پیشبینی نامزدهای جایزه بهترین بازی سال در گیم اواردز ۲۰۲۵
یازدهمین دوره گیم اواردز که برای تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۲۵ (۲۰ آذر ۱۴۰۴) برنامهریزی شده است، در پایان سالی حیاتی برای صنعت بازیهای ویدیویی برگزار خواهد شد؛ سالی که در آن شاهد عرضه کنسول نینتندو سوییچ ۲ (Nintendo Switch 2) و احتمالا بازی جی تی ای ۶ (Grand Theft Auto 6) خواهیم بود. انتظار میرود که هر دو این عرضهها، نقش بزرگی در رقابت بهترین بازی سال در مهمترین مراسم جوایز صنعت بازی – که به نوعی شبیه به مراسم اسکار در دنیای بازیهاست – ایفا کنند؛ اما این تنها بخش داستان نیست. حتی چند ماه ابتدایی سال ۲۰۲۵، دربرگیرنده تعدادی از رقبای شگفتانگیز برای عنوان بهترین بازی سال بوده و این میتواند نویدبخش سالی جذاب برای گیمرها باشد.
هیئت رأیدهندگان جوایز بازیهای ویدیویی شامل طیف وسیعی از رسانههای بازی بینالمللی است و ۱۰ درصد از رأیها از طریق نظرسنجی طرفداران تأمین میشود. عوامل تاثیرگذار زیادی برای پیشبینی عملکرد خوب بازیها در دستهبندی بهترین بازی سال وجود دارد. داشتن امتیاز بالای متاکریتیک (ترجیحاً بالای ۹۰) ضروریست؛ بازیهای نقشآفرینی و ماجراجوییهای اکشن و همچنین عناوینی که دارای عناصر داستانی قوی هستند، به شدت مورد توجه قرار میگیرند؛ آثار مستقل و چندنفره هم باید بیشتر از بازیهای AAA تکنفره برای جلب توجه و شناخته شدن تلاش کنند.
در ادامه، پیشبینیهای انجام شده برای ۶ نامزد احتمالی جایزه بهترین بازی سال ۲۰۲۵ را بررسی میکنیم. برخلاف صنعت فیلم که اکثر آثار از مدتها قبل شناخته شدهاند، در صنعت بازی هرگز نمیتوان به طور قطعی تأثیر یک بازی یا کیفیت آن را پیشبینی کرد تا زمانی که منتشر شود. با در نظر گرفتن این موضوع، این فهرست فقط شامل بازیهاییست که تاکنون منتشر شدهاند و این رتبهبندیها ممکن است با عرضه بازیهای جدید تغییر کنند. همچنین برخی از رقبای احتمالی آینده نیز در این لیست معرفی شدهاند.
پیشتازان بهترین بازی سال (GOTY)
۱. Split Fiction
دلایل انتخاب: اجماع منتقدان همچنان قابلاعتمادترین شاخص موفقیت در The Game Awards است و بهعنوان تنها بازی منتشرشده در سال جاری که امتیازی بالای ۹۰ را در هر دو سایت متاکریتیک و اوپن کریتیک دارد، ماجراجویی همکاریمحور استودیوی Hazelight بهوضوح پیشتاز این رقابت است.
این بازی همچنین یک مزیت میراثی دارد و آن، عنوان قبلی این استودیو یعنی بازی It Takes Two است که موفق شد در سال ۲۰۲۱ جایزه بهترین بازی سال را از آن خود کند و از آن زمان تاکنون طرفداران بسیاری را به دست آورده است. علاوه بر این، بازی Split Fiction بهعنوان یک ماجراجویی اکشن با محوریت داستان، در ژانری قرار دارد که هیئت داوران جوایز بازی، در گذشته به آن توجه ویژهای داشته است.
نقاط ضعف: اگر اعضای هیئت داوران به دنبال تقدیر از اثری متفاوت باشند، شاید پیروزی عنوان It Takes Two به ضرر Split Fiction تمام شود. همچنین، در حالی که داستان عمیق و شخصی بازی It Takes Two درباره طلاق والدین، یکی از نقاط قوت غیرقابل انکار آن بود، Split Fiction بیشتر به خاطر طراحیاش مورد ستایش قرار گرفته تا روایت انتزاعی و بیشازحد پیچیدهاش درباره نویسندگانی که در دنیای واقعیت مجازی سرگردان شدهاند.
۲. Kingdom Come: Deliverance 2
دلایل انتخاب: این بازی میتواند بلک میث ووکانگ امسال باشد؛ یک عنوان جاهطلبانه از توسعهدهندهای خارج از جریان اصلی صنعت بازی که آرزوی دیرینه گیمرهای هاردکور را برای یک ماجراجویی عظیم تکنفره و بدون مدارا برآورده میکند. بازی Deliverance 2 یک عنوان نقشآفرینی واقعگرایانه در دوران قرون وسطی با داستانسرایی قویست که مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و امتیاز متاکریتیک ۸۸ را بهدست آورده است. بهعنوان یک نمونه مشابه دیگر، میتوان برنده جایزه بهترین بازی سال ۲۰۱۵ یعنی عنوان ویچر ۳ را نام برد. این دقیقاً همان سبکی است که گیم آواردز به آن توجه ویژهای دارد.
نقاط ضعف: عنوان بلک میث ووکانگ نتوانست جایزه بهترین بازی سال را ببرد و این اتفاق برای تهیهکنندهاش بسیار ناامیدکننده بود. درست مانند استودیوی Game Science که ووکانگ را ساخته، استودیوی Warhorse یعنی سازنده Kingdom Come نیز به دلیل اظهارات بنیانگذارش یعنی Daniel Vávra در حمایت از Gamergate (یک کارزار آنلاین علیه فمینیسم، تنوع نژادی و غیره در بازیهای ویدیویی) در سال ۲۰۱۵، از نظر برخی افراد به لحاظ سیاسی بحثبرانگیز است. اما مهمتر از این مسائل، بازی Deliverance 2 یک عنوان دشوار و زمانبر است که با وجود فروش قابلتوجه، در میان روزنامهنگاران و اعضای هیئت داوران آنچنان گسترده تجربه نشده است.
۳. Monster Hunter Wilds
دلایل انتخاب: فرنچایز مانستر هانتر با مسیری ثابت از یک بازی همکاریمحور، به یک پدیده محبوب در کنسولهای دستی و در نهایت به یک عنوان AAA موفق تبدیل شد. این روند با فروش فوقالعاده و نقدهای درخشان Wilds به اوج خود رسید. این بازی روان، چشمنواز و کاملاً پرداختشده است و بسیاری از نقاط ضعف سنتی مجموعه مانستر هانتر را اصلاح میکند.
نقاط ضعف: اگرچه Wilds نسبت به نسخههای قبلی مانستر هانتر به سبک داستانسرایی سنتیتری در بازیهای نقشآفرینی گرایش دارد، اما همچنان یک عنوان عمیقاً سیستممحور است که در آن ارتقای تجهیزات اهمیت بسیار بیشتری نسبت به درگیری احساسی بازیکنان با شخصیتها دارد. این ویژگی معمولاً با سلیقه هیئت داوران گیم اواردز برای انتخاب برنده GOTY چندان همخوانی ندارد.
۴. Indiana Jones and the Great Circle
دلایل انتخاب: بازی Indiana Jones and the Great Circle تنها با یک یا دو هفته تأخیر از مهلت جوایز سال ۲۰۲۴ جا ماند؛ اما برداشت استودیوی MachineGames از این قهرمان سینمایی ماندگار، به سرعت به خاطر تمام عناصری که هیئت داوران دوست دارد، مورد تحسین قرار گرفت. عناصری مانند داستانسرایی قوی با محوریت اجرای بازیگران، فناوری پیشرفته، کیفیت تولید بالا، ترکیب مناسبی از اکشن و گیمپلی هوشمندانه و حضور تروی بیکر (صداپیشه ایندیانا جونز) که واقعا هم تحسین برانگیز بودند.
این عنوان تقریباً بهطور قطع برای بهترین بازی سال ۲۰۲۴ نامزد میشد و انتشار آن در تاریخ ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) برای پلی استیشن ۵ کمک بزرگی خواهد بود تا Great Circle تا زمان آغاز فرآیند نامزدی سال ۲۰۲۵ همچنان در مرکز توجه بماند.
نقاط ضعف: با وجود انتشار برای پلی استیشن، ۱۲ ماه زمانی بسیار طولانیست تا این بازی در رقابت باقی بماند. جوایز بازی معمولاً عناوین لایسنس شده را انتخاب نمیکنند. همچنین امتیازهای متاکریتیک و اوپن کریتیک در میانههای ۸۰ هستند؛ اما نشان میدهند که اجماع منتقدان نسبت به این بازی کمی نرمتر از آن چیزی است که در ابتدا به نظر میرسید.
۵. Avowed
دلایل انتخاب: بازی نقشآفرینی سنتی فانتزی استودیوی Obsidian Games یک مورد جالب است. دریافت اولیه نقدها نسبتاً خوب بود، اما بازی توانسته است با گذشت زمان و از طریق دهان به دهان، محبوبیت زیادی پیدا کند؛ زیرا بازیکنان بهسختی میتوانند ویژگیهای قابل اعتماد و قدیمی آن مانند مبارزات رضایتبخش، نویسندگی عالی و لوتهای زیاد را رها کنند.
این بازی از نظر ژانر، به عنوان یک نقشآفرینی با تمرکز روی داستان و نیازمندی پایین به مهارتهای پیچیده، در جایگاه خوبی در فصل جوایز قرار دارد. Avowed قطعاً به حق خود نرسیده و اگرچه احتمالاً در طول سال از نامزدهای محتمل کنار گذاشته خواهد شد، اما دقیقاً همان تعریف یک برنده غیرمنتظره است.
نقاط ضعف: بسیار غیرمنتظره خواهد بود که عنوانی با امتیاز ۸۰ در متاکریتیک، برای جایزه بهترین بازی سال نامزد شود. چنین اتفاقی غیرمنتظره است، اما بیسابقه نیست؛ زیرا بازی بلک میث ووکانگ در سال گذشته توانست با امتیاز ۸۱ در سایت متاکریتیک، نامزد این جایزه شود.
۶. Assassin’s Creed Shadows
دلایل انتخاب: شاید این بازی نتواند اوضاع کمپانی یوبیسافت را بهبود بخشد، اما وقتی که اولین عنوان بزرگ اساسینز کرید پس از چهار سال و نیم، خوب از آب درآمد، کل جامعه گیمرها نفس راحتی کشیدند. این بازی نمونهای از عناوین جهانباز AAA است که به درستی ساخته شده و کیفیت تولید بسیار بالا و شخصیتهای به یاد ماندنیای دارد.
نقاط ضعف: به هر دلیلی، هیئت داوران گیم اواردز علاقه زیادی به عناوین اساسینز کرید ندارند. Odyssey در سال ۲۰۱۸ تنها بازی این مجموعه بود که برای جایزه بهترین بازی سال نامزد شد و اگرچه در چهار دسته نامزد بود، هیچ کدام را نبرد. شاید مانند کالاف دیوتی، همهگیر بودن شدید و تجاری شدن فرنچایز بهعنوان یک عامل منفی توسط داوران دیده شود. امتیاز ۸۱ متاکریتیک Shadows قطعاً برای شکستن این روند خیلی پایین است.
بازیهای آینده
Grand Theft Auto 6: مدت زمان زیادی از انتشار آخرین بازی اصلی جی تی ای گذشته است؛ بهطوری که وقتی GTA 5 منتشر شد، گیم اواردز وجود نداشت. سخت میتوان تصور کرد که چیزی بتواند این غول شرکت راکستار را شکست دهد؛ البته اگر تاریخ انتشار آن در سال ۲۰۲۵ آن محقق شود.
Metroid Prime 4: Beyond: شرکت نینتندو احتمالاً در سال انتشار کنسول Switch 2 چندین رقیب برای جایزه بهترین بازی سال خواهد داشت؛ اما تنها عنوانی که قطعاً از آن مطمئن هستیم، بازگشت بسیار مورد انتظار Retro Studios به ماجراجوییهای علمی-تخیلی اولشخص سموس (شخصیت بازیهای متروید) است.
Hades 2: فرض بر این است که اگر دنباله روگلایک استودیوی Supergiant در سال جاری از ارلی اکسس خارج شود، احتمالاً پیشتاز رقبای مستقل سال خواهد بود و برای انتقام گرفتن از کمتوجهی به بازی اصلی در جوایز سال ۲۰۲۰، تلاش خواهد کرد. این عنوان به هر حال واجد شرایط است؛ اما هیئت داوران معمولاً تمایلی به نامزد کردن بازیهای ارلی اکسس ندارند.
Death Stranding 2: هیدئو کوجیما یکی از چهرههای محبوب مراسم گیم اواردز است و بازی اصلی دث استرندینگ در سال ۲۰۱۹، رقابتی جدی برای عنوان بهترین بازی سال داشت؛ اگرچه در نهایت به سکیرو باخت. عنوان دث استرندینگ در آن زمان باعث اختلاف نظرهای بسیاری شد؛ اما در سالهای اخیر، چندین نسخه مجدد منتشر شده که به بازیکنان کمک کرده تا با این دیدگاه منحصر به فرد کنار بیایند. با پشتیبانی کامل پلی استیشن از این بازی، دنباله آن قطعاً تأثیر بزرگی خواهد گذاشت.
Ghost of Yōtei: هیچ ناشری رکورد بهتری از شرکت سونی در گیم اواردز ندارد و محصول مهم آن در سال جاری، باز هم یک ماجراجویی سامورایی جهانباز است؛ دنبالهای از بازی گوست آف سوشیما که شهرت آن با گذشت زمان، بیشتر از قبل شده است. انتظار میرود که این اثر از اساسینز کرید شدوز با تم مشابه پیشی بگیرد.
South of Midnight: هیئت داوران گیم اواردز قطعاً از داستانسرایی فرهنگی خاص، شخصیتمحور و ماجراجویی اسرار آمیز استودیوی Compulsion Games در اعماق جنوب، استقبال خواهند کرد. این بازی احتمالاً بهجای Fable که به تعویق افتاده است، به عنوان پرچمدار محتمل استودیوهای بازیسازی ایکس باکس در نظر گرفته میشود؛ اما گیمپلی آن هنوز کاملا مشخص نیست و تاریخچه آثار این استودیو، فراز و نشیبهای زیادی داشته است.
نظر شما درمورد این مطلب چیست؟ شما هم میتوانید پیشبینیهای خود را از طریق کامنت با تیم بازار و دیگران به اشتراک بگذارید.
منبع: Polygon
چطوری استریمر حرفهای بشیم؟ میزگیم با امید لنون و سایه
نظرات