تغییر مهم در سریال جدید «هری پاتر»؛ لوسیوس و فاج زودتر وارد میشوند
سریال جدید «هری پاتر» که توسط HBO در دست تولید است، با یک تغییر اساسی در روایت اصلی، توجه رسانهها و طرفداران پرشمار این دنیای جادویی را به خود جلب کرده است: حضور زودهنگام دو شخصیت کلیدی یعنی لوسیوس مالفوی و کورنلیوس فاج در فصل اول؛ تصمیمی که در کتابهای اصلی جی. کی. رولینگ وجود نداشت و حالا قرار است در اقتباس جدید جان تازهای به داستان بدهد.
چند ماهی است که خبر تولید سریالی بلندمدت از دنیای «هری پاتر» توسط HBO تایید شده و به سرعت مراحل انتخاب بازیگران و آمادهسازی فیلمنامه در حال انجام است. این سریال قرار است بهصورت وفادارانهتر از فیلمهای سینمایی، داستان هفتجلدی رولینگ را روایت کند؛ فرصتی برای بازآفرینی صحنههایی که در فیلمها حذف شده بودند و پرداختن به جزئیاتی که همیشه طرفداران دلتنگشان بودند.
با اعلام رسمی بازیگران اصلی مانند دامنیک مکلاگلین در نقش هری پاتر، الاستر استاوت بهعنوان رون و آربلا استنتون در نقش هرماینی، فضای هیجان و کنجکاوی میان طرفداران ایجاد شد. در ادامه نیز چهرههایی چون جان لیسگو برای دامبلدور، پاپا اسیدو برای اسنیپ و نیک فراست در نقش هاگرید معرفی شدند که انتخابهایی جسورانه و متفاوت محسوب میشوند.
لوسیوس مالفوی میتواند در فصل اول به چند شیوه در داستان حضور داشته باشد
اما آنچه بیش از همه خبرساز شد، حضور جانی فلین در نقش لوسیوس مالفوی و برتی کارول در نقش وزیر سحر و جادو کورنلیوس فاج بود؛ شخصیتهایی که طبق کتابهای اصلی، از جلد دوم یعنی «هری پاتر و تالار اسرار» وارد داستان میشوند، ولی در سریال جدید از همان فصل اول حضور خواهند داشت.
چرا این تغییر بزرگ مهم است؟
لوسیوس مالفوی در داستان رولینگ، نقش پررنگی در شکلگیری فضای تاریک و تهدیدآمیز هاگوارتز دارد. او در جلد دوم، دفترچهی تام ریدل را مخفیانه به جینی ویزلی میدهد و زمینهساز بیداری باسیلیسک و حوادث تلخ مدرسه میشود. همچنین با نفوذ و قدرتش تلاش میکند دامبلدور را از مدیریت هاگوارتز کنار بزند.
در نگاه اول شاید حضور او در فصل اول کمی عجیب بهنظر برسد، ولی اگر عمیقتر نگاه کنیم، این تصمیم میتواند هوشمندانه باشد. چراکه از همان ابتدا نشان میدهد ولدمورت تنها تهدید اصلی نیست؛ بلکه جادوگرانی با عقاید تند و تیز و وفاداری پنهان به او همچنان وجود دارند. لوسیوس دقیقاً نمایندهی همین نسل از جادوگران است.
حضور لوسیوس در فصل اول؛ فرصت برای عمقبخشی
طبق گمانهزنیهای رسانهها، لوسیوس مالفوی میتواند در فصل اول به چند شیوه در داستان حضور داشته باشد: حضور در کوچهی دیاگون در اولین خرید لوازم مدرسهی هری، جایی که دراکو مالفوی را به پسرخوانندگان معرفی میکندو یا نمایش فلاشبکهایی از جنگ اول جادوگران و رابطهی پنهانی لوسیوس با حلقهی مرگخواران.
همهی اینها کمک میکند تا دشمنی دراکو با هری هم عمق بیشتری پیدا کند. دیگر دراکو فقط یک نوجوان لجباز نیست؛ بلکه پسر فردی است که عقایدی تاریک در ذهن دارد و به گذشتهای سیاه وابسته است.
کورنلیوس فاج؛ سیاسیکاری که زودتر وارد ماجرا میشود
اما تغییر بزرگتر شاید معرفی زودهنگام کورنلیوس فاج باشد. او در کتابهای اصلی از جلد دوم به بعد بهطور ملموس دیده میشود و در جلد پنجم به یک شخصیت کلیدی بدل میشود؛ جایی که بازگشت ولدمورت را انکار میکند و علیه دامبلدور و هری تبلیغ میکند.
در فصل اول سریال، فاج میتواند در قالب اشارههای خبری، حضور کوتاه در روزنامهی Prophet یا حتی در یک جلسهی کوتاه با دامبلدور دیده شود؛ فرصتی که زمینهساز تنشهای آینده باشد. مثلاً در انتهای فصل اول که دامبلدور به دلیل پیام اضطراری از فاج مدرسه را ترک میکند، میتوان این صحنه را پررنگتر کرد تا تماشاگر رابطهی سیاسی پرتنش فاج و دامبلدور را از همان ابتدا لمس کند.
فیلمهای اصلی «هری پاتر» با وجود موفقیت خیرهکننده، به دلیل محدودیت زمان مجبور شدند بسیاری از جزئیات داستانی را حذف کنند
در داستانگویی تلویزیونی، برخلاف کتاب، باید بسیاری از پیشزمینهها را نشان داد؛ زیرا مخاطب نمیتواند فقط با توضیح کوتاه نویسنده، همهچیز را درک کند. سریال فرصت دارد با این تغییرات، فضای سیاسی و تاریک دنیای جادوگری را از همان ابتدا ترسیم کند و لایههای پیچیدهی شخصیتها مثل فاج و لوسیوس را پیش از ایفای نقش اصلیشان بسازد.
نکتهی کلیدی؛ فاج یک شخصیت خاکستری است
یکی از ویژگیهای جالب شخصیت فاج این است که او تنها یک آدم بد نیست؛ بلکه در ابتدا متحد دامبلدور است و صرفاً بهدلیل ترس، جاهطلبی و فشار سیاسی در ادامه علیه دامبلدور میایستد. سریال میتواند از این فرصت برای ترسیم چهرهای پیچیدهتر از او استفاده کند؛ سیاستمداری که نمیخواهد دنیای جادوگران دوباره به هرجومرج کشیده شود، ولی بهخاطر همین ترس، اشتباهات بزرگتری مرتکب میشود.
در شبکههای اجتماعی، بسیاری از طرفداران این تصمیم را مثبت ارزیابی کردهاند؛ بهویژه چون به نظرشان سریال فرصت دارد جزئیاتی را بازگو کند که در فیلمها حذف شده بود. اما گروهی هم نگراناند که این تغییرات باعث دور شدن از متن اصلی کتاب شود. با این حال، تجربهی سریالهای موفق اقتباسی نشان داده که گاهی تغییرات کوچک اگر با منطق داستانگویی همراه باشد، میتواند اثر را عمیقتر و تأثیرگذارتر کند.
مقایسه با فیلمهای سینمایی
فیلمهای اصلی «هری پاتر» با وجود موفقیت خیرهکننده، به دلیل محدودیت زمان مجبور شدند بسیاری از جزئیات داستانی را حذف کنند؛ از حذف کامل شخصیتهایی مثل ویلیامز وینکی و لودو بگمن گرفته تا کمرنگ کردن نقش لوسیوس و فاج در برخی وقایع. سریال اما با داشتن زمان بیشتر، میتواند این خلأها را پر کند و حتی شخصیتهای فرعی را هم پررنگتر به تصویر بکشد. برای مثال، ماجراهای خانوادگی مالفویها یا اختلافات درونی وزارت سحر و جادو میتواند در قالب داستانهای فرعی جذاب روایت شود.
حضور زودتر لوسیوس باعث میشود مخاطب بهتر درک کند که او صرفاً یک پدر ثروتمند نیست، بلکه فردی است که واقعاً در تاریکی ریشه دارد. همینطور معرفی فاج در فصل اول باعث میشود در فصل پنجم که او به دشمن اصلی بدل میشود، تغییر شخصیتش برای بیننده ناگهانی نباشد و قابلباور باشد.
سریال «هری پاتر» محصول HBO با این تغییرات جسورانه در روایت، در تلاش است علاوهبر بازسازی داستان اصلی، جهان جادویی را با عمق و جزئیات بیشتری نشان دهد. معرفی زودهنگام لوسیوس مالفوی و کورنلیوس فاج فرصتی است تا از همان ابتدا، دنیای سیاسی، تهدیدها و دشمنان پنهان را به تصویر بکشد؛ چیزی که در فیلمها کمتر به آن پرداخته شد.
با وجود نگرانیهایی که برخی از طرفداران دارند، این تغییر میتواند سریال را به تجربهای تازه و متفاوت بدل کند؛ تجربهای که هم برای مخاطبان قدیمی جذاب باشد و هم برای نسل جدیدی که قرار است برای اولینبار وارد دنیای جادوگران شوند. شما درباره تغییرات سریال هری پاتر نسبت به فیلمها چه فکر میکنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
منبع: collider
دوست داشتنیترین یوتیوبر گیمر ایران کیه؟ میزگیم با علیرکسا

نظرات