بر کسی پوشیده نیست که صنعت بازی روز به روز در حال گسترش و رشد چشمگیر است. بسیاری از کمپانیهای بزرگ دنیا با دیدن همین پتانسیل عظیم وارد بازار ویدیوگیم شده و بخش قابل توجهی از این فضا را به تصرف خود درآوردهاند. این روزها بیش از هر زمان دیگری شاهد افزایش تعداد عناوین رایگان (Free-to-Play) موبایلی مملو از پرداختهای درونبرنامهای (Microtransactions) هستیم و از سوی دیگر، تقریبا تمام بازیهای نسل جدید کنسولها برچسب قیمت ۷۰ دلاری دریافت میکنند. به همین دلیل، میتوان گفت بازی کردن روز به روز دارد گرانتر و سختتر میشود.
این روند نه چندان خوشایند تورم همه جا به چشم میخورد، تا جایی که همین چندی پیش مایکروسافت اعلام کرد از اواخر شهریور ماه امسال شاهد افزایش قیمت اشتراک گیم پس خواهیم بود. اما خب با تمام این اوصاف، گیمرهای دنیا هم دارند به تدریج بیشتر میشوند و صنعت بازی به طور کلی یک مسیر صعودی را طی میکند.
به تازگی گزارشی منتشر شده که پیشبینی میکند درآمد صنعت بازیهای ویدیویی در دنیا در آینده نزدیک به ارقام قابل توجه و عظیمی دست پیدا خواهد کرد. طبق این تخمینها، صنعت بازی تا سال ۲۰۲۷ به درآمد سالیانه ۳۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
پیشبینی که به آن اشاره کردیم توسط کمپانی مالی Bain & Company منتشر شده است. این شرکت اعتقاد دارد صنعت ویدیوگیم از امسال تا سال ۲۰۲۷ نرخ رشد سالانه مرکب ۹ درصدی را تجربه خواهد کرد. با این حساب سقف درآمدی صنعت که در سال ۲۰۲۲ رقم خورده بود (حدود ۱۹۹ میلیارد دلار) تا سال ۲۰۲۷ به عدد ۳۰۷ میلیارد دلار خواهد رسید. گزارش مذکور اشاره دارد که گیمرهای جوانتر (بین ۱۳ تا ۱۷ سال) حدود ۴۰ درصد از زمان خود را صرف تجربه بازیهای ویدیویی میکنند و سهم رسانههای دیگر مثل تلویزیون و سینما بسیار کمتر است.
با سرمایهگذاریهای عظیم و ادغامهای تاریخی که طی چند سال اخیر رخ داده – مثل خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت – بیشترین میزان از ثروت دارد در صنعت ویدیوگیم میچرخد. تکتک بخشهای صنعت از ورزشهای الکترونیکی گرفته تا موبایل گیمینگ هر ساله با رشد قابل توجهی مواجه هستند. تحلیلگران Bain & Company همچنین ظهور و رشد استریمرها و اینفلوئنسرهای گیمینگ را مورد مطالعه قرار دادهاند. این افراد در طول زمان به سوپر استارهای رسانهای دنیا تبدیل شدهاند و میلیونها طرفدار در کنار درآمدی با ارقام نجومی و دیوانهوار دارند.
احتمالا در آینده نزدیک شاهد پیشی گرفتن کامل صنعت بازی از سینما، تلویزیون، موسیقی و دیگر اشکال سرگرمی و هنر باشیم. بازیهای مطرح و پرطرفداری چون GTA 6 – که سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد – میتوانند به قطار سریعالسیر ویدیوگیم سرعت بیشتری هم ببخشند و آن را در دنیای تکنولوژی یکهتازه کنند.
منبع: Insider-Gaming
چرا و چطوری از فیفا شکست خورد؟ PES
نظرات