داستان عجیب هاگرید در هری پاتر و یکی از بزرگترین ضعفهای دنیای جادوگری
خط داستانی غیرمنطقی شخصیت هاگرید در مجموعه هری پاتر، یکی از ضعفهای بزرگ در دنیاسازی این فرنچایز را نشان میدهد که هم در فیلمها و هم در کتابها دیده میشود. هاگرید یکی از بهترین شخصیتهای هری پاتر است، اما یک داستان فرعی مربوط به شکاربان هاگوارتز وجود دارد که اصلاً منطقی به نظر نمیرسد. هاگرید در ابتدای مجموعه، در حاشیه هاگوارتز زندگی میکند، زیرا پس از متهم شدن به باز کردن تالار اسرار از مدرسه اخراج شده بود. در فیلم هری پاتر و تالار اسرار (Harry Potter and the Chamber of Secrets) بیگناهی او اثبات شد و در نهایت به عنوان معلم در هاگوارتز مشغول به کار میشود.
این تغییر ناگهانی در مسیر شخصیت هاگرید تا حد زیادی تعجبآور است، چرا که تحصیلات او ناقص مانده بود. شاید اگر هاگرید به مدرسه بازمیگشت یا تحت آموزش معلم دیگری قرار میگرفت، داستان معلم شدن او قابلقبولتر به نظر میرسید. اما دامبلدور او را بدون هیچ تجربهای وارد این نقش کرد. حتی در ادامه میبینیم که کلاسهای «مراقبت از موجودات جادویی» که او برگزار میکند واقعاً دانشآموزان را به خطر میاندازد. این موضوع نشاندهنده مشکل بزرگتری در توصیف دنیای جادوگری است.
داستان غیرمنطقی هاگرید در هری پاتر مشکل بزرگتری را در دنیای جادوگری نشان میدهد
داستان هاگرید در هری پاتر یک سؤال جالب را مطرح میکند، سؤالی که در مورد چندین شخصیت دیگر در این مجموعه نیز صادق است: آیا جادوگران و ساحرهها میتوانند پس از اخراج یا ترک تحصیل به مدرسه بازگردند یا فرصتهای آموزشی دیگری را دنبال کنند؟ به نظر نمیرسد هاگرید چنین گزینهای داشته باشد، و به همین دلیل در هری پاتر و زندانی آزکابان (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban) تنها به او شغل معلمی داده میشود. خوب بود اگر میدانستیم جادوگران چه گزینههایی خارج از هاگوارتز دارند، زیرا حتی سه شخصیت اصلی داستان (هری، رون و هرماینی) نیز در هری پاتر و یادگاران مرگ (Harry Potter and the Deathly Hallows) مدرسه را ترک میکنند.
این موضوع همچنین سؤالاتی را در مورد نحوه احراز صلاحیت شغلی در دنیای جادوگری مطرح میکند، چرا که باید نوعی معیار برای معلم شدن در هاگوارتز وجود داشته باشد. برای تبدیل شدن به یک اورر (Auror) آزمونهایی وجود دارد، اگرچه حتی این هم برای یکی از مهمترین مشاغل در دنیای هری پاتر کافی به نظر نمیرسد. متأسفانه، کتابها و فیلمها هرگز فرصت پرداختن عمیق به چنین موضوعاتی را پیدا نمیکنند. این امر نشاندهنده یک مشکل در دنیاسازی این مجموعه است: اینکه توجه کافی به بزرگسالی جادوگران و ساحرهها وجود ندارد.
در دنیاسازی هری پاتر به بزرگسالی جادوگران و ساحرهها توجه چندانی نشده است
اگرچه درباره اینکه سه شخصیت اصلی داستان پس از هاگوارتز میخواهند چه کار کنند، صحبتهایی میشود و حتی در هری پاتر و فرزند نفرینشده (Harry Potter and the Cursed Child) نیز آنها را در مشاغلشان میبینیم، اما شکافها و ابهامات زیادی در مورد زندگی بزرگسالی در دنیای جادوگری وجود دارد. در هری پاتر تنها تعداد محدودی از مشاغل ممکن برای جادوگران معرفی میشوند؛ مانند اوررها، معلمان هاگوارتز، و کارمندان وزارت سحر و جادو که بیشترین گزینههای شغلی هستند. البته برخی شغلهای نادرتر مانند بازیکنان حرفهای کوییدیچ و صاحبان کسبوکار نیز دیده میشوند، اما همچنان به نظر میرسد که موقعیتهای شغلی بسیار محدود هستند.
با توجه به تعداد دانشآموزانی که هر سال از هاگوارتز فارغالتحصیل میشوند، این احساس ایجاد میشود که باید گزینههای شغلی بیشتری برای بزرگسالان جادوگر وجود داشته باشد. به همین ترتیب، خوب بود اگر شرایط لازم برای شغلها با جزئیات بیشتری توضیح داده میشد. به نظر میرسد که برای تبدیل شدن به یک اورر یا کارمند وزارت سحر و جادو تنها به یک آموزش هاگوارتزی و چند آزمون نیاز است. این موضوع بسیار غیرمنطقی به نظر میرسد و از نظر دنیاسازی، نشاندهنده کمبودهایی است.
باید پرسید آیا هری برای تبدیل شدن به یک اورر مجبور بود به هاگوارتز بازگردد و سال آخرش را تکمیل کند یا استثنایی برای او در نظر گرفته شده بود؟ (همانطور که برای هاگرید در نظر گرفته شد.) گزینه اول میتوانست بسیار جذابتر باشد، اما هرگز نمیفهمیم که آیا جادوگران میتوانند به مدرسه بازگردند، تغییر شغل دهند یا حتی به تحصیلات تکمیلی بپردازند. این منطقی است که داستان بیشتر بر هاگوارتز متمرکز باشد، اما با توجه به اینکه سه شخصیت اصلی، هاگرید و دوقلوهای ویزلی هرگز تحصیلات خود را به پایان نمیرسانند، بهتر بود به این سؤال پاسخ داده میشد.
تمرکز داستان بر هاگوارتز تا حدی منطقی است
اگرچه پرداختن به جزئیات زندگی بزرگسالی میتوانست دنیای جادوگری را واقعیتر جلوه دهد، اما منطقی است که کتابها و فیلمهای هری پاتر عمدتاً بر هاگوارتز متمرکز باشند. داستان این مجموعه در مورد رشد و بلوغ است و با توجه به اینکه شخصیتها عملاً در مقطع راهنمایی و دبیرستان هستند، بیشتر وقتشان صرف همین مسائل میشود. البته در زمانی که آنها خارج از هاگوارتز هستند، اطلاعات زیادی از دنیای جادوگری به دست میآوریم، اما شخصیتها بیشتر نگران مشقها و امتحاناتشان هستند تا دنبال کردن مسیرهای شغلی خاص.
بازسازی هری پاتر توسط HBO میتواند برخی ضعفهای دنیاسازی را برطرف کند
بازسازی هری پاتر توسط HBO درصدد است بزرگترین مشکلات موجود در کتابها و فیلمها را برطرف کند و این یکی از موضوعاتی است که سریال میتواند به آن بپردازد. با توجه به اینکه احتمالاً سریال از دیدگاه شخصیتهای مختلف روایت میشود، میتواند دید بیشتری نسبت به زندگی بزرگسالی در دنیای جادوگری ارائه دهد. حتی نویسندهها میتوانند از داستان هاگرید در هری پاتر و زندانی آزکابان شروع کنند. یعنی نشان دهند که او برای تبدیل شدن به یک معلم در هاگوارتز چه آموزشهایی میبیند و چه مراحلی را پشت سر میگذارد.
شاید این بحث برای خیلی از طرفداران هری پاتر اهمیت چندانی نداشته باشد، اما جزئیات اینچنینی هستند که دنیای جادوگری را واقعیتر جلوه میدهند و میتوانند ارزش زیادی به سریال جدید هری پاتر اضافه کنند. نظر شما چیست؟
منبع: Screenrant
دختر و پسرهای گیمر چطوری دیت میرن؟ میزگیم با @WeebHead
نظرات