اطلاعات جدیدی از سریال پیشدرآمد Friday the 13th منتشر شد
اخبار جدید و هیجانانگیزی از سریال پیشدرآمد «Friday the 13th» (جمعه سیزدهم) منتشر شده که تحول مهم و امیدوارکنندهای برای طرفداران آن محسوب میشود، زیرا این فرانچایز از مدتها پیش در سکوت و رکود فرو رفته بود. برد کالب کین، شورانر این سریال پیشدرآمد با عنوان Crystal Lake (دریاچه کریستال)، اعلام کرده که مرحلهی پیشتولید رسماً آغاز شده است.
او این خبر را در شبکههای اجتماعی منتشر و تصویری از نسخهی اولیه فیلمنامه به اشتراک گذاشته است. این اولین خبر مهم برای فرنچایز Friday the 13th در قالب سینما یا تلویزیون طی ۱۶ سال اخیر محسوب میشود. آخرین فعالیت سینمایی این مجموعه، بازسازی سال ۲۰۰۹ بود.
گویا سریال مذکور قرار است پیشزمینه و تاریخ تاریک وقایع قبل از فیلم اصلی را بررسی کند. این پروژه همچنین به نفرین حقوقیای که بیش از یک دهه جلوی احیای فرنچایز را گرفته بود، پایان دهد. پست اینستاگرامی کین جزییات بیشتری نیز در اختیار طرفداران قرار داده است. در فیلمنامه منتشر شده، نام خودش و لوگوی A24 و همچنین اعتبارنامهای به «ویکتور میلر» (نویسنده فیلم اصلی سال ۱۹۸۰) دیده میشود، نشانهای قطعی از عبور پروژه از مرحله توسعه به مرحله پیشتولید فعال است.
افتتاح دفاتر تولید نیز به معنای آغاز آمادگیهای اجرایی برای فیلمبرداری است. برد کین که پیشتر در سریالهای Tokyo Vice و It: Welcome to Derry نقش داشته، اکنون شورانر جدید پروژه شده است. شورانر قبلی، «برایان فولر» (سازندهی Hannibal)، بهدلیل اختلاف نظر بر سر لحن سریال پروژه را ترک کرده؛ موضوعی که کارگردان فیلم اصلی، «شان اس. کانینگهام»، نیز به آن اشاره کرده است.
اخیرا اعلام شده که لیندا کاردلینی (بازیگر شناختهشده سریال Dead to Me و فیلمهای Scooby-Doo) در نقش پاملا وورهیز جوان انتخاب شده است. این شخصیت، مادر جیسون، کسی است که پس از مرگ پسرش وارد مسیر تاریکی میشود. ماجرایی که پایه اصلی ترس در فرانچایز «جمعه سیزدهم» است.
نبود آثار جدید در این مجموعه در طول ۱۶ سال گذشته نه بهدلیل کمبود علاقه یا تلاش، بلکه به دلیل مشکلات پیچیدهی حقوقی بوده است. این مشکلات قانونی عملاً باعث فلج شدن کامل ادامهی تولیدات فرانچایز شدهاند. البته تلاشهای متعددی برای ساخت دنباله یا بازسازیهای جدید صورت گرفته، اما همگی به بنبست رسیدهاند. این وضعیت طرفداران را در بلاتکلیفی نگه داشته بود؛ با این پرسش که آیا جیسون وورهیز (قاتل نمادین مجموعه) بار دیگر به صفحهی نمایش بازمیگردد یا نه.
اعلام شروع پیشتولید از سوی برد کین نقطه پایانی برای یکی از طولانیترین وقفههای تاریخ ژانر وحشت محسوب میشود. این خبر برای طرفداران نوید آن را میدهد که دوران سکوت فرانچایز به پایان رسیده و بازگشت جیسون نزدیک است. فیلم اولین قسمت از مجموعه Friday the 13th در سال ۱۹۸۰ به کارگردانی «شان کانینگهام» ساخته شد. این فیلم با استفاده از محبوبیت ناگهانی ژانر «اسلشر» که با فیلم Halloween آغاز شده بود، موفقیت زیادی کسب کرد.
پیچش پایانی فیلم اول بسیار شوکهکننده بود: قاتل، برخلاف انتظار مخاطب، یک نیروی ماورایی یا موجود هیولاگونه نبود، بلکه پاملا وورهیز (با بازی بتی پالمر)، آشپز مهربان سابق اردوگاه کریستال لیک، بود. انگیزه پاملا برای قتلها، انتقام از مشاورانی بود که بهگمان او باعث غرق شدن پسر خردسالش جیسون شده بودند. جیسون وورهیز تنها در لحظهی پایانی فیلم اول بهصورت مختصر ظاهر میشود و هنوز شخصیت اصلی منفی داستان نیست.
او در قسمت دوم (Part 2) بهعنوان قاتل اصلی معرفی میشود. ماسک هاکی مشهور جیسون، که او را به نمادی در سینمای وحشت تبدیل کرد، تا قسمت سوم (Part III) ظاهر نمیشود. فیلمنامهنویس اصلی، ویکتور میلر، از قانون کپی رایت ایالات متحده استفاده کرد تا حقوق اثر اصلیاش (فیلمنامه ۱۹۸۰) را بازپس بگیرد. این اقدام تحت بند فسخ صورت گرفت که اجازه میدهد برخی خالقان بعد از چند دهه حقوق خود را پس بگیرند.
شان کانینگهام، کارگردان و تهیهکننده، به همراه شرکتش (.Horror Inc) با این ادعا مخالفت کردند. آنها مدعی بودند که فیلمنامه میلر بهعنوان «کار سفارشی» نوشته شده و در نتیجه، حقوق آن از ابتدا متعلق به تهیهکننده بوده است. پس از سالها کشمکش قضایی، دادگاه در سال ۲۰۲۱ به نفع میلر رأی داد. طبق این رأی، میلر حقوق داخلی ایالات متحده برای فیلمنامه و عناصر نسخه اصلی فیلم را به دست آورد.
در مقابل، کانینگهام و شرکت .Horror Inc همچنان حقوق مربوط به عناصر معرفیشده در دنبالهها را حفظ کردند. این شامل جیسون وورهیز بالغ با ماسک هاکی که نماد اصلی فرنچایز برای اکثر هواداران است میشود. نتیجه این تقسیم حقوق، اوضاع پیچیدهای برای فرانچایز ایجاد کرد. اکنون سریال Crystal Lake با تمرکز بر اتفاقات پیش از فیلم اصلی ۱۹۸۰ طراحی شده است. این کار به سازندگان اجازه میدهد داستان را حول محور پاملا وورهیز (مادر جیسون) بچرخانند؛ شخصیتی که حقوق آن تحت مالکیت قانونی ویکتور میلر است.
چون داستان این سریال به دوران پیش از ظهور جیسون بالغ میپردازد، نیازی به استفاده از عناصری مانند جیسون با ماسک هاکی (که متعلق به کانینگهام است) وجود ندارد. بنابراین، این سریال بدون نقض مالکیت طرف مقابل میتواند داستان خود را پیش ببرد.
تمرکز روی تاریخچه کمپ کریستال لیک میتواند هم برای طرفداران قدیمی و هم بینندگان جدید جذاب و قابل فهم باشد. اگرچه کارگردان اصلی فرنچایز، شان کانینگهام، احتمال پخش در هالووین ۲۰۲۵ را مطرح کرده، اما با توجه به اینکه سریال تازه وارد فاز پیشتولید شده، این زمانبندی بعید به نظر میرسد.
منبع: Comicbook
چرا همه تو یوتیوب فارسی باهم دیگه دعوا دارند؟ میزگیم با لیل شایان و ویبهد

نظرات