گزارشهای داخلی نگرانکننده؛ جی تی ای ۶ برای بار دوم تاخیر میخورد؟
جی تی ای ۶ که نماد یک دهه انتظار و اوج بلندپروازیهای راکاستار (Rockstar) به شمار میرود، چرخه توسعهای طولانی و بسیار مخفیانه داشته است. هر خبر کوچک، هر شایعه و هر نشت اطلاعاتی پیرامون آن، به سرعت به یک زلزله خبری تبدیل میشود. طرفداران هنوز شوک ناشی از اعلام تأخیر رسمی بازی از پاییز ۲۰۲۵ به می ۲۰۲۶ (اردیبهشت/خرداد ۱۴۰۵) را به طور کامل هضم نکرده بودند که اکنون، گزارشهای نگرانکننده جدیدی، سایه تردید را بر همین تاریخ جدید نیز انداخته است.
یک مصاحبهگر شناختهشده با ارتباطات داخلی، بهتازگی به موج شایعات مبنی بر احتمال تأخیر دوباره جی تی ای ۶ دامن زده است. با نزدیک شدن به ماهی که قرار بود پایان این انتظار طولانی باشد، تمام چشمها بار دیگر به راکاستار و توانایی این استودیو برای عرضه بازی در موعد مقرر دوخته شده است.
ریس رایلی (Reece Reilly)، مجری پادکست محبوب کیوی تاکز (Kiwi Talkz)، در پاسخ به کاربری دیگر در پلتفرم توییتر (Twitter)، مستقیماً اعلام کرد که جی تی ای ۶ ممکن است باز هم به تأخیر بیفتد. پیش از این نیز چندین منبع داخلی و اینسایدر معتبر صنعت بازی، در مورد دستیابی به هدف انتشار می ۲۰۲۶ (اردیبهشت/خرداد ۱۴۰۵) ابراز تردید کرده بودند.
اکنون، رایلی با افزودن هیزم به این آتش، اظهار داشته است که «گزارشهای متناقضی» از توسعهدهندگان در استودیوهای مختلف راکاستار (از جمله استودیوهای بنگلور، ادینبرو و سن دیگو) شنیده است. او با توجه به این تناقضات، توضیح داد که تأخیر دوم هنوز قطعی نیست، اما در عین حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که کار توسعه و بهینهسازی بازی بهموقع به پایان برسد. در پاسخهای بعدی، رایلی حدس خود را در مورد دلیل این گزارشهای متفاوت بیان کرد: به نظر میرسد یک بحث و جدل داخلی جدی در سطوح بالای راکاستار در جریان است تا مشخص شود آیا انتشار در ۲۶ می ۲۰۲۶ (۵ خرداد ۱۴۰۵) اصلاً واقعبینانه است یا خیر.
او ادعا کرد که فرایند توسعه هسته اصلی بازی احتمالاً به مراحل پایانی نزدیک است، اما چالش اصلی، فاز بلند و طاقتفرسای «تضمین کیفیت» (QA) یا همان آزمایشهای گسترده است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی، انتظارات غیرقابل تصور مخاطبان را برآورده میکند. رایلی در این بخش، اشاره مستقیمی به سرنوشت تلخ و عرضه فاجعهبار سایبرپانک ۲۰۷۷ (Cyberpunk 2077) دارد؛ کابوسی که راکاستار به هیچ قیمتی حاضر نیست برای مورد انتظارترین بازی تاریخ تکرار کند. فشار برای عرضه یک شاهکار بینقص، بسیار سنگین است.
این حجم عظیم از کار باقیمانده، زمانی نگرانکنندهتر به نظر میرسد که آن را در کنار اخبار نگرانکننده هفتههای اخیر، یعنی اخراج دهها کارمند توسط راکاستار، قرار دهیم. این اقدام که ظاهراً در تناقض کامل با نیاز مبرم به افزایش نیروی کار برای اتمام پروژه در موعد مقرر است، به این گمانهزنیها دامن میزند.
در حال حاضر، وبسایت رسمی راکاستار همچنان تاریخ انتشار ۲۶ می ۲۰۲۶ (۵ خرداد ۱۴۰۵) را برای جی تی ای ۶ نمایش میدهد. بدون هیچ بیانیه رسمی از سوی استودیو، هر خبری مبنی بر تأخیرهای بیشتر، باید صرفاً در حد شایعه و با دیده تردید نگریسته شود. با این حال، واضح است که در پس پرده، هدف عرضه فعلی با چالشهای جدی روبهرو است.
صرف نظر از اینکه آیا توقف دیگری در راه است یا نه، جی تی ای ۶ با گذراندن بیش از یک دهه در فرایند توسعه، رکورد طولانیترین زمان ساخت را در میان تمام عناوین تاریخ راکاستار شکسته است. طرفداران در یک دوراهی سخت قرار گرفتهاند: دریافت بازی در موعد مقرر با ریسک مشکلات فنی، یا پذیرش تأخیری دیگر برای اطمینان از عرضه یک شاهکار کامل و صیقلخورده.
منبع: gamerant
بهترین بازی های ترسناک با امید لنون؛ میزگیم ویژه هالووین
نظرات