فروش چشمگیر بازی گوست آو یوتی در ماه اول؛ مقایسه عملکرد با نسخه قبلی
کمپانی سونی تایید کرده که گوست آو یوتی (Ghost of Yotei) در اولین ماه عرضه خود ۳/۳ میلیون نسخه فروخته است.
بر اساس جدیدترین گزارش مالی سونی، بازی اکشن ماجراجویی انحصاری پلیاستیشن ۵ از استودیوی ساکر پانچ (Sucker Punch) در مدت ۳۲ روز پس از عرضه، از ۱۰ مهر (۲ اکتبر) تا ۱۱ آبان (۲ نوامبر)، توانسته این میزان فروش را به دست آورد.
سونی این رقم را بدون هیچ توضیحی منتشر کرده است، بنابراین مشخص نیست که از نظر این شرکت چنین نتیجهای رضایتبخش محسوب میشود یا نه. با این حال، میتوان با در نظر گرفتن برخی نکات، تصویر دقیقتری از موفقیت تجاری گوست آو یوتی ترسیم کرد.
اولین مقایسهای که باید انجام دهیم با بازی قبلی این مجموعه یعنی گوست آو سوشیما (Ghost of Tsushima) است. آن بازی در سه روز نخست عرضه خود در تاریخ ۱۷ جولای ۲۰۲۰ که بهصورت انحصاری برای پلیاستیشن ۴ منتشر شده بود، ۲/۴ میلیون نسخه فروخت و پس از ۱۱۸ روز (کمی کمتر از چهار ماه) به رقم ۵ میلیون نسخه رسید. اکنون فروش کلی آن از مرز ۱۳ میلیون نسخه گذشته است، که شامل نسخههای عرضهشده روی پیسی و نسخه Director’s Cut برای پلیاستیشن ۵ نیز میشود.
بنابراین، اگرچه هنوز آمار دقیقی برای مقایسه دوره زمانی مشابه در اختیار نداریم، اما به نظر میرسد گوست آو یوتی در مسیر مشابهی با گوست آو سوشیما حرکت میکند. این موضوع با دادههای فروش از ایالات متحده و اروپا نیز تایید میشود.
اما آیا این میزان فروش کافی است؟ باید در نظر داشت که گوست آو سوشیما در دورهای عرضه شد که پلیاستیشن ۴ در تابستان ۲۰۲۰ مخاطبان بسیار بیشتری نسبت به پلیاستیشن ۵ امروز داشت و در دوران قرنطینه و رونق بازیهای خانگی بود. در مقابل، گوست آو یوتی با قیمت ۷۰ دلار عرضه شده، در حالی که نسخه استاندارد گوست آو سوشیما با قیمت ۶۰ دلار به فروش میرسید. بنابراین، از نظر میزان درآمد دلاری، بازی جدید عملکرد بهتری داشته است.
تفاوت دیگر میان دو بازی در زمان انتشار آنهاست. گوست آو سوشیما در تابستان عرضه شد، اما گوست آو یوتی در پاییز منتشر شده و با نزدیک شدن به فصل تعطیلات، فرصت مناسبی برای افزایش فروش دارد. این بازی بهویژه میتواند برای کسانی که قصد خرید پلیاستیشن ۵ برای اولینبار یا ارتقا به مدل پلیاستیشن ۵ پرو را دارند، گزینه محبوبی باشد.
همچنین، بسته الحاقی چندنفره Ghost of Yotei: Legends قرار است در سال ۲۰۲۶ منتشر شود که بدون شک باعث افزایش دوباره توجه به بازی خواهد شد. همانطور که انتظار میرود، گوست آو یوتی نیز مانند گوست آو سوشیما در آینده با نسخه Director’s Cut برای پیسی منتشر میشود و شاید حتی نسخهای برای پلیاستیشن ۶ نیز در راه باشد.
در مجموع، بازی Ghost of Yotei هنوز راه درازی تا رسیدن به آمار کلی فروش نسخه قبلی دارد، اما فرصتهای زیادی برای جبران در پیش است. همانطور که مت پیسکاتلا از شرکت سیرکانا (Circana) ماه گذشته گفت: «فروش اولیه بازی کاملا قابل قبول بود… نه فوقالعاده، نه ضعیف.»
در مورد پروژه بعدی استودیوی ساکر پانچ، برایان فلمینگ، مدیر استودیو و یکی از موسسان آن، در گفتوگویی با وبسایت VGC اعلام کرد که تصمیم درباره پروژه بعدی پس از عرضه Ghost of Yotei: Legends گرفته میشود. او اشاره کرد که نباید انتظار داشت این استودیوی کوچک همزمان روی چند پروژه کار کند، زیرا تمرکز آنها همیشه روی یک بازی در هر زمان است.
منبع: Pushsquare
بهترین بازی شوتر تاریخ؛ میزگیم با لیل شایان و امید لنون
نظرات