آخرین سنگر مستحکم و نماد انحصار ایکسباکس، هیلو (Halo)، سرانجام در حال فروپاشی است. این فرنچایز محبوب سال آینده رسماً به پلیاستیشن میآید. طی یک سال گذشته، شاهد بودهایم که بازیهای بیشتری از ایکسباکس مسیر خود را به کنسول سونی پیدا کرده و با استقبال گستردهای روبهرو شدهاند. عناوینی مانند Sea of Thieves، Age of Empires، Forza Horizon و Gears of War همگی عملکرد درخشانی در پلیاستیشن ۵ داشتهاند و حالا، نوبت به فرمانده اصلی، یعنی هیلو، رسیده است تا این جهش تاریخی را رقم بزند.
استودیو هیلو (Halo Studios) رسماً تأیید کرد که بازسازی اولین نسخه این مجموعه از سال ۲۰۰۱، یعنی هیلو: کامبت ایوالود (Halo: Combat Evolved)، قرار است در سال ۲۰۲۶ با نام هیلو: کمپین ایوالود (Halo: Campaign Evolved) منتشر شود. این عنوان برای ایکسباکس سری X|S، کامپیوتر و برای اولین بار، پلیاستیشن ۵ عرضه خواهد شد. شایعات مربوط به یک بازسازی کامل و از پایه برای هیلو ۱ مدتها بود که در محافل خبری دستبهدست میشد و سرانجام در مراسم افتتاحیه مسابقات قهرمانی جهانی هیلو ۲۰۲۵ (۲۰۲۵ Halo World Championship) این خبر به حقیقت پیوست.
البته این خبر خوش با خبری تلخ برای طرفداران مسابقات همراه بود: این رویداد نقطه پایانی بر حضور هیلو اینفینیت (Halo Infinite) در مسابقات HCS است. علاوه بر ورود هیلو به دنیای پلیاستیشن، هیلو: کمپین ایوالود از جلوههای بصری و سینماتیک کاملاً بازسازیشده و ارتقایافته بهره میبرد. همچنین، «مأموریتهای پیشدرآمد» جدیدی به بازی اضافه شده که هم شخصیت نمادین مستر چیف (Master Chief) و هم گروهبان جانسون (Sgt. Johnson) دوستداشتنی را به نمایش میگذارد.
سلاحها و وسایل نقلیه نیز دستخوش بهبود شدهاند؛ برای مثال، اسلحه AR کمی متفاوت به نظر میرسد، صندلیهای خودرو وارتاگ (Warthog) تغییر کردهاند و جزئیات فراوان دیگری نیز وجود دارد. استودیو هیلو ادعا میکند که با این حجم از محتوای جدید و تغییرات اعمالشده، بازی از «ارزش تکرار بیپایان» برخوردار است.
هیلو روزگاری پادشاه بازیهای شوتر اول شخص بود
شاید باورش سخت باشد، اما ۲۴ سال از زمانی که هیلو همراه با اولین کنسول ایکسباکس متولد شد، میگذرد. کسانی که از همان ابتدا ایکسباکس را تهیه کردند، به خوبی میدانستند که با یک پدیده خاص روبهرو هستند. این بازی پلتفرم ایکسباکس را به یک مدعی قدرتمند در دنیای کنسولها تبدیل کرد و میتوان گفت که بازیهای شوتر رقابتی را در مقیاسی جهانی به محبوبیت رساند. حتی پیش از معرفی سرویس ایکسباکس لایو (Xbox Live) در سال ۲۰۰۲، بازیکنان مشتاق راهی برای رقابت آنلاین پیدا کرده بودند و با استفاده از سرویسهایی مانند GameSpy Arcade، پایههای مسابقات جهانی بزرگ را بنا نهادند.
موفقیتهای این مجموعه با هیلو ۲ در سال ۲۰۰۴ و بهویژه هیلو ۳ در سال ۲۰۰۷ به یک انفجار واقعی تبدیل شد. نسخه دوم، ستون اصلی مسابقات MLG در سالهای اولیه بود و نسخه سوم، در هر ساعتی از شبانهروز پس از عرضه، بیش از یک میلیون بازیکن همزمان داشت. هیلو بدون شک بر دهه ۲۰۰۰ میلادی سلطنت میکرد. این فرنچایز برای چندین نسل از کنسولها، پرچمدار ایکسباکس بود و به همین دلیل، مشاهده دوران افول آن در سالهای اخیر با عناوینی مانند هیلو ۵: نگهبانان (Halo 5: Guardians) و هیلو اینفینیت برای طرفداران تلخ بود.
این شرایط سرانجام به تحولات گسترده در استودیو ۳۴۳ اینداستریز (۳۴۳ Industries) و تولد دوباره آن با نام استودیو هیلو، با تیمی از توسعهدهندگان و مدیران جدید، منجر شد. مهمتر از همه، این استودیو تصمیم گرفت برای ساخت عناوین آینده خود به سراغ موتور قدرتمند آنریل انجین ۵ (Unreal Engine 5) برود.
آینده هیلو با پلتفرمهای متعدد و بازیهای متعدد
سال گذشته، استودیو هیلو با یک تصمیم استراتژیک، موتور بازیسازی اختصاصی خود، یعنی اسلیپاسپیس (Slipspace Engine) را که سالها صرف توسعه آن کرده بود، کنار گذاشت تا از آنریل انجین ۵، محصول شرکت اپیک گیمز (Epic Games)، استفاده کند. این تغییر به آنها اجازه داد تا سرعت توسعه را افزایش داده و حتی بهطور همزمان روی چندین پروژه جدید در دنیای هیلو کار کنند.
در حال حاضر از هیلو: کمپین ایوالود اطلاع داریم، اما شایعات قوی از توسعه یک بازی چندنفره مستقل از هیلو خبر میدهند که احتمالاً آن هم در سال ۲۰۲۶ منتشر خواهد شد، هرچند این خبر هنوز تأیید نشده است. چه کسی میداند، شاید یک بازی استراتژی همزمان دیگر در سبک Halo Wars یا حتی یک بتل رویال که مدتهاست زمزمه آن به گوش میرسد، در دست ساخت باشند. هر اتفاقی که بیفتد، یک چیز قطعی است: هیلو دیگر در انحصار ایکسباکس نخواهد بود.
پیوستن هیلو به پلیاستیشن، نمادی از پایان دوران جنگهای انحصاری کنسولی به شکلی است که میشناختیم؛ اما این لزوماً یک اتفاق منفی نیست. بازیکنان بیشتر به معنای تضمین طول عمر عناوین جدید است و هیلو امروز بیش از هر زمان دیگری به این حمایت نیاز دارد. پایگاه بازیکنان هیلو اینفینیت، با وجود جهشهای کوتاهمدت پس از بهروزرسانیها و رویدادهای ورزشی الکترونیک، در طول سالها روندی نزولی داشته است.
حقیقت این است که از زمان ایکسباکس ۳۶۰، فروش هر نسل جدید از کنسولهای ایکسباکس کاهش یافته است. هیلو برای بقا و بازگشت به جایگاه یک رقیب جهانی، به پلیاستیشن نیاز دارد. تنها حسرت باقیمانده این است که دیگر هرگز آن برچسب زرد رنگ و نوستالژیک «فقط روی ایکسباکس» (Only on Xbox) را روی جلدهای آینده این مجموعه نخواهیم دید. نظر شما چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید و در این گفتگو شرکت کنید.
منبع: comicbook
اعترافات جنجالی یوتیوبرهای فارسی؛ میزگیم با بیگزموگ
نظرات