فورزا هورایزن ۵
اخبار بازی خبر

انتشار فورزا هورایزن ۵ برای PS5؛ تصمیمی بحث‌برانگیز اما اجتناب‌ناپذیر

بسیاری از طرفداران ایکس‌باکس از مدت‌ها قبل این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا یکی از سه مجموعه بزرگ ایکس‌باکس (هیلو، گیرز یا فورزا) در نهایت راهی پلی‌استیشن ۵ خواهد شد یا نه. اکنون مشخص شده است که بازی فورزا هورایزن ۵ (Forza Horizon 5) اولین عنوانی است که این انتقال را تجربه می‌کند، زیرا به‌طور رسمی برای کنسول نسل جدید سونی معرفی شده و قرار است در بهار ۲۰۲۵ منتشر شود. همان‌طور که انتظار می‌رفت، این خبر از زمان انتشارش تاکنون بحث‌های زیادی را میان طرفداران برانگیخته است.

حتی برخی از طرفداران به دلیل انتقال این انحصاری ارزشمند ایکس‌باکس به کنسول رقیب، احساس ناراحتی و ناامیدی می‌کنند. اما حقیقت این است که از مدت‌ها قبل، انتظار این اتفاق را داشتیم. اگر به اظهارات فیل اسپنسر و تیم ایکس‌باکس دقت کنید، آن‌ها مدت‌هاست که به‌صورت ضمنی تلاش کرده‌اند تا گیمرها را از سیاست‌های جدیدشان در مورد بازی‌های انحصاری مثل فورزا هورایزن ۵ آگاه کنند. این امر به احتمال زیاد به این معناست که هیلو، گیرز، استارفیلد و بسیاری دیگر از مجموعه‌های ایکس‌باکس نیز دیر یا زود راهی پلی‌استیشن ۵ و شاید حتی نینتندو سوییچ ۲ خواهند شد.

اما چرا چنین کاری انجام می‌شود؟ چرا باید خطر از دست دادن طرفداران وفاداری را به جان خرید که به دلیل انحصاری‌های ایکس‌باکس، خود را با این برند همراه کرده‌اند؟ پاسخ تقریباً به‌طور قطع در آمار و ارقام نهفته است. بارها دیده‌ایم که درآمد حاصل از فروش سخت‌افزار مایکروسافت کاهش یافته، در حالی‌ که درآمد ایکس‌باکس از طریق محتوا و خدماتش افزایش پیدا کرده است. بنابراین جای تعجب نیست که اولویت‌های شرکت تغییر کرده باشند. این تغییر استراتژی به ایکس‌باکس اجازه می‌دهد که بیشتر بر تبدیل‌شدن به یک غول در زمینه انتشار بازی تمرکز کند و هم‌زمان، بازی‌های خود را در دسترس بازیکنان بیشتری در پلتفرم‌های مختلف قرار دهد.

فورزا هورایزن ۵

اوایل امسال، اسپنسر درباره «تکامل» هویت ایکس‌باکس صحبت کرد تا بتواند در شرایط دشوار صنعت بازی به بقا ادامه دهد. علاوه بر این، او معتقد است که رویکرد جدید ایکس‌باکس باید توسط عموم پذیرفته شود تا توسعه‌دهندگان و ناشران بزرگ بتوانند به ساخت بازی‌های AAA پرهزینه ادامه دهند. توماس مالر، مدیرعامل استودیوی مون (Moon Studios)، اخیرا با این دیدگاه موافقت کرده و اشاره کرده است که به دلیل افزایش هزینه‌های توسعه بازی، این صنعت تنها در صورتی رشد خواهد کرد که وابستگی خود را به انحصاری‌ها کاهش دهد.

بنابراین زمانی که انحصاری‌های سابق ایکس‌باکس مثل فورزا هورایزن ۵ فروش بالایی داشته باشند، این استراتژی موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. در فوریه ۲۰۲۵، ایکس‌باکس اعلام کرد که بازی‌های Hi-Fi RUSH و Sea of Thieves و همچنین Pentiment و Grounded به سایر پلتفرم‌ها خواهند آمد و خیلی زود مشخص شد که دارندگان پلی‌استیشن و نینتندو علاقه زیادی به بازی‌هایی دارند که قبلاً نمی‌توانستند آن‌ها را تجربه کنند. به‌ویژه Sea of Thieves در پلی‌استیشن ۵ به یک موفقیت بزرگ تبدیل شده و مایکروسافت نیز به‌وضوح این موضوع را برجسته کرده است. با این حال، برخی نیز از این تصمیم انتقاد کردند و گفتند که تنها چهار بازی برای انتشار در سایر پلتفرم‌ها در نظر گرفته شده، در حالی‌ که واضح بود که این روند ادامه خواهد داشت، زیرا دارندگان پلی‌استیشن استقبال گسترده‌ای از این بازی‌ها نشان داده بودند.

آیتم‌های جدید ماینکرفت به مناسبت پانزدهمین سالگرد با تم فورزا هورایزن ۵

این همان مشکل اصلی با استراتژی جدید ایکس‌باکس در مقطع کنونی است. ایکس‌باکس یک کمپین بازاریابی بزرگ راه‌اندازی کرده که ادعا می‌کند «هر دستگاهی یک ایکس‌باکس است» و به نظر می‌رسد که همه این پیام را درک کرده‌اند. اما در عین‌ حال، توضیح روشنی درباره آینده بازی‌های ایکس‌باکس در پلی‌استیشن ۵ و سوییچ ارائه نشده است. ابتدا چهار بازی معرفی شد، سپس چند مورد دیگر و در نهایت ممکن است کل فهرست بازی‌های ایکس‌باکس روی پلی‌استیشن منتشر شود. طرفداران ایکس‌باکس هنوز تصویر کاملاً شفافی از آینده این برند ندارند و تنها به شایعات و اظهارات گاه‌وبی‌گاه فیل اسپنسر متکی هستند.

فورزا هورایزن ۵

انتشار بازی فورزا هورایزن ۵ روی پلی‌استیشن ۵ ممکن است برای برخی از طرفداران ایکس‌باکس، آغاز عصری جدید یا حتی شروع یک پایان باشد. اما در واقع، این فقط ادامه یک استراتژی است که از مدتی قبل در حال اجراست؛ استراتژی‌ای که قرار است در سال ۲۰۲۵ بسیار سودآور باشد. روند انتشار بازی‌های چندپلتفرمی کاملاً در جریان است و حتی اگر مایکروسافت برنامه مشخصی را اعلام نکند، تا پایان سال شاهد انتشار بازی‌های بیشتری از استودیوهای ایکس‌باکس روی پلی‌استیشن ۵، نینتندو سوییچ ۲ و دیگر پلتفرم‌ها خواهیم بود. از منظر تجاری و صنعتی، این تصمیم عالی خواهد بود، اما برای کسانی که ترجیح می‌دادند ایکس‌باکس همچنان بازی‌های خود را انحصاری نگه دارد، قطعاً ناراحت‌کننده است.

همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که این استراتژی در بلندمدت موفقیت‌آمیز باشد. وقتی نسل بعدی کنسول ایکس‌باکس معرفی شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ وضعیت کنسول دستی ایکس‌باکس چه خواهد شد؟ آیا مایکروسافت بدون انحصاری‌های بزرگش مانند فورزا هورایزن ۵، می‌تواند سخت‌افزار خود را بفروشد؟ آیا Xbox Game Pass به‌تنهایی می‌تواند به‌اندازه کافی کنسول‌ها را به فروش برساند؟ شکی نیست که فیل اسپنسر به این سؤالات و بسیاری موارد دیگر فکر کرده است و امیدواریم پاسخ‌هایی برای آن‌ها داشته باشد. اما در حال حاضر، نوعی حس نگرانی در میان جامعه طرفداران ایکس‌باکس وجود دارد و این شرکت باید سخت‌تر از همیشه تلاش کند تا طرفداران وفادار خود را حفظ نماید. فقط امیدوارم که این تلاش‌ها کافی باشد، زیرا ایکس‌باکس در حال تجربه کردن تغییرات بزرگی است و به نظر می‌رسد که این تغییرات همیشگی باشند.

منبع: IGN


سام صابری و فیفا در دل کویر – قسمت سوم

سام صابری و فیفا در دل کویر - قسمت سوم ‪@samsaberi‬

Loading

تگ ها

نظرات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها