مرورگرها یکی از بهترین ابزارهای هکرها برای نفود به سیستم کاربران به شمار میروند. در دنیای امروز، همان اندازه که این موتورهای جستجو به کمک ما میآیند، از تحقیقات دانشگاهی گرفته تا سوالهای روزمره که ذهنمان را مشغول میکنند، میتوانند برای اطلاعات ما نیز مضر و خطرناک باشند. خوشبختانه گوگل با اعمال تغییراتی در کروم، قدم بسیار مثبتی برای افزایش امنیت آن برداشته است.
جلوگیری از فیشینگ در کروم با استفاده از مدل جدید یادگیری ماشین
کروم از امنترین مرورگرها محسوب میشود و حالا کمپانی گوگل میخواهد از فناوری یادگیری ماشین (Machine Learning) برای امنتر کردن آن استفاده کند. احتمالاً بارها پیش آمده که بخواهید وارد یک وبسایت شوید اما با یک صفحه قرمز و اخطار در گوگل کروم مواجه شدهاید. این اخطار مربوط به قابلیت جستجوی امن یا Safe Browsing است که موجب میشود میلیاردها دستگاه به طور روزانه در برابر سایتهای خطرناک محافظت شوند.
امسال گوگل یک مدل جدید از یادگیری ماشین را به کار گرفته که دو و نیم برابر مدل قبلی، توانایی شناسایی سایتهای بالقوه خطرناک و حملات فیشینگ را دارد. این عدد بسیار قابل توجه است و وبگردی را نسبت به قبل تا حد زیادی ایمنتر میکند.
یادگیری ماشین، جلوی اعلانات آزاردهنده را نیز با امنیت بیشتری در کروم میگیرد
این مدل جدید یادگیری ماشین، تجربه وبگردی را با تغییراتی در اعلانات سایتها، بهبود میبخشد. این اعلانات، از طرفی بهروزرسانیهای سایتهای مورد علاقه را به شما یادآوری میکنند، اما از طرفی درخواستهای مجوز اعلان، در بسیاری از اوقات برای کاربران میتواند آزاردهنده باشد. برای راحتی کاربران، کروم پیشبینی میکند که در آینده به چه درخواستهایی مجوز نخواهید داد و آنها را برای شما به نمایش در نمیآورد.
اما نکته مهم اینجاست که از این به بعد، با استفاده از مدل جدید یادگیری ماشین، این پیشبینیها به سرورهای گوگل ارسال نخواهند شد و مستقیما در خود دستگاه کاربر انجام میشوند.
صفحات Journeys کروم اکنون به صورت خودکار به زبان دلخواه شما ترجمه میشوند
گوگل همچنین اعلام کرده که اکنون کروم از یک مدل هوش مصنوعی شناسایی زبان جدید استفاده میکند که طبق ترجیح شما، تشخیص میدهد که یک صفحه در Journeys باید ترجمه شود یا نه. با استفاده از این مدل جدید، روزانه دهها میلیون ترجمه موفق در کروم انجام میشود. Journeys یکی از ویژگیهای نسبتاً جدید گوگل کروم است که تاریخچه جستجوهای شما را بر اساس موضوعات مرتبط به هم، دستهبندی میکند.
یادگیری ماشین، نوار ابزارهای مورد نیاز شما را نیز در اختیارتان قرار میدهد
گوگل میداند که هر یک از ما عادتهای خاص خود را داریم. مثلا برخی از ما در هنگام وبگردی، لینکهای زیادی را با دیگران به اشتراک میگذاریم یا عادت داریم از جستجوی صوتی برای یافتن پاسخ استفاده کنیم. اکنون کروم با استفاده از مدل جدید یادگیری ماشین خود، تلاش میکند تا بفهمد ما بیشتر به چه چیزی نیاز داریم و نوار ابزار مربوط به رفع همین نیازها را در همان لحظه برایمان به نمایش در میآورد. در مثالهای بالا، نوار ابزار کاربر، شامل دکمههای اشتراکگذاری و جستجوی صوتی میشود.
در حال حاضر، گوگل کروم، محبوبترین موتور جستجو است و تلاش مدیران گوگل در جهت کارآمدتر کردن آن، نشان از یک برنامه مدت برای تثبیت این جایگاه، دارد. شما درباره کروم و این تغییرات جدید چه فکر میکنید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
نظرات