نقشه جدید جی تی ای ۶، دو برابر بزرگتر و متراکمتر خواهد بود
جامعه فعال در زمینه نقشهبرداری بازی جی تی ای ۶ (Grand Theft Auto VI) بهتازگی مهمترین آپدیت خود را منتشر کرده است. این اقدام که سر و صدای زیادی در میان هواداران به پا کرده، تصویری جدید از ایالت لئونیدا (Leonida) را پیش روی ما میگذارد؛ دنیایی که مقیاس آن فراتر از تمام ساختههای قبلی شرکت راکاستار گیمز (Rockstar Games) است.
در روز شکرگزاری امسال (نوامبر ۲۰۲۵ – آذر ۱۴۰۴)، یک بهروزرسانی تازه از گروه قدیمی و معتبر «پروژه نقشهبرداری جی تی ای ۶» (GTA VI Mapping Project) در شبکههای اجتماعی دستبهدست شد. بر اساس این اطلاعات جدید، نقشه بازی حدود ۲.۱ برابر کل نقشه بازی جی تی ای ۵ (Grand Theft Auto V) وسعت دارد. اما نکته خیرهکنندهتر، ادعای آنها در خصوص گسترش بافت شهری است: تخمین زده میشود که نسخه جدید شهر وایس سیتی (Vice City) به تنهایی دو برابر بزرگتر از شهر لس سانتوس (Los Santos) باشد و تراکم آن نیز به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است.
نگاهی دقیقتر به پروژه نقشهبرداری
در شرایطی که راکاستار گیمز در مورد تاریخ انتشار احتمالی بازی در نوامبر ۲۰۲۶ (آبان/آذر ۱۴۰۵) همچنان سیاست سکوت را در پیش گرفته است، گروهی از طرفداران متعهد و پیگیر، سه سال گذشته را صرف کنار هم چیدن قطعات پازل نقشه لئونیدا کردهاند. باید توجه داشت که این کار صرفاً یک گمانهزنی ساده نیست؛ بلکه این پروژه از یک روش علمی و دقیق به نام «نقشهبرداری مختصاتی» (Coordinate Mapping) بهره میبرد.
فعالیت جدی این جامعه پس از افشاگریهای عظیم سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) آغاز شد؛ زمانی که صدها کلیپ مربوط به تستهای فنی و اشکالزدایی (Debug) سازندگان به بیرون درز کرد. این ویدیوها مختصات جهانی روی صفحه (محورهای X، Y و Z) را که توسط موتور بازیسازی ریج (RAGE) استفاده میشود، نشان میدادند. نقشهبرداران با تطبیق دادن این مختصات با نقاط شاخص و ساختمانهایی که در تریلر رسمی شماره ۱ و تصاویر منتشر شده بعدی دیده شدند، موفق شدند چیدمان این ایالت را با دقت ریاضی بسیار بالایی بازسازی کنند.
تصویری که در این هفته فضای مجازی را پر کرده و توسط یکی از نقشهبرداران جامعه به نام یانیس (YANIS) واترمارک شده است، نقشههای جی تی ای ۴ (لیبرتی سیتی – Liberty City)، جیتیای ۵ (لس سانتوس و بلین کانتی) و نقشه پیشبینی شده جی تی ای ۶ را روی هم میاندازد. تفاوت بصری این نقشهها شگفتانگیز است؛ بهطوری که خشکیهای ایالت لئونیدا در مقایسه با جزیره لس سانتوس، آن را بسیار کوچک و ناچیز جلوه میدهد.
اولویت تراکم بر فضای خالی
جذابترین نکتهای که از دادههای جدید برداشت میشود، تنها مساحت کلی نقشه نیست، بلکه تراکم محیط است. جیتیای ۵ همیشه توسط برخی منتقدان به دلیل داشتن نقشهای بزرگ که بخش عمده آن را رشتهکوههای خالی و بدون تعامل تشکیل میداد، نقد میشد. در مقابل، نقشه پیشبینی شده لئونیدا نشاندهنده یک بافت شهری عظیم و پیوسته است. در توضیحات این بهروزرسانی آمده است: «تخمین زده میشود که وایس سیتی بسیار متراکمتر و ۲ برابر بزرگتر از لس سانتوس است.»
اگر این اطلاعات دقیق باشد، با شنیدههای قبلی از گوشهوکنار صنعت بازی مبنی بر تمرکز ویژه راکاستار بر «دسترسی به فضای داخلی ساختمانها» و «عمق عمودی» کاملاً همخوانی دارد. یک وایس سیتی که دو برابر لس سانتوس باشد، نویدبخش کلانشهری است که پیمودن آن نیازمند زمانهای رانندگیِ نزدیک به دنیای واقعی است. این موضوع احتمالاً اهمیت سفرهای هوایی و مسیریابی دقیق در بزرگراهها را بیشتر از هر زمان دیگری در این سری بازیها برجسته میکند.
مدیریت انتظارات و هیجان
بسیار مهم است به این نکته توجه کنیم که اگرچه پروژه نقشهبرداری سابقهای طولانی در دقت شگفتانگیز دارد — پروژههای مشابهی از طرف همین جامعه کاربری پیش از انتشار بازیهای جی تی ای ۵ و رد دد ردمپشن ۲ (Red Dead Redemption 2) نقشهها را با موفقیت ترسیم کرده بودند — اما این اطلاعات همچنان یک تخمین غیررسمی است. راکاستار گیمز هنوز اندازه نقشه یا ابعاد دقیق آن را بهصورت رسمی تأیید نکرده است.
با این حال، با توجه به اینکه بازی رسماً تا اواخر سال ۲۰۲۶ (پاییز/زمستان ۱۴۰۵) با تأخیر مواجه شده است، این بهروزرسانیهای جامعهمحور حکم سوخت اصلی را برای قطار هیجان طرفداران دارند. اگر محاسبات این گروه درست از آب دربیاید، بازیکنان در سال آینده تنها یک شهر جدید دریافت نمیکنند؛ بلکه وارد دنیایی دیجیتالی میشوند که پتانسیل آن را دارد تا استانداردهای جدیدی را برای دهه آینده بازیهای جهانباز (Open-World) تعریف کند.
منبع: ایکس
نظرات