چیزی حدود ۱۹ سال از عرضه رسمی ایکس باکس ۳۶۰ به بازار میگذرد و برای خیلی از ما حکم نوستالژی و خاطرات قدیمی را دارد. یکی از جالب توجهترین ویژگیهایی که مایکروسافت با این کنسول افسانهای و جذاب ارائه میکرد، فروشگاه آنلاین و بزرگ آن بود. حال این فروشگاه قدیمی روز گذشته برای همیشه از دسترس خارج شد تا شاهد مرگ یک دوره طلایی برای تیم سبز باشیم. در اعلامیه رسمی ایکس باکس آمده بود:
در روز ۲۹ جولای ۲۰۲۴، ایکس باکس پشتیبانی از فروشگاه ایکس باکس ۳۶۰ را برای خرید بازی، دیالسی و دیگر محتوای سرگرمی متوقف خواهد کرد.
این خاموشی همیشگی فروشگاه به معنی از دست رفتن بازیهای شما نیست. در واقع اگر عنوانی را در گذشته از این فروشگاه خریده بودید، همچنان قابلیت اجرا و استفاده از آن وجود دارد. از سوی دیگر قابلیت پشتیبانی از نسل گذشته (Backwards Compatibility) ایکس باکس سری ایکس/اس امکان تجربه بسیاری از بازیهای Xbox 360 را به شما میدهد. در نتیجه نمیتوان گفت این کنسول و بازیهایش به طور کامل دفن شدهاند. اما خب این اتفاق به معنی بسته شدن دفتر کنسول مذکور به صورت رسمی خواهد بود و اکنون محبوبترین ایکس باکس به تاریخ پیوسته است.
از سوی دیگر، یک مسئله مهم هم در میان گیمرها و فعالان صنعت ویدیوگیم وجود دارد. بسیاری از کاربران نگرانی خود را درباره نگهداری از میراث توسعهدهندگان و مواردی از این دست ابراز کردهاند. صفحه رسمی «بنیاد تاریخچه بازیهای ویدیویی» دیروز در توییتر نوشت:
امروز فروشگاه رسمی ایکس باکس ۳۶۰ برای همیشه بسته میشود و صدها بازی و DLC را از بازار خارج میکند، بدون اینکه راهی قانونی برای دسترسی به آنها وجود داشته باشد.
این بنیاد غیرانتفاعی فعالیتهای خود را به نگهداری از بازیها و تاریخچه صنعت ویدیوگیم معطوف کرده است. بنیاد تاریخچه بازیهای ویدیویی علاوه بر توییت بالا تصویری از یک کیک برای خداحافظی با ایکس باکس ۳۶۰ منتشر کرده که حس نوستالژیک و صدالبته غمانگیزی دارد.
بسته شدن فروشگاهها یا تعطیلی سرویسهای مختلف (مثل گوگل استیدیا) کاری میکند تا به سناریوهای ترسناکتری هم فکر کنیم؛ مثلا چه میشود اگر روزی استیم و تمام بازیهایش از دسترسی خارج شوند؟ چند صد یا هزار بازی و محتوای دیگر قرار است از صفحات تاریخ صنعت محو شوند؟
افراد مختلف طی چند سال اخیر به دنبال راهی برای نگهداری از آثار مختلف و صدالبته حقوق مالکیت بازیکنان هستند. چون این موضوع فقط به تاریخچه و بدنه صنعت بازیسازی ضربه نمیزند، بلکه در بسیاری از موارد بحث مالکیت را کاملا خدشهدار میکند. به عنوان مثال زمانی که یک بازی لایوسرویس کاملا از دسترس خارج شود و دیگر قابلیت تجربه آن وجود نداشته باشد، تکلیف تمام افرادی که با پرداخت حداقل ۶۰ دلار دست به خرید آن زدهاند چه خواهد شد؟ و این سوالیست که هنوز کمپانیهای بزرگ به آن پاسخ ندادهاند.
یکی از راههای احتمالی میتواند عرضه بازیهای بدون مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) باشد – مشابه کاری که فروشگاه GOG، متعلق به سیدی پراجکت رد، انجام میدهد. در چنین حالتی بازیکنان میتوانند بازی یا محتوای مورد نظر را بدون نقض قوانین کپی رایت نزد نگه دارند و نگران مسئله دسترسی یا اتمام پشتیبانی نباشند.
منبع: PC Gamer
خاطرات گیمرهای دهه هفتاد و هشتاد | میزگیم نوستالژی با گلخان و شایان
من پی ای ۳ دارم تو بلک اپس ۲ زامبی هم کیف می کنم