیرزنی آنلاین (Sword Art Online) به هیچ وجه نخستین اثر در ژانر ایسکای به حساب نمیآید. پیش از آن انیمه Aura Battler Dunbine در دهه ۸۰ این عنوان را از آن خود کرد. با این حال تفاوت بزرگی میان سازوکار ایسکایهای این دهه با ایسکایهای میانه دهه ۲۰۱۰ وجود دارد. در حقیقت بیشتر ایسکاهای مدرن در تلاشاند تا فرمول هنر شمشیرزنی آنلاین را بازآفرینی کنند.
این انیمه که در سال ۲۰۰۲ براساس لایت ناولی از رکی کاواهارا ساخته شده است، داستان شخصیتی به نام کیریتو را روایت میکند که به عنوان یک گیمر در دنیای بیبازگشت یک بازی نقشآفرینی گرفتار میشود. در این شرایط او باید از پس تمام مراحل بربیاید تا بتواند راهی برای خروج از این مخمصه پیدا کند. هرچند امروزه مجموعه هنر شمشیرزنی آنلاین (Sword Art Online) چندان مورد احترام قرار نمیگیرد، اما موفقیتش چنان گسترده بود که پس از آن صنعت انیمه تقریبا هر فصل چندین اثر جدید در ژانر ایسکای تولید و پخش کرد.
Azumanga Daioh
پایهگذار داستان دختران بامزه در انیمهها
انیمه آزومانگا دایو (Azumanga Daioh) اقتباسی از مانگای کمدی محبوب، از نوع ۴-کوما (مانگای چهارپنلی) اثر کیوهیکو آزوما است. این مجموعه زندگی روزمره گروهی از دختران دبیرستانی را دنبال میکند و به شیطنتها و موقعیتهای طنزآمیز آنها در طول روزشان میپردازد. هرچند این انیمه در زمان پخش خود بسیار موفق بود، اما بسیاری از طرفداران انیمه در نگاه نخست متوجه دلیل بالا بودن جایگاه آن نمیشوند.
برخلاف انیمههای دیگر، در انیمه Azumanga Daioh خبری از هیچ تنشی نیست. تمام شخصیتهای این انیمه دختران بامزهای هستند که با کارهای طنز خود مخاطبانی را سرگرم میکنند که هدفشان از تماشای انیمه رسیدن به آرامش است. هرچند امروزه کمتر انیمهای را میتوان پیدا کرد که چنین سبک و سیاقی داشته باشد، با این حال همچنان آثاری هستند که قدم در مسیر این ژانر جدید و ناشناخته گذاشتهاند.
Captain Tsubasa
پدر معنوی تمام انیمههای ورزشی مدرن
امکان ندارد درباره انیمه های جذاب و تاثیرگذار در ژانرهای مختلف صحبت کنیم و سراغ کاپیتان سوباسا نرویم. این مجموعه که در ایران بیشتر با نام فوتبالیستها شناخته میشود، برای نخستین بار در سال ۱۹۸۳ توسط استودیو Tsuchida Productions پخش شد و خیلی سریع به محبوبیت رسید. جای تعجبی هم نداشت. ماجرای سوباسا اوزارا و دوستانش که عاشق فوتبال بودند، خیلی از افراد را به دنیای این ورزش علاقهمند کرد. در حقیقت تا دهه ۸۰ کمتر انیمه ورزشی پیدا میشد که بتواند با انیمههای شونن رقابت کند. با این حال سوباسا در همان دهه توانست در کنار آثاری چون دراگون بال (Dragon Ball) و شوالیههای زودیاک (Saint Seiya) قرار بگیرد و نامش سر زبانها بیفتد.
هرچند مجموعه کاپیتان سوباسا نخستین انیمه در ژانر ورزشی نیست، اما امروزه بیشتر آثار ورزشی عملا از الگوی آن پیروی میکنند. این انیمه نخستین اثری بود که در هر قسمت رقیبان جدیدی را معرفی میکرد. علاوهبراین سوباسا و دیگر فوتبالیستها با انجام تکنیکهای فانتزی خود نقش چشمگیری در جذابیت انیمه ایفا کردند. همین عناصر کافیست تا متوجه تاثیرگذاری سوباسا و دوستانش بر ژانر ورزشی و قهرمانان پس از آن شویم.
Space Battleship
تولد اپرای فضایی و آغاز یک حماسه کیهانی
از دیگر انیمه های جذاب و شاخص دهه ۷۰ که چندان مورد توجه قرار نگرفت، انیمه Space Battleship است. این مجموعه در ابتدا چندان موفق ظاهر نشد، اما پس از انتشار یک فیلم گردآوری شده با قدرت بازگشت و جای پای محبوبیت خود را تا یک دهه بعد حفظ کرد. موفقیت آن به اندازهای بود که نسخه غربی آن در سال ۱۹۷۵ با نام Star Blazers نیز پخش شد.
انیمه Space Battleship نخستین اثری بود که با ایده خود در دهه ۸۰ غوغا به پا کرد. تاثیر این انیمه آنچنان زیاد بود که مجموعههای زیادی مانند گاندام (Gundam) و ماکروس (Macross) از ایده داستانی آن الگو گرفتند و مجددا گروهی از شخصیتها را به تصویر کشیدند که در یک سفینه فضایی مشغول جنگهای فرازمینی هستند. به همین ترتیب فرنچایز یاماتو یک دوران کامل از انیمه های جذاب ژانر مکا را دست گرفت و تا یک دهه الگوی سازندگان برای تولید آثار در این ژانر بود.
Heidi, Girl Of The Alps
آفریننده جریان اقتباس انیمهای از ادبیات کلاسیک غربی
احتمالا اکثر ما نام هایدی را در کودکیمان شنیده باشیم، اما جالب اینجاست که هیچ کس از تاثیر این مجموعه بر دنیای انیمه اطلاع چندانی ندارد. برخلاف سایر انیمهها که اقتباسی از یک مانگای ژاپنی بودند، سازندگان هایدی داستان آن را از رمان کلاسیکی به همین نام وام گرفتند که متعلق به دهه ۸۰ بود. البته این پایان ماجرا نیست. اگر سری به فهرست تیم سازندگان این مجموعه بزنید، با نام افراد برجستهای مانند یوشیوکی تومینو و هایائو میازاکی برخورد میکنید.
موفقیت هایدی در دوران انتشارش آنچنان خیرهکننده بود که راه را برای سایر آثار مانند مجموعه تئاتر شاهکار جهان (World Masterpiece Theater) هموار کرد. این مجموعه نیز بر پایه برخی از آثار کلاسیک و مشهور غربی مانند آن شرلی در گرین گیبز، خانواده دکتر ارنست و ماجراهای تام سایر ساخته شد. این آثار از نخستین انیمههایی بودند که راه خود را به غرب باز کردند و به جایگاه مهم و تاریخی در میان نسلهای مختلف طرفداران انیمه دست یافتند.
Aura Battler
بنیانگذار ژانرهای ایسکای و فانتزی
در سال ۱۹۸۳، یوشیوکی تومینو مجموعه جدید دیگری را برای استودیوی Sunrise به نام Aura Battler Dunbine خلق کرد. در این داستان، فردی عادی از زمین به دنیای فانتزی Byston Well منتقل میشود؛ جایی که در میانه جنگی عظیم گرفتار شده و از او خواسته میشود رباتی غولپیکر با نام Aura Battler را هدایت کند. . این مجموعه که یکی از شاخصترین آثار تومینو به حساب میآید، دنیایی گسترده از اسپینآفها و روایتهای جایگزین ایجاد کرد که حتی تا دهه ۲۰۰۰ نیز از طریق OVAها ادامه یافت.
پس از این مجموعه و تا دهه ۹۰، بسیاری از آثار ایسکای از فرمول تومینو استفاده کردند. البته اشتباه نکنید. تاثیر انیمه تومینو تنها به ژانر ایسکای محدود نمیشود. در حقیقت این مجموعه شکلگیری انیمههای فانتزی کلاسیک را نیز زمینهسازی کرد. بنابراین پیش از آنکه صنعت سرگرمی با آثار حماسی فانتزی مانند بازی Dungeons & Dragons غوغا به پا کند، این Dunbine بود که راه را هموار ساخت و امکان ظهور آثار فانتزی سنتی بیشتری را در اواخر دهه ۸۰ فراهم آورد.
نظر شما درباره این انیمهها چیست؟ چه انیمه های جذاب دیگری را میتوان به عنوان تاثیرگذارترین آثار در ژانرهای مختلف معرفی کرد؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.
منبع: CBR
بتلفیلد ۶ بهتره یا کالاف دیوتی؟ میزگیم با گلخان و شایان
نظرات