اگر این روزها گشتی در فضای «بوکتاک» (BookTok) زده باشید، حتماً نام Alchemised به گوشتان خورده است؛ یک فن فیکشن محبوب از دنیای هری پاتر که اکنون قرار است به یک رمان عاشقانهی مستقل و بسیار مورد انتظار تبدیل شود. این اثر در واقع اقتباسی از فنفیکشن مشهور Manacled به قلم نویسندهای با نام مستعار SenLinYu است. Manacled روایتی جایگزین و تاریک از سرنوشت هرماینی گرنجر پس از وقایع کتاب «هری پاتر و محفل ققنوس» ارائه میدهد.
حالا در نسخهی رسمی، نام شخصیت اصلی به «هلنا مارینو» تغییر یافته و تمام عناصر داستانی که ممکن بود قوانین کپیرایت را نقض کنند، حذف شدهاند. این فن فیکشن در وبسایت Archive of Our Own به بیش از ده میلیون بازدید دست یافت و حتی پیش از انتشار رسمی، یک قرارداد سینمایی هفترقمی برای ساخت فیلم Alchemised امضا شده است. همین موفقیت شگفتانگیز، یکی از بزرگترین خطاهای استراتژیک صاحبان فرنچایز هری پاتر را آشکار میکند.
شرکت برادران وارنر، به جای آنکه دنیای جادوگری را گسترش دهد (کاری که فنفیکشنی مانند Manacled با شجاعت انجام داد)، مسیری کاملاً محافظهکارانه را در پیش گرفته است: بستهبندی مجدد همان قصهی قدیمی و فروش دوبارهی آن به ما در قالب یک سریال تلویزیونی جدید. این سریال قرار است همان داستانی را روایت کند که کمتر از یک نسل پیش، فیلمهای سینمایی هری پاتر به زیبایی هرچهتمامتر به تصویر کشیدند. به نظر میرسد این ترس از ریسک، ریشه در شکست تجاری و انتقادی مجموعهی فرعی «جانوران شگفتانگیز» دارد؛ مجموعهای که فیلمنامههایش مستقیماً توسط جی. کی. رولینگ نوشته شد.
از سوی دیگر، حواشی پیرامون اظهارنظرهای جنجالی رولینگ دربارهی افراد تراجنسیتی، جامعهی طرفداران را دچار دودستگی کرده و بسیاری از آنها دیگر تمایلی به حمایت مالی از پروژههایی که او در آنها نقش دارد، ندارند. هرچند نویسندهی توانایی مانند فرانچسکا گاردینر (از نویسندگان سریال «وراثت») سکان هدایت تیم نویسندگان سریال جدید را در دست دارد، اما حضور پررنگ رولینگ به عنوان یکی از مدیران خلاق پروژه، خاطر بسیاری از طرفداران را آزرده است.
آیندهی هری پاتر به چیزی فراتر از بازسازی نیاز دارد
دنیای جادوگری برای بقا و رشد، به تزریق خون تازه و نسل جدیدی از صداهای خلاق نیاز دارد تا میراث پاتر را در شرکت برادران وارنر به دست بگیرند. احترام به خالق اصلی اثر امری ضروری است، اما فیلمهای «جانوران شگفتانگیز» ثابت کردند که تسلط بر یک مدیوم (رماننویسی) لزوماً به معنای موفقیت در مدیومی دیگر (فیلمنامهنویسی) نیست. اگر دقیقتر نگاه کنیم، مشکل اصلی دو فیلم آخر «جانوران شگفتانگیز» این بود که به طور کامل از مسیر اصلی خود منحرف شدند؛ تمرکز داستان از شخصیت جذاب نیوت اسکمندر و مخلوقات شگفتانگیز دنیای جادوگری، به روایتی پیچیده و نهچندان گیرا از گذشتهی آلبوس دامبلدور معطوف شد.
نباید فراموش کرد که کتاب «جانوران شگفتانگیز و زیستگاه آنها» در اصل یک کتاب درسی خیالی و کوتاه بود و از ابتدا فاقد زیربنای داستانی لازم برای ساخت یک سهگانهی سینمایی عظیم بود. با این حال، به نظر میرسد تا زمانی که برادران وارنر کلیدهای خلاقیت دنیای جادوگری را در انحصار خالق جنجالیاش نگه دارد، تنها چیزی که نصیب ما خواهد شد، بازسازیهای تکراری، ریبوتهای بیهدف و مخاطبانی است که روزبهروز از این مجموعه فاصله میگیرند. این یک تراژدی است، زیرا رولینگ، فارغ از حواشی اخیرش، در هفت کتاب هری پاتر دنیایی بینهایت دقیق، پیچیده و غنی خلق کرد.
این دنیا پتانسیل داستانهای ناگفتهی بیشماری را در خود دارد؛ از روایت حماسی و قرونوسطایی تأسیس هاگوارتز که میتواند سریالی به سبک «بازی تاج و تخت» باشد، تا یک پیشدرآمد دربارهی دوران تحصیل والدین هری و دوستانشان در مدرسهی جادوگری. چنین داستانی نه تنها مورد استقبال گستردهی طرفداران قرار میگیرد، بلکه شخصیتهای جوان و محبوبی را معرفی میکند که بسیار جذابتر از شخصیتهای فرعی «جانوران شگفتانگیز» هستند. اما افسوس که ظاهراً برای چشیدن طعم روایتهای خلاقانهتر از دنیای هری پاتر، باید به سراغ آثاری مانند Alchemised برویم. چرا که برادران وارنر و جی. کی. رولینگ مصمم به نظر میرسند تا همان عشق و علاقه عمیق طرفداران را که در وهلهی اول چنین قدرتی به آنها بخشید، نادیده بگیرند. شما چه فکر میکنید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید و به این گفتگو بپیوندید.
منبع: comicbook
چطوری پارتنر گیمر پیدا کنیم؟ میزگیم ازدواجی با سایه و حمید
نمیخوام پیر بشن 😒