قدرت یک برند را کجا میتوان سنجید؟ شاید در توانایی یک تریلر دو دقیقهای برای زیر و رو کردن جدول فروش و بازگرداندن یک بازی دهساله به صدر فهرست پردانلودترینها. این دقیقاً همان اتفاقی است که جدیدترین تریلر جی تی ای ۶ رقم زده است؛ پدیدهای که نه تنها عطش جامعه جهانی گیمرها را برای بازی جدید راکستار گیمز به اوج رسانده، بلکه جان تازهای به کالبد GTA V بخشیده و در سوی دیگر، به شکل غیرمنتظرهای به حکمرانی یکی دیگر از شاهکارهای این شرکت، Red Dead Redemption 2، خاتمه داده است.
بر اساس گزارش رسمی پلی استیشن از آمار دانلود بازیها در ماه می، بازی GTA V که بیش از یک دهه از انتشار اولیه آن میگذرد، یک رنسانس تمامعیار را تجربه کرده است. این موج جدید محبوبیت که مستقیماً به انتشار دومین تریلر جی تی ای ۶ نسبت داده میشود، باعث شده است بازیکنان قدیمی و جدید برای تجربه یا بازگشت به دنیای پرآشوب لوس سانتوس هجوم ببرند.
انتشار دومین تریلر GTA 6 با افزایش خیرهکننده دانلودهای GTA V و پایان دادن به سلطنت ۵ ماهه Red Dead Redemption 2، صنعت بازی را تکان داد
این صعود در آمار هر دو نسل کنسول سونی کاملاً مشهود است:
- در پلی استیشن ۵، بازی GTA V از رتبه هشتم به رتبه پنجم در منطقه آمریکا و کانادا جهش کرد و در اروپا نیز با دو پله صعود، در جایگاه چهارم قرار گرفت. نکته شگفتانگیز این است که این موفقیت در بحبوحه رقابت با عناوین کاملاً جدید و پر سروصدایی مانند Forza Horizon 5 و DOOM: The Dark Ages به دست آمده است. این موضوع نشان میدهد که قدرت برند GTA همچنان از بسیاری از بازیهای روز، نافذتر است.
- عملکرد بازی بر روی پلی استیشن ۴ حتی خیرهکنندهتر بود. این عنوان در آمریکای شمالی یک صعود خیرهکننده شش پلهای را تجربه کرد و از رتبه یازدهم به رتبه پنجم رسید. در اروپا نیز از جایگاه هشتم به رتبه ششم دست یافت.
این آمار اثبات میکند که استراتژی راکستار در مدیریت هیجان مخاطب تا چه حد موفق بوده است. بدون عرضه هیچ محتوای جدید و قابل توجهی برای GTA Online، صرفاً نمایش چند دقیقه از آینده این مجموعه کافی بود تا موتور محرکه نسخه فعلی دوباره با تمام قدرت به کار بیفتد.
شاید بزرگترین شگفتی گزارش ماه می پلیاستیشن، پایان یافتن سلطنت پنجماهه Red Dead Redemption 2 بر جدول پردانلودترینهای پلیاستیشن ۴ در آمریکای شمالی باشد. این بازی که همواره یکی از محبوبترین عناوین راکستار بوده، سرانجام جایگاه نخست خود را به یک رقیب غیرمنتظره واگذار کرد: Star Wars Battlefront II.
این اتفاق از چند جهت جالب توجه است. Battlefront II که یک سال پیش از RDR2 منتشر شده، به لطف حمایت جامعه طرفداران و تبلیغات در شبکههای اجتماعی، در ماه گذشته یک بازگشت رؤیایی را تجربه کرد و توانست نه تنها در آمریکای شمالی، بلکه در اروپا نیز Red Dead Redemption 2 را کنار بزند و بر صدر جدول تکیه کند. این اتفاق نشاندهنده قدرت جوامع کاربری در احیای بازیهای قدیمیتر است. اکنون RDR2 باید به جایگاه دوم در هر دو منطقه بسنده کند و با توجه به شتاب بالای Battlefront II، بازپسگیری این جایگاه در ماه ژوئن نیز دور از ذهن به نظر میرسد.
در کنار آمار فروش، گزارش جدیدی از شرکت معتبر تحلیلی Ampere، ابعاد دیگری از این پدیده را روشن میکند. این گزارش که به بررسی عادات گیمرها میپردازد، نشان میدهد که اکوسیستمهای بازی چگونه در هم تنیده شدهاند.
برای مثال، موفقیت اخیر فیلم «ماینکرفت» باعث شد تعداد کاربران فعال ماهانه این بازی در ماه آوریل به ۲۰ میلیون نفر برسد. تحلیل Ampere نشان میدهد که ۱۱ درصد از بازیکنان GTA Online، جزو همین کاربران فعال ماینکرفت نیز بودهاند. این همپوشانی، طرفداران GTA را پس از بازیکنان Fortnite، Roblox و Call of Duty، در رده چهارم بزرگترین گروههای بازیکن مشترک با ماینکرفت قرار میدهد.
اما نکته ظریف و مهم گزارش اینجا است: در همین بازه زمانی، میانگین ساعاتی که این گروه از بازیکنان (یعنی کسانی که هم GTA و هم ماینکرفت بازی میکنند) در دنیای GTA Online در پلی استیشن صرف کردهاند، با افت ۱۹ درصدی همراه بوده است. این آمار میتواند به این معنا باشد که هرچند هیجانات دنیای دیگر (مثل فیلم ماینکرفت) میتواند بازیکنان را به سمت عناوین مختلف سوق دهد، اما توجه و زمان آنها بین این دنیاها تقسیم میشود.
این تحلیلها در کنار هم تصویری جامع از وضعیت فعلی راکستار گیمز ارائه میدهند: شرکتی که حتی سایه بازی آیندهاش (جی تی ای ۶) برای به حرکت درآوردن چرخهای اقتصادی عناوین قدیمیاش کافی است و همزمان، رقابت در صنعت بازی آنقدر پویا است که هیچ سلطنتی، حتی سلطنت شاهکاری مانند Red Dead Redemption 2، دائمی نخواهد بود.
منبع: rockstarintel
دوست داشتنیترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا @alirexzam
بهترین بازی های تاریخ
بهترین بازی دنیا ممنون از سازنده ی این بازی