گرتا گرویگ از عدم نمایش سینمایی نارنیا توسط نتفلیکس نگران است
گرتا گرویگ درباره آخرین پروژهاش با نتفلیکس ابراز نگرانی کرده و ناراحت است که بازسازی مجموعه فیلمهای «سرگذشت نارنیا» یا The Chronicles of Narnia توسط این پلتفرم در سالنهای سینما اکران نمیشود. شایعاتی از نارضایتی او به دلیل عدم اکران سینمایی فیلمهای جدید نارنیا وجود دارند و این موضوع برای گرویگ و طرفداران نارنیا به یک مسئله مهم تبدیل شده است. پس از موفقیتهای چشمگیر سه فیلم اخیر او (Lady Bird و Little Women و همچنین Barbie)، گرویگ حق دارد که درباره شرایط پروژههای بعدیاش نظر بدهد و نگرانیهای او کاملاً قابل درک هستند.
گرویگ پیش از آغاز فیلمبرداری فیلم Barbie، با ساخت دستکم دو فیلم از مجموعه نارنیا برای نتفلیکس موافقت کرده بود. با موفقیتهای پیوسته او از سال ۲۰۱۷ تاکنون، منطقی است که بخواهد پروژههای آیندهاش مانند تمام آثار برجسته تاریخ، در سالنهای سینما به نمایش درآیند. اما به نظر میرسد که تصمیم نتفلیکس برای عدم اکران سینمایی بازسازی نارنیا کاملا جدی باشد. متأسفانه گرویگ با پلتفرمی قرارداد بسته که در زمینه پخش استریم تخصص دارد و به طور سنتی از نمایشهای سینمایی دوری کرده است.
گرتا گرویگ حق دارد نگران تصمیم نتفلیکس در مورد عدم اکران سینمایی نارنیا باشد
نتفلیکس برنامهای برای اکران سینمایی بازسازی سرگذشت نارنیا ندارد و گرتا گرویگ بهطور منطقی و قابل درکی نگران این موضوع است. او بهعنوان بازیگری که از سال ۲۰۰۶ به تدریج نقش خود را در صنعت سینما به نویسندگی و کارگردانی تغییر داده، همواره با جنبههای مختلف فیلمسازی درگیر بوده است. همین تجربه گسترده و همهجانبه، باعث نگرانیاش درباره تجربه مخاطبان در هنگام تماشای فیلم نیز میشود. تماشای فیلم در سینما بهجای اتاق نشیمن، تجربهای خاطرهانگیزتر را فراهم میکند. گرویگ قبلا به این موضوع اشاره کرده که برخی از خاطرات محبوب دوران کودکیاش مربوط به حسهایی است که هنگام تماشای فیلم در سینما به او انتقال پیدا کردهاند.
گرویگ بدون شک میخواهد که آثارش همچنان موفقیت فرهنگی فیلمهای قبلیاش را داشته باشند، بهویژه که این فیلمها مجموعاً ۱۹ نامزدی اسکار را بهدست آوردهاند. برای اینکه یک فیلم واجد شرایط نامزدی جایزه اسکار شود، باید حداقل به مدت هفت روز متوالی در سینما اکران داشته باشد. با این حساب، بازسازی نارنیا حتی نمیتواند برای معتبرترین جایزه صنعت سینما مورد بررسی قرار گیرد.
از طرفی باید به درک و پیشزمینه فکری مخاطبان نیز توجه شود. معمولا به این شکل است که بینندگان، آثاری که مستقیماً به استریم میروند را کمهیجانتر، سادهتر و با کیفیت پایینتر ارزیابی کنند. از طرفی، چون که نتفلیکس درآمدش را از مشترکین ماهانه کسب میکند و نه از فروش گیشه، نیازی به اکران فیلمهای خود احساس نمیکند و به نگرانیهای فیلمسازانی که به دنبال موفقیت در گیشه هستند نیز اهمیتی نمیدهد.
چرا اکران سینمایی برای بازسازی نارنیا بهتر از پخش استریم است؟
علیرغم تمام ملاحظات مالی و لجستیکی صنعت سینما که سعی دارد سهامداران خود را راضی نگه دارد، دلایل زیادی وجود دارند که نشان میدهند بازسازی نارنیا توسط گرتا گرویگ برای اکران سینمایی مناسبتر است. علاوه بر کسب اعتبار و شناخته شدن توسط اسکار، فیلمهای فانتزی بهگونهای طراحی شدهاند که تماشاگران را به دنیایهای جادویی جدید ببرند و از طریق صفحههای بزرگ سینما و صدای فراگیر تجربهای همهجانبه خلق کنند. سطح هیجانی که اکران سینمایی ایجاد میکند نیز میتواند به تبلیغات بیشتر و موفقیت فیلم منجر شود.
گرویگ، به عنوان یک هنرمند، بدون شک امیدوار است که مخاطبان مشتاق آثارش باشند؛ آثاری که ساعتهای بیشماری را صرف خلق آنها کرده است. اما استریم میتواند تجربه فیلم را مختل کند. تماشای فیلم در خانه معمولا با وقفههای متعدد به دلیل چک کردن گوشی، رسیدگی به امورات ناگهانی و غیره همراه است و این مسئله به تجربه سینمایی یک اثر ضربه میزند. بر اساس آمارها، فیلمهایی که بلافاصله به استریم میروند، احتمالا بخشی از بینندگان خود را از دست میدهند و حتی سود مالی کمتری را برای عوامل به همراه دارند. همکاری گرویگ با پروژه نارنیا در صورتی موفقتر خواهد بود که به درستی از تمام پتانسیلهای موجود برای معرفی این فیلمها به عنوان اثری فاخر و بزرگ استفاده شود.
تجربه قبلی نتفلیکس با فیلم Glass Onion یک راهحل مناسب برای بازسازی نارنیا است
اگرچه نتفلیکس به شدت بر پلتفرم استریم خود متمرکز است و از این سرویس سود زیادی میبرد، اما باید به اکران محدود سینمایی برای بازسازی نارنیا توسط گرتا گرویگ توجه کند. در سال ۲۰۲۲، نتفلیکس اکران محدودی برای فیلم موفق Glass Onion: A Knives Out Mystery به کارگردانی رایان جانسون و با بازی دنیل کریگ و ادوارد نورتون داشت.
فیلم Glass Onion به مدت هفت روز در ۶۰۰ سینما اکران شد و پس از آن، ماه بعد در نتفلیکس به نمایش درآمد. این فیلم حدود ۱۵ میلیون دلار در سینماها درآمد کسب کرد و اگر در ۴۰۰۰ سینما که معمولاً با اکرانهای بزرگ همراه است پخش میشد، میتوانست چهار برابر این مبلغ را به دست آورد. با توجه به بازه زمانی کوتاه و نبود تبلیغات سینمایی، این فیلم عملکرد خوبی داشت. Glass Onion سپس به یکی از ۱۰ فیلم پربیننده پلتفرم نتفلیکس تبدیل شد. با توجه به شهرت گرویگ و نارنیا، یک اکران سینمایی کوتاه میتواند گزینه خوبی برای دستیابی به اهداف مورد نظر گرویگ باشد و از سوی دیگر، سود نتفلیکس از این پروژه را هم تضمین کند.
از تمایل به خلق خاطرات ماندگار و دستیابی به موفقیت گستردهتر تا انتقال حس بهتر به مخاطبان و ایجاد هیجان و انرژی قویتر، گرتا گرویگ دلایل موجهی برای اکران سینمایی بازسازی نارنیا توسط نتفلیکس دارد. این امر هم به نفع او و هم به نفع نتفلیکس خواهد بود؛ البته اگر بتوانند به یک توافق دوطرفه برسند، حتی اگر این توافق یک اکران کوتاهمدت سینمایی مانند آنچه نتفلیکس با Glass Onion انجام داد باشد. اگرچه گرویگ قبلاً موافقت کرده با این غول صنعت استریم همکاری کند، اما موفقیت و جایگاه کنونی او میتواند در متقاعد کردن نتفلیکس برای اکران سینمایی بازسازی سرگذشت نارنیا تاثیرگذار باشد.
منبع: Screenrant
اگر دختر گیمر و پسر استریمر ازدواج کنند چی میشه؟ میزگیم با سایه و حمید
نظرات