گوگل در حال آماده سازی یک بروزرسانی گسترده برای موتور جستجوی خود است که میگوید کیفیت و صحت نتایج را بهبود خواهد بخشید. این کمپانی در یک پست رسمی وبلاگش اعلام کرده که تغییرات ماههای آینده، قرار است باعث شوند که به جای نتایج سئو محور، نتایجی در موتور جستجو نمایش داده شوند که بیشتر نیازهای کاربران را برطرف میکنند.
همچنین، گوگل تلاش میکند تا محتواهای غیراصلی را که ارزش نشان داده شدن ندارند، کمتر در نتایج جستجوهای خود به کاربران نمایش دهد تا آنان به محتوای دست اول بیشتری برخورد کنند. گوگل هر ساله هزاران بروزرسانی را برای سیستم رتبهبندی موتور جستجوی خود منتشر میکند. اکثر این آپدیتها بهبودهای کوچکی را به ارمغان میآورند اما بروزرسانی که از آن صحبت میکنیم، قرار است باعث تغییرات گستردهای در موتور جستجوی گوگل شود.
آقای دنی سالیوان (Danny Sullivan)، یکی از کارکنان بخش روابط عمومی گوگل که وظیفهاش توضیح سادهتر ویژگیهای برنامههای این کمپانی به عموم مردم است، در پاسخ به خبرنگاران گفته که با این بروزرسانی، جستجوهای مربوط به خرید اجناس، سرگرمی، تکنولوژی و همچنین سوالاتی که با «چگونه» شروع میشوند، بیشترین سود را خواهند برد.
به گفته آقای سالیوان: «این بروزرسانی، در رتبهبندی نتایج جستجو تغییرات معناداری به وجود خواهد آورد. ما در ماههای آینده آپدیت ذکر شده را گسترش خواهیم داد و کاربران میتوانند انتظار داشته باشند که نتایج جستجوهایشان بسیار بهبود پیدا کند. این بروزرسانی باعث میشود که نشانههای مختلفی درباره صفحات و سایتها برای رتبه بندی نتایج در نظر گرفته شوند اما جدای از این، باعث خواهد شد که کاربران به جای برخورد با نتایجی که رتبه بالاتری دارند، به محتوای مفیدتری دسترسی داشته باشند که پاسخ نیازهایشان را بدهد.»
به طور کلی، هدف بروزرسانی این است که موتور جستجوی گوگل، محتواهایی که به طور عمدی برای کلیک خوردن طراحی شدهاند را تشخیص دهد و تنها به سئو در نمایش نتایج متکی نباشد و واقعاً آن چیزی که به دنبالش هستید را به شما نشان دهد. آقای سالیوان میگوید که محتواهای اورجینال و مفید بیشتر در معرض دید قرار خواهند گرفت و صفحاتی که مفید نیستند و فقط برای کلیک خوردن طراحی شدهاند، رتبه پایینتری خواهند داشت.
او همچنین در بخش دیگری از صحبتهایش گفته: «تاکتیکهایی که تولیدکنندگان محتوا از این پس باید در نظر بگیرند تا محتواهایشان بیشتر نمایش داده شود، شامل در اختیار گذاشتن تجربیات دسته اول خود از محصولات برای خوانندگان و بکارگیری دانش عمیقشان درباره یک موضوع است. از این به بعد، اگر میخواهید وبسایتها و صفحاتتان بیشتر در جستجوها نمایش داده شود، باید روی محتوایی که تولید میکنید تمرکز خاصی کنید تا برای کاربران مفید باشد.»
البته آقای سالیوان میگوید هدف از تغییرات، این نیست که افراد پیروی کننده از قوانین سئو مجازات شوند، بلکه گوگل میخواهد نتایجی که طعمه کلیک (Clickbait) هستند و کمیت را به کیفیت ترجیح میدهند، کمتر به نمایش در بیایند تا ناشران روی خود محتوا تمرکز بیشتری داشته باشند. به نظر میرسد این بروزرسانی در نهایت به نفع جستجوگران باشد و کاربران راحتتر به پاسخ سوالات خود برسند. نظر شما درباره این آپدیت و تغییرات موتور جستجوی گوگل چیست؟ آیا با کاربردیتر شدن نتایج جستجو به جای سئو محور بودن آنان موافقید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
نظرات